Studiokuvaukseen harmaa vai musta tausta?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
villesep
Viestit: 6
Liittynyt: Joulu 28, 2009 2 : 32

Studiokuvaukseen harmaa vai musta tausta?

Viesti Kirjoittaja villesep »

Tarkoitus olisi hankkia kotistudioon kokoontaittuva tausta. Väri vaan mietityttää. Tässä vaiheessa olisi tarkoitus harjoitella potrettikuvien ottoa käyttäen max. kahta salamaa irti kamerasta. Potrettihommissa olen vielä aivan aloittelija.

Kysynkin nyt, että kuinka helposti harmaata taustakangasta käytettäessä saa taustan jäämään täysin mustaksi? Etenkin, kun käytettävä tila on melko pieni - noin 4x3m huone niin kuvattavaa mallia ei monen metrin päähän taustasta millään saa. Mustalla kankaalla ongelmia ei ole, mutta tuo harmaa mahdollistaisi vähän useampia vaihtoehtoja jatkossa kuvaamisen harjoitteluun. Mustaksi jäävä tausta on tässä vaiheessa kuitenkin ehdoton vaatimus.

Näitä olen katsellut:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... kuvatausta

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... kuvatausta

Kokoontaittuva siksi, että sen saa tarvittaessa otettua kuvausreissulle mukaan.

Kumpi väri kannattaisi valita? Paras tapaus olisi tietenkin löytää taiteltava kangas, jossa toinen puoli olisi musta ja toinen valkoinen, mutta niitä en alle sadan euron hintaan mistään löytänyt.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mun kokemusten mukaan se rajottaa tosi paljon valojen asettelua jos haluaa valkosen taustan tummaksi sillon kun tilaa on vähän ja lisäksi pienessä huoneessa valot heijastuu millon mistäkin. En missään nimessä ottaisi valkoista jos haluat mustaa taustaa.

Minä kyllä laittasin sellasen kaksivärisen vaikka hinta menis hitusen yli hunttiin jos vaan sellanen löytyy. Kannattaa ostaa kerralla kunnollinen.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Mulla on joku edullinen kokoontaittuva 5-in-1 heijastin/tausta (kokoluokka 150 x 200 cm tms.), josta löytyy sekä musta että valkoinen pinta. Hinta oli alle 100€, samanlaista ei nyt näkynyt kaupan listoilla.

Musta on tuossa melko kiiltävää ohutta kangasta ja siksi siinä näkyy rypyt vaikka olisi vähän epäteräväkin. Eli en varauksetta suosittele edullisinta vaihtoehtoa jos pääkäyttötarkoitus on nimenomaan tausta eikä heijastin. Tausta pitää saada sileäksi ja rypyttömäksi.
Ville^K kirjoitti:Kannattaa ostaa kerralla kunnollinen.
Tätä tarkoitin. :-)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
villesep
Viestit: 6
Liittynyt: Joulu 28, 2009 2 : 32

Viesti Kirjoittaja villesep »

Taustaksi tuo pääsääntöisesti olisi tulossa.

Tässä vaiheessa alan kallistua ajatukselle, että hommaan musta/valkoinen -kombon, vaikka hintaa tulisikin vähän lisää. Harmaa olisi ollut kenties ihan hyvä välimalli, josta saisi valojen avulla kikkailemalla tehtyä sitten mustaa tahi valkoista, mutta ylimääräinen säätäminen ei kyllä tässä tilanteessa kiinnosta yhtään.

Kiitokset tässä vaiheessa vastanneille, lisääkin kommentteja saa toki laittaa. Juhannuksena pitäisi muutamat potretit saada otettua ja ennen sitä päästä vähän testailemaan eri valaistustyylejä, eli hetken tässä vielä joutaa pohtia ennen kuin laittaa tavaraa tilaukseen.
hotJake
Viestit: 7
Liittynyt: Helmi 18, 2012 10 : 12

Viesti Kirjoittaja hotJake »

Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Harmaasta taustasta saat mustan helpommin kuin mustasta harmaan. Mikään ei myöskään estä harjoittelemasta alkuun ilman erillistä taustaa.
Vastaa Viestiin