Negatiivien digitointi

Printterit, skannerit, online-tulostukset
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Tapiol2003 kirjoitti:APS-kennoisella saa esim. El-Nikkor 50 mm f/2.8 tai N-mallilla kuvattua kääntörenkaan avulla suoraan kinodia/negan kokoisen alueen. Paljetta ei tarvita, eikä rungon ja optiikan välissä ole mitään heiluvaa eikä säätöjäkään. Tukeva ja pieni kokonaisuus mikäli tuo sattumalta juuri oikea suurennussuhde on sopiva. Kokeiltu Nikon DSLR-rungoissa.
Pahus kun olis tiennyt ennen kuin aloin tähän!
Mä olen ostanut jo yhtä sun toista ja vielä menee omaakin työtä melkoisesti, että saan Kiinasta tulevan terästangon hiottua oikeisiin mittoihin.

Mitäs tähän nyt keksis ... hauskaa on:)
tai: Tää on katu-uskottavampi:)
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Jovala kirjoitti:Projekti etenee, mutta nykäyksittäin:)

Mallailin diapidintä tohon väliaikaiseen pulttitankoon, ja ongelmahan siitä tuli. Diapitimen palkeen kiinnysrenkaan sisähalkaisija on 50 - 51mm (kiristetään tolla päällä olevalla pienellä sormiruuvilla), mutta El-Nikkor:n halkaija on filtterin kohdalta 35mm ja risat. Kuva

El-Nikkor:n menee vissiin 35 mm filtterit.

Ei muuta kuin eBay:n asiakkaaksi taas jälleen. Tilasin Step-Up-Ring osia (tuli vähän ylimääräisiäkin tulevaisuutta varten):

1) 35-37mm Step-Up Metal Lens Adapter Filter Ring / 35mm Lens to 37mm Accessory (GBP 2.15 )

2) 18x Step Up Down Lens Filter Adapter Ring 37 49 52 55 58 62 67 72 77 82mm ($9.99)

3) Step up ring for 35mm DOF adapter 37 43 58 72MM ($18.00 )
Tässä oli mahdollisuus ilmoittaa oma "custom" ulkohalkaisija. Minä annoin OD 50mm - saas nähdä tuleeko. Olen aika skeptinen.

Ykkössuunnitelmana olis saada tuolla kohdan 3) osalla hoidettua koko sovitus.

Kakkossuunnitelmana sitten käyttää noita enemmän standardirenkaita:
35mm -> 37mm ja tästä 37mm -> 49mm. Toi 49mm jää hieman alamittaiseksi palkeen kiristysrenkaalle, joten siihen tarvinnee jotain väliin. Tosin, kun sisäkierre ilmoitetaan 49mm, niin mikä on tuo ulkohalkaisija.

Kamat tulee kiinasta, joten homma etenee hyvinkin elokuulle.
Ei pitäis ihan näin kevyesti vaan todeta noita mittoja:
El-Nikkor:n menee vissiin 35 mm filtterit.
Syteenhän siinä mentiin.
Toi El-Nikkorin kierre on oikeasti 34,5.
No nyt on sellainen tilattu Portugalista Joselta: "Reverse adapter 34.5 mm to M42 for EL Nikkor".

Nyt mulla on sit kaksi El-Nikkor objektiivia (spekseistä):
1) 50mm, jolla maksimi negakoko 24mm x 36mm
2) 75mm, jolla maksimi negakoko 60mm x 60mm

Noi 6 x 6 negat täytyy vaan kuvata jollain muulla kuin Asahi-Pentax:n Slide copier osalla (siihen sopii vaan 35mm negat sekä diat ja jollain virityksellä kokiskameran negat). Ei niitä nyt niin kauheati olekaan, et joku kesy viritys riittänee.

Tiedustelu:
Diapitimen palkeen kiinnysrenkaan sisähalkaisija on 50 - 51mm (kiristetään tolla päällä olevalla pienellä sormiruuvilla), ja mun kummassakin El-Nikkorissa on nyt M42 urospuolinen kummassakin päässä objektiivia. Mutta millä pahuksen adapterilla sais tota M42:sta laajennettua noin 50mm:iin, jotta toi kiinnitysrengas tarttuis siihen. Kiinnitysrengas näkyy yo. kuvassa, mutta objektiivista puuttuu vielä 34.5 mm to M42 adpteri.

Kiinasta tuli myös terästä 13mm x 300mm. Mutta se odottaa työstämistä. Sen halkaisija on 13,02mm ja Slide Copier reijät on 12,8 - 12,9mm. Joten vajaa kaksi kymmenystä pitäisi hioa pois.
Löysin eBay:stä myös teräksen toimittajan, joka suostuu lähettämään Suomeen. Tilasin pätkän puolen tuuman pyöröterästä (hopeaterästä). Myyjä ilmoitti:
1/2" the tolerance is +/- .0003"
Joten tanko saattaa olla juuri sopivan kokoinen tai ainakin hyvin lähellä (12,7mm +/- 0,008mm). Ehkä riittää kun hioo tasasen pinnan ja pyöristää tangon päät.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
jiiällä
Viestit: 435
Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02

Skannaus

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Projekti näyttää mutkistuvan ja muuttuvan skannausprojektista rakenteluksi. Kannattaisiko kuitenkin palata lähtöruutuun ja aloittaa uudelta pohjalta, jotta skannaukseen pääsisi ilman rakentelua. Itse skannauksessa, kuvankäsittelyssä ja arkistoinnissakin on vielä paljon tekemistä.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Re: Skannaus

Viesti Kirjoittaja Jovala »

jiiällä kirjoitti:Projekti näyttää mutkistuvan ja muuttuvan skannausprojektista rakenteluksi. Kannattaisiko kuitenkin palata lähtöruutuun ja aloittaa uudelta pohjalta, jotta skannaukseen pääsisi ilman rakentelua..
Minulle itse "rakentelukin" on elämys.
Skannerillahan mä pääsisin ilman sen kummempia mekaanisten rakenteiden miettimisiä. Kameralla kun digitoi, niin jotuu etsimään osat joka tapauksessa: Sopiva objektiivi, negatiivin pidin ja näiden etäisyyden säätö sekä sovitteet. Lisäksi tarvittava valo ja valon suojat.

Kokeilimpa muuten vaan piruuttani Kiinasta saamaani 13mm tankoa palkeeseen ja perhana sehän meni reikään! Ja saman tekee toi Slide Copier:kin - sopii tankoon hyvin.
Hyvää tässä hölmöilyssäni on se että, nyt mulla on tanko joka vaatii enää viimeistelyn. Ja huonoa se, että olen mitannut mauserilla ton reiän läpimitan todella kehnosti. Sekä puolen tuuman pultin kokeilu että toi puolen tuuman tanko Englannista on turhia.

Siis: Asahi Pentax Bellows II:n ja Asahi Pentax Slide Copier:n tangon reiät on millisiä ja tangon halkaisija 13mm.
jiiällä kirjoitti:Itse skannauksessa, kuvankäsittelyssä ja arkistoinnissakin on vielä paljon tekemistä.
- Arkistointimenetelmät on työn alla ja neuvoja otetaan hanakasti vastaan. Harkintaa tässä pitäisi soveltaa lähinnä materiaaleihin: Onko muovirakenteet riittävät (ei kuitenkaan PVC), vai saako paperisia museointiin hyväksyttyjä sivuja, joissa taskut negatiiveille, myös järkevään hintaan. Mä olen lueskellut mm. museoiden ohjeistuksia asiasta. Mistä muuten te olette materiaalit ostaneet? Museoilla on hankintakeskuksia, saakohan niistä yksityishenkilönä tilattua.
- Olen arvioinut itse kuvaamisen menevän suht järkevällä työpanoksella (useita miestyöpäiviä kuitenkin) tän mun aineiston kanssa. Kuvan onnistumista on tarkotus arvioida ilman kuvankäsittelytoimenpiteitä, negatiivimuodossa PC:n näytöltä . Tiedä sitten onnistuuko.
- Sen sijaan kuvankäsittely on projekti, jota on tarkotus tehdä satunnaisesti ja vuosien vieriessä. Tarpeen mukaan ja/tai innostuksen tullessa. Se ei ole kuitenkaan mitenkään aikakriittistä. Kuvankäsittelyllä on siis tarkoitus kääntää negatiivi normaalikuvaksi, poistaa negatiivin punertava maskiväri ja säätää lopuksi kuva "hyväksi".

Tässä pätee mun osalta hieman sama kuin purjehtijat sanoo matkalla olosta ja päämäärästä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
jiiällä
Viestit: 435
Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02

Skannaus

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Tässä joitakin lisämietteitäni:

Kuvausmenetelmässä olisi voinut lähteä liikkeelle perus-lähikuvausoptiikasta, jolla pääsee 1:1 kuvasuhteeseen. Kroppikameralla saa siis osasuurennoksen ruudusta, vaikka ei tarvitsisikaan. Isommat kohteet eivät edellytä pääsyä 1:1. Yhdistäisin kameran jonkinlaisella tukevalla kiinnikkeellä sopivalla etäisyydellä olevaan nega-diapitimeen (esim. skannerin varaosapidikkeet) ja sitten vaan menoksi. Eri vaihtoehtoja on. Riittävän tehokas taustavalo antaa valita sopivan pienen aukon. Liian pienen aukon käyttäminen johtaa kuitenkin kuvan pehmenemiseen.

Itse työssä ongelmat ovat tekniikasta riippumatta osittain samoja. Dioissa on pölyä ja roskaa, (kauan säilytetyissä) lasillisissa harmaata "nokea". Puhdistamista siis riittää, mutta sitä voi vähentää siirtämällä diat lasikehyksistä lasittomiin kehyksiin. Materiaaliin pysyvästi tarttunut roska ja naarmut ovat isompi ongelma. Skannereissa on erilaisia tekniikoita tätä tilannetta helpottamaan, mutta kameralla kuvattaessa tällaista ei ole käytettävissä. Manuaalinen editointi kuvankäsittelyssä on työlästä ja jossakin määrin sitä jää aina tehtäväksi.

Skannaus ja kameralla kuvaaminen tuovat esille myös newtonin renkaat, jos materiaali asetetaan lasin päälle/väliin. Ongelmallista tämä on erityisesti isomman koon dioissa ja negoissa. Kelju ilmiö, jonka välttäminen edellyttää sopivien pidikkeiden/lasien käyttöä.

Työn organisoinnissa on myös mietittävää. Jos esim negatiiviliuskat ovat menneet "sekaisin", on ensin yritettävä järjestää ne niin, että saman alkuperäisen filmin ruudut ovat oikeassa järjestyksessä. Jos sekaannus on "iso" kannattaa lajitella ensin filmilaaduittain (vrt. merkinnät reunoissa) ja etsiä sitten samasta filmistä peräsiin olevat liuskat ja laittaa ne järjestykseen.

Negat on helppo numeroida filmin juoksevalla numerolla. Edessä voi käyttää kirjainta erottamaan värinegan ja mv-negan sekä diat. Skannatut ruudut kannattaa numeroida em. filmin numerolla ja sitten ruudun numerolla, joka vastaa alkuperäistä filmin ruutunumeroa. Näin vastaava löytyy, jos vaikka on tarpeen skannata uudelleen paremmalla laadulla.

Negat säilyttäisin vakionegalehdissä, joita saa useammastakin paikasta (esim. Hama). Lehdet sitten järjestyksessä arkistokelpoiseen kansioon ja se hyvään säilytyspaikkaan.

Diojen kohdalla tilanne on vähän pulmallisempi, jos ne ovat täysin "sekaisin". Jos ovat kuitenkin jossakin määrin järjestyksessä tai laitettavissa järjestykseen voi em. numerointiperiaatetta soveltaa jollakin variaatiolla.

Tapoja ja menetelmiä on monia ja se mikä sopii yhdelle, voi olla sopimaton toiselle. Työn tehokkuudelle kannattaa kuitenkin antaa painoarvoa, sillä ison kuvamäärän skannaamisesta tulee helposti "aloittamista vailla valmis" -hanke. Jos kameralla kuvaaminen unohdettaisiin, niin ostaisin eBay'sta Nikon Coolscan 4000:n syöttölaitteineen (halvempi kuin malli 5000). Tuurilla sellaisen voi saada muutamalla satasella. 6x6 ym. materiaalin skannaisin tasoskannerilla, vaikka niiden todellinen resoluutio on vaatimaton. Vanhemman "huippumallin" voi saada muutamalla kympillä eBay'stä (esim. Canon F9950).

Tässä pari skanneritietouden saittia, joissa riittää tutkittavaa mm. skannausnopeuksien osalta
http://www.filmscanner.info/en/Filmscan ... ichte.html
http://www.scandig.de/
jiiällä
Viestit: 435
Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02

Skannaus

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Kuvan onnistumista on tarkotus arvioida ilman kuvankäsittelytoimenpiteitä, negatiivimuodossa PC:n näytöltä . Tiedä sitten onnistuuko.
Tämä seikka jäi kommentoimatta. Kuvien arvioinnista negana ei minun mielestäni tule mitään. Värinegojen kääntäminen positiiviksi ilman Vuescan tms. skannausohjelman automatiikkaa ja profiileja vaatinee opiskelua, jotta sävyt saa edes suurin piirtein kohdalleen. Netistä varmaan löytyy asiaan perehtyneiden kameraskannaajien kommentteja. Jos kääntöä ei saa onnistumaan tyydyttävästi, niin kannattaa siirtyä skannerimaailmaan.

Kokeilin tämän jutun innostamana värinegan ja dian kuvaamista. 105 mm makrolasilla (ja muillakin) saa ilman mitään lisäkilkkeitä negaliuskasta tai diasta kuvaa kovinkin helposti, kunhan kamera ja kohde pysyvät liikkumattomina ja kohtisuorassa toisiinsa. Värinegan kääntö photarissa onnistui, mutta värien luonnolliseksi saaminen ei täysin onnistunut satunnaisesti valitsemallani koekuvalla.

Heitän tähän vielä yhden aiemmin esittämäni mielipiteen : onko kaikki skannattava huippulaadulla vai ei? Ainakin minun kuvistani suurin osa on arkikuvaa, ei "taidetta". Todennäköisesti skannattuja otoksia katsotaan ruudulla, joka lienee maks. 4K. Oikaistun, rajaillun ja säädetyn kuvan käyttöformaatti voisi olla siis tuo.

Osa filmiajan kuvista on kuvattu vaatimattomalla kalustolla. Niissä on valotusvirheitä, liikaa kontrastia, rakeisuutta, vinjetointia, optiikan ja liikkeen aikaansaamaa epäterävyyttä ym. Minusta ei kannata tallentaa sellaista laatua/terävyyttä mitä ei ole olemassa. Mutta tämä siis vain yksi mielipide.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Pan kirjoitti:Mulla on tallessa yksi muukin, työläämpi ohje. Mutta se on talviasunnolla eikä näin kesällä tavoitettavissa.
Nyt kotona ollessa löytyi tämä linkki http://www.dpreview.com/forums/post/499854
Ja näyttää vielä toimivankin
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Pan kirjoitti:
Pan kirjoitti:Mulla on tallessa yksi muukin, työläämpi ohje. Mutta se on talviasunnolla eikä näin kesällä tavoitettavissa.
Nyt kotona ollessa löytyi tämä linkki http://www.dpreview.com/forums/post/499854
Ja näyttää vielä toimivankin
Pysäyttävä alku ohjetekstissä. Vapaasti käännettynä (onkohan toi asiakaan ihan oikein käännöksessä):
Negatiivin oranssi maski ei ole vakio yli koko kuva-alueen. Se muodostuu negatiivin kehityksen aikana käänteisessä suhteessa värin määrään syaani ja magenta tasoilla seuraavasti:
- (Y) Keltaisen värin tasolla ei muodostu maskiväriä ollenkaan
- (C) Syaani värin tasolla punaista maskiväriä muodostuu noin 40% alueilla, joissa ei ole syaania ja väheten nollaan niillä alueilla, joilla on suurin syaanin määrä.
- (M) Magentan tasolla on noin 20% keltainen maski.

Jos maskinvärin poistaa niin kuin se olisi joka osassa kuva-alaa vakio, huononee värit alueella, joissa maskia ei ole muodostunut.
Tolla magentan kanavan 20% keltaisella maskilla tarkoitettaneen käytöstä kuten syaani-tasolla.

Siis maskivärin poistoa ei ole mahdollista tehdä kunnolla ainakaan Lightroom:ssa. Eikä sitä ole mahdollista myöskään poistaa optisen tien suodattimilla. Edes osittain.
Tää vaatii selkeästi ohjelmallista prosessia, joka erottaa noi värit. Photo Shoppia kuten ohjeessa, tai muuta hieman helpompaa.

Kasvaneeko tästä nyt sitten ohjelmointiprojektikin:)

Jää mietityttämään, kuinka noi syaani, magenta ja keltainen (nää on kait negatiivien väritasot) sitten erotetaan RAW-tiedostossa, joka on lähinnä RGB-dataa (kuvattu RGB-suodatuksella).
Ilmeisesti konvertoitava CMYK-muotoon ensin, kuten tossa Photoshop ohjeessakin on. Esim. vähän tällain: http://www.codeproject.com/Articles/448 ... ource-code
Tää ei vaikuta ihan mahdottomalta hommalta koodata. Ohjelma muuntais RAW-kuvan RGB-pikseleiksi, pikselit CMYK-avaruuteen, poistais maskin, kääntäisi takaisin RGB-avaruuteen ja lopuksi voisi kääntää vielä negatiivin normaalikuvaksi.
Kyllä siihen jäisi vielä ihan riittävästi justeerattavaa Lightroomissakin.
Jovala kirjoitti:Tiedustelu:
Diapitimen palkeen kiinnysrenkaan sisähalkaisija on 50 - 51mm (kiristetään tolla päällä olevalla pienellä sormiruuvilla), ja mun kummassakin El-Nikkorissa on nyt M42 urospuolinen kummassakin päässä objektiivia. Mutta millä pahuksen adapterilla sais tota M42:sta laajennettua noin 50mm:iin, jotta toi kiinnitysrengas tarttuis siihen.
Löytyihän tuokin eBay:stä (mä tarviin vaan tota vasemmanpuoleista):
Kuva
M42 Pentax / Zenith Bellows Ring Adapter Kit for Both Lens & Body Mounts

Ton pienemmän kehän ulkohalkaisija on kuvasta mitaten luokkaa 46-49mm. Vähän alakanttinen, mutta täytyy pistää siihen vaikka eristysnauhaa tai alumiiniliuskaa, jos kiristys ei muuten riitä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
jiiällä
Viestit: 435
Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02

Skannaus

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Negan kääntäminen positiiviksi onnistuu mm. Vuescanissa, jossa skannauksen lähteeksi asetaan kameralla syntynyt tiedosto. Kun tyypiksi annetaan kalvo päästään kääntämään ja säätämään. Valittavissa on erinäisten filmityyppien mukaisia korjauskäyriä. Niiden toimiminen on osittain kiinni siitä kuinka "neutraalilla valolla" negasta kuvattu tiedosto on syntynyt. En tunne minkälainen ja minkä tasoinen prosessi on Vuescanin "käyrien" taustalla.

Kokeilin kopiointia palkeen kanssa, siis dian kuvausta Nikon PB-4 palkeella, jossa on kopiointilisäke. Tarkka kohdistaminen ruutuun teetti hieman työtä, mutta toisaalta voisihan sitä kuvata hiukan väljästi rajaten. Onko rajauksen tarkkuudella niin väliäkään, sillä kuvia on joka tapauksessa jälkikäsiteltävä.

Olisi mielenkiintoista nähdä mitä erilaiset negan käännön menetelmät vaikuttavat lopputulokseen :
http://www.filmshooting.com/scripts/for ... =1&t=24780
http://photo.net/film-and-processing-forum/00Jd3m
http://www.instructables.com/id/How-to- ... /?ALLSTEPS
http://old.macedition.com/feat/film/fea ... 030626.php
http://www.tedfelix.com/Photography/ColorNegative.html
http://www.brianpritchard.com/why_colou ... orange.htm
jkari
Viestit: 159
Liittynyt: Syys 09, 2004 21 : 59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jkari »

Myös Picasa ja Irfanview osaavat kääntää negan positiiviksi. Irfanviewissä on myös batch-toiminto, jolla voi käsitellä useitä tiedostoja (kuvia) eräajona.
Juha Kari
Vantaa
Finland
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Toi negatiivin kääntö positiiviksi on helppo operaatio. Se onnistuu myös aikaisemmin pan:n linkittämän ohjeen avulla Lightroom:ssa kätevästi:
http://laurashoe.com/2010/08/12/update- ... lightroom/

Sen sijaan värinegatiivien oranssi maski on ongelma. Se ei ole tasaista väriä yli koko kuva-alan vaan kahdella CMYK-väriavaruuden kanavalla olevat keltainen ja punapinkki peitto/maski, joka riippuu pikselin arvosta. Siis negassa on kaksi erilaista positiivi-maskikuvaa, jotka pitää poistaa kuvasta. Tällainen ei lähde pelkällä levelsien tai valkotasapainon säädöllä.

Ne voi poistaa Photosopilla manuaalisesti, sille on kehitetty makro-ohjelmiakin ja lisäksi ainakin VueScan osaa tehdä operaation. Ongelma tullee olemaan enemmänkin se, että negatiivien maskit on erilaisia valmistajasta ja jopa filmin valmistuserästä riippuen (jos pieni liioittelu sallitaan).
Siis tää on mun käsitykseni tällä hetkellä.
Lisäksi mä haluaisin ton operaation tehtäväksi 16-bittisessä muodossa.

Muuten luin noi jiiällän linkit ja osassa oli ihan asiaa ja osa tuntui olevan hieman pihalla. Minusta.
Osasta sain uutta ja tarkempaa tietoa negatiivien maskista.

Kunhan tästä pääsee puikkoihin, niin tulee kantapääkokemuksen ryydittämää syvää rintaääntä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Taas on päästy etiäpäin:
Kuva
- "Image distance"-puolen palje venyy 100mm - 240mm mitattuna sensorista objektiivin keskiosaan.
- "Object distance"-puolella palkeesta saa enintään 130mm mitattuna objektiivin keskiosasta negatiiviin/kuvatasoon. Tuossa uudessa metallitangossa olisi varaa huomattavasti enempäänkin (tangon pituus on 20cm).

Ensimmäiset testikuvatkin on jo otettu.
- Kinokoon negatiivilla tuo "Object distance" ei riitä kun joudun käyttämään 75mm objektiivia (palje loppuu kesken). Palje irrotettuna negan saa siirrettyä kyllä niin pitkälle, että kuva täyttää koko sensorin. Täytyy vielä mitata jatkon tarpeen määrä ja tilata Kiinasta muutama M42 "extension tube".
- Sen sijaan 110-kokoinen menee hyvin (palkeet riittää) 50mm objektiivilla.
- Tuolla on kaapissa jonkun verran myös 6 x 6 ko'on negatiiveja, joille joudun rakentamaan jonkin muun systeemin (ehkä kamerajalusta + kartonkilaatikko johon salama ja neganpidin) ja käyttämään makro-objektiivia (Mun Tamron 70-300 zoomia, jolla saa 60mm x 60mm negan koko sensorin kuva-alaan).

Tullut ihmeteltyä myös digitoitujen negatiivien käsittelyä (oranssin maskin poisto). En ole löytänyt täällä jo mainittujen (PhotoShop ja VueScan) lisäksi ohjelmaa, joka osaisi tuon operaation ja vielä 16-bitin muodossa. Gimp:lläkin saattaisi saada, mutta se käsittelee vissiin 8-bittisenä kuvat. Muuten olis ehkä numero uno ratkaisu. Eiks siihen saa jollain makrokielellä kirjotettua ton koko operaation.

Jonkin verran olen kyllä harkinnut tehdä itsekin tollasen. Näkis ihan ruohonjuuritasolla miten tuo menee.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
hnu
Viestit: 183
Liittynyt: Syys 30, 2004 22 : 38

Viesti Kirjoittaja hnu »

Mielenkiintoista seurata projektiasi. Hyvää tietoa muiltakin. Itse olen tuskaillut värinegatiivien kanssa ja vähän saan helpostusta CFSystems Colorperfekt plugarilla PS Elementisillä. http://www.c-f-systems.com/Plug-ins.html

Hankala käyttöinen, mutta monipuolinen. Voi kokeilla ilmaiseksi.
Vai joko tämä oli mainittu?

Hapa
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kirjanpidollisista syistä laitan tänne mitatut etäisyydet
Käytössä APS-C kenno ja etäisyydet säädetty niin, että mahdollisimman suuri osa kameran kennon pikseleistä osuu negatiivin kuvaan.

Nega - Objektiivi --------- Image distance - Object distance
110 --- El-Nikkor 50mm - 115mm ---------- 80 mm
Kino -- El-Nikkor 75mm -- 128mm --------- 200mm

Kinokoon negoille lisäputken tarve on siten 90mm, eli kaksi tollasta noin 50mm "M42 extension tube" sarjaa. Kustantaa vajaan kympin Kiinasta eBay:n kautta.

Tällaista olen kopsinut verkosta noista ohjelmista:

1) VueScan
Price: Standard Edition $39.95 (ei taida riittää tähän hommaan)
Price: Professional Edition $89.95
http://www.hamrick.com/
Latasin tuosta kokeiluversion ja se ilmoittaa kuvaa talettaessa, että tarvitaan Professional Edition. Tallettaa kyllä kuvan tiff:nä, mutta täyttää sen vesileimoilla.
Muuten kyllä vaikutti aika vaivattomalta. Kuvan sai luettua suoraan raw-tiedostona, rajattua ja lopuksi talletettua positiivin tiff:ksi. Lightroom osaa lukea tiff-muotoa, jossa lopuksi säädin koekuvan. Lopputulos oli värien suhteen ihan kelpo. (Vaika otin kuva Canon EOS 30D:llä, kaikki pikselit ei olleet käytössä, tarkennus oli iturallaan ja valonkin otin loisteputkesta)

2) Adobe Photoshop CS5
Price: $649
Tähän on olemassa jopa makroja (lisäosia), joilla operaation saa hoidettua:

- Makro 1) A photoshop color negative plug-in (ColorNeg) is available at c-f systems:
Yksikköhinta: EUR 67.19
http://www.c-f-systems.com/Plug-ins.html

- Makro 2) Photoshop plug-in "Digital ROC version 2.1" from Kodak
Price: 100.15 EUR
http://asf.com/products/plugins/roc/pluginROC/
Unfortunately the plug-in does only work with the 32-bit version of Photoshop and has some other snags, that makes it hard to use on a 64-bit computer with Win 7, 64bit.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-Jani-
Viestit: 183
Liittynyt: Joulu 10, 2008 19 : 41
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Jani- »

Oma ajatukseni filmin skannaamiseen kameralla:

Jalustana joku tukeva studiojalusta (kameran) pöydän päällä. (pystyliikettä riittävästi)

rojuina:

http://www.kaiser-fototechnik.de/en/pro ... sp?nr=4583

http://www.kaiser-fototechnik.de/en/pro ... sp?nr=4432

http://www.kaiser-fototechnik.de/en/pro ... sp?nr=2449

Kamerana: Canon 6D putkena: Tamron SP90

softana: LR6+CS6+ColorPerfect plug

Tämä vielä teoria asteella... muutama kompnentti tilauksessa.

Vähän kuten tämä... mutta paremmalla asettelulla ;) https://www.youtube.com/watch?v=68f43NS ... freload=10
hangman
Viestit: 10
Liittynyt: Helmi 16, 2012 13 : 12

Viesti Kirjoittaja hangman »

-Jani- kirjoitti:Oma ajatukseni filmin skannaamiseen kameralla:

Jalustana joku tukeva studiojalusta (kameran) pöydän päällä. (pystyliikettä riittävästi)
Tämäntapaista metodia olen käyttänyt ja lopputulos on tyydyttänyt. Skannailun kohteena ovat olleet vanhat kehyksissä olevat diat, jotka menevät sellaisenaan valopöydän päälle, sekä 6x6-ruudut Lomon filmipitimessä.

Negatiivien kääntäminen tuotti päänvaivaa kunnes löysin tämän ohjeen :
https://luminous-landscape.com/scannerl ... otographs/

Noista menetelmistä nimenomaan tuo missä käytetään Silverfast HDR -ohjelmaa on toiminut hyvin.
cabmo
Viestit: 589
Liittynyt: Maalis 06, 2007 21 : 51

Re: Negatiivien digitointi

Viesti Kirjoittaja cabmo »

Ettekö ole aatelleet rumpuskannerilla skannailla kuvia koneelle?
Vastaa Viestiin