Kameran valinta, apuja kaivataan.

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
brottor
Viestit: 8
Liittynyt: Tammi 01, 2016 22 : 39

Kameran valinta, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja brottor »

Tervehdys kaikille.

Olen etsimässä uutta kameraa. Tässä lähtötietoja:
- Nykyinen kamerani on Sonyn DSC-HX50V, vuosi sitten ostettu.
- Ostin tuon kameran zoomin takia ja ajattelin että se on hyvä yleiskamera.
- Olen pettynyt sen hämärä kuvaus laatuun, tärähtäneitä, epäselviä
- Asetuksia olen vaihdellut ja ei auta, liian pieni kenno ja valovoima varmaan raskaimmat syyt.
- En ole täysin tyytyväinen myöskään valoisassa otettuihin kuviin.

Mitä kuvaan ja missä:
- Ihmisiä, lastani kaikkialla (Näin talvisin paljon myös sisällä hämärässä)
- Luontoa jonkin verran, Pohjoisessa Lapin maisemia, etelän lomalla merta, rantaa, vuoria.
- Liikkuvaa kohdetta siinä mielessä ettei lapset pysy paikoillaan =)
- Autoja, yleensä paikallaan olevia, harvoin liikenteessä olevia.
- Kukkasia jne macrolla - vähän mutta mielenkiintoista tuokin.
- Matkustamme jonkin verran, kokoajan enemmän kun muksu kasvaa. Eli pitäisi olla kuljetettavissa. Pieni kameralaukkukin menisi mielestäni.

Tärkeitä asioita mielestäni tulevalta kameralta:
- Hyvä kuvanlaatu
- Hyvät hämärä kuvaus ominaisuudet.
- Liikettä pitäisi pystyä pysäyttämään myös hämärässä (lapsen liikkeet)
- Kuvan vakaaja pitäisi mielestäni olla että otokset olisi teräviä eikä tärähtäneitä.
- Budjetti mielellään siinä 1000€ luokkaa.
- Uudet vehkeet kiinnostaa sen takia että niissä on takuu.

Olen vertaillut alla olevassa linkissä seuraavia kameroita.
Kaikki kameroita olen vertaillut tuohon e-m10 mark II, koska sitä olen eniten tutkinut.

OMD E-M10 Mark II
Fujin X-T10
Nikon 5500
Nikon D610
Sony A7

Linkki Excel taulukkoon - > https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

"Halvat" FullFramet otin mukaan sen takia, että pelkään ettei esim e-m10 kuvan laatu riitä ja joudun silti lopulta siirtymään FullFrameen. Tämän käsityksen voisi parhaiten pyörtää linkkaamalla upeita kuvia hämärästä esim e-m10 kameralla :)

Otan erittäin mielelläni ehdotuksia vastaan ja mielipiteitä. Asialla on sen verran kiirus että Fujin cash back loppuu 10.1 ja nuo muut 30.1.2016.

Sellainen pointti vielä että isä ukolta jäi seuraavat kamera tarvikkeet:

Canon 5D
Canon EF 24 – 105 mm
Canon EF 70-300 mm1:4-5.6 IS
Canon EF 17-40 mm 1:4 L
Canon EF 50 mm 1:1.8 II

En ole noita päässyt vielä testaamaan kun sijaitsevat 500km päässä ja eivät ole minun, mutta tulevaisuudessa käytettävissä jos tarvis. En ole yhtään Canonia tässä vertailussa huomioinut kun en ole kerinnyt ja niistä oikein mitään tiedä. Tekeekö noilla objektiiveilla / kameralla vielä jotain? Isoja ovat ja melko iso reppu saa olla että saa kaikki kulkemaan. Voi ehdottaa myös uutta Canon runkoa, silloin vois käyttää noita objektiiveja. Tieten jos kaikki "liian" vanhaa tekniikkaa niin mieluummin sitten kokonaan uusi.

Täytyy tässä lopussa vielä kiittää Raakakuva blogin pitäjää Sami Pajua ja hänen erinomaista opasta http://raakakuva.fi/category/artikkelit ... an-oppaat/ - Tähän oppaaseen olen pohjannut aika paljon.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Re: Kameran valinta, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja emerik »

brottor kirjoitti:..
Sellainen pointti vielä että isä ukolta jäi seuraavat kamera tarvikkeet:

Canon 5D
Canon EF 24 – 105 mm
Canon EF 70-300 mm1:4-5.6 IS
Canon EF 17-40 mm 1:4 L
Canon EF 50 mm 1:1.8 II

En ole noita päässyt vielä testaamaan kun sijaitsevat 500km päässä ja eivät ole minun, mutta tulevaisuudessa käytettävissä jos tarvis. En ole yhtään Canonia tässä vertailussa huomioinut kun en ole kerinnyt ja niistä oikein mitään tiedä. Tekeekö noilla objektiiveilla / kameralla vielä jotain?
Hyviä ja noilla on arvoakin ihan mukavasti. Kannattaa hyödyntää jos on mahdollista.

Tekstin perusteella jäi sellainen vaikutelma että tarvitset salamaa.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Re: Kameran valinta, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja moonshine »

emerik kirjoitti:
brottor kirjoitti:..
Sellainen pointti vielä että isä ukolta jäi seuraavat kamera tarvikkeet:

Canon 5D
Canon EF 24 – 105 mm
Canon EF 70-300 mm1:4-5.6 IS
Canon EF 17-40 mm 1:4 L
Canon EF 50 mm 1:1.8 II

En ole noita päässyt vielä testaamaan kun sijaitsevat 500km päässä ja eivät ole minun, mutta tulevaisuudessa käytettävissä jos tarvis. En ole yhtään Canonia tässä vertailussa huomioinut kun en ole kerinnyt ja niistä oikein mitään tiedä. Tekeekö noilla objektiiveilla / kameralla vielä jotain?
Hyviä ja noilla on arvoakin ihan mukavasti. Kannattaa hyödyntää jos on mahdollista.

Tekstin perusteella jäi sellainen vaikutelma että tarvitset salamaa.
+1.

Aika kovat on vaatimukset. Alustus oli sellasta sekametelisoppaa, ettei taida olla olemassa "oikeaa valintaa". Parhaalta vaikuttava vaihtoehto vaan kaupasta kotiin ja oppirahoja maksamaan. :-)

Kun esimerkkiä kerran pyydettiin, alla olevat kuvat on otettu vanhemmalla mft-sensoriteknologialla hämärässä ilman jalustaa.

Kuva


Kuva


Kuva


Kuva
brottor
Viestit: 8
Liittynyt: Tammi 01, 2016 22 : 39

Viesti Kirjoittaja brottor »

^ Komea taimen! Hienoja kuvia näyttää saavan hämärässä myös mft-sensori tekniikalla :)
^ Pahoittelen jos alustus oli vaikeaselkoista. Sitä se on tämä valitseminenkin, kun on niin laaja valikoima.

Yritän vielä vähän kiteyttää
- Suomen olosuhteissa on usein hämärää, siksi tulee kuvattua paljon hämärässä.
- Hämärä + liike vaikea kompinaatio.
- Maisema, luonto ja tilanne kuvia otan myös lomilla.
- En ole erikseen lähtenyt kuvaamaan tiettyjä kohteita.
- Eli enemmän kotikuvaaja + reissukuvaaja.
- Budjetti tosiaan se 1000€ kieppeillä.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kameran valinta, apuja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Rockford »

brottor kirjoitti:- Liikkuvaa kohdetta siinä mielessä ettei lapset pysy paikoillaan =)

...

Nikon 5500
brottor kirjoitti:- Hämärä + liike vaikea kompinaatio.
Ei ole D5500 kokemusta itellä, mutta joulun ajan oli lainassa D5300 18-105mm kittizoomilla ja hiukan olin pettynyt miten tahmeasti tuo tarkenteli normaalissa puolihämärässä olohuonevalaituksessa. Voi olla että D5500 on parempi tässä, mutta jos vertaan omaan D800 + 24-70mm niin ero oli paljon suurempi kuin etukäteen oletin. Toki noissa on hintaeroakin hiukan.

Mihin tahansa päädytkin niin itse laskisin budjettiin myös kunnollisen erillissamalan jos kerran lasta kuvaat kotona sisällä. Kuvanvakaaja on mukava, mutta ei sillä hirveästi liikkuvaa lasta pysäytetä.

Sun tilanteessa testaisin tuon Canon 5D:n ekana noissa hankalissa sisätilanteissa perusteellisesti jos se kerran ilman taloudellista riskiä on mahdollista. Ostaa sitten uutta ja pienempää/kevyempää runkoa tai järjestelmää kun sulla on enemmän vertailupohjaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
brottor
Viestit: 8
Liittynyt: Tammi 01, 2016 22 : 39

Viesti Kirjoittaja brottor »

^ Hyviä pointteja. Kyllä se pitää 5D saada koe käyttöön niin saa sitä vertailu pohjaa :)
hyvatti
Viestit: 50
Liittynyt: Huhti 07, 2003 7 : 43
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hyvatti »

Jos lähtee budjetin kautta, niin Canon EOS 5D:n arvo käytettynäkin on muutama satanen, ja nuo objektiivitkin joitakin satasia, niin arvoa on siinä jo vähintään sillä tonnilla. Vaikea saada uutena sillä rahalla mitään vastaavaa.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

brottor kirjoitti:^ Komea taimen! Hienoja kuvia näyttää saavan hämärässä myös mft-sensori tekniikalla :)
^ Pahoittelen jos alustus oli vaikeaselkoista. Sitä se on tämä valitseminenkin, kun on niin laaja valikoima.

Yritän vielä vähän kiteyttää
- Suomen olosuhteissa on usein hämärää, siksi tulee kuvattua paljon hämärässä.
- Hämärä + liike vaikea kompinaatio.
- Maisema, luonto ja tilanne kuvia otan myös lomilla.
- En ole erikseen lähtenyt kuvaamaan tiettyjä kohteita.
- Eli enemmän kotikuvaaja + reissukuvaaja.
- Budjetti tosiaan se 1000€ kieppeillä.
Huomaa että noissa esimerkkikuvissa ei ollut liikkuvia kohteita. Pikkukennoiset pärjäävät oikein nätisti hämärässä jos suljinaika saa olla pitkä.

Laitetaanpa kuvia tilanteista mitkä vois olla vähän lähempänä muksukuvausta suomalaisessa asunnossa ilman salamaa:

Lepakko. ISO3200, f/2.8, 1/80
Kuva

Lihakauppa. ISO1600, f/4, 1/100
Kuva

Käytössä Olyn E-M5 joka on kuvanlaadultaan uskoakseni about sama mitä E-M10 Mk.II

Isompi kenno tuottaa merkittävästi parempilaatuista kuvaa samoilla suljinajoilla ja aukoilla mikäli syväterävyydelle ei ole rajoitteita.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hyvän vakaajan ansiosta m43:lla on helppo kuvata stattisia kohteita heikossakin valossa.

Kuva

Mutta annas olla kun kohde liikkuu. Silloin suljinaikaa on vaikea saada tarpeeksi lyhyeksi vaikka valoa olisi hiukan enemmänkin. Osasyyllinen tähän on tosin Olympuksen alkeellinen auto-ISO. Tässä valahti valotusaika pitkäksi just tuon auto-ISO:n takia. Lisäksi on totta, kuten täällä on joskus valiteltu, Olympuksen värienhallinta on huonoa kun ollaan sekavalossa.

Kuva

Teknisessä mielessä nykyiset m43 kamerat päihittävät kyllä helposti 5D classicin. Tai ainakin ovat tasoissa.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Ville^K kirjoitti: Isompi kenno tuottaa merkittävästi parempilaatuista kuvaa samoilla suljinajoilla ja aukoilla mikäli syväterävyydelle ei ole rajoitteita.
Jos ei tonaalisuutta ei nysvätä tarkasti suurennuslasin kanssa, hyvässä valossa erot ovat aika pieniä. Mutta toki olosuhteiden muuttuessa erot kasvavat merkittäviksi.

m43-kennolla hyvä valotus (esim. f/4 tossa kauppakuvassa?) on paljon tärkeämpi. Samoin kannattaa miettiä softan terävöitysasetuksia, jotka ovat oletuksena liian aggressiiviset m43-kamalle ja vaikuttavat entisestään puuroutumiseen.

Pimeä kuja: f/2.2, 1/50, ISO250

Kuva
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

nomad kirjoitti:Lisäksi on totta, kuten täällä on joskus valiteltu, Olympuksen värienhallinta on huonoa kun ollaan sekavalossa.
Mä en ole huomannut tätä koskaan. Tai aina kun värit on olleet huonot E-M5:llä, niin ne on olleet sitä myös D700/D750 rungolla. Oon itse ajatellu että tää on vaan energiansäästöpaskalamppujen ansiota.
moonshine kirjoitti:
Ville^K kirjoitti: Isompi kenno tuottaa merkittävästi parempilaatuista kuvaa samoilla suljinajoilla ja aukoilla mikäli syväterävyydelle ei ole rajoitteita.
Jos ei tonaalisuutta ei nysvätä tarkasti suurennuslasin kanssa, hyvässä valossa erot ovat aika pieniä. Mutta toki olosuhteiden muuttuessa erot kasvavat merkittäviksi.
Juuri näin. Tarkoitin alunperin nimenomaan näitä ääriolosuhteita mutta se jäi viestissäni kirjoittamatta.
m43-kennolla hyvä valotus (esim. f/4 tossa kauppakuvassa?) on paljon tärkeämpi. Samoin kannattaa miettiä softan terävöitysasetuksia, jotka ovat oletuksena liian aggressiiviset m43-kamalle ja vaikuttavat entisestään puuroutumiseen.
Hmm...itse en ole havainnut tätä terävöitysasiaa mutta valotuksen kanssa on paljon tarkempaa kuten sanot. Toisaalta kunnollisella EVF:llä sen valotuksen saa naurettavan helposti kohdilleen jos vaan valoa on tarjolla :) Nikonin valotuksia tulee jälkikäteen ruuvattua kyllä paljon enemmän koska en osaa tulkita kuvasisältöä ja valotusmittarin lukemaa tarpeeksi hyvin vs. se, että näkee valotuksen suoraan etsimestä. Tämä on EVF:n suurin yksittäinen etu perinteiseen etsimeen verrattuna. Kumpa vaan joku tekisi mun tarpeisiin sopivan peilittömän isokennoisen kameran :)
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Esim. Canon 6D ja EF-sarjasta nopeaksi havaittu sopiva polttoväli. Zoomit ovat kinkkisiä, jos hintaa joutuu miettimään, siksi ainakin yksi valovoimainen ja hyvälaatuinen optiikka on melkeinpä must.

6D:ssä FF-kenno, sopivasti isoja pikseleitä, hyvä seuraamaan ja kilpailukykyinen hinta. Jos ei sorru lisäakkukahvaan on koko ja painokin sieltä DSLR-kameroiden paremmasta päästä.

Optiikasta taasen jos rahaa on tähän käyttää, on uusi
EF 35mm f/1.4 L II todella hieno valinta. Nopea ja loistava kuvanlaatu keskeltä.

Kts. lisää:

http://www.lensrentals.com/blog/2015/12 ... i-teardown
Less Is More
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ville^K kirjoitti:
nomad kirjoitti:Lisäksi on totta, kuten täällä on joskus valiteltu, Olympuksen värienhallinta on huonoa kun ollaan sekavalossa.
Mä en ole huomannut tätä koskaan. Tai aina kun värit on olleet huonot E-M5:llä, niin ne on olleet sitä myös D700/D750 rungolla. Oon itse ajatellu että tää on vaan energiansäästöpaskalamppujen ansiota.
Voi se olla sitäkin. Tai sitten kyse on siitä, että omaan vähemmän kokemusta Olympuksen tiedostojen säätelystä. Normaaleissa valaistusoloissa Olympuksen kuva on kyllä esteettisesti ok.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

nomad kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:
nomad kirjoitti:Lisäksi on totta, kuten täällä on joskus valiteltu, Olympuksen värienhallinta on huonoa kun ollaan sekavalossa.
Mä en ole huomannut tätä koskaan. Tai aina kun värit on olleet huonot E-M5:llä, niin ne on olleet sitä myös D700/D750 rungolla. Oon itse ajatellu että tää on vaan energiansäästöpaskalamppujen ansiota.
Voi se olla sitäkin. Tai sitten kyse on siitä, että omaan vähemmän kokemusta Olympuksen tiedostojen säätelystä. Normaaleissa valaistusoloissa Olympuksen kuva on kyllä esteettisesti ok.
Niin juuri.
On pakko kysyä, mikä on sitten hyvää värienhallintaa, kun hyvin usein näkee sekaisin perinteisiä loisteputkia, erilaisia energiansäästölamppuja sekä LEDejä montaa sorttia ja sekalaisen kokoelman mainosvaloputkia.

Oikeita värejä ei vain ole. Joku menee "pieleen" joka tapauksessa.

Edit:

Sori. Takaisin ketjun varsinaiseen aiheeseen.
Less Is More
brottor
Viestit: 8
Liittynyt: Tammi 01, 2016 22 : 39

Viesti Kirjoittaja brottor »

Näyttää hienoja kuvia saavan M43:llakin.
Mutta niinkuin mainitsitte niin staattisista kohteista, ei niinkään liikkuvista hämärässä. Pitää tutustua myös tuohon Canon 6D.
Erittäin hieno kuva tuo pimeä kuva. Siinä on tunnelmaa. Mukavaa että täällä on aktiivista porukkaa auttamaan =)
Vastaa Viestiin