Canon 5dmk3 + ? (laatua ja millejä)

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
veilpe
Viestit: 42
Liittynyt: Marras 03, 2003 20 : 30

Canon 5dmk3 + ? (laatua ja millejä)

Viesti Kirjoittaja veilpe »

Mikä ois 5Dmk3:lle lintukuvaukseen kaveriksi hyvä?

Ei oikein tunne muiden valmistajien putkia joten niitäkin voisi ehdottaa.

Nyt ois hakusessa laatu ja tietenkin mahd. paljon millejä. budjetti voisi olla 3000e.

Onko noissa kiinteissä huomattavasti parempi piirto? Jostain olen tälläisen tiedon päähäni saanut.

Edit: eikö ole oikein tietoa miten ne 1.4 ja 2x jatkeet toimii. Eli compoja saa myös ehdotella.

Toimiiko esim 100-400 canon 2x jatkeen kanssa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Mitä olen lyhyen lintukuvaajan taaperrukseni aikana oppinut, niin valovoimaa tarvitaan ja sitä saa enemmän kiinteistä. Tällöin pääset kuvaamaan myös pilvisinä päivinä sekä aamun ja illan, lintujen bongauksen kannalta parhaina, tunteina. Noi jatkeet (polttovälin pidentäjät) syö vaan valovoimaa.

Polttoväliä pitää löytyä melko muhkeasti 400 - 800mm. Mun zoomista löytyy 600mm ja se vaikuttaa yleensä hyvältä. Mutta vähemmälläkin pärjää, jos opettelee lintujen tapoja ja hyödyntää muita teknisiä apuvälineitä - kuten vaikka piilokojuja.

Ennen kaikkea tarvitaan aikaa ja kärsivällisyyttä.

2 kertaa piilokojusta kuvannut:)
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

EF 300 2.8L IS USM käytettynä, näkynyt jo alle 3000euron. Siihen kaveriksi sitten 1.4x ja/tai 2x telejatkeet.

Kevyt vaihtoehto voisi olla EF 100-400L IS II. Tämä toimii rungollasi vielä 1.4x telejatkeella.

Lintutuntemusta, aikaa, kärsivällisyyttä ja piilokojuilua sitten lisäksi niin alkaa onnistua.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
veilpe
Viestit: 42
Liittynyt: Marras 03, 2003 20 : 30

Viesti Kirjoittaja veilpe »

tonskulus kirjoitti:EF 300 2.8L IS USM käytettynä, näkynyt jo alle 3000euron. Siihen kaveriksi sitten 1.4x ja/tai 2x telejatkeet.

Kevyt vaihtoehto voisi olla EF 100-400L IS II. Tämä toimii rungollasi vielä 1.4x telejatkeella.

Lintutuntemusta, aikaa, kärsivällisyyttä ja piilokojuilua sitten lisäksi niin alkaa onnistua.
Kiitos vastauksesta. Olen näillä näkymin päätymässä tuohon ef 100-400 II putkeen. Toimii samalla myös muussa kuvauksessa. Ehkä joskus myöhemmin tuo 300mm 2.8

Ei noihin muihin merkkeihin "uskalla" sekaantua.. :)
kso
Viestit: 135
Liittynyt: Heinä 06, 2005 17 : 39
Paikkakunta: Sasi
Viesti:

MK III:n kaveriksi..,

Viesti Kirjoittaja kso »

"Tonskun" kanssa samaa mieltä. Jos setit pitäisi panna vielä järjestykseen, niin 300+1,4 jatke olisi vaihtoehtoni. Molemmat ovat hyviä tarkoitukseensa. Valovoiman merkitys on monesti ratkaiseva kohteen lähelle pääsemisen jälkeen. Piiloutumisen taitoja suosittelen 600-1000 millisten sijaan.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Itse en ole luontokuvaaja, mutta kaiken perusta on varmaan kiinnostus ja luonnon tunteminen ja rutosti aikaa....siihen kun lisätään EF 100-400 L II niiin hyvä tulee.

Oikotietä tuskin löytyy.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
lupsujmk
Viestit: 41
Liittynyt: Huhti 29, 2013 9 : 23
Paikkakunta: Pohjoinen keskisuomi

Viesti Kirjoittaja lupsujmk »

Jos ostat 100-400 II niin sen kaveriksi mun mielestä 300 f2.8 on hyödytön vaikka valovoimaa enemmän onkin. 300 mm on vain lyhyt lintuhommiin. 500mm seuraava askel. Ja jos lompakko kestää niin 600mm.
Oho! Lintu!
xorsa
Viestit: 299
Liittynyt: Touko 03, 2004 10 : 39
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xorsa »

Mites olisi käytetty 400/4DO, niitä alkaa saada aika halvalla ja 1,4x jatkeen kera hyvä, lisäksi kevyt kantaa. Itsellä sellainen, enkä vaihda pois.
Vanhakin oppii vielä
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

JOS ei halua niin paljon sijoittaa niin suosittelen Tamronin 150-600 lasia.

Paino karvan alle 2 kg, pitkä zoomi tuo monipuolisuutta aika lailla eikä 5 vuoden takuu ole huonojuttu.

On hyvä. Ja halpa.
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Miksus kirjoitti:JOS ei halua niin paljon sijoittaa niin suosittelen Tamronin 150-600 lasia.

Paino karvan alle 2 kg, pitkä zoomi tuo monipuolisuutta aika lailla eikä 5 vuoden takuu ole huonojuttu.

On hyvä. Ja halpa.
+1

Ne jotka väittävät, etteivät Tamron 150-600:n kuvanlaatu ja ominaisuudet riitä, voisi minun mielestäni viedä piilokojun taakse ja ampua! 600 mm f/6,3 on ihan eri asia kuin vaivainen 400 mm f/5,6. Ja kaikki f/5,6 zoom + telejatke viritelmät ovat sieltä ja syvältä. Kysyjälle en voi sanoa muuta, kuin että laita vain Tamppooni tilaukseen! Tosin itse tilaisin objektiivin Nikon F-kiinnityksellä ja vaihtaisin samalla kameran merkkiä yleisen kuvanlaadun tähden. ;)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

spege kirjoitti:
Miksus kirjoitti:JOS ei halua niin paljon sijoittaa niin suosittelen Tamronin 150-600 lasia.

Paino karvan alle 2 kg, pitkä zoomi tuo monipuolisuutta aika lailla eikä 5 vuoden takuu ole huonojuttu.

On hyvä. Ja halpa.
+1

Ne jotka väittävät, etteivät Tamron 150-600:n kuvanlaatu ja ominaisuudet riitä, voisi minun mielestäni viedä piilokojun taakse ja ampua! 600 mm f/6,3 on ihan eri asia kuin vaivainen 400 mm f/5,6. Ja kaikki f/5,6 zoom + telejatke viritelmät ovat sieltä ja syvältä. Kysyjälle en voi sanoa muuta, kuin että laita vain Tamppooni tilaukseen! Tosin itse tilaisin objektiivin Nikon F-kiinnityksellä ja vaihtaisin samalla kameran merkkiä yleisen kuvanlaadun tähden. ;)
Tammukan 600/6.3 on pehmeä kuin kesäinen jäätelö ja suttuinen kuin analoginen tv-lähetys.

Nähty, koettu ja palattu takaisin L-laseihin.
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

PAP kirjoitti:Tammukan 600/6.3 on pehmeä kuin kesäinen jäätelö ja suttuinen kuin analoginen tv-lähetys.
Epäilen parahin PAP, että sinulla on ollut käytössäsi ns. maanantaikappale tästä hienosta objektiivista. Tammukan objektiivitehtaallakin on maanantaipäivä, jolloin objektiivien kasaajien kädet vapisevat etenkin aamulla, lisäksi krapula ja vit*tus vaivaavat. Näin liikkeelle pääsee myös maanantaikappaleita, huonoja yksilöitä, jollainen minunkin ensimmäinen Tammukkani oli, 600 mm polttovälillä pehmeä ilman himmentämistä. Nykyinen, ilmeisesti loppuviikolla kasattu yksilöni piirtää 600 mm f/6,3 erittäin hyvin, paremmin kuin ensimmäinen yksilöni 600 mm f/8. Tässä esimerkkikuva. Kamera Nikon D810 (36 mp FF), Tamron 150-600 @ 600 mm, f/6.3, herkkyys ISO 400, käsivara.

Rajaamaton kuva.
Kuva

Ja tässä 100% croppi samasta valokuvasta.
Kuva
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

PAP kirjoitti:
spege kirjoitti:
Miksus kirjoitti:JOS ei halua niin paljon sijoittaa niin suosittelen Tamronin 150-600 lasia.

Paino karvan alle 2 kg, pitkä zoomi tuo monipuolisuutta aika lailla eikä 5 vuoden takuu ole huonojuttu.

On hyvä. Ja halpa.
+1

Ne jotka väittävät, etteivät Tamron 150-600:n kuvanlaatu ja ominaisuudet riitä, voisi minun mielestäni viedä piilokojun taakse ja ampua! 600 mm f/6,3 on ihan eri asia kuin vaivainen 400 mm f/5,6. Ja kaikki f/5,6 zoom + telejatke viritelmät ovat sieltä ja syvältä. Kysyjälle en voi sanoa muuta, kuin että laita vain Tamppooni tilaukseen! Tosin itse tilaisin objektiivin Nikon F-kiinnityksellä ja vaihtaisin samalla kameran merkkiä yleisen kuvanlaadun tähden. ;)
Tammukan 600/6.3 on pehmeä kuin kesäinen jäätelö ja suttuinen kuin analoginen tv-lähetys.

Nähty, koettu ja palattu takaisin L-laseihin.

Yksilöeroja noissa oman kokemukseni mukaan kyllä on, se täytyy myöntää.

Nykyisellä yksilöllä tulee hyvää kuvaa jo täydellä aukolla ja milleillä, runkona on Nikonin D7200 24mp croppikenno joka ei varmasti ole helpoin objektiivin suhteen.

Mutta turha tästä on taistella, suo siellä vetelä täällä.
Vastaa Viestiin