Windows 10 kysymyksiä ja vastauksia.

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

OskuK kirjoitti:
panman kirjoitti: Win 10 on vielä raakile, varmaan siitä hyvä tulee ajan kanssa.
Luonnollisesti. 7:n tuli päivityksiä vielä tällä viikollakin, joten vaikea olisikin olla muuta.
OskuK prkl, 7:aan ja 8:iin tulee samaa telemetry- ja spy-sontaa, kun 10:iin.

Herätkää, kansalaiset.

-y-
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mercury kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
panman kirjoitti: Win 10 on vielä raakile, varmaan siitä hyvä tulee ajan kanssa.
Luonnollisesti. 7:n tuli päivityksiä vielä tällä viikollakin, joten vaikea olisikin olla muuta.
OskuK prkl, 7:aan ja 8:iin tulee samaa telemetry- ja spy-sontaa, kun 10:iin.

Herätkää, kansalaiset.

-y-
Ollaanpa sitä nyt niin spykoa niin psykoa. Meinasin kyllä että Seiskaa päivitetään edelleen. Sun marginaalikäyttiksesi ei taida vielä kiinostaa ketään...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

OskuK kirjoitti:
mercury kirjoitti:
OskuK kirjoitti: Luonnollisesti. 7:n tuli päivityksiä vielä tällä viikollakin, joten vaikea olisikin olla muuta.
OskuK prkl, 7:aan ja 8:iin tulee samaa telemetry- ja spy-sontaa, kun 10:iin.

Herätkää, kansalaiset.

-y-
Ollaanpa sitä nyt niin spykoa niin psykoa. Meinasin kyllä että Seiskaa päivitetään edelleen. Sun marginaalikäyttiksesi ei taida vielä kiinostaa ketään...
Ah ok, ymmärsin ja ymmärsit väärin. Olen WIN764b-käyttäjä. Linux WS -rupelihattujen jorinoita en minäkään kuuntele.

Serverit toki toinen juttu.

--> http://dws.wzor.net/

-y-
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Eilen kattelin taas CPU-kuormaa kun importtasin kuvia ja myöhemmin kun exporttasin LR:llä parinkymmenen kuvan settiä. Halusin samalla testailla miten videot pyörii yhtäaikaa kun LR exporttaa taustalla. Hyvin pyöri 4k-video ja 1440p60 myös (tämä testaus siksi kun vanhassa koneessa ei oikein musiikkikaan aina pyörinyt taustalla kunnolla).

Mutta huomio kiinnittyi samalla prosessiin nimeltään System and compressed memory joka tuntui vievän ~10% CPU:ta koko ajan. Aikaisemmin kun olen CPU-loadia satunnaisesti seuraillut ei tuollaista CPU-syöppöä systemiprosessia ole ollut ajossa ja idle-kuorma on ollut 1% luokkaa.

Googlasin hiukan ja samaa prosessia oli ihmetelyt muutama muukin MS:n foorumeilla (KLIK1, KLIK2) viimepäivinä. Osalla käyttäjistä prosessi oli pyörinyt ilmeisesti jo päiviä ja läppärien sekä Surface-tablettien akunkesto oli samalla tietysti romahtanut kun niissä prosessi oli rohmunnut enemmänkin kuin tuon 10% CPU-tehosta. Foorumeilta en kuitenkaan äkkiä löytänyt selvää vastausta mikä idea tuossa muistin kompressoinnissa on jos muistia on vapaana vaikka kuinka, eikä myöskään mitään suoraa lääkettä tuon poistamiseen ollut. Eniten ihmettelen että MS:n heput ei voi edes suoraan sanoa että "tää on ihan normaalia, ei kannata välittää" kun kerran systeemiprosessi on.

Myöhemmin eilen ko. prosessi ei kuitenkaan enää pyörinyt joten kai se jotenkin osa-aikainen haitta on. Onko muut Windows 10:n käyttäjät törmänneet tähän?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Liittyy wintoosan muistinhallintaan ja sivutukseen.

http://lifehacker.com/why-is-windows-10 ... 1725076206
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Jep. Lukaisin tuon jutun, mutta ei tuossa selitetä sitä miksi muistia kompressoidaan esim. mun eilisessä tilanteessa jossa sitä on vielä ~24GB vapaana ja miksi joillain ihmisillä tuo prosessi kuomittaa CPU:ta merkittävästi pitkiä aikoja putkeen.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Wintoosa sivuttaa, vaikka muistia olisi saatavillakin.
http://lifehacker.com/5426041/understan ... disable-it

Siirtämällä idle-tilassa olevia ohjelmia RAMmilta pagefileen se varautuu siihen tilanteeseen, että muistia sitten yhtäkkiä tarvitaankin. Eli wintoosassa on aina sitä muistia vapaana. Ja ilmeisesti tuo kompressointi liittyy samaan.

Se, että miksi jossain koneissa tuo prosessi vie kohtuuttomasti CPU:ta kohtuuttoman ajan, niin siihen en osaa vastata. Niin kuin ei tunnu osaavan interwebbikään. Veikkaan Microsoftin bugia. Muutenkin joko wintoosan ja/tai Intelin virranhallinnassa on ongelmia, koska läppäriä pelkillä akuilla ajettaessa se on selvästi hitaampi kuin mitä pelkkä prosessoritaajuuden muutos antaisi selittää.

Wintoosa saattaa muutenkin pamauttaa välillä CPUt tappiin ilman mitään järkevää syytä. Tai välillä mulla levyt huutaa hoosiannaa, vaikkei kukaan tee mitään. Ja levypakkakin on SSD-kiihottimen takana, jolloin liikenteen ei edes pitäisi päästä suoraan levypinnalle.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

mremonen kirjoitti:Liittyy wintoosan muistinhallintaan ja sivutukseen.

http://lifehacker.com/why-is-windows-10 ... 1725076206
Matti, voinko luottaa täysin tähän ja nukkua yöni hyvin?

-y-
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mikähän sua risoo? Tommosta kahden pennin porvoota lähes joka viesti. Saa toki olla eri mieltä ja keskustella jne. mut tommosta hölynpölyä. Ota chilliä vähän jäbä.
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nsamppa kirjoitti:Mikähän sua risoo? Tommosta kahden pennin porvoota lähes joka viesti. Saa toki olla eri mieltä ja keskustella jne. mut tommosta hölynpölyä. Ota chilliä vähän jäbä.
Joo, en tiijä. Ehkä mä vaan olen idioottimagneetti. Aina kaupungillakin joku tulee selittämään ja kehällä ajaessa saan eteen sen, jonka mielestä 70km/h on nopeinta mihin ihminen on suunniteltu liikkumaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

mremonen kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:Mikähän sua risoo? Tommosta kahden pennin porvoota lähes joka viesti. Saa toki olla eri mieltä ja keskustella jne. mut tommosta hölynpölyä. Ota chilliä vähän jäbä.
Joo, en tiijä. Ehkä mä vaan olen idioottimagneetti. Aina kaupungillakin joku tulee selittämään ja kehällä ajaessa saan eteen sen, jonka mielestä 70km/h on nopeinta mihin ihminen on suunniteltu liikkumaan.
Ei ei, mremonen ja nsamppa, ei mua mikään riso. Tämäkin on vain yksi pikku foorumi miljoonien foorumeiden universumissa. Ei kaikkea tarvitse lukea, ja jos lukeekin, niin ei pidä provosoituman. Rauhaa.

Kehällä (1) turvallisin max-nopeus mielestäni 66km/h. Ja hmm.. onhan siinä useampi kaista. :)

-y-
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kuten jossain toisessa ketjussa mainitsin, niin maalaisjärki on vaan niin kovin harvinaista nykyään.
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

nsamppa kirjoitti:Kuten jossain toisessa ketjussa mainitsin, niin maalaisjärki on vaan niin kovin harvinaista nykyään.
Jos ylläoleva oli kuitti mun postiin, niin miten "maalaisjärki" tähän kuuluu? Ollaan kuitenkin "Sana on melkein vapaa" palstalla.

-y-
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Sepä se tässä ongelmana onkin. Maalaisjärki ei kuulu vaan pikemminkin sen puute.

Tarkoitin tuolla aikaisemmalla kommentillani sitä, että kun itse mainitset että ei kaikkea pidä lukea ja provosoitua, niin eikö sen voi lukea myös toisinpäin että vaikka voi kyllä kirjoitella provosoivasti niin onko pitääkö?

Osaltani vääntö olkoon tässä. Ajan ja energian hukkaa tämmönen.
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

nsamppa kirjoitti:Sepä se tässä ongelmana onkin. Maalaisjärki ei kuulu vaan pikemminkin sen puute.

Tarkoitin tuolla aikaisemmalla kommentillani sitä, että kun itse mainitset että ei kaikkea pidä lukea ja provosoitua, niin eikö sen voi lukea myös toisinpäin että vaikka voi kyllä kirjoitella provosoivasti niin onko pitääkö?

Osaltani vääntö olkoon tässä. Ajan ja energian hukkaa tämmönen.
Mutta, sultakin tuli erittäin hyvä postaus jälleen. Sen verta tuhlasit ja uhrasit energiaa vielä tämän kerran. :)

Ja sitte aiheeseen liittyen asiallinen asiantuntijalausunto:

Windows 10 Home on perseestä!

-y-

edit: typo
mremonen
Viestit: 9180
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kaima lomilla?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mercury kirjoitti:
Windows 10 Home on perseestä!
Onhan ne homeiset olleet persiistä jo xp-ajoista. Onneksi niihin ei ole pakko sekaantua.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

mremonen kirjoitti:Kaima lomilla?
Banaania mercurylle? Pidän banaanista, Armi kans. :)

-y-
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

OskuK kirjoitti:
mercury kirjoitti:
Windows 10 Home on perseestä!
Onhan ne homeiset olleet persiistä jo xp-ajoista. Onneksi niihin ei ole pakko sekaantua.
Jepsis, mutta XP-aikana, oliko mulla inskawebbiä ensinkään?, mutta nyt vuonna 2015 on ihan toinen meininki, eli meisinki.

-y-
mercury
Viestit: 468
Liittynyt: Elo 29, 2003 13 : 21

Viesti Kirjoittaja mercury »

mercury kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
mercury kirjoitti:
Windows 10 Home on perseestä!
Onhan ne homeiset olleet persiistä jo xp-ajoista. Onneksi niihin ei ole pakko sekaantua.
Jepsis, mutta XP-aikana, oliko mulla inskawebbiä ensinkään?, mutta nyt vuonna 2015 on ihan toinen meininki, eli meisinki.

-y-
(12.12.2015 0:06)

"In a few weeks, we will be making some changes to our email services that might impact your @outlook.com, @hotmail, @live, or @msn email account. Those changes will prevent your email from being delivered to the Windows Live Mail 2012 application you use. "

Tässä tuorein tapaus, koskee win7 ja win8.1 käyttäjiä. Yllättävää. ---->w10...

Ei käy.

-y-
Vastaa Viestiin