Eko Eko

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Eko Eko

Viesti Kirjoittaja hassel »

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9243
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Edelleen näyttelyä odotellessa. Saattaisi jopa olla Varkauteen ajon väärti...

---
Kuvasta: tällainenkin typerä kuva panee ajattelemaan. Miksi kaksi oikeanpuoleista on pienempiä? Miksi kierrätysmerkki puuttuu vasemmanpuoleisilta? Miksen minä näe näitä?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jep. Taidetta roskapöntöistä. Tainnut säästökuuri osua loppuriviä kohden.
jv
Viestit: 230
Liittynyt: Loka 08, 2003 20 : 12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jv »

mremonen kirjoitti: Kuvasta: tällainenkin typerä kuva panee ajattelemaan. Miksi kaksi oikeanpuoleista on pienempiä? Miksi kierrätysmerkki puuttuu vasemmanpuoleisilta? Miksen minä näe näitä?
+1
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Ei ole helppoa löytää ympäristöstään tuikitavallisia kohteita ja ottaa niistä kuvia, jotka kuitenkin ovat kiinnostavia. Välillä on vaikea yksilöidä, mikä hasselin kuvissa kiehtoo niin paljon, mutta ilmaisun selkeys ja visuaalinen rytmi ovat tärkeitä elementtejä. Niissä on mielestäni myös paljon filosofista syvyyttä.

Olen miettinyt hasselin valokuvia paljon, niiden dualistista olio-tulkinta suhdetta ja huomasin, että hasselin kuvat ovat Kantilaisessa mielessä transendentaaleja; ne nousevat havaintokokemuksen yläpuolelle.

Transendentaalin idealismin tavoin hasselin kuvissa kohde itse - ding an sich, noumenon - ja fenomenon, eli se miten kohde ilmenee havainnoitsijalleen, ovat keskeisessä osassa havaintokokemusta.

Lainaan Toni Kannistoa filosofia.fi sivustolta kohdasta Kant: Olio sinänsä:
Toni Kannisto, filosofia.fi kirjoitti:Olio sinänsä (Ding an sich) (transsendentaalinen objekti, noumeeni) on yksi Kantin filosofian ja erityisesti transsendentaalisen idealismin keskeisimpiä käsitteitä. Kantin mukaan kokemuksemme on aina vain ilmiöistä (Erscheinung), eli olioista kuten ne meille näyttäytyvät. Se ei siten koskaan ole olioista sinänsä, eli olioista kuten ne ovat havainnoimisestamme riippumatta. Kantin mukaan olioista sinänsä ei voida saavuttaa mitään tietoa, mutta ne on kuitenkin oletettava, jotta kokemuksen mahdollisuus voitaisiin selittää. Idea on se, että jotta jokin voisi ilmetä kokemuksessamme, on oltava jotakin joka ilmenee. Tämä ilmenevä ei itse kuitenkaan voi olla ilmiö, sillä se juuri tekee ilmenemisen mahdolliseksi. Sen on siis oltava olio sinänsä.
Tämäkin kuva vahvisti käsitystäni tästä suhteesta.

Näyttelyä täälläkin toivotaan ja odotellaan!
Sapere aude.
---
flickr
Vastaa Viestiin