Samyang 14mm täyskennoon

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jupasierra
Viestit: 368
Liittynyt: Tammi 09, 2011 10 : 39
Paikkakunta: Kotka

Samyang 14mm täyskennoon

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

http://www.digitarvike.fi/samyang_14mm_ ... ical_nikon

Onko raatilaisilla kokemuksia kyseisestä lasista. Hankinnassa olisi revontuli/tähti ym maisemiin laajis täyskennoon. Edullinen hinta houkuttaa mutta kannattaako?
Terv. Juha
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Onhan tästä kokemusta varmasti monillakin, myös allekirjoittaneella.
Puhutaan nyt siitä uudemmasta UMC mallista.

+Erinomainen kuvanlaatu nurkkiin asti, myös täydellä aukolla.
+Hinta

-Hankala käyttää suotimia koska mulkosilmä
-Laatuvaihtelut, tämä näkyy usein siinä ettei tarkennusasteikko pidä paikkaansa. Ääretön saattaa olla 1m tai 3m kohdalla tms.
Kuulemma myös optisia laatueroja on ilmennyt.
-Hankala viiksivääristymä, korjattavissa toki esim Lightroomiin saatavalla linssiprofiililla.

Muuten kyllä, tuohon hintaan ehdottomasti suositeltava ostos.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
rtfm
Viestit: 410
Liittynyt: Tammi 11, 2012 21 : 32

Viesti Kirjoittaja rtfm »

tonskulus kirjoitti: +Erinomainen kuvanlaatu nurkkiin asti, myös täydellä aukolla.
Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Aika napakasti tonskulus tuon linssin niputti. Vahvistan.
TiRy
Viestit: 1512
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Tuon tarkennusasteikon paikkaansa pitämättömyyden ottaisin vielä miinuksista pois, se on helppo kolme ruuvia aukasemalla tarkennuskierän kumin alta säätää kohdilleen.

Tein tuon säädön, jonka jälkeen tein omia tutkimuksiani täyden aukon terävyydestä ja tulin siihen lopputulokseen, että täys aukko on minun yksilössäni aivan yhtä terävä kuin f/4. Tämä tuli hienoisena yllätyksenä, zoomailin 100% suurennoksia, 38Mpix-kennon kuvista. Eli passeli lasi revontuli/tähtihommiin siis! Muutenhan tuo 14mm on laajuudessaan äärettömän tylsä polttoväli.. Jos jotain haluaa korostaa etualalla, niin kohteen koosta riippuen sen joutuu joskus linssiin kiinni änkeämään, joka tietysti aiheuttaa mittasuhteitten vääristymistä.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Ei onnistu kaikissa tuo tarkennuksen säätö siitä tarkennuskierän alta, vaan bajonetin alle joutuu laittamaan shimmejä.

Kyseessä on kuitenkin valmistusvirhe joten kyllä se kuuluu ehdottomasti miinuksiin!! Sillä ei ole merkitystä saako joku jonkun vian itse korjattua vai ei.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

tonskulus kirjoitti: Kyseessä on kuitenkin valmistusvirhe...
Jos kaupasta ostaa niin eikö valmistusvirheet mene takuuseen?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

rtfm kirjoitti:Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
En muista että tuosta olisi kauheasti haittaa ollut, mutta esim. tässä kuvassa tuo ongelma kai näkyy vasemmassa ylänurkassa ja vasenta alanurkkaa olen muistaakseni korjannut tuon suhteen. Tässä taas en muista korjanneeni mitään, mutta oisko rajautunut pois.

Yleensä kuvannut vain f/8-f/11 välillä ja piirtoon olen ollut tyytyväinen, esim. tässäkin kuvassa, jossa toki reilusti terävöintiä myös.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Samyangin 14 millisestä on paha valittaa koska objektiiville ei ole kilpailijoita samassa hintaluokassa.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Kovasti tykkään. Tuohon ketjun aloittajan käyttöön erinomainen, etenkin hinnan huomioonottaen. Sigusta löytyy repo- ym kuvia.
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mulla on ollu 4 yksilöä joista yksi loistava, yksi OK ja kaksi täyttä kakkia. Kahdessa noista oli tonskuluksen mainitsema shimmiongelma - ääretöntä ei löytynyt mistään kohtaa tarkennuskierää.
jupasierra
Viestit: 368
Liittynyt: Tammi 09, 2011 10 : 39
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Siinähän niitä vastauksia ja mielipiteitä jo tulikin. Eikö tuo mahdollinen tarkennusongelma äärettömään ole kuitenkin takuuasia, jos härmäläisestä kaupasta ostaa. Sen suhteen ei kai ole ongelmia?!
Terv. Juha
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nomad kirjoitti:Samyangin 14 millisestä on paha valittaa koska objektiiville ei ole kilpailijoita samassa hintaluokassa.
Eikä laatu häpeä myöskään 8x kalliimmalle Canon-vastineelle.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jupasierra
Viestit: 368
Liittynyt: Tammi 09, 2011 10 : 39
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

JKyytinen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Samyangin 14 millisestä on paha valittaa koska objektiiville ei ole kilpailijoita samassa hintaluokassa.
Eikä laatu häpeä myöskään 8x kalliimmalle Canon-vastineelle.
Tuohon on nikonistin paha sanoa mitään :)
Terv. Juha
Jappee
Viestit: 2252
Liittynyt: Heinä 07, 2009 13 : 19

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Rockford kirjoitti:
rtfm kirjoitti:Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
En muista että tuosta olisi kauheasti haittaa ollut, mutta esim. tässä kuvassa tuo ongelma kai näkyy vasemmassa ylänurkassa ja vasenta alanurkkaa olen muistaakseni korjannut tuon suhteen. Tässä taas en muista korjanneeni mitään, mutta oisko rajautunut pois.

Yleensä kuvannut vain f/8-f/11 välillä ja piirtoon olen ollut tyytyväinen, esim. tässäkin kuvassa, jossa toki reilusti terävöintiä myös.
Maffer kirjoitti:Mulla on ollu 4 yksilöä joista yksi loistava, yksi OK ja kaksi täyttä kakkia. Kahdessa noista oli tonskuluksen mainitsema shimmiongelma - ääretöntä ei löytynyt mistään kohtaa tarkennuskierää.
Mitä järkeä on laittaa rahansa tuollaiseen ***kaan?
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Jappee kirjoitti:
Rockford kirjoitti:
rtfm kirjoitti:Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
En muista että tuosta olisi kauheasti haittaa ollut, mutta esim. tässä kuvassa tuo ongelma kai näkyy vasemmassa ylänurkassa ja vasenta alanurkkaa olen muistaakseni korjannut tuon suhteen. Tässä taas en muista korjanneeni mitään, mutta oisko rajautunut pois.

Yleensä kuvannut vain f/8-f/11 välillä ja piirtoon olen ollut tyytyväinen, esim. tässäkin kuvassa, jossa toki reilusti terävöintiä myös.
Maffer kirjoitti:Mulla on ollu 4 yksilöä joista yksi loistava, yksi OK ja kaksi täyttä kakkia. Kahdessa noista oli tonskuluksen mainitsema shimmiongelma - ääretöntä ei löytynyt mistään kohtaa tarkennuskierää.
Mitä järkeä on laittaa rahansa tuollaiseen ***kaan?
Kyllä tässä parempi todennäköisyys onnistaa on kuin lotossa. Minulla ainakin ihan hyvä yksilö osunut.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Ei hitto, hyvä tietää että laatu on "kaupallista luokkaa" ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
rtfm
Viestit: 410
Liittynyt: Tammi 11, 2012 21 : 32

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Jep, ne ovat niin sarjatuotanto kamaa, että kaikki ovat yksilöitä ;)

Rockford: Tuossa esimerkissä nurkkien värittyminen on aika mietoa. Eihän tuo kesällä yleisesti haittaa paljoakaan, mutta talvella lumihangella efekti on aika ikävä. Minulla ollut Samyang värjäsi koko oikeaa reunaa ruudusta.
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

http://mattihelin.kuvat.fi/kuvat/Maisemat/Samyang/


Siinä muutama. Hyvä vekotin, mutta laatuvaihtelua tosiaankin löytyy. Jos massia olisi, käytössä olisi varmasti 14-24.
janne.
Viestit: 2457
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

rtfm kirjoitti:Nurkkapiirto on kelvollinen, mutta värivääristymä turkoosiksi nurkissa on kiusallinen. Tämä taitaa löytyä melkein jokaisesta yksilöstä.
Sama värivirhe on about jokaisessa laajiksessa.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Vastaa Viestiin