Nikon D500

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Eerovee
Viestit: 39
Liittynyt: Touko 05, 2016 15 : 09

Viesti Kirjoittaja Eerovee »

Voihan se olla noinkin.
Eikä se itse asiassa niin paljoa haittais jos kamera syö virtaa paljon. Siihen sentään voi itse vaikuttaa jossain määrin.
Mutta se että puolikas akku tuomitaan tyhjäksi niin vähän turhaa minusta. Pitää nyt vielä tutkia asiaa.

Nikon on sitten muuten kaikista pessimistisin ja blackadderimaisin, kun toisille puolitäysi on puolityhjä, mutta Nikonille se on jo täysin tyhjä! :)


nomad kirjoitti:Tulee mieleen, että Nikon on ollut hyvin pessimistinen arvioidessaan akun toimintaa tilanteissa joissa Snapbridge (bluetooth) on päällä ja kuvataan nopeaa sarjaa käyttäen objektiivia jolla on suuri virrankulutus (jatkuva tarkennus ja vakaaja).

Tai sitten Nikonin pessimismi akun suhteen on perusteltua? Mahtaneeko nykyisessä vakioakussa riittää puhti D500:n tarpeisiin? D300/700 sukupolvessa saatiin täysi sarjakuvausnopeus käyttöön vain akkukahvan kanssa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
thaimonen
Viestit: 394
Liittynyt: Heinä 27, 2010 10 : 25

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

Aika jännä tuo akun kesto. Itse räveltänyt aika paljon, mutta en ole snapbridgeä käyttänyt. Kuvia noin 220 ja akkua 70%, minusta vaikuttaa kyllä ihan hyvältä akun kesto. Jos liveview sun muuta turhaa räveltämistä ei ois niin varmaan 80% ois vielä helposti.
Eerovee
Viestit: 39
Liittynyt: Touko 05, 2016 15 : 09

Viesti Kirjoittaja Eerovee »

Jännää on joo.
Ilman muuta uuden kameran kanssa tulee käytettyä näyttöä enemmän ja virtaa siten kuluu paljon mutta ei se selitä kulutusta kokonaan.
Onneksi en ihan yksin ole tämän havainnon kanssa, Dpreviewin foorumilla ongelmaa on monella, Thom Hoganin sivuilla asiaa myös käsitellään.
Kulutuslukema myös valuu virrat pois kytkettynä, muutaman prosentin.
Cipa antaa patterin kestoksi 1240 laakia, että pitäis siis kestää paremmin kun D7000:n (1050).

Katsellaan, kuunnellaan. Sen verran on asiasta puhetta että pienet toiveet on siitä firmispäivityksestä joka asiaa korjais.

Kohta 40 vuotta olen Nikonilla kuvannut, ja pakko on silti myöntää että keskeneräistä tuotetta on laitettu markkinoille.
Maffer
Viestit: 21572
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Myös FM-foorumilla patterit pissii.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Eerovee kirjoitti: Kohta 40 vuotta olen Nikonilla kuvannut, ja pakko on silti myöntää että keskeneräistä tuotetta on laitettu markkinoille.
Näin on tapahtunut Nikonille viimeaikoina muutamaan kertaan. Toisaalta nyt pitää muistaa, että D500 oli yllätystuote jonka julkaisua ei edes huhuissa osattu oikein ennakoida. Eikä julkaisuista kauppoihin kestänyt kuin "vain" pari kuukautta. Nykyäänhän on monella firmalla tyylinä "julkaista" tuote ja aloittaa myynti sitten joskus puolen vuoden päästä.
Eerovee
Viestit: 39
Liittynyt: Touko 05, 2016 15 : 09

Viesti Kirjoittaja Eerovee »

Ja täytyy vielä omalta kohdalta todeta että tämä on toistaiseksi ainoa käyrää nostanut asia. Muuten kaikki on toiminut odotetusti.
Mitä nyt tuo bufferi ei taida, kuulemma, olla ihan kahtasataa RAWia kuin kuudensadan euron muistikortilla Saturnuksen ollessa Lyyran tähtikuviossa ja helmikuun 30. päivä...
Vaikka tuo ei minua toistaiseksi ole haitannut kun en ihan niin paljoa tarvitse. Enempi se on ja reilusti mitä D7000 pystyy tarjoamaan.
Paljon on ominaisuuksia joita en koskaan tarvitse, hyvä jos edes tiedän, mutta niin kai se aina nykyisin on.

Mielenkiintoista on että D7000:lla ruudut tykkäsi olla aina oikealle kallellaan, vaikka oli näytössä ruudukko ja miten yritti, mutta tämän kanssa asettuvat paremmin vaateriin... Ihme homma, kai se tuo koko auttaa ja kunnollinen kahva.
Tapiol2003
Viestit: 2202
Liittynyt: Syys 28, 2003 16 : 03

Viesti Kirjoittaja Tapiol2003 »

Näytttävät olevan nuo valituksen aiheet pieniä ja maallisia.

Kuinkakohan monella ovat valokuvaustaidot koneen tasolla?

Mietinpä vaan...
Less Is More
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Tapiol2003 kirjoitti:Näytttävät olevan nuo valituksen aiheet pieniä ja maallisia.

Kuinkakohan monella ovat valokuvaustaidot koneen tasolla?

Mietinpä vaan...
Onko tässä kyseessä jokin jumalainen laite jossa vikojenkin pitäisi olla jotain ylimaallisia ennenkuin niistä sopii mainita?

Miten esimerkiksi akun kesto liittyy kuvaustaitoihin?
Eerovee
Viestit: 39
Liittynyt: Touko 05, 2016 15 : 09

Viesti Kirjoittaja Eerovee »

Hyvinkin pieniä, maallisia ja omakohtaisia.
Ei kannata mieltä pahoittaa näistä.

Tapiol2003 kirjoitti:Näytttävät olevan nuo valituksen aiheet pieniä ja maallisia.

Kuinkakohan monella ovat valokuvaustaidot koneen tasolla?

Mietinpä vaan...
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Tapiol2003 kirjoitti: Kuinkakohan monella ovat valokuvaustaidot koneen tasolla?

Mietinpä vaan...
Tulee mieleen ravintola jossa tarjoilija kuittaa epäonnistuneen annoksen sanomalla, että "kyllä se sinulle kelpaa".
Eerovee
Viestit: 39
Liittynyt: Touko 05, 2016 15 : 09

Viesti Kirjoittaja Eerovee »

Mikäs siinä, hyvä kysymys.
Sitä kannattaakin miettiä.
Monenko ajotaidot on nykyperheauton tasolla?
Monenko halontekotaidot on hyvän kirveen tasolla?
Monenko medialukutaito on MV-lehden tasolla?
Monenko ajanhallinta on satelliittiajan tasolla?
Monenko hiihtotaidot on kolmensadan euron suksien tasolla?
Jne.

Ja kaikki tämä ihan ilman piruilua.
Tässä yltiötuhlausajassa kannattaa vähän välillä tosiaan miettiä...
odzmo
Viestit: 280
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Viesti Kirjoittaja odzmo »

nomad kirjoitti:- - -
Toisaalta nyt pitää muistaa, että D500 oli yllätystuote jonka julkaisua ei edes huhuissa osattu oikein ennakoida. Eikä julkaisuista kauppoihin kestänyt kuin "vain" pari kuukautta. Nykyäänhän on monella firmalla tyylinä "julkaista" tuote ja aloittaa myynti sitten joskus puolen vuoden päästä.
Edeltäjän eli D300s:n julkaisusta kului n. 6,5 vuotta. Ja kyllä sitä "nelisatasta" odotettiin monta vuotta (meinasin sanoa kieli pitkällä), tosin into hiipui nopeammin kuin Pentaxin kinokennoisen odottajilla. Tuskaa helpotti 7000-sarja...
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Tapiol2003 kirjoitti:Näytttävät olevan nuo valituksen aiheet pieniä ja maallisia.

Kuinkakohan monella ovat valokuvaustaidot koneen tasolla?

Mietinpä vaan...

Mietin, että mikä D500:sta tekee niin poikkeuksellisen, että kuvaustaitoja pitäisi olla enemmän kuin muilla kameroilla? Kääntyvä näyttö? Mahdollisuus pitkiin ja nopeisiin sarjoihin? Vai tarkennus liikkuvia kohteita kuvatessa?


Noista rungon vahvoista ominaisuuksista mikään ei korreloi nimenomaan kuvaustaitojen paremmuuden kanssa. Sarjaa tarvitaan nopeissa tilanteissa, itselleni arkinen olisi vaikka loikkiva kauris. Nykyisellä rungolla saa sen 6fps ja tarkennuksella on vaikeuksia pysyä mukana. Ei tule hyviä ruutuja helposti, mutta siihen ei valokuvaustaitojen karttuminen toisi parannusta. D500 saattaisi tuoda.
Zone VI
Eerovee
Viestit: 39
Liittynyt: Touko 05, 2016 15 : 09

Viesti Kirjoittaja Eerovee »

Niin ja itse olen sitä mieltä että vanha, käsiterkenteinen, ja ehkä vielä manuaalivalotuksellinen runko ilman moottoria on vaativuudessaan ihan eri maailmasta.
Päinvastoin voisi ajatella että semmoisella ne taidot vasta punnitaan.

Eihän tämmöinen nykyvehje tarvi muuta kuin point and shoot... :)

Niinja aiheeseen palatakseni niin yön aikana tontut syö patteria 3-5%... Ja, ei pitäisi olla luutuutit tms. päällä.

Hankaloittaa vähän testailua kun on oma kamera. Ei viitsi räimiä tyhjää.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Eerovee kirjoitti:Niin ja itse olen sitä mieltä että vanha, käsiterkenteinen, ja ehkä vielä manuaalivalotuksellinen runko ilman moottoria on vaativuudessaan ihan eri maailmasta.
Päinvastoin voisi ajatella että semmoisella ne taidot vasta punnitaan.
100% samaa mieltä. Kun siirryin filmistä digi-aikaan, niin hommasin tarkoituksella laadukkaat maunaalilasit ja myöhemmin manuaalisalamat D200:n kaveriksi. Kun noilla sai alkuopit, niin sitten vasta hienompiin automaattilaitteisiin. Nyt muutaman harjoitusvuoden jälkeen jo iso osa D7x00 kameroiden ominaisuuksista käytössä mutta vielä on matkaa siihen, että taidot olisivat koneen tasolla. Miksi ihmeessä minun taitojen pitäisi olla koneen tai/siis japanilaisen kamerainsinöörin tasolla??? Minulla on hemmetin kivaa kuvatessa ja kuvattavatkin tykkäävät kuvista. Vaikken vielä osaa täysin nykyisiäkään laitteita, niin kyllähän tuo D500 kiinnostaisi.......
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Eerovee kirjoitti:Niin ja itse olen sitä mieltä että vanha, käsiterkenteinen, ja ehkä vielä manuaalivalotuksellinen runko ilman moottoria on vaativuudessaan ihan eri maailmasta.
Päinvastoin voisi ajatella että semmoisella ne taidot vasta punnitaan.

Eihän tämmöinen nykyvehje tarvi muuta kuin point and shoot... :)
Asia on toki noin jos (kun?) et omista ajatuksen pätkääkään kuvan sisällölle.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Huoh... Kukapa nostaisi taas tämän reen ladulle ?
Maffer
Viestit: 21572
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mielenkiinnolla seuraten sitä itkua ja valitusta mikä seuraa kun tulee ensimmäiset pakkaset. Iskee Sony-tauti päin naamaa akun osalta.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Jos on (ja onhan) sama akku kuin D810 niin kyllä akun puolesta pitoa riittää.
Maffer
Viestit: 21572
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No kun, Thom Hogan tuosta myös raportoi. Eli vanhat akut säännöllisesti kusahtavat aikaisemmin vaikka varausta on. Joten pakkasessa tilanne ei ainakaan helpotu jos ei Nikon korjaa FW-päivityksellä jotain.
Vastaa Viestiin