Objektiivi hirvien kuvaukseen

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Janatuiska
Viestit: 5
Liittynyt: Joulu 26, 2006 19 : 04
Paikkakunta: Oulu

Objektiivi hirvien kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja Janatuiska »

Minulla on kamerana Nikonin D60. Tulevana syksynä minua kiinnostaisi kuvata hirviä koiran haukusta. Minkälaisella polttovälillä objektiivin tulisi olla jos hirviä kuvaa esim. 100 metrin päästä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

800mm
kunijo-1
Viestit: 1291
Liittynyt: Tammi 10, 2003 1 : 43
Paikkakunta: Luumäki

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

TiRy kirjoitti:800mm
Ja syksyn pimeät kelin huomioon ottaen valovoima saisi olla vähintään 2.8.
Janatuiska
Viestit: 5
Liittynyt: Joulu 26, 2006 19 : 04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janatuiska »

Kuulostaa siltä ettei ole varaa joten tyydyn valokuvamuistiin ja googlen kuvahakuun.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

kunijo-1 kirjoitti:
TiRy kirjoitti:800mm
Ja syksyn pimeät kelin huomioon ottaen valovoima saisi olla vähintään 2.8.
Ja hinta alle kahden sadan ja koko mallia pikkurinkkaan mahtuva :)
spege
Viestit: 11297
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Re: Objektiivi hirvien kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja spege »

Janatuiska kirjoitti:Minulla on kamerana Nikonin D60. Tulevana syksynä minua kiinnostaisi kuvata hirviä koiran haukusta. Minkälaisella polttovälillä objektiivin tulisi olla jos hirviä kuvaa esim. 100 metrin päästä?
Tämä putki lienee ainoa järkevä vaihtoehto tarpeisiisi.

http://www.rajalacamera.fi/nikkor-af-s- ... tiivi.html
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Janatuiska
Viestit: 5
Liittynyt: Joulu 26, 2006 19 : 04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janatuiska »

Aseen, kiikarin, patruunat, luvat ja käytetyn maastoautonkin saa edullisemmin. Sitten voi jo kännykällä ikuistaa...
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Janatuiska kirjoitti:Kuulostaa siltä ettei ole varaa joten tyydyn valokuvamuistiin ja googlen kuvahakuun.
Tamronin 150-600 taitaa olla ainoa halvempi vaihtoehto, reilu tonnin tarvii tähän laittaa ropoja.

http://www.rajalacamera.fi/tamron-af-15 ... nikon.html

Taikka Sigman 150-500, jota saa 500€:n pintaan.

http://www.rajalacamera.fi/sigma-naf-15 ... s-hsm.html

Kuvanlaatu on sitten mitä on, mutta eihän tuolla sun rungolla muutenkaan mihinkään ihmeisiin pystytä.
hkoskenv
Viestit: 4406
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Janatuiska kirjoitti:Aseen, kiikarin, patruunat, luvat ja käytetyn maastoautonkin saa edullisemmin. Sitten voi jo kännykällä ikuistaa...
Toinen vaihtoehto on kuvata lähempää. Vain astronomit ja joskus sotilaat kuvaavat sadan metrin päästä.
Hannu
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Tuli upea fiilis tuosta otsikosta. Tosi kallis kysymys. Harvoin näin kalliita kysytään palstalla, kun on tämä laskusuhdanne. Oikein korvia kuumotti, mutta hiukan liian hätäisesti kysyjä kyllä luovutti tässä tapauksessa. Kyllä nyt vähintään pitää päästä rajalaan asti kopeloimaan 800 millistä ällää ja tosissaan miettimään pitäisikö sittenkin laittaa koiralle gopro pantaan vai raahata muussinuijaa pitkin ryteikköä? :)

..
Viimeksi muokannut Munt, Helmi 26, 2015 21 : 00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juha Sa
Viestit: 427
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Syksyisessä metsässä pärjäät vain 2.8 tai valovoimaisemmilla putkilla ja silloinkin isoja joutuu nostamaan 2000 tai ylikin.

Jos kuvaat ampumaetäisyydeltä riittänee 200mm jos haluat vielä koirankin kuvaan, 300mm voi kuvata jo hieman kauempaa.

Metsässä 100 metrin etäisyydeltä on jo aika hankala kuvata, hirven haukkuun pääsee lähemmäskin.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Miten lähikuvaa tarkoitus saada?

Mikäli myös metsästystilanteita tarkotus kuvata, eli syksyllä ja aika varmasti hämärässä niin itse ottaisin vaikka 85-135mm f/1.4-2 valolla olevan kakkulan.
Tai vähintään f/2.8 vakaajalla.

Pellolla tulee sitten maisemaakin väkisin mukaan, mutta onko sitten huono asia?
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Miun valinta kallistuisi valovoiman puoleen, eli esimerkiksi 300mm f/2.8. Tällaisella olen valtaosan nisäkäskuvistani kuvaillut.
Tosin jos budjetti on tiukka niin joku tuollainen, Tamron 150-600 voisi olla ihan ok, mutta kovin hämärässä kuvailuun tuo ei taivu hevin.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
LeGant
Viestit: 81
Liittynyt: Tammi 23, 2015 22 : 05
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LeGant »

Pitkä putki tarvitaan. Esimerkiksi 200mm ei riitä edes paljon hirveä tyhmemmän poron kuvaamiseen vähän matkan päästä, siis jos oikein haluaa täyttää elukalla kuvan.
Kuva
jka71
Viestit: 2019
Liittynyt: Loka 14, 2004 16 : 00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Sattumalta kohtaamani hirvet olen kuvannu 200/2.8 tai 300/4 telellä.Kaikilla kerroilla on ollu telejatke 1.4x ja kroppirunko. Kovin montaa kuvauakertaa ei ole tullu kymmenessä vuodessa ;)

http://jarkko.1g.fi/kuvat/05+Muut+el%C3 ... iot/Hirvi/
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Objektiivi hirvien kuvaukseen

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Janatuiska kirjoitti:Minulla on kamerana Nikonin D60. Tulevana syksynä minua kiinnostaisi kuvata hirviä koiran haukusta.
Jos olet koiran ohjaaja tai liikut ohjaajan vieressä, niin ilmeisesti pääset paljon alle 100m etäisyydelle. Itse kuvaan kroppirungolla ja Sigman 50-150mm 2.8 on lasi jolla homma hoituu. Se on niin pieni, että sitä viitsii raahata metsästystarvikkeiden kanssa lisäpainona. Itsellä käytössä iso vyölaukku jossa kamera kulkee olematta tiellä metsästyksessä.
VilhoM
Viestit: 99
Liittynyt: Kesä 20, 2013 21 : 15
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Sattukos tähän lajiin muuten olemaan kellään minkäänlaista kaupallista kojua tai niksipirkkaa mistä muuten tavoittaisi?

Itselläni on ollut mielessä hirvien kuvaaminen mutta tyhjän päältä on vaikea lähteä liikenteeseen kun ei maastossakaan ole näkynyt merkkejä selkeästi runsaammasta hirvipopulaatiosta.

-V
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

VilhoM kirjoitti:Sattukos tähän lajiin muuten olemaan kellään minkäänlaista kaupallista kojua tai niksipirkkaa mistä muuten tavoittaisi?

Itselläni on ollut mielessä hirvien kuvaaminen mutta tyhjän päältä on vaikea lähteä liikenteeseen kun ei maastossakaan ole näkynyt merkkejä selkeästi runsaammasta hirvipopulaatiosta.

-V
Hankkiudu jotain kautta tekemisiin hirviporukan kanssa. Kerro heille, että haluaisit osallistua jahtiin kamerasi kanssa. Kuopiosta itään/kaakkoon löytyy hienoja maisemia joissa hirvimiehet kokoontuvat syksyisin.

Itse olen töröttänyt passissa paljonkin ja eteen on tullut hirviä, metsäpeuroja, poroja, ahma, supikoiria, minkkejä ja lähes kaikki lintulajit. Karhukin tullut kerran kävellessä vastaan.

Varmin hirvikuva elävästä ja kohta kuolevasta hirvestä on tarjolla jos pääset koiramiehen jäljillä kävelemään.

Oranssi lakki ja -liivi ovat varusteet joita tuohon hommaan tarvitset.
fieroman
Viestit: 139
Liittynyt: Heinä 17, 2011 23 : 28

Viesti Kirjoittaja fieroman »

VilhoM kirjoitti:Sattukos tähän lajiin muuten olemaan kellään minkäänlaista kaupallista kojua tai niksipirkkaa mistä muuten tavoittaisi?

Itselläni on ollut mielessä hirvien kuvaaminen mutta tyhjän päältä on vaikea lähteä liikenteeseen kun ei maastossakaan ole näkynyt merkkejä selkeästi runsaammasta hirvipopulaatiosta.

-V
Ei muuta kuin reppu selkään ja metsään kyllä niitä hirviä sieltä löytyy kun tarpeeksi tarpoo.
Maffer
Viestit: 21490
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kyllä hirviä löytyy kun tarpeeksi korpeen tarpoo. Yleensä kohtaamiset on kyllä sitä luokkaa että säpsähtää aikamoisesti kun pölähtää jostain pensaasta ja kumpikin on tööt hetkisen aikaa.
Vastaa Viestiin