Uutta kalustoa?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

panman kirjoitti:Täytynee kokeilla uudestaan paremmilla asetuksilla. Jos yrittäisi lähteä aukolla 5.6-8 ja ISO 3200, aika automaatilla, ja pari EV:tä ylivalotusta? Valotusajaksi tulisi silloin varmaan jotain alle 1/1000
Taivasta vasten voisit kokeilla valotuksessa pistemittausta.

Lähemmäs täytyy päästä ,että saat tunnistettavan linnun. Kroppaamaan kovin en lähtis. Lähemmäs kun pääset niin valotuskin onnistuu paremmin. Itse pyrin ,että korkeintaa kroppaan linnun keskeltä pois :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jussi88
Viestit: 16
Liittynyt: Syys 26, 2014 18 : 21

Viesti Kirjoittaja Jussi88 »

Ennen kuin ostat uutta kalustoa niin:

1. Opettele valotuksen perusteet. Automaattimoodit mäkeen, noissa kuvissasi on aivan järjettömät asetukset.

2. Kuvaa raakaa ja opettele käsittelemään kuvasi.

Ja nuo linkkaamasi kuvathan on otettu exiffien perusteella 6D:llä? Toisessa kuvassa et edes hyödynnä kaikkea potentiaalia, sillä kuva on otettu @ 154mm automaatilla @ f/32 ja ISO 3200...
panman
Viestit: 717
Liittynyt: Helmi 13, 2011 20 : 44

Viesti Kirjoittaja panman »

Jussi88 kirjoitti: Ja nuo linkkaamasi kuvathan on otettu exiffien perusteella 6D:llä? Toisessa kuvassa et edes hyödynnä kaikkea potentiaalia, sillä kuva on otettu @ 154mm automaatilla @ f/32 ja ISO 3200...
Sorry, luulin tämän olevan aloitteleva digikuvaaja kysyy;)
Ja runkona on 6D, kun sillä kuvaan.
Ja nämä ovat ensimmäiset tirppakuvat. anteeksi.

Eli uppasin väärän kuvan tuonne, korjaan kuvan 300mm kuvaksi nyt.
Tuo aukko on tosiaan turhan pieni, kuvaustila ajan esivalinta 1/1250 ja iso 3200, aukko sitten automaatilla. Olisiko parempi valinta 1/1000 - f5.6 - autoISO? vai mikä? M-moodi on käyttööni liian hidas, joten jotain automatikkaa kaipaan.
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
Jussi88
Viestit: 16
Liittynyt: Syys 26, 2014 18 : 21

Viesti Kirjoittaja Jussi88 »

No jaa, siihen manuaaliin menee yhtä kauan kuin shutteriinkin koska sinun täyttyy muuttaa vain yhtä arvoa eli herkkyyttä. Lukitse vaikkapa asetukset 1/1000 ja f/5.6-8 ja sen jälkeen hoidat itse valotuksen isolla. Saat varmasti sitä mitä haluat eikä automaatti ole sekoittamassa joka toista kuvaa erilaiseksi.

Lintukuvauksessa millejä ei voi olla koskaan liikaa, joten tärkeintä siinä on tuntea luonto ja päästä sen myötä lähelle. Täyskennossa 300mm on tosiaan jo melko haasteellinen.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

panman kirjoitti:M-moodi on käyttööni liian hidas, joten jotain automatikkaa kaipaan.
Mä olen lähes aina kuvannut Manuaalimoodissa, mutta nää sorsakuvat on niin hektisiä, etten saa aina kaikkea kohdalleen. Edes pönöissä. Mutta alottelijahan mäkin olen sorsien kuvauksessa.

Niinpä otin kokeiluun automaattimoodin, jossa aika on vakio (1/1000s yleensä) ja masiina valitsee aukon. ISO:n mä valitsen valaistusolosuhteiden mukaan sellaiseksi, että aukosta tulee järkevä.

Tilastot on näyttäneet paremmilta tämän kanssa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
panman
Viestit: 717
Liittynyt: Helmi 13, 2011 20 : 44

Viesti Kirjoittaja panman »

Jussi88 kirjoitti: Lukitse vaikkapa asetukset 1/1000 ja f/5.6-8 ja sen jälkeen hoidat itse valotuksen isolla..
kokeillaan, tuota ajattelin jo ja tuollaiset asetukset olivat tavoitteena.
tilanne tuli vaan päälle nopeasti, vaatteet saunan jälkeen päälle ja kun on jussi niin vähän muutakin hidastetta oli mukana...
Lintukuvauksessa millejä ei voi olla koskaan liikaa, joten tärkeintä siinä on tuntea luonto ja päästä sen myötä lähelle. Täyskennossa 300mm on tosiaan jo melko haasteellinen.
Ei pituus oikein tunnu riittävän, mutta ennenkaikkea tuo muovirimpula piirtää aika heikosti myös lyhyemmillä polttoväleillä. JA autofocus on todellakin aika heikko esitys. Jos tässä tirppakuvia aletaan ottamaan, niin millejä lisää ja toimiva AF. Ihmettelen kyllä jos joku saa tuolla teräviä kuvia lentävistä linnuista.

Kiitos vinkeistä, kokeillaa huomenissa uudestaan, mikäli nöitä taivaanvuohia vielä ilmestyy.
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
jka71
Viestit: 2022
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Sillon kun minä kuvaan lintuja 6D:llä. Yleensä on vähemmän valoa. Itse käytän Tv moodi n.1/1250s, Auto-ISO(100-3200(-12800)),valotuksenkorjaus 0- +2,pistemittaus.

Noilla arvoilla taivasta vasten onnistuu parhaiten. Noilla arvoilla pitää muistaa ,että jos lintu on valkoinen tai siinä on paljon valkoista,ettei polta puhki. Noiden kohdallakaan ei tarvi kuin muuttaa korjausta alemmas. Taivasta vasten kuvatessa ei tarvi mielestäni olla huolissaan aukosta. Tausta ei mene "sekavaksi" pienelläkään aukolla.Ja yleensähän valikoituu kuitenkin suuremmat aukot.

Ne rungot missä M-moodissa voi tehdä -+valotuksenkorjauksen käytän tätä. Nykyisistä Canon kroppirungoista se on vain 7Dmk2(ja Canon M3).
Tässä tapauksessa aukkona on yleensä jokin f5.6-8 ja auto-ISO on 100-1600(-3200) ja muut arvot samat.

Paikallaan olevaan lintuun puussa tai pensaassa on vähän eri asetukset...nämähän kaikki löytyy kun kuvaa paljon ja imee tietoa muilta :)
panman
Viestit: 717
Liittynyt: Helmi 13, 2011 20 : 44

Viesti Kirjoittaja panman »

Taivaanvuohia ei näkynyt tänään enään. Muutama lokki tarttui kuvaan. Nyt asetuksina: pistemittaus, ajan esivalinta: 1/1250, aukko 5.6, ISO 1250, +2 EV ja kyllähän kuvasta selvää saa eli tunnistaa kohteen. Eniten varmaan vaikutti tuo valotuksen korjaus. Eilen oli vielä "juhannustunnelmaa".

Mutta polttoväli on liian lyhyt + piirto ei kovin hyvää. AF toimi paremmin kuin eilen, onkohan käytetylla aukolla syytä tuohon f22 vs f5.6? Ilmeisesti täyskennolle joku 100-400 tai 150-600 putki olisi parempi.
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
Vastaa Viestiin