Mikä peilitön kitti tonnilla?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mikä peilitön kitti tonnilla?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kivikautisia peilikameroita kun ei osta enää juuri kukaan ja ite en taas ole noista moderneista peilittömistä tarkemmin perillä, niin viitsisikö joku ystävällisesti suositella peilitöntä järkkärikittiä? Siis tyyliin runko, normaalizoomi, erillinen salama, vara-akku ja muistikortti yhteensä noin 1000€ hintaluokassa.

Käyttötarve lienee yleiskuvailu lähinnä sisätiloissa ilman kummempia painotuksia, ainakin tässä vaiheessa. Jonkinlaiset auttavat lähikuvausominaisuudet vois olla plussaa. Videota tuskin hirveästi tarvitaan koska uudehko videokamera löytyy jo erikseen.

Kompakti koko, helppo käsiteltävyys satunnaisellekin kuvaajalle, äänetön ja nopea toiminta sekä luottava tarkennus kuvattavan ihmisen silmään lienee jo itsestäänselvyyksiä näissä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Samanlaista olen tuuminut itsekin kevyemmäksi reissukameraksi. Olen ajatellut, että Sony a6000 voisi edelleen olla kelpo valinta. Crop kenno, mutta minulle riittäisi kakkoskameraan.

Rahalasta näyttäisi lähtevän parillakin objektiivilla Simo Vaatehuoneelta hei -hintaan 799€ (nuoriso voi kysyä isiltä ja äidiltä kuka Simo oli). eGlobalCentralista satasta halvemmalla sama paketti.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viestit: 21596
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Nyt seuraa kysymys, miksi omistaa miljoona järjestelmää jos vain yhden kanssa jaksaa liikkua paikasta toiseen?

Kunnon rautaa + rinkka ja hampaat irvessä tai kevyesti Leicaillen. Rahaa säästyy kun valitsee yhden tien.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Maffer kirjoitti:Nyt seuraa kysymys, miksi omistaa miljoona järjestelmää jos vain yhden kanssa jaksaa liikkua paikasta toiseen?
Itse omistan alle miljoona järjestelmää,mutta vastaan silti :)

Minä otan ainakin matkaan sellaisen kaluston jonka katson etukäteis suunnitelmissa sopivimmaksi.Ihan joka paikkaan ei viitsi sitä kaikkein huomiota herättävintä ottaa tai toisaalta joskus on mukavampi pitää matkassa kevein satsi mukana ihan mukavuus syistä. Toinen äärilaita on sitten kun ei ole väliä miltä näyttää ja painaa :D
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Äläs nyt, nörtillä pitää olla kiiltäviä vempeleitä räplättäväksi. Sitäpaitsi rahasta ei ole iloa, jos sitä ei laita liikkumaan. :)
Sapere aude.
---
flickr
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sori epäselvä aloituspostaus, en ole siis tätä itselleni ole hommaamassa, mulle riittää tuo yksi peilinlouskutin vielä mainiosti. Tuli muulta taholta pyyntö järkkäripakettiehdotuksen kasaamiseen ja aikataulu tietysti tiukka niin ajattelin aloittaa helpoimmalla tavalla ja kysyä täältä. :-)

Toivottavasti pääsen alkuviikosta kyselmään kameran tulevalta käyttäjältä paremmin ajatuksia käyttötarpeista. Voi toki olla että en pääse, jolloin ehdotelmat on laadittava aika vähien tietojen varassa.
Kryptos kirjoitti:Samanlaista olen tuuminut itsekin kevyemmäksi reissukameraksi. Olen ajatellut, että Sony a6000 voisi edelleen olla kelpo valinta.
Kiitos konkreettisesta ehdotuksesta, tuo oli yksi mitä itsekin hyvin alustavasti ajattelin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

m43 on aina pätevä vastaus. Tai Sony. Fuji vaatinee enemmän asennetta samoin kuin Nikon 1. Samsung on taas suotta jäänyt muiden varjoon. Eli onhan noita vaihtoehtoja...
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Jos sonyn ostaa, niin tonnilla ei saa kuin rupia perseeseen.(kittiputkilla ei tee mitään)
Saa varata 4-5 tonnia lisää, että saa edes jonkinlaiset objektiivit käyttöönsä, jos ei ala sitten kaikenlaisia adaptereita virittelemään erimerkkisiä kakkuloita varten.

M43 taas todella runsas ja edullinen opiskavalikoima, käytettynäkin löytää hyvin.
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Peilittömien runkojen hinta putoaa sellaisella vauhdilla, että laittaisin tuosta summasta 700€ hyvään optiikkaan ja loput runkoon.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Olympuksen EM 5:sta lähtee nyt käytettynä tosi halvalla. Tonnin budjettiin voi ostaa jo valovoimaisia primejä rungon kaveriksi, sekä muutaman vara-akunkin...eikä tarvitse ainakaan pelätä, että ostetun tavaran arvo paljoa tippuisi...
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Nythän ei varmasti olla ostamassa mitään enthusiast-kameraa harrastuskäyttöön vaan ihan perustason työkalua. Käytetyt ei valitettavasti tule myöskään kysymykseen, joten joku uusi kitti pitää keksiä. Eikä noissa taida hirveästi olla sen suuntaisia vaihtoehtoja joissa olisi joku "vähän parempi" normizoomi vähän edullisemman rungon kaverina.

http://www.rajalacamera.fi/olympus-om-d ... musta.html menee heti yli budjetin, vaikka varmasti olisi jossain suhteessa mielenkiintoinenkin vaihtoehto.

http://www.rajalacamera.fi/sony-ilce-60 ... 5-210.html taas telezoom lienee aika turha tähän käyttötarpeeseen kun sisäkäytössä luultavasti turhan pimeä vakaajan kanssakin.

http://www.markantalo.fi/product/digiku ... m-pz-musta sama ilman telezoomia satkun halvemmella.

Sonyn vara-akku on aika arvokas: http://www.markantalo.fi/product/digiku ... -npf-m500h


Toisaalta jos kuitenkin miettis peilikameraa niin mulla tulee ekana mieleen https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 5-VR-musta mutta salaman ja muiden tarvikkeiden kanssa tuossakin menee äkkiä hinta yli tonniin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Työvehkeenä Nikonin täyskennoinen usealla optiikalla. Kakkosena matkakamerana Fuji. Suosittelen vilkuilua siihen suuntaan. 18-55 mm F2,8-4 kitti mukaan, niin se on siinä.

Kapa
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

Tuota Olympuksen kittiä taidettiin myydä juuri 899e ainakin erä digimessuilla, 999e on näköjään Verkkokaupassa nyt. Vähän myöhässä kysely siis ;)

Jos tosin EVF ei ole vaatimus (en nyt tästä ottanut selvää), niin oisko joku

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... objektiivi

Paha valinta? Ei ole toki itselläni kokemusta, mutta ei nyt reviewt näytä pahalta ja näyttäisi kaikki tarvittavat tulevan mukaan. 599e ja 75e siitä vielä cashbackilla pois, ei jää kovin paha hinta (en ainakaan nopeasti Euroopasta löytänyt halvemmalla, pelkkä linssi on aika kallis nimittäin).
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Jos vaatimuksena on 'työkalu', niin unohtaisin PENit. Aivan kauheita vehkeitä käyttää, sekä ergonomian että valikkojen logiikan puolesta.
mremonen
Viestit: 9250
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Sony a6000 + Sony Zeiss 24f18. Sillä ainakin itse menen ne kerrat kun en jaksa/halua/voi ottaa Nikonia mukaan.

On mulla tuohon soniin hatullinen muita laseja, mutta tuo 24-millinen näyttää nyt jumittuneen vakituisesti tuohon kiinni. Joskus tulee laitettua 50-millinen, eli SEL50f18.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
PekkaSav
Viestit: 3419
Liittynyt: Helmi 15, 2008 10 : 05
Paikkakunta: Viikki

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Ja mulla RX100. Mahtuu taskuun ja on monikäyttöisempi kuin tuo tyyriimpi vaihtoehto.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Jos ei aio järjestelmää kasata, onko järkee järkkärissä pimeellä normizoomilla?

Mite ois pana lx100 tai joku sony rx?
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

moonshine kirjoitti:Jos ei aio järjestelmää kasata, onko järkee järkkärissä pimeellä normizoomilla?

Mite ois pana lx100 tai joku sony rx?
Tää on hyvä vaihtoehto. Ite laittasin tolla budjetilla ja käyttötarpeella LX100.
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Fujiin kääntäisin minäkin katseeni, ehdottomasti.

X-pro1 + 18mm f/2:
http://www.cyberphoto.fi/info.php?article=xpro1_18
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

hattumies kirjoitti:Fujiin kääntäisin minäkin katseeni, ehdottomasti.

X-pro1 + 18mm f/2:
http://www.cyberphoto.fi/info.php?article=xpro1_18
Pääsin kesällä käpälöimään S-Pro1:stä. Siinä oli tosin kiinni 35mm normaaliobjektiivi.

Oli hiukan pettymys kun tämä hienoksi mainostettu ja joskus haluamani kamera vaikutti livenä aika kolholta mustalta laatikolta. Liian iso ja tyhjää täynnä ollakseen "leicamainen".

Enkä nyt siis puhu teknisistä ominasuuksista vaan vaikutelmasta. Teknisestihän X-Pro1 ei enää hetkeen ole edustanut Fujin osaamisen kärkeä.
Vastaa Viestiin