Windows 10 kysymyksiä ja vastauksia.

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Windows 10 kysymyksiä ja vastauksia.

Viesti Kirjoittaja hassel »

Kriittinen virhe Aloitusvalikko ja Cortana eivät toimi, yritämme seuraavalla kirjautumiskerralla korjata asian..
Tuommoista rupesi win10 yht.äkkiä herjailemaan, mitään muutoksia ei ole koneelle tehty.
Onko tietoa mikä auttaisi, osa käynnistävalikon ohjelmistakin katosi..
En löytänyt microsoftin sivuiltakaan mitään tietoa asiasta, olisiko kenelläkään ongelmaan ratkaisua?

Edit: muutin aiheen yleiseksi.
Viimeksi muokannut hassel, Elo 28, 2015 18 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Vastaan itselleni..
Tänään oli tullut gumulatiiviset päivitykset win 10.
Päivitykset olivat epäonnistuneet, katsoin asennuslokista, jospa siinä syy.
Laitan lataamaan uudestaan käsipelillä, jospa sitten rupeaisi toimimaan.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Ja keskustelen edelleen itseni kanssa.
Nyt homma skulaa.
Asennukset onnistuivat ja hommat kulkee.
Olin ilmeisesti katkaissut vahingossa asennusvaiheessa virrat koneesta ja siitähän se alkoi..
Tämä vain tiedoksi muille, jos sinistäruutua pukkaa..
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jos Windows on ennen kumulatiivisia kommervenkkejään tehnyt automaagisen Recovery Pointin, palautuspisteen, tai miksikä Win10 sitä kutsuukaan, voit kokeilla myös palauttaa järjestelmän siihen pisteeseen - tai jos on vielä aikaisempia palautuspisteitä niin johonkin niistä.

Toivottavasti homma selviää. Minulla Win on enää nörttimäisesti World of Warcraft käytössä, enkä ole vielä rohjennut päivittää seiskasta kymppiin. Mielenkiinnolla kuulostelenkin koekaniinien kokemuksia.
Sapere aude.
---
flickr
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Ehdottomasti kannattaa päivittää.
Ei ole ollut ikinä näin hyvää wintoosaa, käynnistyykin muutamissa sekunneissa.
Kokeile ainakin, jos ei miellytä voit palata aina takaisin seiskaan :D
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Mukava kuulla. Päivitys tulee varmaankin ajankohtaiseksi lähiaikoina.
Sapere aude.
---
flickr
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Kryptos kirjoitti:J..

Toivottavasti homma selviää. Minulla Win on enää nörttimäisesti World of Warcraft käytössä, enkä ole vielä rohjennut päivittää seiskasta kymppiin. Mielenkiinnolla kuulostelenkin koekaniinien kokemuksia.
Tuo kymppi on yllättävän onnistunut päivitys ja kannattaa harkita sen seiskan vaihtamista siihen. Näin osx käyttäjän näkökulmasta mielipide.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Yhtiömme kiittää. Juu, odotan kympin olevan varsin mukiinmenevä. Vaihdoin OS X:ään 2007 enkä ole takaisin kaihonnut hetkeäkään, mutta mitään sen suurempia antipatioita minulla ei Windowsin suhteen ole. Ja onhan se aina mielenkiintoista kokeilla taas jotakin uutta.
Sapere aude.
---
flickr
reput
Viestit: 268
Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50

Viesti Kirjoittaja reput »

Maailmalta kantautuu tietoja, jonka mukaan win10 on varsinainen vakoilupesä. Cortana etunenässä. Kun olet asentanut ja hyväksynyt uudet lisenssi ehdot, olet antanut Microsoftille luvan lukea jopa sähköpostisi. Ei tässä mitään salattavaa ole mutta en tykkää tavasta jolla Microsoft vakoilee käyttäjiä.
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

reput kirjoitti:Maailmalta kantautuu tietoja, jonka mukaan win10 on varsinainen vakoilupesä. Cortana etunenässä. Kun olet asentanut ja hyväksynyt uudet lisenssi ehdot, olet antanut Microsoftille luvan lukea jopa sähköpostisi. Ei tässä mitään salattavaa ole mutta en tykkää tavasta jolla Microsoft vakoilee käyttäjiä.
Kovin olet elänyt omissa mailmoissasi, yksityisyys menetettiin jo aikoja sitten.
Uuden windowsin tultua se on taas julkisuudessa.
Apple, facebook, google ym.. ym.. vakoilevat samalla tavalla, tarkoituksenaan tietenkin kohdentaa tuotteita ja mainontaa käyttäjillensä ym..
Ei taida olla netissä paikkaa jossa sinusta ei kerättäisi edes jonkinlaista dataa.
Win 10 cortana ei toimi Suomessa.
Mailmassa on miljardeja windows koneita, luuletko että juuri sinun tietosi kiinnostaa esim. microsoftia?
Tässä muutamia asetuksia joita kannattaa säätää win10:ssä
Pikaopas Windows 10:n tietosuoja-asetuksiin - Hardware.fi

Samoiten kannattaa katsoa mitä kaikkea älypuhelimesi lähettää oli sitten win tai android ja säätää sieltäkin asetukset kohdilleen.
Turvallisinta on olla käyttämättä tietokonetta ja puhelinta ;D
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Kyllähän f-secure freedom tyylinen ohjelma olisi varmasti jokaisen järkevää asentaa. Muutenkin hiukan kriittisesti kannattaa pohtia mitä kirjoittelee/ajattelee sosiaalisessa mediassa. Pieni vainoharhaisuus ei ole pahitteeksi.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Näitä juttuja tässä juuri tänäänkin pohtinut kun Win 10 odottaa tuossa pöydällä asennusta. Ei varmaan mun tekemiset hirveästi MS:ää kiinnosta, mutta periaatteellisella tasolla olen kyllä vahvasti tuollaista "pakkoseurantaa" vastaan. Uskon että ihmiset kyllä keksii keinot blokata Windowsin seurantasysteemit.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mun mielestä olis hyvä, että jos joku mainostaa jotain, niin se olisi mielenkiintoista.....siis itselle sopivaa.
Muuten nuo vakoilujutut on persustasta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Rockford kirjoitti:Ei varmaan mun tekemiset hirveästi MS:ää kiinnosta, mutta periaatteellisella tasolla olen kyllä vahvasti tuollaista "pakkoseurantaa" vastaan.
Harva on käyttämättä vakoilevia nettisivuja, eikä vanhemmatkaan Windowsit ole vakoilemattomia.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
reput
Viestit: 268
Liittynyt: Touko 05, 2004 11 : 50

Viesti Kirjoittaja reput »

hassel kirjoitti:
reput kirjoitti:Maailmalta kantautuu tietoja, jonka mukaan win10 on varsinainen vakoilupesä. Cortana etunenässä. Kun olet asentanut ja hyväksynyt uudet lisenssi ehdot, olet antanut Microsoftille luvan lukea jopa sähköpostisi. Ei tässä mitään salattavaa ole mutta en tykkää tavasta jolla Microsoft vakoilee käyttäjiä.
Kovin olet elänyt omissa mailmoissasi, yksityisyys menetettiin jo aikoja sitten.

;D
Jaa..a missä maailmassa lie itse elänyt kun ilmeisesti suostut kaikkeen. Olethan lukenut uudet lisenssiehdot?

Olen kyllä tietoinen niin matkapuhelinten kuin muidenkin järjestelmien tietovuodoista, mutta on suuri ero siinä pystyykö käyttäjä itse vaikuttamaan siihen vai ei.

Tähän asti käyttäjä on itse pystynyt vaikuttamaan /säätämään asetuksista seuranannan ja tietojen luovuttamisen pois. Uuden Windowsin kanssa se ei ole mahdollista, vaikka hölmöimmät niin luulevat asetuksia räplätessään. Uudet lisenssiehdot antavat Microsoftille myös oikeuden päättää ja jopa sulkea ns. piraattiohjelmaksi luokittelemansa ohjelman toiminnan. Tämä on ennennäkemätöntä. Kuka sen luokittelun tekee: Microsoft?
Ilmeisesti olet antanut Microsoftille luvan päättää mitä ohjelmia sinä saat käyttää.

Ei kyse ole myöskään siitä että minun tietoni juuri kiinnostaisivat vaan siitä että minulla pitää olla mahdollisuus päättää minua koskevista tiedoista.
Cortana on vain yksi pieni muru Microsoftin vakoilurenkaassa eikä suinkaan ainoa. On myös ihan sama missä Cortana toimii, koska olet hyväksynyt lisenssiehdot ja siten koneeseesi voidaan päivittää ihan mitä tahansa. Milloin tahansa.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

JKyytinen kirjoitti:Harva on käyttämättä vakoilevia nettisivuja, eikä vanhemmatkaan Windowsit ole vakoilemattomia.
Vanhemmissa Windowseissa voi poistaa noi vakoilupäivitykset jos haluaa. Tässä Vistassa niitä ei ole ollenkaan. Windows 10:stä ostin Pro-version kun jossain sanottiin että siinä saa mm. vähän enemmän kontrollia päivityksiin. Sitä en sitten tiedä onko tämäkään totta.

Uskon kuitenkin että joku ratkaisu tähän Windows 10:n ongelmaan löytyy jossain vaiheessa. Jos tarve vaatii niin hommaa sitten vaikka reitittimen josta blokkaa noi vakoilu-IP:t pois jotenkin tähän tyyliin: http://www.snbforums.com/threads/how-to ... are.26615/ (en kyllä paljon tästä tajua, mutta eiköhän joku osaa tuota vähän selventää)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Minäkin päivitin seiskan 10 versioon ja olin aika onnellinen kun kaikki pelasi. Vastasin Microsoftin kyselyyn miten tyytyväinen olen päivitykseen, olin valmis suosittelemaan sitä muillekin. Samana päivänä sitten jumitti koneen täydellisesti, vain virtanapista sammutus onnistui. Kun kone jumitti Crome selain sekä pasianssi olivat päällä. Uudelleen käynnistyksen jälkeen taas toimi, seuraavana päivänä jumitti taas samalla ohjelma yhdistelmällä vaikka olin pasianssin päivittänyt 10 sopivaan versioon. En ole välittänyt enää kokeilla Cromea samaan aikaan pasianssin kanssa. Yrittääkö Windows laittaa keppejä Googlen selaimen rattaisiin? Firefox pelaa kuten ennenkin.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Veikkaan näytönohjaimen ajuria mikä ei ole yhteensopiva Chromen rautakiihdytyksen kanssa. Eli ne kannattaa päivittää.
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Kiitos vinkistä, ajurit tuli päivitettyä. Sinistä näyttöä ei tullut kun tein testin.
Maffer
Viestit: 21566
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toivottavasti se auttoi. Siitä asti kun rautakiihdytystä on käytetty turhan takia kuluttajasoftissa, niin ongelmia on tasaisin väliajoin ollut softan kuin softan kanssa. Saisivat jättää rauhaan mokoman...
Vastaa Viestiin