Tamron huolto - positiivinen kokemus

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Yep, eikä tämä onneksi ole edes aprillipilaa :-)

Kerrankin on ilo jakaa jotakin positiivista huoltokokemusta täällä!

Kaikenkaikkiaan olin ollut tyytyväinen n. 20kk sitten hankkimaani Tamron 70-300/4-5.6 Di USD (Sony A-mount versio) objektiiviin, mutta 300mm pitkässä päässä AF tarkennus saattoi joskus "hakea/sahata" epänormaalisti tai olla lukkiutumatta selkeäänkin kohteeseen. Tätä tapahtui suht. harvoin mutta säännöllisesti kuitenkin, joka oli rasittavaa muutoin hyvässä telezuumissa. Muut objektiivit Sony A65 rungossani eivät käyttäydy tällä tavalla.
Huomasin pari viikkoa sitten, että Tamronin 24kk takuu oli pikkuhiljaa menossa umpeen joten ajattelin käyttää objektiivin huollossa vaikka vikadiagnoosi olisi varmasti vaikea tehdä ongelman epäsäännöllisyyden vuoksi. No, ei se mitään maksa yrittää, ajattelin ja kiikutin objektiivin Topshottiin josta olin hankkinut sen.
Normaalisti olisin vienyt objektiivin suoraan huoltoon JAS-tekniikkaan, mutta JAS ei näköjään enää huolla Tamronia.

Topshotissa kerrottiin, että objektiivi menee Focus Nordicin kautta Ruotsiin huollettavaksi...Jaahas, funtsailin...Siinähän menee sitten varmaan kuukausi tai pari ennen kuin objektiivi on takas kameralaukussani - ja mahdollisesti ihan samanlaisena...

Mutta yllätys oli suuri kun vain 12 päivän kuluttua Topshottiin kiikuttamisesta objektiivi oli jo haettavissa lähipostista!! Wau ;-)

No sitten taas ajattelin kyynisesti, että joo, eivät varmaankaan ole tehnyt sille sitten mitään kun näin nopeasti tuli takaisin. Vaan väärässä olin taas.

Huoltoselosteessa (huollon oli tehnyt Kameraservice/Kungsör AB) luki, ettei objektiivissa havaittu mitään vikaa, mutta olivat kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaneet AF-moottorin ja "MR sensorin" (mikä lienee?), en tiedä olivatko jonkun firmwaren vielä päivittäneet lisäksi.

Jokatapauksessa ensikokeilujen jälkeen voisi melkein sanoa, että tämä Tamron toden totta tarkentelee paremmin myös 300mm päässä nyt!

Eli eihän tässä voi muuta sanoa kun että todella tyytyväinen olen Pohjoismaiseen yhteistyöhön tämän osalta. Ja Tamronin huoltosysteemiin. Palvelu oli siis todella nopeaa ottaen huomioon välimatkat, eikä edes tarvinnut ottaa objektiivia samanlaisena takaisin vaikka vika olikin niin epäselvä.

Tälläisien kokemuksien jälkeen uskaltaa kyllä ostaa Tamronia tulevaisuudessakin. Ja annakin työlle arvosanaksi ehdottomasti 10 pistettä ja papukaijamerkin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janman
Viestit: 392
Liittynyt: Elo 14, 2004 19 : 38
Paikkakunta: Suur-Kuusaa

Viesti Kirjoittaja janman »

Hienoa, että jos vika jota ei ehkä ollut olemassakaan tuli ehkä korjattua satunnaisella osien vaihtamisella - alle kahdessa viikossa - ja asiakas on vielä tyytyväinen.

Toivoisin prätkähuoltoon sinunkaltaisia asiakkaita enemmän!
Ei kuvaustoimintaa tällä hetkellä
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Ainakin meikäläiselle aika helpottava kommentti.
Molemmat zoomit mitä omistan on juurikin Tamroneita.

Kerrankin joku nykypalveluun tyytyväinen. Kiva kuulla.
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

janman kirjoitti:Hienoa, että jos vika jota ei ehkä ollut olemassakaan tuli ehkä korjattua satunnaisella osien vaihtamisella - alle kahdessa viikossa - ja asiakas on vielä tyytyväinen.

Toivoisin prätkähuoltoon sinunkaltaisia asiakkaita enemmän!
Menee vähän sivuraiteille, mutta turinoidaan sitten hieman lisää...

En ole ihan varma kommentistasi, mutta tosiaan olen tyytyväinen miten Tamronin huolto meni tässä tapauksessa...Koin paremmaksi kuin mitä olen JAS:lla joskus kokenut. Siitä voidaan olla tietysti montaa eri mieltä, että onko se kiva kun huoltotoimenpiteet suoritetaan jossakin muualla kuin Suomessa, mutta jos homma on näinkin nopeaa, niin en hirveästi jaksa valittaa. Suurin aika tässä huollossa taisi mennä kuitenkin objektiivin siirtymisessä paikasta toiseen.

Objektiivin ongelma oli varmasti haastava koska en ollut itsekkään varsin kokeneena kameramiehenä varma, että missä ongelma piilee (vai olisiko kyse ollut vain normaalista tarvikeobjektiivi valmistajan ja varsinaisen Sony systeemin välisestä elektronisen kommunikointiprotokollan bugeista mitä tulee AF:n toimivuuteen. Tämähän ei olisi mitään uutta esim. Sigman ja Tamronin tapauksessa).

Prätkähuolloista minulla ei ole kokemusta, mutta sitäkin enemmän karvaita pettymyksiä esim. Mäkelän auton suorittamista huoltotoimenpiteistä meikäläisen Korea-Chevyyn. Rahaa sinne saa kyllä uppoamaan (ja aikaa), mutta asiakas ei voi olla ikinä idioottivarma, että mitäköhän autolle loppujen lopuksi tehtiin (ja kuinka kauan töihin oikeasti meni). Päteviä laskuja ne kyllä osaa kirjoittaa, eikä loppusumassa kitsastella ainakaan asiakkaan eduksi.
Kerran kuulin auton käyntiäänessä selvän pysyvän muutoksen ja samoihin aikoihin moottorin merkkivalo syttyi - pakkohan se oli huoltoon viedä. No nää ammattimiehet eivät mielestään kuulleet auton moottorin äänessä mitään kovin ihmeellistä, ja moottorin merkkivalonkin kuulemma laittoi hälyttämään joku viallinen anturi...No, anturin vaihto oli "tietenkin" hieman hankala suorittaa (vaikeassa paikassa) ja senkin vaihtoon meni aikaa ja rahaa...Uskoin kuitenkin "ammattimiehiä" ja ajelin autollani muuttuneesta käyntiäänestä huolimatta onnellisena kunnes moottorin merkkivalo syttyi uudestaan parin viikon kuluttua - ja eikun huoltoon takaisin. En viitsi enää edes miettiä mitä kaikkea tän Korean ihmeen takia joutui sähläämään ja maksamaan, mutta mitään kunnnon vikoja siitä ei löytynyt vaikka kaikenlaista siihen sitten myöhemmin vaihdettiin.
Seuraavan kerran yritän kyllä taatusti löytää paremman huoltoliikkeen. Vaikka jonkun pienemmänkin, kunhan tiedän paremmin, etten maksele aivan huuhaasta.

...Että mitä huoltokokemuksiini tulee, niin kyllä tämä Tamronin huolto oli vaan sieltä parhaasta päästä. Huolto ei löytänyt mitään vikaa (enkä ihmettele, ongelman satunnaisuuden takia), mutta uskoivat asiakasta ja vaihtoivat varmuuden vuoksi ihan kunnon osia. Olisivat voineet ihan hyvin vaikka lähettää objektiivin sellaisenaan takaisin.
Viimeksi muokannut aikaarska, Huhti 01, 2015 23 : 42. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Turmio kirjoitti:Ainakin meikäläiselle aika helpottava kommentti.
Molemmat zoomit mitä omistan on juurikin Tamroneita.

Kerrankin joku nykypalveluun tyytyväinen. Kiva kuulla.
Yep, kyllä tämä herätti luottamusta meikäläisessäkin. Mulla on aikaisempia hyviä kokemuksia Sigman huollosta (Foka), ja tämä menee kyllä samaan kategoriaan. JAS:n kautta tehdyistä huolloista selkeästi ailahtelevampaa fiilistä.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja Munt »

aikaarska kirjoitti:Huoltoselosteessa (huollon oli tehnyt Kameraservice/Kungsör AB) luki, ettei objektiivissa havaittu mitään vikaa, mutta olivat kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaneet AF-moottorin ja "MR sensorin" (mikä lienee?), en tiedä olivatko jonkun firmwaren vielä päivittäneet lisäksi.
En haluaisi pilata kenenkään iloa, mutta totuus on se, että objektiivin tuotantoerässä saattaa olla joku tunnettu ongelma, johon diagnoosisi sopii ja huolto ei koskaan kerro asiakkaalle, että näin on. Ne kertoo, että eivät havainneet mitään vikaa, mutta vaihtoivat varmuuden vuoksi sinne sen toimivan osan.

Mielestäni kyseessä oli normaali asiakaspalvelutilanne.

Hätkähdyttävää tässä on se, että normaalista kokemuksesta pitää nykyään jo avautua nettifoorumille, koska odotus näiden firmojen kanssa on aina negatiivinen huoltokokemus.

..
Viimeksi muokannut Munt, Huhti 01, 2015 23 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

janman kirjoitti:Hienoa, että jos vika jota ei ehkä ollut olemassakaan tuli ehkä korjattua satunnaisella osien vaihtamisella - alle kahdessa viikossa - ja asiakas on vielä tyytyväinen.

Toivoisin prätkähuoltoon sinunkaltaisia asiakkaita enemmän!
:)

Näinhän se yleensä menee, kun ei odota liikoja, niin olematonkin parannus on valtava.

Präktäpajoilla tätä voisi verrata powercommandereihin sun muihin digitaalipurkkeihin. Maksat pajalle tonnin ja saat hienot käppyrät, joissa todetaan tehojen lisääntyneen 2hp. Osa asiakkaista on aidosti tyytyväisi hankintaansa.
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Munt kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Huoltoselosteessa (huollon oli tehnyt Kameraservice/Kungsör AB) luki, ettei objektiivissa havaittu mitään vikaa, mutta olivat kuitenkin varmuuden vuoksi vaihtaneet AF-moottorin ja "MR sensorin" (mikä lienee?), en tiedä olivatko jonkun firmwaren vielä päivittäneet lisäksi.
En haluaisi pilata kenenkään iloa, mutta totuus on se, että objektiivin tuotantoerässä saattaa olla joku tunnettu ongelma, johon diagnoosisi sopii ja huolto ei koskaan kerro asiakkaalle, että näin on. Ne kertoo, että eivät havainneet mitään vikaa, mutta vaihtoivat varmuuden vuoksi sinne sen toimivan osan.

Mielestäni kyseessä oli normaali asiakaspalvelutilanne.

Hätkähdyttävää tässä on se, että normaalista kokemuksesta pitää nykyään jo avautua nettifoorumille, koska odotus näiden firmojen kanssa on aina negatiivinen huoltokokemus.

..

Tälläkin foorumilla on kirjoitettu varmaan satoja viestejä huonoista kameravermeiden huoltokokemuksista (ja Tamron tamppoonia lytätty eri tilanteissa), niin ajattelinpa nyt vaihteeksi kirjoittaa positiivisen sellaisen...Kunb nyt satuin olemaan oikeasti tyytyväinen...Ja se on sinusta OIREELLISTA! Saankohan nyt kysyä, että mistä hel*etistä se voisi olla oire?

Enemmän oireellista voisi ajatella olevan negatiivis-sävytteiset kommentit alunalkujaan positiiviseen kirjoitukseen.

EDIT: Ai menit editoimaan oireellisen hätkähdyttäväksi. No, ihan sama. Saakoot kukin vibansa mistä huvittaa...Aha, ja editoit sisältöä muutenkin. Ehkä siis ajattelit muutakin, kun meikäläisen oireilua? Sorry jos ylireagoin, mutta ymmärsin alkuperäisen kommenttisi hieman toisin :-)
Viimeksi muokannut aikaarska, Huhti 02, 2015 0 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja Munt »

aikaarska kirjoitti: Ja se on sinusta OIREELLISTA! Saankohan nyt kysyä, että mistä hel*etistä se voisi olla oire?

Enemmän oireellista voisi ajatella olevan negatiivis-sävytteiset kommentit alunalkujaan positiiviseen kirjoitukseen.

EDIT: Ai menit editoimaan oireellisen hätkähdyttäväksi. No, ihan sama. Saakoot kukin vibansa mistä huvittaa.
Niin mielestäni se kuvastaa huoltojen ja valmistuksen nykytilaa, että asiakkaana joutuu vaatimaan onnistunutta korjausta. Tavara on aina vaan entistä huonompaa ja huolto kovilla.
Muutin tuon sanamuodon, kun ajattelin, että ymmärrät sen varmaan ihan väärin negatiiviseksi, kuten juuri teit.

..
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Munt kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Ja se on sinusta OIREELLISTA! Saankohan nyt kysyä, että mistä hel*etistä se voisi olla oire?

Enemmän oireellista voisi ajatella olevan negatiivis-sävytteiset kommentit alunalkujaan positiiviseen kirjoitukseen.

EDIT: Ai menit editoimaan oireellisen hätkähdyttäväksi. No, ihan sama. Saakoot kukin vibansa mistä huvittaa.
Niin mielestäni se kuvastaa huoltojen ja valmistuksen nykytilaa, että asiakkaana joutuu vaatimaan onnistunutta korjausta. Tavara on aina vaan entistä huonompaa ja huolto kovilla.
Muutin tuon sanamuodon, kun ajattelin, että ymmärrät sen varmaan ihan väärin negatiiviseksi, kuten juuri teit.

..
No niinhän siinä kävi ;-) Ei mitään ongelmaa enää. Ja totta varmasti tuokin mitä funtsit nykytavaran laadusta ja huollon hommista.
Tosin ilahduttavaa, että valmistajat ovat lisänneet huomattavasti takuuaikaa. Eikös ainakin Sigmalla ja Tamronilla ole jo 5 vuoden takuuaikoja? Aika reilulta vaikuttaa, varsinkin jos huolto pelaa näinkin hyvin.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja Munt »

aikaarska kirjoitti:Ja totta varmasti tuokin mitä funtsit nykytavaran laadusta ja huollon hommista.
Tamron "ostaa" näitä positiivisia asiakaskokemuksia antamalla normaalia parempaa palvelua siksikin, että yhtiö kilpailee juuri nyt uusilla mallisarjoilla isommasta kakusta ja sillä on alla menestystuotteita, kuten 150-600 ja tulossa esim 15-30mm zoom, jolla saadaan taas uusia positiivisia käyttökokemuksia ja lisää myyntiä ja asiakkaita, joten yhtiölle on oikeasti kannattavaa korjauttaa kaikki vähänkin epäilyttävät tuotteet. Samaan aikaan Canonilta ja monelta muulta vastaava hyvä pöhinä tuntuu puuttuvan kokonaan.

..
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

En myyntimies ole tai edes kaupan alalla.
Mutta maalaisjärjellä ajateltuna hyvä asiakaspalvelu on juurikin yksi tärkeimmistä myyntiin liittyvistä asioista.
Tyytyväinen asiakas ostaa aika varmasti saman puljun tuotteita tulevaisuudessakin sekä jakaa positiivisia kokemuksia kaiken näköisillä foorumeilla ja nettipalstoilla ;)
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Turmio kirjoitti:En myyntimies ole tai edes kaupan alalla.
Mutta maalaisjärjellä ajateltuna hyvä asiakaspalvelu on juurikin yksi tärkeimmistä myyntiin liittyvistä asioista.
Tyytyväinen asiakas ostaa aika varmasti saman puljun tuotteita tulevaisuudessakin sekä jakaa positiivisia kokemuksia kaiken näköisillä foorumeilla ja nettipalstoilla ;)
;-)

Yep, ja eikä sekään ole mikään harvinainen ilmiö että tuotteita ja palveluja kehutaan somessa puhtaasti mainostarkoituksessa. No, tämä meikäläisen ketju ei ollut sellainen - kun ei ole mitään henk.koht. kytköksiä Tamroniin/Focus Nordiciin.

Itseasiassa sen verran tyytyväinen, että ajattelin laittaa kiittävän sähköpostin Focus Nordicille. Vaikka ehkä siellä joku ehtii lukea digicamera.netin palstojakin...
Mutta täytyy nyt kuitenkin ensin testailla objektiivi läpikotaisin, että kaikki on tosiaan tiptop.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
surnu
Viestit: 154
Liittynyt: Maalis 04, 2011 14 : 54

Re: Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja surnu »

Munt kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Ja totta varmasti tuokin mitä funtsit nykytavaran laadusta ja huollon hommista.
.... Samaan aikaan Canonilta ja monelta muulta vastaava hyvä pöhinä tuntuu puuttuvan kokonaan.

..
...suomalainen tykkää vain moittia.

Laitoin jokunen kuukausi aiemmin Canon-kamerarungon JASiin takuukorjattavaksi maanantaina UPSin kyydissä. Keskisviikkona yritin katsoa UPSin nettisivulta, jokonhan on perille ehtinyt. En löytänyt ko tietoa, mutta samana päivänä ko. Canon-runko tuli JAShuollosta takaisin korjattuna. Canon-runko oli pois käytöstä maanantaista keskiviikkoiltaan ja matkasi Lappeenrannatsa Helsinkiin ja takaisin tuona aikana ja korjattiin reissussa. Remontista ei oltu sovittu etukäteen!
aikaarska
Viestit: 11976
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: Tamron huolto - positiivinen kokemus

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

surnu kirjoitti:
Munt kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Ja totta varmasti tuokin mitä funtsit nykytavaran laadusta ja huollon hommista.
.... Samaan aikaan Canonilta ja monelta muulta vastaava hyvä pöhinä tuntuu puuttuvan kokonaan.

..
...suomalainen tykkää vain moittia.

Laitoin jokunen kuukausi aiemmin Canon-kamerarungon JASiin takuukorjattavaksi maanantaina UPSin kyydissä. Keskisviikkona yritin katsoa UPSin nettisivulta, jokonhan on perille ehtinyt. En löytänyt ko tietoa, mutta samana päivänä ko. Canon-runko tuli JAShuollosta takaisin korjattuna. Canon-runko oli pois käytöstä maanantaista keskiviikkoiltaan ja matkasi Lappeenrannatsa Helsinkiin ja takaisin tuona aikana ja korjattiin reissussa. Remontista ei oltu sovittu etukäteen!
Melkoisen nopeaa toimintaa, etten sanoisi! On mullakin hyviä kokemuksia JAS:n huollosta, mutta sitten pari vähän kehnompaakin (esim. typerää vääntöä siitä meneekö takuuseen, ja yksi Pentax oli pitkälle huoltoreissulla Saksassa-> stadin JAS-> Turun JAS-> Saksa ja takaisin - aikaakin meni). Ärsyttää myös, ettei JASin kautta voi tilata mitään varaosia kuten shimmaus-levyjä canoniin, vaikka kertoivat että voivat tilata vain jos itse asentavat (ja sehän sitten olisi taas maksanut...).

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
izztid
Viestit: 72
Liittynyt: Helmi 28, 2011 9 : 48

Viesti Kirjoittaja izztid »

Itseäni on hieman mietittänyt tämä Tamronin, Pentaxin ja Samyangin huollon siirtyminen ruotsiin. Jotenkin on tuntunut pitkältä ajatukselta lähettää tavaraa huoltoon ulkomaille.

Eilen kuitenkin juttelin asiasta paikallisen kamerakauppiaan kanssa, joka on ollut asiasta yhteydessä Focus Nordiciin. Hänen mukaansa varsinkin pentaxien takuuhuollot ovat nopeutuneet JASiin verrattuna. Ja mielenkiintoisena tietona myös Focus Nordicin takuunalaisten huoltojen kustannukset ovat pudonneet puoleen. Ennen kuulemma JASin tapana on ollut vaihtaa takuunalainen laite uuteen, kun ruotsissa ovat osanneet korjata viat. Kokemukseni mukaan yllä oleva väite ei välttämättä ole tuulesta temmattu, koska oma Tamron 17-50 2.8 oli JASilla kuukauden huollossa ja lopputuloksena oli uusi lasi tilalle.

Filosofisesti voidaan vääntää kättä onko uusi lasi parempi kuin takuutyönä korjattu vanha, tähän en ota kantaa.

Iivari
Vastaa Viestiin