Maisemakuvausjalusta <350€

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
Sambu
Viestit: 1444
Liittynyt: Heinä 14, 2010 19 : 52

Maisemakuvausjalusta <350€

Viesti Kirjoittaja Sambu »

Moi!

Taas turvaudun foorumin apuun. :)

Pitäisi korvata tämän hetken Triopo -jalusta ja kinopää.
Kriteereitä:

1. Kantavuus yli 10kg
2. Pyörittämällä toimiva lukitus
3. Mielellään mahdollisimman alas ja ylös menevä.. :) Eli vähintään 150cm maksimikorkeus ja vähintään 35cm minimikorkeus.
4. Kuljetuskoko max 60cm
5. Max. paino 3kg

Tällä hetkellä olen katsonut näitä:

Benro A-458 (A4580T) Tripod (ALUMIINI)
Benro Versatile Transformer A2980T
SIRUI R-1004 ALUMINUM-MAGNESIUM TRIPOD


Ja kinopään kriteerinä yleinen laatu, toimivuus ja kantavuus.

Onko teillä vinkkejä antaa näillä kriteereillä? Laitan kyselyä myös jälleenmyyjille ja ilmottelen tänne mitä vastaavat.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Minulla on tämmöinen Benron setti. Ei ole täydellinen, mutta saattaisi vastata sinunkin vaatimuksiasi.
http://www.telefoto.fi/tuote/73/602/ben ... a-c2682tb1

Isolla rahalla saisi paremman. Toisaalta maisemakuvauksessa jalustan tärkein kriteeri on kai suht pieni koko ja kätevyys, jalustaahan pitää kantaa pitkiä matkoja. Tämä tietysti olettaen, että jalusta on ylipäätään riittävän tukeva kamera-objektiivi -yhdistelmälle.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Onko tuo kinopää se juttu, vai kelpaako hyvä kuula?

..
Sambu
Viestit: 1444
Liittynyt: Heinä 14, 2010 19 : 52

Viesti Kirjoittaja Sambu »

Munt kirjoitti:Onko tuo kinopää se juttu, vai kelpaako hyvä kuula?

..
Oon vähän kahden vaiheilla sen kanssa. Jotenki tykkäisin kinopäästä enemmän maisemakuvauksessa tarkkojen ja harkitumpien säätöjen kannalta. Mutta kyllä sitä kuulapäälläkin pärjää hyvin. Vastaukseni olkoon siis; joo kyllä kelpaa. ;-)

Nomad: ei ihan täytä mun kriteereitä.. Maximi kantavuus + minimi kuvauskorkeus osu ekana silmään. :/
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Sambu kirjoitti:
Munt kirjoitti:Onko tuo kinopää se juttu, vai kelpaako hyvä kuula?
..
Oon vähän kahden vaiheilla sen kanssa. Jotenki tykkäisin kinopäästä enemmän maisemakuvauksessa tarkkojen ja harkitumpien säätöjen kannalta. Mutta kyllä sitä kuulapäälläkin pärjää hyvin. Vastaukseni olkoon siis; joo kyllä kelpaa. ;-)
Kuulassa tärkeintä on se, että rajaus ei muutu, kun kuulan kiristää. Käsittääkseni Siruin K-30X alkaisi olla hyvän kokoinen ja riittävän järeä kunnon kalustollekin. Jalusta onkin sitten vaikeampi valinta, mutta jos otetaan malliksi Sirui hiilariversio, niin joku 4 osainen voisi olla hyvä yhdistelmä tukevuutta ja kuljetettavuutta.

http://foto-tip.pl/en/sirui-statyw-n-2204.html

Valitettavasti Sirui muutti EU:n jälleenmyyntiverkostoaan siten, että hinnat nousivat reippaasti, mutta tiettyjä malleja saa vielä vanhaan hintaan ja uusia malleja tulee koko ajan. Se viimeinen satanen ei ole oikea paikka säästää, kun ostetaan jalustaa, joten kannattaa harkita tarkkaan ja katsella myös vaikka käytettyjä Gitzoja. Itsellä mopo keulii hiukan uusien Sirui RX mallien perään, mutta vielä ei ole lompakko auennut...

http://www.sirui.de/en/products/tripods/rx-serie/

..
arz1
Viestit: 19
Liittynyt: Heinä 05, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja arz1 »

Itselläni on tuo Benro Versatile Transformer A2980T käytössä asuntokuvauskäytössä ja oon ollut tosi tyytyväinen kun kameran saa asetettua todella hankaliinkin paikkoihin melko nopeasti ja kivuttomasti.

Suosittelen!
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sambu kirjoitti:
Munt kirjoitti:Onko tuo kinopää se juttu, vai kelpaako hyvä kuula?

..
Oon vähän kahden vaiheilla sen kanssa. Jotenki tykkäisin kinopäästä enemmän maisemakuvauksessa tarkkojen ja harkitumpien säätöjen kannalta. Mutta kyllä sitä kuulapäälläkin pärjää hyvin. Vastaukseni olkoon siis; joo kyllä kelpaa. ;-)
Jos kamerapää on laadultaan heikohko, niin silloin kuula on aivan karmea. Parempi ottaa kinopää. Hyvä kuulapää on sensijaan mielestäni kivempi käyttää. Nopeampi.
Sambu kirjoitti:Nomad: ei ihan täytä mun kriteereitä.. Maximi kantavuus + minimi kuvauskorkeus osu ekana silmään. :/
Tietoisesti tarjosin "retkeilyversiota". 10 kg kamera on kyllä painava ;-)
Sambu
Viestit: 1444
Liittynyt: Heinä 14, 2010 19 : 52

Viesti Kirjoittaja Sambu »

Siruin N-2204 vaikuttaa ihan hyvältä, vähän ehkä kallis ominaisuuksiin nähden.
Rajala tarjosi nyt Benro A4580+Benro HD3 hintaan 264 euroa. Ihan mielenkiintoinen tarjous kyllä, pitää harkita.

Tuo Benro Versatile Transformer A2980T vaikuttaa tosi hyvältä. Pääsee alas kuvaamaan ja suht korkealle myös (175cm).
janne.
Viestit: 2456
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

Maisemakuvaajalle suosittelisin kuulapään sijasta tarkkuuskinopäätä. Halvin tolkullinen vaihtoehto siinä genressä on Manfrotto 410.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
T-K
Viestit: 187
Liittynyt: Maalis 14, 2014 17 : 01

Viesti Kirjoittaja T-K »

Itsellään täysin sama jalusta kuin Nomad:lla. Ollut kyllä ihan tyytyväinen. Kevyt ja näppärä, helposti lähtee mukaan. Jos järeämpää haluu, niin minimikorkeus taitaa mennä korkeammaksi ja painokin nousee.. Ja tuossa Benrossa saa keskiputken käännettyä alaspäin, joten saa kameran ihan kiinni maahankin jos haluaa.

10 kilon maisemakuvauskalusto kuulostaa aika hurjalta, melkoista telemaisemaa tms...
Sambu
Viestit: 1444
Liittynyt: Heinä 14, 2010 19 : 52

Viesti Kirjoittaja Sambu »

Tuo tarkkuuskinopää on liian kallis mun budjettiin.
Scandinavian photo tarjosi Benron C-258 M8 + Benro HD3 -kinopäätä.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

janne. kirjoitti:Maisemakuvaajalle suosittelisin kuulapään sijasta tarkkuuskinopäätä. Halvin tolkullinen vaihtoehto siinä genressä on Manfrotto 410.
Ja siihen sitten vaihdetaan HejnarPhoton ArcaSwiss yhteensopiva
alusta L-kiskolle. Toimiva systeemi, mutta ei mene kysyjän budjettiin.

Kapa
janne.
Viestit: 2456
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

kapama-7 kirjoitti:Ja siihen sitten vaihdetaan HejnarPhoton ArcaSwiss yhteensopiva alusta L-kiskolle. Toimiva systeemi, mutta ei mene kysyjän budjettiin.
Tai sitten laadukas kiinalainen neljän euron AS-pikakiinnitysleuka jos ei ole tehty rahasta ;)
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

janne. kirjoitti:
kapama-7 kirjoitti:Ja siihen sitten vaihdetaan HejnarPhoton ArcaSwiss yhteensopiva alusta L-kiskolle. Toimiva systeemi, mutta ei mene kysyjän budjettiin.
Tai sitten laadukas kiinalainen neljän euron AS-pikakiinnitysleuka jos ei ole tehty rahasta ;)
Tuo HejnarPhoton alusta kiinnitetään Manfrotton oman kömpelön 6-kulmaisen alustan tilalle, joten systeemi on tukevampi kuin jos lisää Manfrotton alustan päälle vielä lisäpalikan.

Kapa

Mulla on tuollainen
http://www.hejnarphotostore.com/product-p/m405f63.htm
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Itsellä oli Benron A2580t joka vaihtui samaan, mutta C-malliin. Hyvä, en paremmin osaa sanoa. Hiilikuitu suhteessa kevyempi ja paaaaljon mukavampi käsitellä pakkasessa.
Vastaa Viestiin