Color Checker

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Color Checker

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Tuli vastaan EBay:ssa Color Checker värikarttoja. Kiinalainen on melkoisesti halvempi kuin alkuperäinen XRiten kauppaama, joten kysymys heräsi: Miksi hommata alkuperäinen moninkertaiseen hintaan.

Tässä kuvat kartoista (kopsin kuvan EBay:stä ja värit ovat mitä sattuu ja varsinkin kiinalaisessa taitaa olla kunnolla pielessä valaistuksen ja ties minkä säätöjen takia):
Kuva
Kokoeroa noissa on selvästi:
- XRite ColorChecker Classic: 8.25 x 11 in. (21.59 x 27.94 cm)
- Kiinalainen kopio: 5.86x 8.38 in. (14.9x 21.3 cm)

Kuinka paljon tuon kiinalaisen kopion värit on pielessä, jos sitä ajattelee ensisijassa omaan käyttöön (saa kuvistaan vertailukelpoisia keskenään).
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Sitä tuskin voi tietää etukäteen, ellei löydä jonkun tekemiä vertailuja. Aion itse hankkia X-Riten ColorChecker Passportin. Luotan laatuun ja osaamiseen väriasioissa, ja Passport on myös hyvin koteloitu mukana kuljetettavaksi. Värit ovat kuitenkin tärkeitä perusasioita, joten investoinnin ollessa noin satasen luokkaa, en lähtisi siinä kohdassa hakemaan sitä halvinta tarjoajaa.
Sapere aude.
---
flickr
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Voin sanoa 99% varmuudella että jos hankit värikortista kiinalaisverion ja säädät sen perusteella kuvasi niin metsässä ollaan ja pahasti. Ei se nimittäin onnistu välttämättä tuolla originaalillakaan jos kuvassa on eriväristä valoa eri alueilla. Sitten on vielä värikartan materiaalin valon heijastavuus ja tietenkin se että täsmääkö värit yleensä ottaen ja mihin?
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Markkinoille syydetään hirveän paljon kvasitietoa erilaisista tuotteista ihan vaan markkinoinnin tueksi.

Oisko kukaan innostunut kuvaamaan noita samaan ruutuun?
Tosin, eihän sekään vielä kerro kaikkea, mutta minulle riittäisi hyvin.

Pitääkö tilata yksi kiinasta ja pyrkiä johonkin valokuvaliikkeeseen kuvaamaan aidon kanssa:)

PS. Mussa taitaa asua joku pieni markkinakoneistojen vastustaja. Valmis uhrauksiinkin oikeudenmukaisemman maailman puolesta:)
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Voin kuvata samaan ruutuun jos lähetät mulle tuon kiinalaisen. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

X-Riten värit tuottaa Munsell Color. He eivät ainakaan ole ns. eilisen teeren poikia mitä tulee väreihin: https://en.wikipedia.org/wiki/Munsell_color_system
https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Henry_Munsell
Sapere aude.
---
flickr
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:Voin kuvata samaan ruutuun jos lähetät mulle tuon kiinalaisen. :-)
Voidaan tavata puolivälissä ja kuvata kummatkin:) Pistin nimittäin juuri tilaukseen:) Hintaan €29.43 EUR kotiovelle.

Täältä: http://www.ebay.com/itm/24-Colors-Color ... SwrklVJjm8

Toi ei ole sama kuin originaalin "passport". Puuttuu kansi, joka suojelisi väripintoja. Ainakin kuvien perusteella.
Mutta en minä sitä aio mukana kuljetella.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kiinasta saapui ColorChecker-kopio:
Kuva
Huomasin kuvanneeni sekä ikkunasta tulevassa päivänvalossa, että kattolampun valossa. Näkyy komeasti varjojen väreissä. En kuitenkaan viitsinyt vaivautua enää uuteen kuvaan, kun irrotin kamerankin jo jalustasta.

Nyt kun sais kuvattua aidon kanssa samaan kuvaan, niin näkis noiden värien erot.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Olaus
Viestit: 141
Liittynyt: Kesä 14, 2006 20 : 12

Viesti Kirjoittaja Olaus »

Tuollaisessa tarkkuusvälineessä värien kestävyydelläkin on merkitystä.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mun mielestä vihoviimeinen paikka säästää. Olisin ennemmin ilman.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Hannu KH kirjoitti:Mun mielestä vihoviimeinen paikka säästää. Olisin ennemmin ilman.
Kyllä tää mun aktiviteetti viriää lähinnä uteliaisuudesta.
Ei mulla ole mitään erityistä käyttöä tolle kortille. Ainakaan vielä.

Jos mä en löydä mahdollisuutta ottaa kuvia aidon ColorChecker-kortin kanssa, niin todennäköisesti ostan sellaisen.
Tuollaisessa tarkkuusvälineessä värien kestävyydelläkin on merkitystä.
Tää on hyvä argumentti vetää esille. Myyntimies tietää, että iso osa asiakkaista luottaa, jos firma on jostain syystä saanut luotettavan maineen.
Noi värit ei säily kovin tarkkoina missään kortissa kymmeniä vuosia, vaikka säilytyspaikkakin olisi optimaalinen. Kysymys kuuluukin, kuinka tarkkoja värit on niissä uusina.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Olaus kirjoitti:Tuollaisessa tarkkuusvälineessä värien kestävyydelläkin on merkitystä.
ColorChecker Passportissa on viimeisellä sivulla takuuteksti, jossa antavat takuun kahden vuoden värien kestävyydelle siitä päivästä lähtien, kun sitä aletaan käyttää. Siellä on kohta, johon voi kirjoittaa ensimmäisen käyttöpäivän. En tiedä, kuinka ahkeralle käytölle tuo lupaus on, minulla käyttö ei ole jokapäiväistä, eikä edes joka viikkoista. Maksan kuitenkin mielelläni hieman enemmän tunnetusta tuotteesta ja firmasta, jolla on hyvä maine värinhallinnasta, ja varsinkin kun on kyse satasen hintaluokasta.

Kapa
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

kapama-7 kirjoitti:ColorChecker Passportissa on viimeisellä sivulla takuuteksti, jossa antavat takuun kahden vuoden värien kestävyydelle siitä päivästä lähtien, kun sitä aletaan käyttää.
Millä tavoin nuo väripinnat kuluu käytössä?
Tietysti voimakakkaalla valolla on taipumus haalistaa pintoja samoin kuin lämpö vanhentaa.
Pitäskö noita säilyttää pakastimessa pimeessä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tuli vasta nyt mieleen että mulla on X-Rite ColorMunki Photo jolla kai vois jotenkin mitata noi värit sekä alkuperäisestä että kiinakopiosta jos olisi molemmat käsillä. Liekö tuosta mitään iloa olisi...
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:
Tuli vasta nyt mieleen että mulla on X-Rite ColorMunki Photo jolla kai vois jotenkin mitata noi värit sekä alkuperäisestä että kiinakopiosta jos olisi molemmat käsillä. Liekö tuosta mitään iloa olisi...
Kyllä sä jo aikasemmin ehdotit kinankopion lähettämistä Ouluun kuvattavaksi:)

No olisihan siitä se ilo, että näkis kuinka lähelle kiinanpoika saa värit. Mä en ole tarkastanut, mutta vois luulla että ovat pyrkineet samoihin nimellisarvoihin kuitenkin.
Onhan melko paljon halvempaa ostaa kiinankopio ja uusia se muutaman vuoden välein. Eihän noi kalliimatkaan kestä kovin montaa vuotta spekseissään.

Jos ei nyt lähetyshommiin ryhdytä, niin voin ottaa mukaan omani, jos pohjoiseen joku päivä suuntaan.

Tietysti olis helpompaa jos pääkaupunkiseudulla olis joku noista paremmanlaatuisista värikorteista. Niin ja olis hetki aikaa kuvata ne yhdessä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Joo, ei kannata lähetellä, mietin vain että saisko tollasella "värimittarilla" irti mitään sellaista mitä ei valokuvasta saa. Parasta tietysti olisi olla sekä ne valokuvat että mittailut.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Jovala kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:ColorChecker Passportissa on viimeisellä sivulla takuuteksti, jossa antavat takuun kahden vuoden värien kestävyydelle siitä päivästä lähtien, kun sitä aletaan käyttää.
Millä tavoin nuo väripinnat kuluu käytössä?
Tietysti voimakakkaalla valolla on taipumus haalistaa pintoja samoin kuin lämpö vanhentaa.
Pitäskö noita säilyttää pakastimessa pimeessä.
Väripigmentit eivät ole kestäviä, ajan saatossa tapahtuu muutoksia, varsinkin, kun käyttää salamoita tai käyttää auringonvalossa. Muutokset eivät välttämättä silmälle näy, mutta tarkassa mittauksessa saattaa muutoksia havaita. Tuossa Passportissa on mustat aukenevat muovikannet, joten ei altistu valolle pöydälläkään. Ei tarvita pakastinta. Tuo kaksi vuotta on kai fanaatikoille tarkoitettu takuu. Kyseessä varmaan myös markkinointikeino. Uusi härpäke joka toinen vuosi.

Kapa
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

kapama-7 kirjoitti:Tuossa Passportissa on mustat aukenevat muovikannet, joten ei altistu valolle pöydälläkään. Ei tarvita pakastinta. Tuo kaksi vuotta on kai fanaatikoille tarkoitettu takuu. Kyseessä varmaan myös markkinointikeino. Uusi härpäke joka toinen vuosi.
Mä suhtaudun muoveihin hieman epäilyksellä. Niistä monet päästää lävitseen hulisemalla säteilyä kun mennään näköalueen rajoille tai hieman yli taajusskaistalla. Tein joskus maskia jonka reunaa luki IR-LED, eikä siitä tullut mitään löytämilläni muovinpalasilla. Olen myös käyttänyt muovisen näköistä läpinäkymätöntä linssin muotoista palasta mikroaaltolinssinä.
Kun muovista saa sähkömagneettista energiaa läpi, niin tarvitaan enää väripigmentien molekyylien reagointia tuolle taajuudelle.

Taidan hommata peltilaatikon tolle kiinalaiselle kuljetus ja säilytyspaikaksi:) Sellasen jossa on kantokahvat päissä.
Viimeksi muokannut Jovala, Joulu 12, 2015 12 : 30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:mietin vain että saisko tollasella "värimittarilla" irti mitään sellaista mitä ei valokuvasta saa.
Millaista värimittaria ajattelit?

Jos absoluuttista värin mittausta haluaa, ja numeerisia arvoja, niin mittarihan siinä on oltava. Taajuuskaistan mittaus olis kaikkein täydellisin, mutta kyllä tollanen ihmisen silmää vastaava RGB-lukemakin riitäis.
Mä melkein hommasin jokunen vuosi sitten spektrometrin. Homma alkoi DIY-projektina, josta kaveri kehitti ja tuotannollisti laitetta eteenpäin ja valmistanee/valmistuttaa vieläkin osia. Ei sekään ihan halvaksi loppujen lopuksi tullut.

Toi suhteellinen mittaus riittäis mulle oikein hyvin. Color Checker referenssinä ja kiinankopio mittauskohteena. Mutta ihan kuriositeettina olis hauska nähdä missä niistä on oikeat värit! Vai onko missään:) Tarvittas vaan värimittari.

Toi mun Spyder4Express:hän on melkein spektrometri (olikos siinä 7 eri värin detektorit), mutta sen mittapää ei taida kyetä lukemaan kovin pieniä alueita. Mun kiinalaisessa yksi väriläiskä on kokoa 25mm x 25mm ja Spyderissa anturin reijitetty alue on halkaisijaltaan luokkaa 3cm. Ja sitten tulee vielä valaisu ongelmaksi - anturin pitäis osata itse valaista kohde.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Jovala kirjoitti:
Rockford kirjoitti:mietin vain että saisko tollasella "värimittarilla" irti mitään sellaista mitä ei valokuvasta saa.
Millaista värimittaria ajattelit?
Ihan vain tuota omasta hyllystä löytyvää eli Colormunki Photo:a.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin