Bokeh

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Vastaa Viestiin
PaPo
Viestit: 149
Liittynyt: Syys 23, 2013 15 : 37

Bokeh

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Heissan,

mietinnässä pari linssivaihtoehtoa tarkoituksena saavuttaa parempi boke potrettikuvissa. Vaihtoehtoina on 85/1,8 tai 24-70/4. Tällä hetkellä nokalla 50/1,8 ja se on ihan kiva, mutta ei tee kovin mieletöntä jälkeä.

85 on pitkäaikainen ihastukseni ja sikälikin jees, että olen nyt tottunut kiinteään. Tuossa toisessa olisi enemmän liikkumavaraa, mutta onko muuta syytä valita se?

Onko kenelläkään kokemusta näistä molemmista ja jäljen eroista?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Jps tarkoitus on ottaa bokeh-potretteja, en näe mitään syytä ottaa pimeä yleiszoom 85-millisen valovoimaisen primen tilalle.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Re: Bokeh

Viesti Kirjoittaja Munt »

PaPo kirjoitti: Vaihtoehtoina on 85/1,8 tai 24-70/4. Tällä hetkellä nokalla 50/1,8 ja se on ihan kiva, mutta ei tee kovin mieletöntä jälkeä.

85 on pitkäaikainen ihastukseni ja sikälikin jees, että olen nyt tottunut kiinteään. Tuossa toisessa olisi enemmän liikkumavaraa, mutta onko muuta syytä valita se?

Onko kenelläkään kokemusta näistä molemmista ja jäljen eroista?
Canonistako puhutaan?
85mm lasejahan saa Canoniin kasapäin.

..
PaPo
Viestit: 149
Liittynyt: Syys 23, 2013 15 : 37

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Joo, Canon kyseessä.

Zoomi ehkä siksi, että joskus on vaikeampaa liikuskella maastossa sopivaa zoomausta ja kuvakulmaa etsiessä. Tosin primen kanssa olen heilunut niin metsässä kuin (kirjaimellisesti) heikoilla jäillä, joten ehkäpä se jo luonnistuu :D
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Jep, on se hyvä. Cropin perässä näyttää tältä:

Kuva
Kuva

70-200 on muutenkin lasi joka pitäisi mielestäni löytyä jokaisesta kassista. Ainakin itsellä sille on noin tuhat kertaa enemmän käyttöä kuin 85mm. 24-70, varsinkaan f/4, ei tuo mitään lisää sinulle.
Viimeksi muokannut Dailunch, Marras 18, 2023 18 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakke_K
Viestit: 7551
Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

Tosin, en tiedä oletko samaa mieltä eli valehteleeko mun silmät, mutta ylioppineen kuvassa oikealla on taustassa juuri hieman zoomimaista rosoa... eli jos nyt ihan tappiin asti viilaa, niin ehkä tuossa olisi kiinteä bokehmestari parempi.
--------
Aves!
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Noista kahdesta, 85mm tuottaa aivan taatusti helpommin parempaa jälkeä kuin 24-70 F4. Erinomainen potrettilasi ja itse suosittelisin myös Sigman 85mm f1.4 -versiota, kiilaa molempien edelle. Löytyi itseltäni Nikoniin aikanaan, nyt metsästän canonille samaa.
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Itseltä löytyy 85mm 1.8 sekä 70-200 2.8.
Täytyy koittaa jos saisin jotain verrokkia tänne laitetua.
Janne_Y
Viestit: 16
Liittynyt: Touko 10, 2009 20 : 07
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Janne_Y »

Täältä kans ääni Sigman 85/1,4:lle. Tekee terävää ja bokeh on erittäin nättiä.
jantjuha
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 17, 2014 9 : 08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jantjuha »

Samoin Sigma 85/1.4 on lempparilasini ja käytän sitä itse aina, kun mahdollista (lue: tilaa kuvata)
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Turmio kirjoitti:Itseltä löytyy 85mm 1.8 sekä 70-200 2.8.
Täytyy koittaa jos saisin jotain verrokkia tänne laitetua.
https://www.youtube.com/watch?v=PNenHCDaLMI
habannaama
Viestit: 5162
Liittynyt: Helmi 12, 2008 21 : 35

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ostin viime viikolla 6D:n ja siihen pari objektiivia ja tähtäimessä oli tietyt vaihtoehdot, joista toista ei sillä hetkellä ollut saatavilla.
Rajalan myyjä toi käytettyjen hyllystä näytille Sigman 85mm f1.4:n ja hetken emmittyäni otin sen ja hetkeäkään en ole katunut.
Tuosta en ikinä luovu, yber skarppi ja kaunis bokeh.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
jyrbba
Viestit: 757
Liittynyt: Maalis 03, 2011 13 : 12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

Sigmaa ja Tamronia voi kyllä molempia suositella varauksetta. Ottaisin kuitenkin ehkä itse Sigman mielummin. En voi sanoa että se on monikäyttöisempi kun ei se kata lähellekkään samaa polttoväliä kuin Tamron, mutta se tekee upean bokehin alle 100mm, on mukavampi käsitellä ja kustantaa vähemmän. Molempia olen paljon käyttänyt, mutta Sigmaa paljon enemmän potretteihin.

En nyt jaksa plärätä hääkuvia kun siellä on paljon 85L kuvia myös, mutta tässä yks räpsy eiliseltä studiossa. Sigma tekee loistavat ihonsävyt ja mun tykkään itse kuvailla jopa studiossa isolla aukolla. Tässä on F2 käytössä.

Edit: Nykyään on tosin 85mm 1.4 Nikon ollut kuukauden, en tosin yhtäkään kuvausta ole sillä vielä suorittanut kun olen vaan käyttänyt Sigmaa. Mutta kunhan saan omani myytyä siirryn Nikoniin, lähinnä kaluston kevennyksen vuoksi 5DIII + Sigma vrt D750 + Nikon. No aika marginaalista, mutta anyways :D

Kuva
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;
PaPo
Viestit: 149
Liittynyt: Syys 23, 2013 15 : 37

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Okei, kiitos vinkistä, Sigman 85/1,4:n jo melkein hylkäsin, koska se on tuplasti kalliimpi ja tuplasti painavampi kuin Canonin 85/1,8, mutta täytynee harkita uudelleen.

Pidempi zoomi löytyy, mutta en tykkää kuvata niin kaukana mallista ja se painaakin ihan sikana.
Vastaa Viestiin