Minijärkkäri- suosituksia aloittelevalle kuvaajalle

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Fuxia
Viestit: 81
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 16

Minijärkkäri- suosituksia aloittelevalle kuvaajalle

Viesti Kirjoittaja Fuxia »

Äitini on innostunut nyt valokuvauksesta ja tuskailee vanhahkon pokkarinsa kanssa. Suosittelin hänelle minijärkkäriä, koska mitään painavaa järkkäriä hän ei tulisi raahaamaan mukana.

Kysymys kuuluu, mitä mini/mikrojärkkäriä suosittelette ekaksi kameraksi aloittelevalle kuvaajalle? Suht helppokäyttöisyys olisi plussaa ja tykkää kuvata mm. koiria ja luontoa. Mitään suuria vaatimuksia ei ole.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

No Sonyn A5000:sta sai äsken 199 eurolla. Juuri tehty alottevalle "järkkärikuvaajalle" ensimmäiseksi järjestelmäksi. Kuvanlaatu ilmeisen hyvää.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Jos useampia putkia ei ole tarkoitus hankkia, mielestäni parempi ratakisu olisi laatupokkari, esim. Sony RX100 tai Canonin G-sarjalainen maun mukaan.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Fuxia
Viestit: 81
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 16

Viesti Kirjoittaja Fuxia »

Mites noissa laatupokkareissa toi liikkuvan kohteen kuvaaminen, oon käsittänyt että sarjakuvaus ei pokkarilla kyllä oikein onnistu. Juoksevia koiria kun esim. tykkää kuvata.
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Eiköhän paremmissa pokkareissa liikkuvaan tarkennus ole samalla tasolla kuin peilittömissä.

Eli tuurilla saattaa osua yksi 10:stä..
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Fuxia kirjoitti:Juoksevia koiria kun esim. tykkää kuvata.
Sitten se on peilijärkkärin paikka. Kaikkea ei voi saada. Peilittömien ja pokkareiden tarkennus ei oikein toimi toimintakuvauksessa.
Hannu
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Fuxia kirjoitti:Mites noissa laatupokkareissa toi liikkuvan kohteen kuvaaminen, oon käsittänyt että sarjakuvaus ei pokkarilla kyllä oikein onnistu. Juoksevia koiria kun esim. tykkää kuvata.
Ilman kokeilua veikkaisin, että suurin piirtein samaa tasoa, kuin peilittömissä järkkäreissä. Onhan noissa Canonin Powershoteissakin 5-10fps sarjatulet. Tarkennuksessa pieni kenno antaa hieman anteeksi, mutta peilillisen tasolle ei pääse.
Viimeksi muokannut JKyytinen, Marras 27, 2015 16 : 17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Fuxia kirjoitti:Mites noissa laatupokkareissa toi liikkuvan kohteen kuvaaminen, oon käsittänyt että sarjakuvaus ei pokkarilla kyllä oikein onnistu. Juoksevia koiria kun esim. tykkää kuvata.
Ilman kokeilua veikkaisin, että suurin piirtein samaa tasoa, kuin peilittömissä järkkäreissä. Onhan noissa Canonin Powershoteissakin 5-10fps sarjatulet. Tarkennuksessa pieni kenno antaa hieman anteeksi, mutta peilillisen tasolle ei pääse.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Fuxia
Viestit: 81
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 16

Viesti Kirjoittaja Fuxia »

No mitään huippulaatuisia liikekuvia ei odotetakaan, oikein loistava "tulos" äidille olisi jo se jos 1 liikekuva kymmenestä onnistuu!

Mutta päätarkoitus nyt ehkä se liikekuvaus ole kumminkaan, joten vielä nitä minijärkkäri-suosituksia kumminkin ottaisin! Peilitön käy varmasti hänen tarpeisiinsa hyvin.
jargoniu
Viestit: 46
Liittynyt: Helmi 19, 2015 17 : 59
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jargoniu »

Fuxia kirjoitti:No mitään huippulaatuisia liikekuvia ei odotetakaan, oikein loistava "tulos" äidille olisi jo se jos 1 liikekuva kymmenestä onnistuu!

Mutta päätarkoitus nyt ehkä se liikekuvaus ole kumminkaan, joten vielä nitä minijärkkäri-suosituksia kumminkin ottaisin! Peilitön käy varmasti hänen tarpeisiinsa hyvin.
E-PL6 199€. Ainakin lähtis halvalla, jos ehtii ostaa tuohon tarjoushintaan
http://www.rajalacamera.fi/olympus-pen- ... musta.html
Inf@m0us
Viestit: 28
Liittynyt: Marras 04, 2014 13 : 21
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Inf@m0us »

jargoniu kirjoitti:
Fuxia kirjoitti:No mitään huippulaatuisia liikekuvia ei odotetakaan, oikein loistava "tulos" äidille olisi jo se jos 1 liikekuva kymmenestä onnistuu!

Mutta päätarkoitus nyt ehkä se liikekuvaus ole kumminkaan, joten vielä nitä minijärkkäri-suosituksia kumminkin ottaisin! Peilitön käy varmasti hänen tarpeisiinsa hyvin.
E-PL6 199€. Ainakin lähtis halvalla, jos ehtii ostaa tuohon tarjoushintaan
http://www.rajalacamera.fi/olympus-pen- ... musta.html
Tänään lähti eukolle tilaukseen tommonen, oli liian hyvä tarjous ohitettavaksi.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Tossa Olyssä missä säätimet? Tuo surkea pystyrulla takana ainoa? Ei etusormirullaa, ei peukalorullaa, ei rullaa kameran päällä...ainoa hyvä säädin on tuo pasm-rulla, jota ei tarvita ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuK kirjoitti:Tossa Olyssä missä säätimet? Tuo surkea pystyrulla takana ainoa? Ei etusormirullaa, ei peukalorullaa, ei rullaa kameran päällä...ainoa hyvä säädin on tuo pasm-rulla, jota ei tarvita ;-)
Eikös siinä oo peukalopyörä, takaosan nappuloiden ympärillä.
Itse käytän ainakin pasmia lähes päivittäin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hannu KH kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Tossa Olyssä missä säätimet? Tuo surkea pystyrulla takana ainoa? Ei etusormirullaa, ei peukalorullaa, ei rullaa kameran päällä...ainoa hyvä säädin on tuo pasm-rulla, jota ei tarvita ;-)
Eikös siinä oo peukalopyörä, takaosan nappuloiden ympärillä.
Itse käytän ainakin pasmia lähes päivittäin.
Eli vain se surkea veteläntunoton pystyrulla on. Pamsman toiminnot voisi valita menustakin, mutta tietty voisi laittaa sovitteella himenninrengasoptiikkaa tuohon. Jolloin olisi yksi hyvä säädin ;-)

Pl-7:ssa näemmä laukaisimen juureen siirretty tuo pystyrutku. Ei hetkeäkään liian aikaisin ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuK kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Tossa Olyssä missä säätimet? Tuo surkea pystyrulla takana ainoa? Ei etusormirullaa, ei peukalorullaa, ei rullaa kameran päällä...ainoa hyvä säädin on tuo pasm-rulla, jota ei tarvita ;-)
Eikös siinä oo peukalopyörä, takaosan nappuloiden ympärillä.
Itse käytän ainakin pasmia lähes päivittäin.
Eli vain se surkea veteläntunoton pystyrulla on. Pamsman toiminnot voisi valita menustakin, mutta tietty voisi laittaa sovitteella himenninrengasoptiikkaa tuohon. Jolloin olisi yksi hyvä säädin ;-)

Pl-7:ssa näemmä laukaisimen juureen siirretty tuo pystyrutku. Ei hetkeäkään liian aikaisin ;-)
Juuei tuommonen kamera mulla lähtisi mukaan, inhokkiergonomia estää sen käytön.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hannu KH kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Eikös siinä oo peukalopyörä, takaosan nappuloiden ympärillä.
Itse käytän ainakin pasmia lähes päivittäin.
Eli vain se surkea veteläntunoton pystyrulla on. Pamsman toiminnot voisi valita menustakin, mutta tietty voisi laittaa sovitteella himenninrengasoptiikkaa tuohon. Jolloin olisi yksi hyvä säädin ;-)

Pl-7:ssa näemmä laukaisimen juureen siirretty tuo pystyrutku. Ei hetkeäkään liian aikaisin ;-)
Juuei tuommonen kamera mulla lähtisi mukaan, inhokkiergonomia estää sen käytön.
Ei kannata ostaa L- mallia kun myös E-P on vielä 25 min törkyhalvalla.

E-P5 on myös laadukkaamman tuntuinen, siinä on 1/8000 sek suljin, paras versio Olyn vakaajasta jne.

Siis jos Olympus nyt pitää saada... Mutta ei siinä mitään. Ei kovin hyvä, mutta silti selvästi keskimäääristä parempi kamera.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

nomad kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Eli vain se surkea veteläntunoton pystyrulla on. Pamsman toiminnot voisi valita menustakin, mutta tietty voisi laittaa sovitteella himenninrengasoptiikkaa tuohon. Jolloin olisi yksi hyvä säädin ;-)

Pl-7:ssa näemmä laukaisimen juureen siirretty tuo pystyrutku. Ei hetkeäkään liian aikaisin ;-)
Juuei tuommonen kamera mulla lähtisi mukaan, inhokkiergonomia estää sen käytön.
Ei kannata ostaa L- mallia kun myös E-P on vielä 25 min törkyhalvalla.

E-P5 on myös laadukkaamman tuntuinen, siinä on 1/8000 sek suljin, paras versio Olyn vakaajasta jne.

Siis jos Olympus nyt pitää saada... Mutta ei siinä mitään. Ei kovin hyvä, mutta silti selvästi keskimäääristä parempi kamera.
Voisi siinä herkästi vaihtua etsimelliseen...
http://www.kuva-jarvinen.com/verkkokaup ... ii-r-musta

...mä tosin ostin kiikarit ;-)
Viimeksi muokannut OskuK, Marras 28, 2015 0 : 03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
digikuva81
Viestit: 1385
Liittynyt: Tammi 06, 2012 14 : 17

Viesti Kirjoittaja digikuva81 »

en ehtiny
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

OskuK kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Juuei tuommonen kamera mulla lähtisi mukaan, inhokkiergonomia estää sen käytön.
Ei kannata ostaa L- mallia kun myös E-P on vielä 25 min törkyhalvalla.

E-P5 on myös laadukkaamman tuntuinen, siinä on 1/8000 sek suljin, paras versio Olyn vakaajasta jne.

Siis jos Olympus nyt pitää saada... Mutta ei siinä mitään. Ei kovin hyvä, mutta silti selvästi keskimäääristä parempi kamera.
Voisi siinä herkästi vaihtua etsimelliseen...
http://www.kuva-jarvinen.com/verkkokaup ... ii-r-musta

...mä tosin ostin kiikarit ;-)
Riippuu hieman preferensseistä. E-P5 tuntuu paremmalta kädessä, olen kokeillut noita.

Sinänsä hassua ettei Olympus ole päässyt kuvanlaadussa eteenpäin moneen vuoteen. Nyt käytössä oleva 16mpx kenno on hyvä, mutta ISO100 perusherkkyydeksi, 14ev dynamiikka ja 24mpx reso on edellytyksenä ennen kuin kauppa alkaa käymään muutenkin kuin alennusten voimalla. Ehdottamani speksit ei edusta vallankumousta, mutta voisivat tarjota nippa nappa näkyvän parannuksen kuvanlaatuun. (Herkkyysominaisuuksia näiltä nyt ei sovi edes odottaa.)
Fuxia
Viestit: 81
Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 16

Viesti Kirjoittaja Fuxia »

Palatakseni omaan aloitukseeni,olisiko vielä suosituksia hyvästä minijärkkäristä aloittelevalle kuvaajalle?

Ja sen ei todellakaan tarvitse olla Olympus merkiltään.

*edit* Tuo EP-5 taitaakin olla minijärkkäri, kiitt vinkistä. Hintaluokka vaan menee jo vähän yli...
Vastaa Viestiin