Miten asiakas valitsee kuvansa?

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
Päälykäine
Viestit: 35
Liittynyt: Heinä 20, 2015 14 : 11

Miten asiakas valitsee kuvansa?

Viesti Kirjoittaja Päälykäine »

Kuvaan ensi helmikuussa lukion wanhojentanssien parikuvat, ja kuvattavia pareja on noin 70. Jokaisesta parista varmaan n. neljä kuvaa. Ongelma on se, että parin pitäisi pystyä itse valitsemaan noista neljästä kuvasta se, jonka haluavat itselleen käsiteltynä ja paperisena.
______________________________________________________

Vaihtoehto1:

Kuvat jotenkin reaaliajassa läppärin näytölle, ja pari heti kuvan ottamisen jälkeen valkkaisi haluamansa kuvan. Mutta miten saan kuvat näkymään suoraan koneella vikkelästi (kaapelilla tai langattomasti, ei väliä), kun aikataulu on melko tiukka.

Vaihtoehto 2 (työläs):

Lataisin kuvat johonkin pilvipalveluun, josta jakaisin joka parille erikseen oman linkin (moni ei varmaan tahdo omaa kuvaansa muiden nähtäväksi), ja he ilmottaisivat minulle sitten valitsemansa kuvan. Kuulostaa vaan jo ajatuksena järkyttävän työläälle plärätä ja latailla 70 eri kansiota pilveen ja sitten jaella linkkejä ja vielä viestitellä kuvattavien kanssa siitä, minkä kuvan valitsevat.
______________________________________________________
Joten vaihtis nro 1 kuulostaa omaan korvaan paljon miellyttävämmältä, mutta miten toteutan sen näppärimmin? Ja onnistuuko jotenkin niin, että voin jatkaa kuvauksia muiden kanssa samalla kun edellinen pari valitsee kuvaansa? Eli ettei läppärin näyttö olisi kytköksissä kameran kanssa suoraan yks yhteen...

Jos johonkin vaikuttaa, niin olen siis saman lukion vanhempi opiskelija, ja esim. yhteyden pito onnistuu koulun wilma-palvelussa suoraan.

Muitakin vaihtoehtoja saa toki ehdottaa!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Miten asiakas valitsee kuvansa?

Viesti Kirjoittaja olli R »

Päälykäine kirjoitti:Kuvaan ensi helmikuussa lukion wanhojentanssien parikuvat, ja kuvattavia pareja on noin 70. Jokaisesta parista varmaan n. neljä kuvaa. Ongelma on se, että parin pitäisi pystyä itse valitsemaan noista neljästä kuvasta se, jonka haluavat itselleen käsiteltynä ja paperisena.
Jos sinulla on 70 paria kuvattavana, niin sinulla on kyllä sen verran kiire, että et halua kuluttaa aikaa valintoihin. Jälkeen päin saa kuitenkin tehdä asioita rauhassa.
Tuollaisia valintasysteemejä on, mutta ne usein hinnakkaita. Tai sitten sellaisen voi rakentaa, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että siinä menee työtä (onneksi siitä maksettiin). En päästäisi jotain räpläämään suoraan kuvauskonetta, silloin kun itse kuvaan sille.


Tekisin suunnilleen niin, että tulostaisin reilun 70 kappaletta lappuja, jossa on satunnainen verkkolinkki. Esim.

http://www.pilvi.fi/tanssit/123456/

Vaihdat jokaiseen erilaisen satunnaisen numerosarjan.

Kuvaa lappu ja kuvaa sitten yhden parin kuvat. Anna lappu kuvatuille (saattaisi kannattaa tehdä molemmille oma, samanlainen tietty). Jos haluat varmistella, niin tee linkeistä itsellesi lista ja merkkaa kuvauksessa siihen ketkä olivat kuvassa. Joku hukkaa lapun kuitenkin.

Tee sitten perästä päin jokaisesta kuvasarjasta sinne pilvipalveluun kansio tuolla linkillä ja ilmoita yhtä aikaa kaikille, että kuvat on katsottavissa. Voivat sitten ilmoittaa minkä kuvan haluavat.

Jos sinulla on yhtään skriptaajan vikaa, niin tuohon voi tehdä helpotuksia pienillä ohjelmilla. Varsinkin, jos joudut tekemään tuon joskus toistekin.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Jos päädyt tuohon kuvien siirtoon läppärille, niin suosittelen FlashAir korttia. Itse käytän tuota 25€ korttia siten, että kortille tallentuu alle megatavun varmuuskopio joka siirtyy nopeasti läppäriin tai tabiin. Jos sinulla on kuvauksessa assari, niin pari voi heti kuvauksen jälkeen tehdä valinnan ja assari kirjaa nimet ja valitun kuvan ja sinä saat keskittyä kuvaamiseen.
Päälykäine
Viestit: 35
Liittynyt: Heinä 20, 2015 14 : 11

Re: Miten asiakas valitsee kuvansa?

Viesti Kirjoittaja Päälykäine »

Kiitos molemmille ideoista. Pohdin vielä eri vaihtoehtoja.
olli R kirjoitti:Tee sitten perästä päin jokaisesta kuvasarjasta sinne pilvipalveluun kansio tuolla linkillä ja ilmoita yhtä aikaa kaikille, että kuvat on katsottavissa. Voivat sitten ilmoittaa minkä kuvan haluavat.

Tästä kysyisin vielä, että mihin pilvipalveluun voin tehdä kansion haluamani linkin taakse? Käsittääkseni oikein yleensähän palvelu antaa päinvastaisesti lataamalleni kansiolle itse satunnaisen linkin, mihin en voi vaikuttaa. Voisin testailla tuota systeemiä nyt kokoilumielessä.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Re: Miten asiakas valitsee kuvansa?

Viesti Kirjoittaja olli R »

Päälykäine kirjoitti:Tästä kysyisin vielä, että mihin pilvipalveluun voin tehdä kansion haluamani linkin taakse?
Hyvä kysymys. Ajattelin tuota ehdottaessani enemmän kuvat.fi tai vastaavaa levypalvelua, jossa osoitteet ovat kiinteitä ja itse määrättävissä.

Voiko noissa pilvissä tehdä etukäteen uuden kansion ja sitten lisätä sille alakansioita kuville?
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Dropboxissa ainakin onnistuu. Tilaa on ilmaisena rajoitetummin, mutta riittänee aika pitkälle jpg-kuvilla.
Sapere aude.
---
flickr
Päälykäine
Viestit: 35
Liittynyt: Heinä 20, 2015 14 : 11

Viesti Kirjoittaja Päälykäine »

Toi kuvat.fi näyttäs muuten olevan loistava, mutta taitaa maksaa 99e vuodessa mikä on liikaa, kun ei mulla tän jälkeen ole mitään välttämätöntä tarvetta enää tolle. Onedriveä olen tähän asti käyttänyt ja siellä toi ei onnistu ainakaan noin päin. Pitää tutkia dropboxia.
Vastaa Viestiin