70D -> 5D MkII/III ?

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Entä jos tuosta ostaa näpsäytät 5D II ja sitten joskus myöhemmin sen toisen kun kohdalle sattuu?
Pitäis tuon vähän parempi olla kuin nykyiset, luulisin??

https://kameratori.fi/canon-5d-mark-ii
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Kukapa ei ottaisi lisää varjojen nostovaraa, jos ne saisi samaan pakettiin kaiken muun kanssa. Kokonaisuus on kuitenkin useimmissa kuvaustilanteissa muutakin kuin pelkkä kenno.

Vaikkei Canonin dynamiikka olekaan tämän hetken mittapuulla parasta, ei se nyt onnetonkaan ole. 5D III osoittautui aikanaan omaan käyttööni paljon paremmin sopivaksi kuin D800, vaikka häviääkin (maisemakuvauksen) dynamiikassa ja oli kalliimpi.

Juuri nyt valitessa tilanne ei ehkä olisi sama, D810 on tuonut paljon parannuksia. Silti osaisin valita vasta kokeiltuani kumpaakin kunnolla ja varmasti miettisin mitä syksy tuo tullessaan.

Jos olisi mahdollista panostaa erilliseen maisemakameraan ja action+yleiskameraan, silloin maisemakameran valinta olisi helppoa. Paras kenno + zeissin optiikat ja siinä se. Muilla ominaisuuksilla ei juuri väliä, mitä nyt hyvä liveview on aina iso bonus ja turha paino haitaksi.

Yleiskuvaamisessa ja tilanteissa itse kameran vaikutus muuttuu ratkaisevammaksi. Ote, tarkennus, seurannan toimiivuus, kuvataajuus, valotuksen osuminen (kun ei vaan voi aina haarukoida tai mitata tarkkaan), ergonomia, nappien säätövarat, ...
Zone VI
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mappe kirjoitti:
nomad kirjoitti: D800 ei ole mikään hämärän hirmu. Nikonin kuluttajakameroista Df on se laite joka voittaa Canonit kaikilla herkkyyksillä. Perusherkkyyden tuntumassa se tosin häviää pikkuisen Nikonin 24mp ja 36mp malleille.
Häiritsen m*nanmittauskisaanne sen verran, että antiikkinen 1DX vie Df:ää korkeiden herkkyksien dynamiikassa. Ja Sony A7S menee ihan omilla luvuillaan,
Todella paljon onkin eroa :-) Dynamiikka valmistajan ilmoittaman ISO64000 kohdalla (käytännössä hieman alle ISO5000) on Df 9,68ev, D1X 9,88ev ja Sony A7s 9,94ev. Matalilla herkkyyksillä Nikon ja Sony sensijaan voittavat Canonin 1,5ev verran ja Dxomarkin kokonaisarvosanoissa Df on näistä paras kamera.

Tässä tapauksessa pointti oli tosin vertailussa D800 nähden. Se ei ole mikään maailman paras kamera korkeilla herkkyyksillä vaikka onkin matalilla herkkyyksillä yhäkin aikalalla huipulla. Itse tykkään Df:n kuvanlaadusta. Se on mielestäni tasapainoisinta mitä Nikon on tähän mennessä esittänyt, D4s:n jpg lienee tosin parempi mutta raw:lla eroa ei taida olla. Parhaat Canonit lienevät hyviä korkeilla herkkyyksillä, mutta en millään haluaisi tinkiä matalien herkkyyksien kuvanlaadusta. Jos lukumääräisesti lasketaan, niin kyllä useimmat meistä ottavat enemmän alle ISO1600 kuvia kuin korkeiden herkkyyksien kuvia.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nomad kirjoitti:lukumääräisesti lasketaan, niin kyllä useimmat meistä ottavat enemmän alle ISO1600 kuvia kuin korkeiden herkkyyksien kuvia.
Pystyykös Bridgellä laskemaan useammasta kansioista eri arvojen määrät?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:
nomad kirjoitti:lukumääräisesti lasketaan, niin kyllä useimmat meistä ottavat enemmän alle ISO1600 kuvia kuin korkeiden herkkyyksien kuvia.
Pystyykös Bridgellä laskemaan useammasta kansioista eri arvojen määrät?
Miksi kysyt, eikös pelimiehillä ole Lightroom :D

Minulla eniten käytetty herkkyys on muuten ISO100
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

nomad kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:
nomad kirjoitti:lukumääräisesti lasketaan, niin kyllä useimmat meistä ottavat enemmän alle ISO1600 kuvia kuin korkeiden herkkyyksien kuvia.
Pystyykös Bridgellä laskemaan useammasta kansioista eri arvojen määrät?
Miksi kysyt, eikös pelimiehillä ole Lightroom :D
En viitsisi sitä ruveta asentelemaan, kun on minulle täysin turha kansiojärjestelyineen. Kunnon Photoshopilla käsittely hoituu.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

JKyytinen kirjoitti:
nomad kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti: Pystyykös Bridgellä laskemaan useammasta kansioista eri arvojen määrät?
Miksi kysyt, eikös pelimiehillä ole Lightroom :D
En viitsisi sitä ruveta asentelemaan, kun on minulle täysin turha kansiojärjestelyineen. Kunnon Photoshopilla käsittely hoituu.
No jos vaikeammin pitää tehdä, niin sitten sillä Photarilla.

Korkein herkkyys jolla olen ottanut enemmän säilytettyjä kuvia on näemmä ISO6400. Etenkin tähtitaivaan kuvaamisessa olen tuota herkkyyttä käyttänyt paljon. ISO12800 kuvia katsellessa ne ovat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta enempi testausta tms., ei siis oikeaa valokuvaamista.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Tuo 1D4:n kuvanlaatu on veiläkin vähän epäselvää minulle. Jossain sanotaan, että häviää molemmille 5Dmarkeille, toisaalla taas, ettei häviä käytännössä yhtään 5D3:lle, eikä vaihtaminen 1DX:ään välttämättä ole kannattavaa.

Myös etsimen koko on jäänyt minulle epäselväksi, Snapsortissa ilmeisesti on suurennuskertoimet laskettu kennokoko huomioiden, mutta eihän 1D4:n, APS-H-kennoisen pro-kameran, etsin voi olla yhtä pieni kuin 70D:n, tai pienempi kuin 7D:n?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Nyt on onneksi kesä välissä, joten on aikaa pähkäillä. Mutta helpommalla pääset kun ostat 5D2:n.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Hel_NiS kirjoitti:Nyt on onneksi kesä välissä, joten on aikaa pähkäillä.
Kesä kyllä helpottaa tilannetta kohinoiden suhteen, yöpilvikauden ajan ei ainakaan hirveitä ongelmia pitäisi 70D:n kanssa tulla.


Vähän omia huomioitani 1D4:stä ja 5D3:sta, saa esittää mielipiteitä niistä.

-5D:ssä on selvästi parempi kuvanlaatu kuin 1D:ssä, paitsi matalan herkkyyden dynamiikka, jossa 1D voittaa 5D:n (ja 70D:n, joka on vain 0,1EV huonompi 5D:tä) puolella EV:llä. Kohinoiden osalta 1D kuitenkin voittaa 70D:n ainoastaan 0,5EV kun taas 5D on aukon 1D:täkin parempi.

-Akkukahva 5D:hen maksaa, tekien hintaeroa 5D2 ja 1D4 välillä pienemmäksi ja lisäten 5D3:n jo valmiiksi isoa hintaa.

-1D:n bufferi jaksaa enemmän kuvia kuin 5D3:n, mutta koska 1D on lähes tuplasti nopeampi, ajallisesti 5D3 pärjää hyvin.

-FF-APS-C -yhdistelmä voisi olla ongelmallinen valtavasta kuvanlaatu- ja croppikerroineroistaan johtuen.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Millä mittarilla olet punninnut 1D:n ja 5D:n kuvanlaatueroa?

Mielestäni käytännössä 1D suoriutuu huomattavasti 70D:tä paremmin, mitä kohinaan tulee. Omistan molemmat kamerat. Canonin viimeisimpiin täyskennoihin en ole päässyt vertailemaan, mutta ainakin Nikonin täyskennoisiin (D610, D700, D3s) jäädään silti vielä roppakaupalla.

Onko akkukahva must?

Tarvitsetko nopeutta? Itse olen huomannut, että ainoastaan luontokuvauksen parissa (urheilukuvausta en vielä harrasta) olen hyötynyt tuosta 10fps sarjasta, silloinkin aika harvassa tilanteessa sitä oikeasti on tarvinnut. Hitaammallakin pärjää.

FF-APS -yhdistelmä toimi ainakin hyvin itselläni, kun vielä Nikonilla kuvasin (D610 + D7100), eikä tuolloin ongelmia juuri ollut. Saipahan (hää)kuviin vähän erilaista fiilistä kamerasta ja optiikasta riippuen. Kyllä tuollaisella kombollakin toimeen tulee, joskin tuplatäyskäri on aina se parempi vaihtoehto, mutta myös aika huomattavasti kalliimpi laatulasien kanssa.

Kiteytettynä 1D4:n kuvanlaadusta uskallan sanoa, että se on käytännössä aika paljon enemmän mitä paperilla kerrotaan.
DorianBlue
Viestit: 1208
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Mun mielestä näin vakava ja tärkeä asia vaatii kunnon perehtymisen. Ehdotankin, että ennen seuraavaa askelta tutkitaan kaikkien kameravaihtoehtojen kennojen jokaisen pikselin tuottama lopputulos erikseen yöllä, aamuhämärässä, aamupäivällä auringonnousun jälkeen, keskellä päivää, iltapäivällä, iltahämärässä ja samat sisätiloissa. Sateella, paisteessa ja puolipilvisessä. Kesällä ja talvella. Sisätilatesti suoritetaan loisteputken, hehkulampun, kynttilänvalon ja luonnonvalon valaistuksissa. Toistetaan sama rutiini koko käytettävissä olevalla ISO-alueella, annetaan painoarvot halutulle rangelle. Sitten tehdään niistä ristiinvertailutaulukko ja jollain sopivalla algoritmilla pisteytetään ne kennot. Ei pitäisi jäädä katumapäälle, kun tuon testin perusteella hankkii kameransa.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Nyt seis.


Aloitetaan alusta.

Miksi haluat uuden kameran?
Mikä nykyisessä harmittaa?
Mitä kuvaisit uudelle kameralla?
Mitä et niinkään?
Budjetti?
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Hel_NiS kirjoitti:Nyt seis.


Aloitetaan alusta.

Miksi haluat uuden kameran?
Mikä nykyisessä harmittaa?
Mitä kuvaisit uudelle kameralla?
Mitä et niinkään?
Budjetti?
Sivusta seuraajalle tämän pohdinnan pituus ja perusteellisuus kertoo siitä, että todellista tarvetta muutokselle ei ole. Jos todellien tarve olisi, niin päätöshän olisi jo tehty: 5D mk3 tai joku Nikonin soveliaista vaihtoehdoista.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Ketjun idea on ihan sama kuin spegenkin ketjuissa, mitä enemmän sivuja sen parempi.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

5D3+1D4 taitaa tulla olemaan yhdistelmä.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
panman
Viestit: 717
Liittynyt: Helmi 13, 2011 20 : 44

Viesti Kirjoittaja panman »

JKyytinen kirjoitti:5D3+1D4 taitaa tulla olemaan yhdistelmä.
tämä on epätodellista, eroahan oli vain matalan herkkyyden dynamiikkassa vain 0,1EV:tä. No eiköhän täyskennoisessa ole muitakin etuja;) Tämä oli varman DC:n pisin ketju "mulle paras kamera". Kameraharrastus vai Valokuvaharrastus?
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

panman kirjoitti:Tämä oli varman DC:n pisin ketju "mulle paras kamera".
Rungot olevat tulossa niin pitkäksi ajaksi, että kai tässä voi pitkän ajan niitä suunnitellakin?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

JKyytinen kirjoitti:
panman kirjoitti:Tämä oli varman DC:n pisin ketju "mulle paras kamera".
Rungot olevat tulossa niin pitkäksi ajaksi, että kai tässä voi pitkän ajan niitä suunnitellakin?
Ei vissiin oo kovin kova luotto Canonin päivitystahtiin? Mitä jos sieltä kohta putkahtaakin se 14ev:n maisemarunko? 5ds:stä vuosi, niin sama kenno on jossakin halpiksessa ja taas joutuu päivittään rungot ;D
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Re: 70D -> 5D MkII/III ?

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

JKyytinen kirjoitti:AF:llä ei ole väliä, harvoin tulee sitä käytettyä. Kuvanlaadulla kyllä on.
2x 6D. Paras hinta/kuvanlaatu Canoneista, absoluuttinen kuvanlaatu parempi kuin 5d3.
Vastaa Viestiin