Yöllä kuvannut sai poliisit peräänsä

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Yöllä kuvannut sai poliisit peräänsä

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Ja vaikka nimi ja kaupunki täsmäävät, en itse kyseessä ole.

Tuleepa mieleen, kun kotini parkkipaikalla (rivitalo) kuvatessa yöllä tuli joku hieman maistissa ollut rouvashenkilö ilmaisemaan mielipiteensä...

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/mies ... 9d9ac2b9a2
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9230
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Toisaalta aika lailla sitä saa mitä tilaa. Vaikka kyseessä onkin julkinen paikka, jne, niin silti tervettä järkeä saa myös käyttää. Varsinkaan kun kyse ei ollut mistään toimeksiannosta tai vastaavasta.

Näitä tapauksia varten kannattaisi olla mukana vaikkapa käyntikortti tyyliin "Jesse Valokuvaaja; Urban Exploder; p: 040 1234 56 78; e: jesse@valokuvaaja.me". Sen kun lyö vartijalle kouraan, niin ei ainakaan jää kuvaa että oltaisiin mitenkään sammutetuin lyhdyin liikkeellä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Vartijan epäilykset tavallaan ymmärtää jos kuvaaja oli yksityisalueella (minkä kai kiistää) tai sinne selvästi menossa. Poliisin turvatarkastusta vähän vaikeampi ymmärtää jos kuvaaja vartijan puhuttelun jälkeen poistui paikalta ilman isompaa konfliktia.

Ei minusta valokuvaukseen pitäisi mitään toimeksiantoa tarvita.

Toi käyntikortti on varmasti ihan fiksu idea. Vartijan kanssa väittelyyn ei nyt muutenkaan ehkä kannata hirveästi käyttää aikaa kun se tuskin asiaa eli valokuvausta edistää. Jos kerran poliisit on muutenkin hanakasti paikalle tulossa niin niitten kanssa voi varmaan sitten selventää valokuvauslupa-asiatkin samalla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viestit: 9230
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Rockford kirjoitti:Ei minusta valokuvaukseen pitäisi mitään toimeksiantoa tarvita.
Ei tarvita ei. Mutta jos ajatellaan, mitä noiden vastaanottokeskusten ympärillä on viime aikoina tapahtunut, niin mikä ihme sinne veti juuri nyt kuvaamaan sitä rakennusta. Joka lienee seissyt paikallaan jonkun vuoden.

Juu, ja tiedän kyllä, että "ei mua voida estää vapaassa maassa". Mutta mun mielestä vapaaseen maahan kuuluu myös se järjenkäyttöaspekti. Sama juttu kuin jokamiehenoikeuksien kanssa: niin kauan homma toimii kun kaikki ymmärtävät myös vastuunsa eikä niin "hähhää, jokamiehenoikeudet, saan olla tässä jos haluan".

Poliisit varmaan hieman ylireagoivat, mutta toisaalta senkin ymmärtää: tekee niin tai näin, niin aina se on jonkun mielestä väärinpäin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Olen ihan samaa mieltä järjenkäyttöaspektista siinä mielessä, että kuvaaja voi varmaan olettaakin että joku tulee kyseleen jos VOK:n lähellä pimeällä pyörii. Ja vartija varmaan voi yrittää kieltää oleskelun tai kuvaamisen julkisella paikalla, mutta tähän ei tietenkään ole pakko suostua. Jos kuvaaja kokee että vartija toimii väärin niin poliisit vaan paikalle.

On multakin kerran tullut vartija kieltämään kuvaamista Oulussa kadulla ilman mitään oikeaa syytä. Eli vartijoilta voi nyt olettaa melkein mitä vain.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Pitäisi oikeastaan suunnitella ja tilata pikku nippu amatöörivalokuvaajakäyntikortteja. Asia on ollut mielessä siitä lähtien, kun Matti R. asiasta viime vuonna bloggasi.

Avoin, keskusteleva tapa yleensä rauhoittaa tilanteen, jos ristiriitatilanteita tulee.

Finnfoton sivuilla on aika hyvä kokoelma työkaluja, so. dokumentteja tekijänoikeuksista, missä saa kuvata, julkaisusta, hinnoittelusta ym.

Tässä "Missä saa kuvata" dokumentissa on kätevä, Journalistiliiton laatima irtileikattava pieni lappu, jonka voi laittaa mukaan kameralaukkuun.
Sapere aude.
---
flickr
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: Yöllä kuvannut sai poliisit peräänsä

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:Ja vaikka nimi ja kaupunki täsmäävät, en itse kyseessä ole.

Tuleepa mieleen, kun kotini parkkipaikalla (rivitalo) kuvatessa yöllä tuli joku hieman maistissa ollut rouvashenkilö ilmaisemaan mielipiteensä...

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/mies ... 9d9ac2b9a2
Jyväskylän seudulla on ollut aika vakavia väkivallantekoja sekä maahanmuuttajia että heidän kanssaan työskenteleviä kohtaan. Myös vapaaehtoistyöntekijöitä, siis tyyliin eläkeläisiä jotka haluavat auttaa, on kivitetty ja uhkailtu. Tähän päälle muualla maassa tapahtuneet tuhopoltot jne.

Tämä oli muodollisesti ajatellen ylilyönti poliisilta, mutta em. taustaa vasten ymmärrän miksi se tapahtui. Kuvaamista on estelty turhemmistakin syistä.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

...ja miten jonkun natsijengin toimeksianto jotain sen paremmaksi saisi ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

nomad kirjoitti:Tämä oli muodollisesti ajatellen ylilyönti poliisilta, mutta em. taustaa vasten ymmärrän miksi se tapahtui. Kuvaamista on estelty turhemmistakin syistä.
+1
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ja tarina jatkuu...
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/poli ... 5c091a014f
Jyväskyläläinen Jesse kritisoi maanantaina Keskisuomalaiselle joutuneensa mittavan poliisitoiminnan kohteeksi ainoastaan valokuvaharrastuksensa vuoksi, jota hän toteutti kertomansa mukaan yleisellä tiellä vastaanottokeskuksen edessä sijaitsevalla autojen kääntöpaikalla.

Miehen mukaan vastaanottokeskuksen vartija oli kehottanut häntä ja avopuolisoaan poistumaan paikalta ja myöhemmin poliisi oli pysäyttänyt heidän autonsa, hänelle oli tehty turvatarkastus ja poliisi oli jututtanut myös avopuolisoa. Paikalla oli ollut hänen mukaansa neljä poliisipartiota.
Nyt kiinnostaa asian oikea laita. Onko Keskisuomalaisessa ääneen päässyt Jesse tämä meidän foorumin oma Kyytinen?
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Juu-u. Joku puhuu vähän dadaa ny. Mielenkiinnolla seuraa kyl miten tää tästä etenee.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nomad kirjoitti:Nyt kiinnostaa asian oikea laita. Onko Keskisuomalaisessa ääneen päässyt Jesse tämä meidän foorumin oma Kyytinen?
Luepa ensimmäisen viestin ensimmäinen lause...
JKyytinen kirjoitti:Ja vaikka nimi ja kaupunki täsmäävät, en itse kyseessä ole.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Nyt kiinnostaa asian oikea laita. Onko Keskisuomalaisessa ääneen päässyt Jesse tämä meidän foorumin oma Kyytinen?
Luepa ensimmäisen viestin ensimmäinen lause...
JKyytinen kirjoitti:Ja vaikka nimi ja kaupunki täsmäävät, en itse kyseessä ole.
Okei. Uskon kun erikseen vakuutat. Pidä se toinenkin Jesse kurissa 😀
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

Kiesus.

mremonen: "Toisaalta aika lailla sitä saa mitä tilaa. Vaikka kyseessä onkin julkinen paikka,"

Sillälailla, Suomessako?

mremonen: "Poliisit varmaan hieman ylireagoivat, mutta toisaalta senkin ymmärtää"

Ymmärrä toki. Kaunista!

nomad: "..mutta em. taustaa vasten ymmärrän..-"

Toki ymmärrät!

OskuK: "...ja miten jonkun natsijengin toimeksianto jotain sen paremmaksi saisi ;-)"

Mitä tämä tarkoitti?

-y-
mremonen
Viestit: 9230
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

mercury kirjoitti:Kiesus.
-y-
Ja mikäs kiesus tämä nyt oli? Varmaan jossain punavihreässä utopiassa kaikki hyppelevät kukkakedolla ja hymyilevät kauniisti. Reaalimaailmassa vain asiat ovat hieman toisin.

Otetaanpa vaikka esimerkki: autoosi on murtauduttu edellisenä yönä. Nyt nukkumaan mennessä kuulet, kun nuorisojoukko melskaa ulkona siinä pysäköidyn autosi kohdalla. Kuulet jopa lasin kilinää. Mitä teet?

a) et mitään, kun juipit ovat kadulla joka on julkinen paikka ja näinollen ihan luvallisilla asioilla
b) kömmit sängystä ja menet katsomaan mitä siellä tapahtuu. Saatat jopa kysäistä, että mitäs juipit

No, minä valitsen kohdan b.

Ja samalla tavalla en viime aikaisten tapahtumien valossa tunkisi itseäni yöllä vastaanottokeskuksen pihaan perusteena "rakennusten valokuvaaminen". Jos nyt on ihan pakko kuvata se rakennus, niin jo terve järki sanoo, että olisi hyvä mennä päivällä tai ainakin antaa päivällä heads-up että olen illalla tulossa kuvaamaan. Mutta ei. Koska Minulla On Oikeus. Nämä reikäpäät juuri vievät ne oikeudet meiltä. Ihan sama kuin niiden nelikoptereiden kanssa. USAssa ollaan jo valmistelemassa lakimuutosta, jossa kaikki nelikopterit jostain koosta ylöspäin on rekisteröitävä.

Itse kun olin n. vuosi sitten kuvaamassa Helsingin metrossa, niin en muistanut / tajunnut / halunnut tehdä ennakkoilmoitusta asiasta metrovalvomoon. Koska metroasemat ovat julkista tilaa, eikä siellä kuvaamista ole kielletty. Näin lukee myös HSL:n sivuilla. No, siinä sitten kuvatessani luokseni tuli vartija ja kysyi, että millä asialla. Selitin että olen tekemässä valokuvasarjaa Helsingin metrosta jne. Vartija kiitti ja sanoi ilmoittavansa myös valvomoon. Minäkin siinä kiittelin ja pahoittelin kun ei ilmoitusta tullut tehtyä etukäteen (mulla oli printattuna erillinen kuvauslupa, jonka olin saanut HSL:ltä). Kaikesta tästä huolimatta en soittanut iltapuluun ja tehnyt asiasta uutista. Että minua uhkailtiin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

Hey!

mremonen: "Otetaanpa vaikka esimerkki: autoosi on murtauduttu edellisenä yönä. Nyt nukkumaan mennessä kuulet, kun nuorisojoukko melskaa ulkona siinä pysäköidyn autosi kohdalla. Kuulet jopa lasin kilinää. Mitä teet? "

No, siihen on jo murtauduttu, joten mitäpä väliä enää. :) Ja auto on auto, niitä saa uusia. Ja Pohjola korvaa.

-y-
mremonen
Viestit: 9230
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ok, sun mielestä ei ole niin väliä vaikka aina silloin tällöin palaa joku vastaanottokeskus. On siellä sitten asiakkaat sisällä tai ei. Niitähän riittää. Ja Pohjola korvaa.

Nyt munkin pitää sanoa että kiesus, mistä näitä oikein tunkee.

No joo, näin ei varmasti kukaan ajattele. Mutta kyllä mulla riittää ymmärrystä myös siihen että poliisi ja vartija ovat hieman varpaillaan. Joten turha sinne on mennä ärsyttämään.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

mremonen kirjoitti:Ok, sun mielestä ei ole niin väliä vaikka aina silloin tällöin palaa joku vastaanottokeskus. On siellä sitten asiakkaat sisällä tai ei. Niitähän riittää. Ja Pohjola korvaa.

Nyt munkin pitää sanoa että kiesus, mistä näitä oikein tunkee.
No ei se (uutinen) kameran salama laita mitään rakennusta palamaan, vaikka ois miten iso! : )

-y-
mremonen
Viestit: 9230
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

mercury kirjoitti:No ei se (uutinen) kameran salama laita mitään rakennusta palamaan, vaikka ois miten iso! : )

-y-
Ei laita ei. Mutta eipä se vartijakaan sitä voinut tietää, että millä asialla ollaan. Harvapa sitä vartijalle sanoo, että oltiin tulossa polttamaan mökki. Ja kun vartijalla ei ollut toimivaltaa tuossa pihalla, niin ainoa mahdollisuus oli hälyttää poliisit. Varsinkin jos paikalla oli ollut jo muuta hämminkiä aiemmin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Artistic
Viestit: 567
Liittynyt: Kesä 19, 2006 10 : 11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Artistic »

"Salmirannan vastaanottokeskuksen johtajan Matti Hautalan mielestä kenenkään ei tarvitse kiertää vastaanottokeskusta vaan ihmiset voivat rauhassa liikkua yleisillä teillä."

Ohhoh, oikein vaken johtaja antaa minulle luvan liikkua julkisella paikalla!
Vastaa Viestiin