Fuji X-mount lasit...

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Fuji X-mount lasit...

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Täytyy todeta, että Fujin X-mountin lasit ovat vallan loistavia.

Hommasin ihan kokeeksi Fujin pikkujättiläisen, eli X-T10 rungon ja siihen Fujinon 35/1.4 primen...No, joo - ei olisi pitänyt ;-)
Fujin systeemi vei mennessään (ja rahat - ja osan sonyista).
En jaksa edes murehtia Fujin hieman elähtänyttä 16mp X-trans APS-C kennoa, kun nämä objektiivit ovat vain kerrassaan niin mainioita.
Pari viikkoa mennyt, ja nyt pulkasta löytyy 35/1.4 lisäksi Fujinon 23/1.4 ja Fujinon 60/2.4 macro. Sekä Fujin 16-50 OSS ja 50-230 OSS zuumit..Jopa nämä zuumit ovat hyvinkin käyttökelpoisia optiselta laadultaan!

Wanha totuus, että objektiivit ovat tärkein osa järjestelmäkamera-systeemiä näyttää vain pitävän niin hyvin paikkaansa. Näiden pirun Fujinoiden kanssa on vain niin kiva kuvata - kuvanlaatuun voi luottaa, ja heti täydestä aukosta lähtien. En lähtisi edes moittimaan AF nopeutta.

Että tämmöinen pieni tyytyväisyyden purkaus tähän saumaan :-)
Viimeksi muokannut aikaarska, Syys 14, 2015 21 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Osta 14/2.8. Se on kroppien 21mm distagon.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Osta 14/2.8. Se on kroppien 21mm distagon.
Joo, siinä vois olla kanssa kivaa rahanmenoa lisää ;-)
Täytyy vähän toppuutella parisuhdeonnen takia...Niin ja hommasin kyllä Samyang 12/2:n laajistarpeisiin (tähtitaivaskuviin jne.)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
EcQEb4S
Viestit: 335
Liittynyt: Tammi 19, 2004 14 : 13

fuji

Viesti Kirjoittaja EcQEb4S »

Fuji vei mukanaan. Enkä ole merkkejä paljon vaihdellut vuosien saatossa.
myynnissä 16/1.4 Zeiz tout 12mm 2.8, 35/1.4, 90/2.0
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: fuji

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

EcQEb4S kirjoitti:Fuji vei mukanaan. Enkä ole merkkejä paljon vaihdellut vuosien saatossa.
Oletko jo kauan käyttänyt Fujia sitten? Minkätyyppistä kalustoa löytyy? Sulla oli kalustolistassa vain Pentaxia.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
EcQEb4S
Viestit: 335
Liittynyt: Tammi 19, 2004 14 : 13

Fuju xt-1

Viesti Kirjoittaja EcQEb4S »

50-140, 18/2.0, 27/2.8 10-24 ja 35/1.4

Ja olen varsin tyytyväinen. Tarkennuksen tarkkuus on todella hyvä.

Pentaxin rungon laatu mekaaninen laatu on kyllä parempi. Mutta muuten toi Fujin systeemi on varsin hauska käyttää, enkä oikein keksi kauheasti mitään moitittavaa. No akkuja pitää olla kasa mukana.
myynnissä 16/1.4 Zeiz tout 12mm 2.8, 35/1.4, 90/2.0
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Fuju xt-1

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

EcQEb4S kirjoitti:50-140, 18/2.0, 27/2.8 10-24 ja 35/1.4

Ja olen varsin tyytyväinen. Tarkennuksen tarkkuus on todella hyvä.

Pentaxin rungon laatu mekaaninen laatu on kyllä parempi. Mutta muuten toi Fujin systeemi on varsin hauska käyttää, enkä oikein keksi kauheasti mitään moitittavaa. No akkuja pitää olla kasa mukana.
Yep, sulla onkin tosiaan aika kiva setti kasassa! Juurikin Fujin objektiivien erinomainen laatu (ja valovoima), sekä AF tarkkuus ilahdutti minuakin.
Aluksi Fujinon lasien hinta hieman hirvitti (ainakin meikäläisen kukkaroa), mutta kun ymmärsin niiden varsin erinomaisen luonteen, niin enää ei sattunut ollenkaan niin paljon ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Alpine
Viestit: 339
Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 29
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alpine »

Blogia päivittetty ja vuorossa on XF56mm F1.2 R.

Tämä oli yksi niistä objektiiveista, jonka halusin laukkuuni ehdottomasti, kun vaihdoin järjestelmää.
Galeidan
Viestit: 158
Liittynyt: Syys 27, 2006 15 : 09

Viesti Kirjoittaja Galeidan »

Fujin värit on kyllä <3

En voi olla pitämättä. Mainioita objektiiveja.
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Kyllä Fujin optiikka tempaisi heti mukaansa, minulla aikaarskan tavoin X-T10, vaihdoin vielä kahdesta D800 Nikonista tähän ;)

tällä hetkellä vain 35mm f1.4 ja 16-50 OSS, joskin tuo 35mm f1.4 riittää minulla melkeinpä kaikkeen tarpeeseen tällä hetkellä. :)

Värit, optinen laatu, kuvaamisen ilo... siinä riittävän monta syytä kuvata Fujilla. On tässä vaan jotain. Ainakin lasit pysyy vaikka runko vaihtuisi. Laatuoptiikka ei häviä minnekään.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

hattumies kirjoitti:Kyllä Fujin optiikka tempaisi heti mukaansa, minulla aikaarskan tavoin X-T10, vaihdoin vielä kahdesta D800 Nikonista tähän ;)

tällä hetkellä vain 35mm f1.4 ja 16-50 OSS, joskin tuo 35mm f1.4 riittää minulla melkeinpä kaikkeen tarpeeseen tällä hetkellä. :)

Värit, optinen laatu, kuvaamisen ilo... siinä riittävän monta syytä kuvata Fujilla. On tässä vaan jotain. Ainakin lasit pysyy vaikka runko vaihtuisi. Laatuoptiikka ei häviä minnekään.
Näinhän se on ;-)

Itse hommasin Fujin systeemin siinä vaiheessa kun piti ostaa Sonyn kinopeilitön.
Fujin f/1.4 ja f/1.2 lasit vaan tarjoavat niin hyvää kinovastaavuutta minulle. Rupesin laskemaan, että minkälaisia laseja pitäisi hankkia kinoon näin Fujinon laseihin verrattuna, ja totesin ,että kalliiksi tulisi...Kinovastaavana pitäisi olla mm:
- 18/2.8
- 35/2 (pelkkä Sonyn "kitti" 35/2.8 kinoprime ei ole mitenkään erityisen halpa, ja on sieltä edullisemmasta päästä...)
- 50/2
- 85/1.8
- 90/2.8 makro

Lisäksi Fuji systeemin pieni koko viehätti.

Ei silti, kyllä tässä taas viimeksi tällä viikolla mietin kinopeilitöntä, mutta pienen järkeilyn jälkeen ymmärsin hukata haihattelun siemenen sikseen.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

On noi fujit joo ihan kivoja, mut se focus-by-wire. Se oli mulle deal-breaker ny ku sitä kelaa. Ja että videopuoli on vähän heiveröinen. Monta asiaa niissä taas on aikas mukavasti kohdillaan.
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nsamppa kirjoitti:On noi fujit joo ihan kivoja, mut se focus-by-wire. Se oli mulle deal-breaker ny ku sitä kelaa. Ja että videopuoli on vähän heiveröinen. Monta asiaa niissä taas on aikas mukavasti kohdillaan.
Tarpeeksi on kohdillaan juu.
focus-by-wiren toimivuus taitaa olla objektiivikohtaista, mutta en minäkään ole sähköisen manuaalitarkentamisen ystävä. Toisilla Fujinon laseilla focus-by-wire toimii kyllä ihan hyvin. Parasta minulle on olut, että AF toimii luotettavan oloisesti.

Videopuoli ei parhaasta päästä tosiaan. Saas nähdä parantavatko kuitenkin tasoa uusissa malleissa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

peruszuumia fujiin...

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Olen miettinyt pääni puhki, että minkä peruszuumin hommaisin Fujinon 16-50 pikku kittizuumin kaveriksi.
Eli Fujinon 18-55/2.8-4 vain hinnakas Fujinon 16-55/2.8?

Molemmat laatulaseja, mutta 16-55/2.8 on isohko eikä siinä ole vakaajaa.

Päädyin vakaajalliseen 18-55/2.8-4 malliin. Sitä on kovasti kehuttu foorumeilla ja testeissä. Saas nähdä...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Re: peruszuumia fujiin...

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

aikaarska kirjoitti:Olen miettinyt pääni puhki, että minkä peruszuumin hommaisin Fujinon 16-50 pikku kittizuumin kaveriksi.
Eli Fujinon 18-55/2.8-4 vain hinnakas Fujinon 16-55/2.8?

Molemmat laatulaseja, mutta 16-55/2.8 on isohko eikä siinä ole vakaajaa.

Päädyin vakaajalliseen 18-55/2.8-4 malliin. Sitä on kovasti kehuttu foorumeilla ja testeissä. Saas nähdä...
Itsekin hiukan "hurahdin" tuohon fujin systeemiin, kun hommasin X-T1:sen. Mulla oli tuossa peruszoomina juurikin tuo 18-55, joka on kyllä oikein mainio kapistus. Tosin ei tuota tule enää mukana kuskattua, kun löytyy myös 18-135 WR. 18-55 on tosiaan hitusen parempi samalla polttovälialueella kun tuo 18-135 WR, mutta ei tuo nyt sinällään yllättävää ole. 18-135 WR menee kokonsa puolesta jo vähän kipurajoille tuon pienen rungon kanssa, mistä syystä en ihan täysin ymmärrä tuota 16-55/2.8:sia joka on vieläkin isompi ja painavampi. Varsinkin kun tuosta puuttuu vielä kuvanvakaaja. Mutta kaippa tuo oli pakko saada markkinoille järjestelmän uskottavuuden takia.

Itsellä tuo on lähinnä mennyt niin, että Fujin tavaroita tulee kuskattua noin yleensä mukana ja sitten jos tarvitsee lähteä kuvaamaan, niin sitten lähtee Nikonit matkaan. Tuossa Fujin systeemin pienuudessa piilee ainakin omalta kohdalta sen suurin heikkous: ei tuota X-T1:stä pysty hanskat kädessä kunnolla operoimaan. Eikä kovin raskaita objektiiveja käyttämään. Mutta senpä takia onkin sitten 2 järjestelmää käytössä. Itsellä kulkee yleensä pienehkössä kameralaukussa mukana X-T1, 10-24, 18-135WR, 23/1.4 ja sitten sovitteella Pentax A* 300 F4.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Kiinnostava runko x-t1, nyt taas, välillä ei napannut, muutamasta syystä.

Mutta näyttää toisaalta siltä että nämä peilittömät on välivaiheen "kevyt kantaa" runkoja ja sitten takasin peililliseen :D

Joskus kokeiltava...
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sahaaja kirjoitti:Kiinnostava runko x-t1, nyt taas, välillä ei napannut, muutamasta syystä.

Mutta näyttää toisaalta siltä että nämä peilittömät on välivaiheen "kevyt kantaa" runkoja ja sitten takasin peililliseen :D

Joskus kokeiltava...
Keväällä/Kesällä tulossa vissiin X-T2, päivitetty versio X-T1:stä, varmaankin 24mp kennolla yms. Sitä itse odottelen.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: peruszuumia fujiin...

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jpyykone kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Olen miettinyt pääni puhki, että minkä peruszuumin hommaisin Fujinon 16-50 pikku kittizuumin kaveriksi.
Eli Fujinon 18-55/2.8-4 vain hinnakas Fujinon 16-55/2.8?

Molemmat laatulaseja, mutta 16-55/2.8 on isohko eikä siinä ole vakaajaa.

Päädyin vakaajalliseen 18-55/2.8-4 malliin. Sitä on kovasti kehuttu foorumeilla ja testeissä. Saas nähdä...
Itsekin hiukan "hurahdin" tuohon fujin systeemiin, kun hommasin X-T1:sen. Mulla oli tuossa peruszoomina juurikin tuo 18-55, joka on kyllä oikein mainio kapistus. Tosin ei tuota tule enää mukana kuskattua, kun löytyy myös 18-135 WR. 18-55 on tosiaan hitusen parempi samalla polttovälialueella kun tuo 18-135 WR, mutta ei tuo nyt sinällään yllättävää ole. 18-135 WR menee kokonsa puolesta jo vähän kipurajoille tuon pienen rungon kanssa, mistä syystä en ihan täysin ymmärrä tuota 16-55/2.8:sia joka on vieläkin isompi ja painavampi. Varsinkin kun tuosta puuttuu vielä kuvanvakaaja. Mutta kaippa tuo oli pakko saada markkinoille järjestelmän uskottavuuden takia.

Itsellä tuo on lähinnä mennyt niin, että Fujin tavaroita tulee kuskattua noin yleensä mukana ja sitten jos tarvitsee lähteä kuvaamaan, niin sitten lähtee Nikonit matkaan. Tuossa Fujin systeemin pienuudessa piilee ainakin omalta kohdalta sen suurin heikkous: ei tuota X-T1:stä pysty hanskat kädessä kunnolla operoimaan. Eikä kovin raskaita objektiiveja käyttämään. Mutta senpä takia onkin sitten 2 järjestelmää käytössä. Itsellä kulkee yleensä pienehkössä kameralaukussa mukana X-T1, 10-24, 18-135WR, 23/1.4 ja sitten sovitteella Pentax A* 300 F4.
Minäkin pähkäilin myös 18-135:sta, mutta sitten ajattelin ettei kuitenkaan mennä superzuumi-linjalle, mutta monikäyttöinen se kyllä varmasti olisi ja sääsuojaus plussaa myös.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Emäntä osti X-T1:n, kymppi oli käteen liian pieni. Nikonilla olen tottunut tarkentamaan peukalolla takanapista. AF-C päällä ja kun lopettaa painamisen, niin loppuu myös tarkennus. Tämä ei meikäläisellä luonnistanut tuolla Fujilla. Ovat napit liian pieni/tai jotenkin kuopassa. Itsellä X-E1, täytyy tuohon uuteen Pro2:een tutustua, olisiko käypänen meikäläiselle. Kahden järjestelmän kanssa elelen. Tositöihin tällä hetkellä Nikon D800, aina mukana Fujin X-E1 18-55 kitillä.

Kapa
jpyykone
Viestit: 606
Liittynyt: Marras 28, 2003 23 : 00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

kapama-7 kirjoitti:Emäntä osti X-T1:n, kymppi oli käteen liian pieni. Nikonilla olen tottunut tarkentamaan peukalolla takanapista. AF-C päällä ja kun lopettaa painamisen, niin loppuu myös tarkennus. Tämä ei meikäläisellä luonnistanut tuolla Fujilla. Ovat napit liian pieni/tai jotenkin kuopassa. Itsellä X-E1, täytyy tuohon uuteen Pro2:een tutustua, olisiko käypänen meikäläiselle. Kahden järjestelmän kanssa elelen. Tositöihin tällä hetkellä Nikon D800, aina mukana Fujin X-E1 18-55 kitillä.

Kapa
Tuo peukalolla takanapista tarkentamisen vaikeus häiritsee itseänikin tuossa X-T1:ssä. Ja tuo on myös muutaman muun "ongelman" kanssa suurin syy, ettei tuosta itselle ainoaksi järjestelmäksi ole. Olisivat tehneet noista muutamasta nappulasta (AE-L/AF-L ja tarkennuspisteiden valinta) selkeästi takarungosta ulospäinsuuntautuneemmat, niin nuo erottaisi helpommin käsikopelolla. Nyt noita nappuloita ei meinaa katsomatta löytää, kun ovat niin "rungossa kiinni".
Vastaa Viestiin