Tilus kirjoitti:Tuukka1978 kirjoitti:
En suosittele jatkossa menemään. Tuolla on kuitenkin sepelinajoa TKA:lla, mittausajoa EMMA:lla, muuta työmaa-ajoa (tukemiskoneet, lankavaunut, ym.) ja koeajoa SM5:lla.
Lisäksi maadoitukset eivät välttämättä ole vielä kunnossa ainakaan kaikilta osin.
Toki omalla vastuullahan voi mennä vaikka moottoritielle kävelemään.
Kiitos huolenpidosta. Asun tässä lähellä ja alue on siltä osin hyvin tuttu. Rata on periaatteessa valmis liikenteeseen eli sepelit ja vastaavat on ajettu jo aikoja sitten. Kuvaajana en rajoita itseäni vallitseviin lakeihin/asetuksiiin vaan siihen mikä tuntuu oikealta ja turvalliselta.
Jep, eipä mitään.
Olen virkani puolesta ajoittain käynyt tarkastamassa rataa allejääntien jäljiltä ja etsimässä ruumiinkappaleita rata-alueelta. Eli toivottavasti ei joku kerta tarvitse todeta että nyrkin sisältä löytyi Ricohin rungon osia.
Se että asuu lähellä ja alue on tuttu, ei tarkoita sitä että pärjäisi radalla. Sitä varten on jokainen käynyt vuosittain pätevyyskurssin, vaikka työkokemusta olisi kymmeniä vuosia rataympäristössä. Asiat ja olosuhteet muuttuvat. Esim. Kehäradalla on vasemman puoleinen liikenne, toisin kuin muilla rataosuuksilla. Tuosta kuvauspaikastasi sen verran että edes raideammattilaiset eivät saa mennä silloille, ei edes turvamiehen turvaamana, ilman ratatyölupaa (ts. raidevarausta) liikenteenohjaajalta.
Vaikkei allejääntiä kävisikään, näkevät kuljettajat tilanteet usein eri tavalla kuin mitä maastossa liikkuva asian kokee. Jos SM5 (Flirt) tekee 120 km/h nopeudesta hätäjarrutuksen, on se kerrasta sorvauskeikka Ilmalan ratapihalla. Yhden rungon pyöräkertojen sorvaus kustantaa helposti 20 000€. Kyllä näitä äkkiä lähdetään vahingonkorvausten muodossa perimään alueille kuulumattomilta.
Ei muuta kuin rattoisaa kuvailua, mutta koeta hieman harkita tuota rata-alueilla liikkumista. LiVi ja VR on nykyisellään painottanut poliisille että olisivat tarkkoina rata-alueiden suhteen. Noissa ei aina selviä pelkällä nuhtelulla.
Tässä vielä yksi ratatyöaiheinen kuva viime kesältä, UIC60 -kaarikiskon katkaisua Käpylä-Oulunkylä välillä läntisellä keskiraiteella, kiskonvaihtourakkaa, noheva ratatyöntekijä sahailemassa :)
UIC60 -rail cutting