Rawtherapee - enkö vain osaa?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Vastaa Viestiin
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Rawtherapee - enkö vain osaa?

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Tuli hommattua mustan perjantain innoittamana a6000 Nex-5:n tilalle ja into RAW-kuvaukseen kasvoi kummasti. Sen verran tuolla Sonyn omalla konvertterilla aikanaan kikkailin, että kyllä mä sillä kuvat sain konvertoitua. Tosin tuo Nex kulki mukana lähinnä sellaisissa tilanteissa, joissa kameran tuottama JPG kelpasi lähes sellaisenaan, joten lakkasin tallentamasta kuvia RAW-formaatissa sillä. Nyt en ajatellut päästä ihan niin helpolla, mutten viitsisi satsata LR6:een, CC:stä puhumattakaan. Muuten voisinkin, mutta kun noiden Canonien RAWit menevät rutiinilla DPP:llä, enkä aio siitä luopua.

Kekkasin sitten, että nythän mulla on Linux-kone, joka jaksaa tuota RT:tä pyörittää ja ihan kokeeksi otin kokeiluräpsyjen RAWit käsittelyyn. Ja sitten meni hermo. Nuo koeräpsyt on otettu hämärässä huoneessa nurkassa sijaitsevan hehkulampun kelmeässä valossa. RT avaa ne oletusasetuksilla aivan käsittämättömän omituisnen näköisenä. Kontrastia ei ole nimeksikään, värit loistavat poissaolollaan, jos sitä sanaa voi tässä tapauksessa edes käyttää, valkotasapainosta en kehtaa edes puhua. Ihan kuin katsoisi 50 vuotta vanhaa haalistunutta paperikuvaa. Kaikki mahdolliset valikot ja namiskat kokeiltu, esikatselukuvaa ei saa lähellekään kameran tuottamaa JPGiä, joka on siis aivan kelvollinen jo sellaisenaan. Huonommaksi saa helposti. Canonin kohdalla tuo olisi ollut minuutin homma per kuva. Nyt en saanut puolessa tunnissa aikaiseksi mitään muuta kuin kuraa ja vielä huonompaa kuraa.

Enkö siis vain osaa? Versio näyttäisi olevan 4.0.12.0
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
CaNi
Viestit: 244
Liittynyt: Elo 30, 2008 9 : 00

Viesti Kirjoittaja CaNi »

SonyNEX Raw tiedostoja olen konvertoinut PhaseOnen CaptureOne Expressillä, jonka saa ilmaiseksi juuri Sonyyn. Ihan käyttökelpoinen ohjelma. Jos haluua monipuolisemman version niin sen saa 50€:lla upgradettua.
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Kiitos vinkistä. Pitää tutustua illemmalla.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
RT--
Viestit: 100
Liittynyt: Maalis 01, 2015 13 : 10
Paikkakunta: Orivesi

Re: Rawtherapee - enkö vain osaa?

Viesti Kirjoittaja RT-- »

DorianBlue kirjoitti: Kekkasin sitten, että nythän mulla on Linux-kone, joka jaksaa tuota RT:tä pyörittää
Oletko kokeillut darktablea, kun kerran linuxia käytät?
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Re: Rawtherapee - enkö vain osaa?

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

RT-- kirjoitti:
DorianBlue kirjoitti: Kekkasin sitten, että nythän mulla on Linux-kone, joka jaksaa tuota RT:tä pyörittää
Oletko kokeillut darktablea, kun kerran linuxia käytät?
En vielä, mutta voisin kokeillakin. Kerron sitten kokemukset.

Onko kukaan muu muuten törmännyt tuohon Rawtherapeen "ongelmaan"? Kynnys sen käyttöön on tällä hetkellä erittäin korkea.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Darktablessa ihan samat ongelmat. Tässä on nyt varmaan jotain muuta probleemaa kuin käyttäjän itse aiheuttamat. Pakko kokeilla tolla winukalla.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Viesti Kirjoittaja jussikn »

DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

jussikn kirjoitti:Ei taida olla tuettu
Kyllä tuolla dpreview-foorumilla porukka käyttää sitä antaumuksella. Samoin Darktablea.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
jussikn
Viestit: 80
Liittynyt: Kesä 03, 2011 20 : 40

Viesti Kirjoittaja jussikn »

Dcraw ei tue vielä ko.sonya
Viimeksi muokannut jussikn, Joulu 04, 2015 7 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Uskotaan, ainakin omien kokemuksien pohjalta.

Latasin kokeeksi tuohon winukkaan sen Phase Onen. Tuntuisi toimivan ihan jees. Ei ainakaan tullut mitään showstopperia. Työnkulun oppiminen saattaa viedä hieman aikaa. Harjoitusmateriaalia on kyllä tiedossa lomareissujen myötä. Patikalle ja hiihtolomalle lähtee ainakin a6000 mukaan.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Sakke K.
Viestit: 33
Liittynyt: Kesä 18, 2013 17 : 50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Sakke K. »

DorianBlue kirjoitti:Darktablessa ihan samat ongelmat. Tässä on nyt varmaan jotain muuta probleemaa kuin käyttäjän itse aiheuttamat. Pakko kokeilla tolla winukalla.
DT:stä on juuri ilmestynyt uusi versio. Käyttää paljolti samoja kirjastoja kuin RT. a6000 minulle vieras. Jos ei tuettu kannattaa lähetää joku RAW-kuva kehittäjälle. Itse olen tuota DT:tä yrittänyt opetella. Suomenkielinen ohjekirja siihen olisi hyvä. Joissain jakeluissa voi olla hyvinkin vanhoja kirjastoja. DT osaa X-Trans kennollakin otettuja kuvia avata.
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

Kannattaa kokeilla DT:n 2.0 -versiota. Näyttäisi olevan release notesin mukaan ILCE-6000:lle lisätty valkotasapainon presettejä....


tepa
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Viesti Kirjoittaja tvap »

jussikn kirjoitti:Dcraw ei tue vielä ko.sonya
Sekä dcraw:n nettisivulta, että rawspeedin kameramäärityksistä löytyy Sony ILCE-6000.



tepa
ixusman
Viestit: 40
Liittynyt: Loka 15, 2007 0 : 28

Re: Rawtherapee - enkö vain osaa?

Viesti Kirjoittaja ixusman »

Itsellä meni usko NEX5n raw kuviin. Sain ne Photari Elementsiin mutta mitenkään vääntelemällä en niistä saanut jpeggien kaltaisia, ihan kuin lähtötasoltaan olisivat olleet jo paljon huonompia.
Vastaa Viestiin