Elinchrom D-Lite RX setit

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
Vastaa Viestiin
-MH-
Viestit: 1124
Liittynyt: Maalis 05, 2006 15 : 58
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Elinchrom D-Lite RX setit

Viesti Kirjoittaja -MH- »

Mikähän Elinchrom D-Lite RX seteistä olisi paras pienehköön kotistudioon, RX One (100 Ws), 2/2 (200 Ws), 4/4 (400Ws) tai jokin noiden yhdistelmä?Esim. Digitarvike on saatavilla näiden yhdistelmä 1/2/4 setti, jota mainostavat dynamiikalta parhaimmaksi yhdistelmäksi. Joka tapauksessa ajatus olisi hankkia kolme studiosalamaa. Itse tykkään kuvata paljon lyhyellä isolla aukolla / syväterävyydellä. Mietin vain, tuleeko 1/2/4 setissä 400Ws salaman pienin teho liian tehokkaaksi pieneen studioon päävalona?

[EDIT]
RX One: Teho (Ws): 6-100 Ws
RX 2: Teho (Ws): 12-200 Ws
RX 4: Teho (Ws): 25-400Ws

Vertailutietoja: https://www.vistek.ca/marketing/procent ... pacts.aspx
Viimeksi muokannut -MH-, Helmi 12, 2015 16 : 26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

2 tai 4, kaikki saman mallisia. Ja ND-kalvoa tarvittaessa jonkin valon eteen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

Kyllä tulee. Noissa on 1/16 minimiteho, ja ongelmana on jo 200:llakin liian suuri minimiteho isoilla aukoilla jos kuvaa vaikka olohuoneessa eikä seinä / katto / lattia heijastuksia saa kokonaan pois.

Ratkaisuja on erilaiset tavat himmentää (jotain lampun eteen), ostaa 100:a ja 200:ia vaikka 2x100 ja 1x100, tai käyttää ND:tä. Minimi olemassa oleva ISO vaikuttaa toki kaikkeen tähän, oma kokemus noista RX:sta on lähinnä D800 kanssa jossa minimi on 50 (tai 100 oikeastaan).

Eli se dynamiikka salamasysteemille ei ole kummoinen jos päävalo on koko ajan 1/16 :)
-MH-
Viestit: 1124
Liittynyt: Maalis 05, 2006 15 : 58
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -MH- »

Hannu KH kirjoitti:2 tai 4, kaikki saman mallisia. Ja ND-kalvoa tarvittaessa jonkin valon eteen.
Miksi saman mallisia? Noissa Elinchromin salamoissa eri salamat ovat samalla asteikolla. Eli jos kaikissa on esim. teho 2,5 niin kaikki välähtävät samalla teholla.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

-MH- kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:2 tai 4, kaikki saman mallisia. Ja ND-kalvoa tarvittaessa jonkin valon eteen.
Miksi saman mallisia? Noissa Elinchromin salamoissa eri salamat ovat samalla asteikolla. Eli jos kaikissa on esim. teho 2,5 niin kaikki välähtävät samalla teholla.
No siksi, että kun pimeästä stdiosta lähdetään tekemään valaisua, niin synkassa olevilla salamoilla voit laittaa kuvan valot, varjot ja kontrastin kohdalleen ohjausvalojen avulla. Ohjausvalojen suhteet vastaa välähdysten tehoja. Vaikka salamoissa on erilaiset heijatimet, ne ovat eri teholla ja eri etäisyydellä niin pystyt silmämääräisesti tekemään kunnon valaisun ohjausvalojen avulla.

Siitä ei ole mitään hyötyä jos eri tehoisten valojen tehonumerot vastaa toisiaan.

Ps. 2 Dlitet vois olla asiaa, auringonpaisteessa pihalla tarvitaan enempi.

Mulla on aktiivikäytössä 5 x Style RX 300 salamoita ja taustalle pitää salamapuutteen takia käyttää muita vanhempia. Style RX:n tehonsäätöalue on Dliteä laajempi, min. 9 Ws ja homma hoituu kohtuukokoisessa studiossa mukavasti.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Hannu KH kirjoitti:
-MH- kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:2 tai 4, kaikki saman mallisia. Ja ND-kalvoa tarvittaessa jonkin valon eteen.
Miksi saman mallisia? Noissa Elinchromin salamoissa eri salamat ovat samalla asteikolla. Eli jos kaikissa on esim. teho 2,5 niin kaikki välähtävät samalla teholla.
No siksi, että kun pimeästä stdiosta lähdetään tekemään valaisua, niin synkassa olevilla salamoilla voit laittaa kuvan valot, varjot ja kontrastin kohdalleen ohjausvalojen avulla. Ohjausvalojen suhteet vastaa välähdysten tehoja. Vaikka salamoissa on erilaiset heijatimet, ne ovat eri teholla ja eri etäisyydellä niin pystyt silmämääräisesti tekemään kunnon valaisun ohjausvalojen avulla.

Siitä ei ole mitään hyötyä jos eri tehoisten valojen tehonumerot vastaa toisiaan.
Hmm...olen ollut siinä uskossa että D-Lite-lampuilla myös ohjausvalot toimivat kivasti mutta voin olla väärässä. Itselläni on tosiaan 2 D-Lite2 -salamaa joten tuota ongelmaa ei ole.

Minimitehot antavat noilla ja paketissa tulleilla softboxeilla valoa suunnilleen siten, että iso200 ja f/5.6 on hyvä kun valo on parin metrin etäisyydellä. Eli harmaasuodinta tarvitaan jos haluaa isompaa reikää. Itse olen joskus kuvannut myös pelkillä ohjausvaloilla jolloin aukon on pakko olla auki.

Nyt jos valkkaisin uudestaan niin laittaisin ehkä 2/4 -setin koska välillä on kiva kun maksimiteho on suuri. Pienempää tehoa saa sitten harmaasuotimilla.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Hannu KH kirjoitti: Siitä ei ole mitään hyötyä jos eri tehoisten valojen tehonumerot vastaa toisiaan.
Miten niin ei muka ole? Joskus pitää esim. saada säädettyä kaksi eri mallista salamaa saman tehoisiksi, riittää kun tehon samaan lukemaan. Toinen voisi olla esim. se kun kuvaan joitain juttuja joissa on valaistus vakioitu, riittää kun lunttaan muistiinpanoista tehosäädön (esim. 2.7) ja laitan sen salamaan, oli se sitten minkä tehoinen tahansa jne jne jne.

Ihan kätevä tuo Elinchrom-tehonumero-systeemi on.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Perry kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Siitä ei ole mitään hyötyä jos eri tehoisten valojen tehonumerot vastaa toisiaan.
Miten niin ei muka ole? Joskus pitää esim. saada säädettyä kaksi eri mallista salamaa saman tehoisiksi, riittää kun tehon samaan lukemaan. Toinen voisi olla esim. se kun kuvaan joitain juttuja joissa on valaistus vakioitu, riittää kun lunttaan muistiinpanoista tehosäädön (esim. 2.7) ja laitan sen salamaan, oli se sitten minkä tehoinen tahansa jne jne jne.

Ihan kätevä tuo Elinchrom-tehonumero-systeemi on.
Eikait siitä haittaa ole, mutta eipäjuuri hyötyäkään, reprokuvaamisessa ehkä,
Mutta kun valojen etäisyydet vaihtelee, heijastimet/tasurit vaihtelee. Ja tasovaloilla valaistaan usein ohivalaisulla niin numerot ovat yhtä tyhjän kanssa.

Valotusmittari on myös tosi hyvä olemassa,
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Studiokuvaamisessa pitäis välttää ISO 200 alkuisia croppikameroita.

Wanha kunnon Elinchrome EL 500 pitää sisällään ruhtinaallisen 2 aukon tehonsäädön, minimiteho siis 125 Ws. Tuommosilla sitä pärjättiin vuosikaudet kun piti kalvosulkeisia. Enkä niistä luovukkaan, ovat mukavia olemassa tarvittaessa, nytkin niitä lähtee keikalle mukaan 3kpl.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jiihaa2 kirjoitti:Noissa on 1/16 minimiteho, ja ongelmana ...
Menee hiukan jo ohi aiheen, mutta osaako joku sanoa mikä mahtaa olla tekninen syy siihen että säätöalue on noin rajallinen alaspäin?

Halpisvärkeistä kuten toi mun Jinbei löytyy kuitenkin tehoja 1/128 asti. Akkusalama toki, jos se jotain vaikuttaa. Mutta onko tuo siis saavutettu jotenkin laadun kustannuksella?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

No OT:ksi menee mutta eipä ole eka kerta tällä foorumilla :) Syy lienee tekninen. Tämä ei pohjaudu faktaan vaan on HW miehen arvaus asiasta....

Eli vanhanmallinen systeemi jossa tehonsäätö on rajattu, voisi perustua vaikka siihen että salaman kondensaattoreihin ladataan tietty määrä energiaa ja sitten laakastaan ne. Voisin kuvitella, että tämä tehdään vaikkapa laittamalla 16 kpl konkkia rinnan ja valitsemalla mitkä niistä on käytössä. Tällöin putken sytyttämiseen olisi aina sama korkea jännite olemassa, mutta energiamäärää voisi vaihdella 1/16 askelin.

Uudemman mallinen taas perustunee kondensaattoripatterin purkamiseen tehoelektroniikalla. Eli jollain IGBT pohjaisella hakkurihässäkällä ajetaan kondensaattoreista xenon putkeen sen verran energiaa kun on valittu, ja näin voidaan samasta konkasta laukoa esim. strobona monta kertaa peräkkäin niin kauan kun varaus on loppu, jos kondensaattoria varaava "syöttöpuoli" ei pysy tehonsyötössä mukana.

Jälkimmäinen vaatii enemmän elektroniikkaa, joka vielä on luonteeltaan sellaista että sopivia palikoita ei ole ollut isoilla tehoilla kaupallisesti edullisesti saatavilla vielä montaa vuotta, siksi nämä ovat nyt vasta yleistymässä.

Korjatkaa arvaustani vapaasti, jos jollain on aiheesta parempaa tietoa.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Pikkusalamoiden tehonsäätö tehdään lyhentämällä salaman kestoaikaa. Siis jos koko välähdyksen pituus on vaikkapa 1/200 sekuntia, niin puolitehoa saadaan 1/400 sek ja 1/128-teho suunnilleen 1/20000 välähdysajalla. Homma tehdään käsittääkseni ihan katkaisemalla tehoelektroniikalla välähdysputkelle kondensaattorista menevä virta.

Isommissa salamoissa on ainakin aiemmin tehon säätö tehty varaamalla konkat vain haluttuun energiatasoon ja tämä on voitu tehdä myös melko portaattomasti. Tämä on aiheuttanut sen, että studiosalamoiden välähdyksen kesto on suunnilleen sama aina. Lisäksi, jos salaman tehoa on haluttu laskea, on kondensaattoreista pitänyt purkaa tehoa pois ylimääräisellä välähdyksellä.

Voisin kuvitella, että uudemmissa kompakteissa studioflash:ssa on samanlaista tekniikkaa kuin pikkusalamoissa, jolloin säätövaraa on enemmän. Kuitenkin näyttäisi että nykylaitteissa säätövara on pääsääntöisesti kuusi stoppia (1/32). Studioflashien jännitteet ja tehomäärät ovat melko paljon isompia, ehkä tämä aiheuttaa edelleen ongelmia elektroniikan kestolle.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

OK, eli pykälää yksinkertaisempaa kuin kuvittelin. Studiotuikkujen osalta tuo systeemi siis tarkoittaa, että minimitehoa rajoittaa se kondensaattorin jännite jolla putki saadaan vielä välähtämään asiallisesti.
AkuM
Viestit: 491
Liittynyt: Elo 20, 2004 19 : 57
Paikkakunta: Espoo

Elinchrom D-Lite RX setit

Viesti Kirjoittaja AkuM »

Helppo kannattaa Hannu KH:n ehdotusta samantehoisten laitteiden hankkimisesta. Studio olosuhteissa valaistus haetaan ohjausvaloilla halutuksi, jolloin niiden tuottama välähdysteho on kekenään oikeassa suhteessa riippumatta siitä mitkä tehoarvot sattuvat olemaan.

RX 2 malli on hyvä kompromissi tehojen suhteen. Vanhemmilla D-lite kakkosilla on teho omassa käytössäni aina riittänyt. Tosin ulkona en niillä ole yrittänytkään kilpailla auringon kanssa.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Rockford kirjoitti: Menee hiukan jo ohi aiheen, mutta osaako joku sanoa mikä mahtaa olla tekninen syy siihen että säätöalue on noin rajallinen alaspäin?
Ainakin Elinchrom-vekottimissa välähdys tulee sitä hitaammaksi mitä pienemmällä teholla niitä käyttää, nuo 1/16 yms. välähdysajat alkaa olemaan jo melkoisen pitkiä, mitään liikkuvaa niillä ei oikein kannata edes kuvat pikkutehoilla. Eli menisikö vielä pienemmillä tehoilla toooodella hitaiksi? Voi toki olla joku tekninen juttu, mutta senkin veikkaan liittyvän edelliseen.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Itse kannatan sitä että on eri tehoisia salamoita sikin sokin, jos pitää Elinchrom-laitteilla saada kuvattua liikkuvia kohteita, niillä kannattaa silloin posottaa täysillä. Ja pienitehoiset välähtää muutenkin pääsääntöisesti nopeammin.
Ja sitten isompitehoiset jos pitää valaista isoja tiloja tai voittaa päivänvalo.

Nuo salamoiden välähdysajatkin on vähän viitteellisiä ja puoliksi huijausta, esim. t=0.5 aika pitäisi kertoa suunnilleen kahdella että saa jonkin käsityksen käytännön nopeudesta. Esim. 1/1000s t=0.5 ajalla saa ehkä yhtä hyvin liikkeen pysäytettyä kuin 1/500s sulijinajalla. Edellä mainittu on MuTu:a ja perstuntumaa, todellisuudessa noita ei voi ihan tarkkaan verrata koska ne on erilaisia luonteeltaan (salama on hiljalleen hiipuva välähdys, kun taas suljinaika on "absoluuttinen")

t=0.1 aika olisi loistavasti asiaa kuvaava mitta, mutta niitähän ei salamoiden valmistajat kovin mielellään ilmoita, ellei ole erityisesti kehumisen aihetta.

Välähdyksen pituus tulee varman monille studiosalamoiden ostajille pettymyksenä, ei tulekaan enää ollenkaan yhtä teräviä kuvia liikkuvista kohteista kuin pikkusalamoilla. Merkillä, mallilla, teholla ja tehosäädöllä on iso merkitys. Alla esimerkkinä Elinchrom-mallien välähdysaikoja täydellä teholla:

Elinchrom Pro HD 500 (t=0.5 1/5260s)
Elinchrom D-lite RX 400 = (t=0.5 1/800s)
Elinchrom D-lite BRX 250 = (t=0.5 1/2762s)
Elinchrom D-lite BRX 500 = (t=0.5 1/1558s)
Elinchrom Style RX 1200 = (t=0.5 1/2050s)
Elinchrom Style RX 600 = (t=0.5 1/1450s)

edit: jos ymmärsin oikein, nuo uudet Pro HD-mallit vällähtävät nopeiten suunnilleen keskitehoilla, mikä on aivan loistavaa!
Vastaa Viestiin