D5000 ottaa nokkiin USB:stä???

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
HR...
Viestit: 4
Liittynyt: Helmi 20, 2015 15 : 26

D5000 ottaa nokkiin USB:stä???

Viesti Kirjoittaja HR... »

Voiko USB johdon käyttäminen tuhota kameran I/O:n siten että joitakin nappuloita menee pysyvästi toimimattomaksi. Kyseessä oli tällaisella OTG adapterilla varustettu johto jolla kamera kytketään tablettiin kuvien siirtämistä varten. Itse kuvien siirto kävi kuin ajatus mutta kuvia kamerasta poistaessani huomasin että 4-suuntainen menupainike ei enää toiminut. Kyseessä on Nikon D5000 kamera ja aiemmin olen siirtänyt kuvat SD kortilta tietokoneelle, nyt siis kokeilin tätä toista tapaa.
Soitin Nikonin käyttötukeen ja neuvoivat ottamaan akun pois, nollaamaan tehdasasetuksille ja jos tämäkään ei auta vielä tekemään täysresetin SD korttipaikan viereen piilotetulla painikkeella. Näistä ei kuitenkaan ollut apua.

Tulisiko täällä jollakulla mieleen mitä voisi vielä kokeilla, alkaa jo mielikuvitus loppua. Kameraa tuskin kannattaa merkkihuoltoon lähettää, mutta voisikohan tuota yrittää korjata jotenkin itse?

Uskaltaako näitä USB piuhoja yleensäkään käyttää, itsellä ei tullut mieleenkään että tähän liittyisi jotain riskiä. Onko muilla sellaisia kokemuksia että kamera voi vahingoittua USB:n käytön yhteydessä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Edullisien Nikonien USB-liittymässä on sellainen perusvika, että kyseinen liitin rikkoutuu helposti. Liitin on vain juotettu kameran emolevyn reunaan, ja kaapeli vääntää sen helposti irti. Meillä töissä hajoaa vuosittain 5-10 runkoa tuosta (käytössä on joku 40 runkoa), koska kameroilla kuvataan suoraan läppärille USB-johdon kanssa. Yleensä kamera toimii muuten, mutta USB-liitin ei toimi.

Voisikohan tuossa olla käynyt nyt niin, että vaihteeksi emolevyltä on hajonnut jotain tuohon neliohjaimeen liittyvää.

Tässä lienee D5000:n emolevyn kuva, liittimet oikealla:

http://cdn1.bigcommerce.com/server700/1 ... 80.JPG?c=2
dcappi
Viestit: 95
Liittynyt: Marras 07, 2005 9 : 35
Paikkakunta: Kajaani

Re: D5000 ottaa nokkiin USB:stä???

Viesti Kirjoittaja dcappi »

HR... kirjoitti:Voiko USB johdon käyttäminen tuhota kameran I/O:n siten että joitakin nappuloita menee pysyvästi toimimattomaksi. Kyseessä oli tällaisella OTG adapterilla varustettu johto jolla kamera kytketään tablettiin kuvien siirtämistä varten. Itse kuvien siirto kävi kuin ajatus mutta kuvia kamerasta poistaessani huomasin että 4-suuntainen menupainike ei enää toiminut. Kyseessä on Nikon D5000 kamera ja aiemmin olen siirtänyt kuvat SD kortilta tietokoneelle, nyt siis kokeilin tätä toista tapaa.
Soitin Nikonin käyttötukeen ja neuvoivat ottamaan akun pois, nollaamaan tehdasasetuksille ja jos tämäkään ei auta vielä tekemään täysresetin SD korttipaikan viereen piilotetulla painikkeella. Näistä ei kuitenkaan ollut apua.

Tulisiko täällä jollakulla mieleen mitä voisi vielä kokeilla, alkaa jo mielikuvitus loppua. Kameraa tuskin kannattaa merkkihuoltoon lähettää, mutta voisikohan tuota yrittää korjata jotenkin itse?

Uskaltaako näitä USB piuhoja yleensäkään käyttää, itsellä ei tullut mieleenkään että tähän liittyisi jotain riskiä. Onko muilla sellaisia kokemuksia että kamera voi vahingoittua USB:n käytön yhteydessä.
Työkaverini juuri tuhosi työaseman emolevyn koskettamalla sormella USB-porttia, staattinen sähkö hyppäsi ja teki tuhojaan. Varsinkin kuivalla pakkasilmalla ihmiseen kertyy helposti parinkymmenen kilovoltin varaus, ja *RÄPS*, elektroniikka ei tykkää...
Se, että minä en usko Jumalaan, on täysin minun ja Jumalan välinen asia.
HR...
Viestit: 4
Liittynyt: Helmi 20, 2015 15 : 26

Viesti Kirjoittaja HR... »

No tein nyt niin yksinkertaisen ratkaisun että tilasin käytettyjen liikkeestä tilalle D90 rungon. Yritin vielä laittaa usb liitintä kylmänä paikoilleen ja liikutella sitä varovasti niin että näkisin onko se piirilevy jotenkin mekaanisesti vioittunut, ei vaikutusta, voihan se silti olla. Ehkä kamera on sittenkin saanut jonkinlaisen ESD sätkyn, onko näissäkin säästetty ja jätetty asiaankuuluvat suojaukset sitten pois.

Vähän tämä nyt harmittaa se D5000 ei meinaan ehtinyt olla käytössä kun hetken mutta olin jo alkanut pitää sen ominaisuuksista, toivottavasti tuo D90 tuo sitten jotain lisää valokuvaukseen että edes jotain hyötyä tästä takapotkusta.
Vähän jäi myös sellainen olo että uskaltaako tuota USB:tä kamerassa käyttää ollenkaan.

Voi olla, jos saan jostakin halvalla sopivalla tavalla rikkinäisen D5000 kameran (vaikka suljinvikaisen) niin ehkä voisi yrittää vaihtaa sitä piirilevyä ja samalla ko kytkintä, jos se vain jotenkin onnistuu, sitten olisi kaksi runkoa.

Niin ja kiitokset vinkeistä.
Vastaa Viestiin