Setin rakentelua

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Oon haarukoinu sen siihen että jos kamera pääsee hörppää akun aivan tyhjäksi. Siis että esim timeläpsyttelyssä akku on juotu pois kokonaan. Sitten kun vaihdat akun ja sparkkaat niin saat alkaa laittelee aikoja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toi aika-päivä sekoilu tapahtuu kylmässä kun kamera on liian kauan ilman akkua. Joku siel kyykkää. Ihan selkee rajakin on jossain alle -20 tjsp.
säyne
Viestit: 946
Liittynyt: Maalis 01, 2007 15 : 48
Paikkakunta: Perniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja säyne »

Maffer kirjoitti:Toi aika-päivä sekoilu tapahtuu kylmässä kun kamera on liian kauan ilman akkua. Joku siel kyykkää. Ihan selkee rajakin on jossain alle -20 tjsp.
Allright.. Täytyy toivoa, että ei ala ajat sekoilemaan. Siinä vaiheessa itken, kiroilen ja itken.. Kerran flippas ajat hääkeikan aikana ja huomasin homman himassa.. Hajosin.. Toisessa kamerassa oli ajat nollaantunu.. Canon..
Näin sen näin: http://www.mpaakkonen.com
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä mullakin pääs hyvin epäkelpo sarja örinöitä kun kohmeisilla näpeillä koitin näppäillä aikaa sisään, en onnistunut ja kotona lr importti heitti kuvat ihan väärälle vuodelle default ajan takia. En sitten löytänyt niitä hetkeen.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyl joo itekin olis tehny mieli muutama ärräpää päästellä lauttasaaren lainehille, mut jotenkin se on niin sonya niin sonya. Se vähän tulee samalla ovenavauksella ja siihen alkaa vaan tottumaan.

Ja nyt ku tarkemmin funtsin niin taitaa se päivämäärärumba liittyä enemmän tuohon pakkaseen. On mulla noi päässy timelapse-rätkytyksissä kyykähtämään, muttei siitä oo muistikuvia et joutuis aina räplää.

Niin ja ne ajat menee joskus ihan päin perseitä näiden kanssa. Jos rytkytät sarrrrjalla niin lightroomissa ne voi olla ihan missä vaan järjestyksessä. Helpommalla tsiigaa ne ko järkkää nimen mukaan.

Paskuutta ja parhautta.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Insinööri on mitoittanut sisäisen pikkupariston kapasiteetin niin, että se jaksaa nollassa asteessa pitää asetukset muistissa ajan X, jotta varsinaisen pariston ehtii vaihtaa. Sitten pohjoisen hurjimukset vievät kameran -30 asteen pakkaseen, ja ihmettelevät, että asetukset hukkuvat. ;)

Ehkä ko. paristo on alimitoitettu, ehkä vain haluttujen specsien mukainen. Asetuksien hukkaamiseen tuskin kuitenkaan liittyy mitenkään kovinkaan suurta mystiikkaa.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

spege kirjoitti:Rakas Heli, sinä et tunnu ymmärtävän KAMERAHARRASTAJAN SIELUNMAISEMAA. Kameraharrastajalle tärkeintä on tietoisuus siitä, että hallussa on täydellinen kamerasetti, jolla HALUTESSAAN voi työntää kovan luun kenen tahansa valokuvausharrastajan kurkkuun.
Vaikka minä pidän itseäni enemmän kamera kuin valokuvaharrastajana, en käsitä miten voit elää tuollaisessa itsepetoksessa. Uskotko omaan ylivertaisuuteesi kaikilla muillakin aloilla? Jos saisit huipputallin F1-auton, päihittäisit halutessasi ammattikuskit ja ajaisit maailmanmestariksi. Jos saisit terävämmän skalpellin, tekisit hienompia aivoleikkauksia kuin kirurgit ja pelastaisit potilaita. Jos saisit kalleimmat juoksukengät mitä rahalla saa, voisit pokata sadana metrin olympiakullan tuosta vain. Jos saisit johtajan paikan, luotsaisit maailmanluokan suuryrityksen miljardivoittoihin. Kaiken jos vaan vaivautuisit haluamaan. Etkö tosiaan pidä ihmisen henkilökohtaista osaamista olemassaolevana ja vaikeasti huipputasolle kehitettävänä asiana? Vai luuletko olevasi vain valokuvauksen alalla lahjakkaampi kuin kukaan muu ja menestyksesi olevan vain viitseliäisyydestä ja kameroista kiinni?

Vai jaksatko jauhaa vanhaa vitsiä vuosikymmenestä toiseen? Se vitsi vain latistui aika pahasti siinä vaiheessa kun vaihdoit ne actionrungot ja kymppitonnien muusinuijat riviharrastajan käytännölliseen kalustoon. Ei niitä hankita siksi että ne olisivat järkeviä, helppoja ja mukavia, vaan siksi että ne ovat äärioloissa sen prosentin parempia. Ja vitriinissäkin ne säväyttävät ihan toisella tapaa kuin keskitason järkikamerat.

No, ole onnellinen jos olet. Minun täydellinen valokuvausvälinesetti ja varsinkin sen toimittaminen niille paikoille, joista haluaisin kuvata, maksaisi kymmeniä jos ei satoja miljardeja ja on maailman varmin asia, etten tule koskaan saamaan sitä sen enempää kuin sitä vitutuksen tunnetta kuvia katsellessani, että tässäkö tämä nyt oli. Eikö se voi rikkoa edes ihan vähäsen valon fysiikan lakeja.
Hannu
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

hkoskenv kirjoitti:Etkö tosiaan pidä ihmisen henkilökohtaista osaamista olemassaolevana ja vaikeasti huipputasolle kehitettävänä asiana? Vai luuletko olevasi vain valokuvauksen alalla lahjakkaampi kuin kukaan muu ja menestyksesi olevan vain viitseliäisyydestä ja kameroista kiinni?
Kunnianarvoisa Hannu Koskenkorva, kyllä asia on juuri näin. Vuosikausia taistelin huippukuvaajana pidettyä LL-kenraali elmaria vastaan ja vajaa vuosi sitten hän lopulta kukistui luonnonvalokuvieni edessä. Esikuntapäällikköni, valokuvaeversti hassel otti elmarin antautumisen vastaan 15.4.2015 Varkauden ABC-liikenneasemalla, jossa elmar allekirjoitti antautumisasiakirjat ja luovutti sen jälkeen hasselille Canon 400/4 DO-objektiivinsa.

Elmar ei kylläkään antautunut täysin ehdoitta. Antautumisasiakirjojen lisäpöytäkirjassa hänelle sallittiin edelleen valokuvien ottaminen ja työntäminen internettiin, mutta DC.netissä esiintyminen ja valokuvien julkaiseminen on häneltä antautumisasiakirjojen mukaisesti ankarasti kielletty! :)
Viimeksi muokannut spege, Tammi 28, 2016 20 : 14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

nsamppa kirjoitti:Nonni. Spegeliinin idis tuosta kuvan lähettämisestä puheiden tueksi on mielestäni erittäin tervetullut ja toivottava. Nyt sain ns. täydellisen setin kasaan.


Siitä löytyy viisi vara-akkua, mitkä ovat yllättävänkin tarpeellisia sonyjen kanssa. Linsseinä Voigtländer 21 f1.8, Zeiss Loxia 35 f2 ja Leica Summicron 90 f2.
Mites tuo Summicron 90mm f/2 on pelannut A7II kanssa? Epäilemättä hyvä lasi, mutta onko se ns. hintansa arvoinen Sonyjen kaverina. Eli miten on terävyys keskellä ja reunoilla täyden aukon tuntumassa?
Nykyisellään itselläni on tuolla alueella Canonin FD 85mm f/1.2 ja vaikka tuo hieno tötterö onkin, niin joutuu himmentämään aika reilusti että kulmat terävöityvät A7rII kanssa. Tämän takia myös ollut tuo Summicron harkinnassa.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Enpä oo niin hirveesti vielä ehtiny kuvailemaan. Terävyyksistä en ny hirveesti osaa mennä sanomaan, kuin että eipä siinä ainakaan mun preferensseillä mitään motkotettavaa ole.

Mut joo, omia ajatuksia Leicasta. Ehkä sana mikä mun mielestä parhaiten kuvaa tuota niin on hienostunut. Siinä missä Zeissit on semmosia huutavan teräviä ja kontrastikkaita, niin tää vaan klaaraa ne osa-alueet olematta mitenkään överi. Mikään osa-alue ei kyykkää. CA:ta ei juurikaan ole. Oikeastaan mitään nillitettävää ei vaan ole. Se vaan on todella hyvä huutelematta sen suurempia. Mulle kuitenkin ehkä tärkeimmät on nää tatsijutut. Se on pieni ja kepeä. Sitä se on ja siten jo mun mielestä rahansa arvoinen. Tarkennustatsi saisi mun yksilössä olla aivan aavistuksen kepeämpi.

Elikkäs mä koen että sain rahoilleni vastinetta ja pidän linssistä hyvin paljon. Luulen että tää vaatii vähän enemmän aikaa että ymmärtää tämän hienouden, mutta luulen että tässä on mulle linssiä pitkäksi aikaa. Suosittelen kyllä.

Jos joskus satutaan taas joskus kuppilassa törmäämään niin saat kyllä "potkia renkaita" ;) Kiitokset vaan A7:n tyypittämisestä.
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

nsamppa kirjoitti:Enpä oo niin hirveesti vielä ehtiny kuvailemaan. Terävyyksistä en ny hirveesti osaa mennä sanomaan, kuin että eipä siinä ainakaan mun preferensseillä mitään motkotettavaa ole.

Mut joo, omia ajatuksia Leicasta. Ehkä sana mikä mun mielestä parhaiten kuvaa tuota niin on hienostunut. Siinä missä Zeissit on semmosia huutavan teräviä ja kontrastikkaita, niin tää vaan klaaraa ne osa-alueet olematta mitenkään överi. Mikään osa-alue ei kyykkää. CA:ta ei juurikaan ole. Oikeastaan mitään nillitettävää ei vaan ole. Se vaan on todella hyvä huutelematta sen suurempia. Mulle kuitenkin ehkä tärkeimmät on nää tatsijutut. Se on pieni ja kepeä. Sitä se on ja siten jo mun mielestä rahansa arvoinen. Tarkennustatsi saisi mun yksilössä olla aivan aavistuksen kepeämpi.

Elikkäs mä koen että sain rahoilleni vastinetta ja pidän linssistä hyvin paljon. Luulen että tää vaatii vähän enemmän aikaa että ymmärtää tämän hienouden, mutta luulen että tässä on mulle linssiä pitkäksi aikaa. Suosittelen kyllä.

Jos joskus satutaan taas joskus kuppilassa törmäämään niin saat kyllä "potkia renkaita" ;) Kiitokset vaan A7:n tyypittämisestä.
Vaikuttaa lupaavalta. Harvapa noita Leicoja testannut on kovin pettynyt tainnut olla. :)
Oma "Leica-neitsyys" vielä toistaiseksi korkkaamatta, mutta kyllä tuokin kortti varmasti jossain vaiheessa pitää vielä tarkastaa. Ja mikäs sen parempi paikka testailla tonnien arvoisia vehkeitä, kuin laatuoluiden äärellä. :P
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Pakko muuten vielä tossa summicronissa on hehkuttaa bokehia. Siinä missä vaikka Mitakon 50 bokeh on semmosta pumpulia ja pöhelöä, niin toi summicronin bokeh on jotenkin semmosta elämän makuista, kosteaa. Ne mitkä on taustalla, on taustalla mutta siltikin läsnä. En oikein paremmin osaa selittää. Lisäksi bokehissa on sama kuin kaikessa muussakin tuossa linssissä; kaikki vaan toimii. Ei oo vielä vastaantullut tilannetta missä ton bokeh näyttäis rauhattomalta. Aina se vaan toimii.

Joo, on se hyvä.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Minkä version ostit?
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tämä:

http://www.kenrockwell.com/leica/90mm-f2-m.htm

Ja joo, jos joltain jääny epäselväksi niin pidän aika paljon tuosta linssistä. Elegantti. Zeissit ku huutaa et jumankauta ku on kontrastikasta ja terävää ja perkele vielä päälle niin ainakin tää Leica on vaan hyvä. Ei pidä meteliä mistään, vaan tekee vaan hommansa.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Juupa juu. Täydellinen setti lienee vaan utopinen seikka. Vähän kuin ääretön. Aina sitä voi lähestyä, muttei koskaan sitä saavuta. Skidii tuunaamista siis edessä.

Tuo voikkarin 21 vaan tuntuu tuohon settiin liian laajalta. 28 ja 35 ei taas mun mielestä samaan settiin sovi eli ratkaisu tällä erää olisi n. 24 millinen laajis. Edelleen yks isoimmista kriteereistä on että pitää olla aika snadi. Viime viikolla laajiksen tonttia hoiti Takumarin 24 f3.5 ja on se kiva, mut onhan se aika flaretintti. Hauska silloin tällöin, mut ehkä liika on liikaa. Tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta tuntuu Zeissin Biogon 25 f2.8. Onko muita vaihtoehtoja laajikselle?

Auttakaapa taas niin saadaan seuraava "valtava onnentunne" tilaukseen.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt taisit astua miinaan. Snadi laajis 24mm mikä oikeasti toimii...jos avaat kukkaroa niin Leicalta löytyy noita moderneja 24mm laseja. Niilläkin ilmeisesti parempi suorituskyky jos laitat Sonyt Kolarivisionille päällyslasin vaihtoon. Siis ihan merkittävä ero mitä nyt FM-foorumilta on tullut aihetta seurattua.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ai santana. Näinkö siinä kävi? Onks tietoa että miten toi Biogon futii sonyjen kanssa? Muistutan vielä tähän väliin että meikäläisen kriteerit lienee muutamankin napsun alempana kuin teikäläisen.
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Runkona on A7s?

Jatka Leica-linjalla, Elmar-M 3.8/24mm ASPH ;)

Enkä edelleenkään ota vastuuta parisuhdedramatiikasta. :P
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Hyhhyh kun on halpaa. Toisaalta on kyllä todella mukavan näköistä kuvaa tuolla Leicalla. Niin on myös Biogonillakin mitä tässä ny on tsekkaillu. Ja se Biogon vaikuttaa aika paljon lempeämmältä lompakolle. Onko tosiaan noin ettei toi Biogon pelitä sonyjen kanssa? Onko jollain jotain tatsia noista M-mountin Zeisseistä sonyjen seurana?
Shuko
Viestit: 1960
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Suurimmat ongelmat ovat ärrän ykkösversion kanssa. Perus seiska ja ässään ne vaikuttavat vähemmän. Myös R2:n kanssa toimii paremmin: http://blog.kasson.com/?p=11309

Edit: tai sitten vaan ostat satkulla Canon FD 24/2.8 ja napsit tyytyväisenä menemään. ;)
Viimeksi muokannut Shuko, Helmi 01, 2016 21 : 55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin