Kiinan jalusta sano räks, uutta tilalle?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Vastaa Viestiin
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Kiinan jalusta sano räks, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Pitkään käytössä ollut ilmainen kiinan jalusta on alkanut menemään siihen pisteeseen että sen käyttäminen ei einää ole kovin kivaa.

Tässä jalustassa säädön lukitus oli toteutettu siten että puristuu putkea vasten, nämä systeemit hajosi jo alkutekiöissään mutta fixailuilla sai kohtalaisesti toimivan kunnes ruuvit alkoivat painaa putkea kasaan jonka jälkeen korkeutta säätäessä alettiin tarvimaan jo voimaa.. Myös jalkojen lukitusruuvin naaraskierre halkesi, senkin fixasin kahdella varastosta kaivetulla auton pakoputken kiinnikkeellä :DD
Maalitkin tästä jalustasta alkoi rapisemaan lattialle, että se siitä "laadusta" :D

Tuo yhdistelmä on siis kannatellut itse tehdyn puomin nokassa Godos wistro AD360 + akku puomin varressa ja 120cm octaa, jalustassa kiinni vielä reipas viiden kilon hiekkasäkki, puomi nivelenä on manfrotton iso nivel joka varmaan kestää maailman tappiin asti.

Jalustalla pitäisi kyllä heittää vesilintua ja tosiaan pitäisi saada sellainen jossa lukitusruuvi ei litistä putkea vaan ikäänkuin ympärille kiristys.

Olen löytänyt taas ebaystä vaihteeksi tällaisen, hintaa näyttäs olevan 60€

http://www.ebay.com/itm/HPUSN-X2200FP-A ... 3f441a3450

näyttäisi kannattavan 6kg ja paksuin putki on 30mm, sitten on 25mm ja 20mm jalat sitten 22mm ja päässä olevan spigotin näyttäisi saavan irti ja käännettyä vaakatasoon. Max korkeus 2050mm

Mitähän mieltä foorumin tyypit on tästä? :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kiinan jalusta sano räks, uutta tilalle?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Neon Valo kirjoitti:näyttäisi kannattavan 6kg ja paksuin putki on 30mm, sitten on 25mm ja 20mm jalat sitten 22mm ...
Toisessa kuvassa jalka kuitenkin vain 17mm (KLIK)?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Niimpähän onki :D mitä muuta osaisitte ehdottaa? Manfrotolla näkyy olevan monenlaista järeää jalustaa.. mut muitaki?
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Mulla on näit usseempi http://foto-tip.pl/en/statyw-air-260-pojedy.html
enkä ole vielä saanut hajalle vaikka silkkihanskat ovatkin jääneet kaappiin. Tilaus ko. mestasta onnistuu ongelmitta - tai ainakin 4 kertaa onnistunut. No pieni ja sievä toi ei ole eli fillarin selässä liikkuu huonosti (testattu).

Muutaman muun kiinajalustan (mallia Digitarvike Linkstar, König) olen tosin hajottanut - niitit paukkuu ekaks, sit kiinnitysmekanismi löystyy - no Biltema auttaa osittain.
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Joo, pientä ja sievää ei kyllä olla hakemassa, että ihan lähes kiinteästi paikoillaan pysyvää, jota sitten siirretään hieman jos tarvii, puomi ja sen nivel hoitaa kyl muut siirrot.

Paljokos tuo tekee euroissa? vai enkö vain huomannut sitä? ja onnistuukohan PayPal käyttö, en ole saanut pankkikorttia liitettyä paypaliin niin TopUp toiminnolla ollaan menty, ja kaikki on toistaiseksi menny hyvin.
ttuplai
Viestit: 1040
Liittynyt: Helmi 17, 2013 14 : 19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Jos painaa ylhäältä euron kuvaa niin vastaus on 26 e - päälle taitaa tulla joku 12 euroa DHL-maksua. Olen maksanut tuonne joskus aiemmin myös pankkisiirrolla ja silloinkin kaikki meni ok - topup:ia en ole käyttänyt. Onhan noilla myös myyntiä ebay:n kautta, mut ei kaikki, eikä aina samalla hinnalla. Toimitukset ovat olleet aina viikon sisällä perillä - myös perinteisillä postikuljetuksilla.
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Joo, olihan tuolla se euroksi muunto :D

Perhana kun mielessä on pyöriny kans että mitä jos kääntäsi koko systeemin toisinpäin, eli rakentaskin sille yhdelle salamalle kattoon kiskon, mutta siinäpä se onkin kun cyprokin yläpuolelta löytäs puuta vuokratilassa :D
Ja sitten pitäisi saada vielä rakennettua "syvyys" suunnassa liikuteltava, eli ei riitä että liikkuu sivuttain ja ylös ja alas.

Taitaa tuottaa liikaa pään vaivaa, vaikka rautakaupasta kiskot ja rullat löytääkin ja ebaystä löytyisi sitten kattoon pultattava valoteline joka on teleskooppinen..
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Jos on kerran kiinahalpiksia kokeillut ja todennut ne huonoksi niin miksi enään edes harkita niitä? :) Halpa ja huono puomi on vaarallinen kalustolle ja kuvattavalle/kuvaajalle ja väärä kohde säästää.

Manfrotton 420B combiboom on n. 200€ ja kestää maksimipituudella 2 kilon painon eli jopa kevyen studiovalon ja pienen muokkaimen.

C-standi ja Avengerin puomi on alkaen n. 400€ ja se kestää ikuisesti.

Tai sitten värkkäät ne kattokiskot.
hb81
Viestit: 345
Liittynyt: Maalis 05, 2007 20 : 20
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja hb81 »

Alumiiniset kipsilevyankkurit, mitkä ruuvataan ensin levyyn ja sen keskelle menee sitten ruuvi. Pitää kuin tauti ja kestää todella paljon vetoa. Kisko useammalla kiinni, niin varmasti pysyy.
Kuva
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Muuten setti on kyllä hyvä sen DIY puomin osalta ja diy hiekkasäkkikin on oikein mainio.

Pitää alkaa miettii paljoko tulis kamat maksamaan jos rakentas kattokiskon sinne, proputhan saapi kitillä sitten piiloon jos pitää lähteä tilasta pois jostai syystä :)
mpeippo
Viestit: 20
Liittynyt: Elo 26, 2004 9 : 45
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Viesti Kirjoittaja mpeippo »

Mä olen tässä kanssa pikkuhiljaa rempannut autotallist itselleni kuvaustilaa ja tuumaillut noita kattokiskoja. Paikallisesta rautatavaratalosta löytyi melko edullisia tarvikkeita rakenteluun joilla saisi homman vähän eteenpäin. Myös Ikh:n myymälässä oli vastaavia FixIt-tuotemerkillä, mutta aavistuksen hinnakkaampina ja vain 2m alumiinisilla kiskoilla.

Tuo hissimekanismi on vielä vähän mietinnän alla, kun taas pitäisi jotenkin se halpa ja hyvä saada samaan pakettiin.
D300s ja kasa Nikkoreita
jperala
Viestit: 3464
Liittynyt: Helmi 03, 2004 19 : 24
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Itse löysin anttilan 24€ jalustan tilalle kirppikseltä Manfrotto 190XB & 496rc2 yhdistelmän, voi olla hitusen parempi.
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Pitäsköhän tämä siirtää kohta DIY puolelle?

Mutta ebaystä bongasin tämmösen: http://www.ebay.com/itm/JINBEI-L-600D-S ... 461d5d7c70

tilasin tuon, toki tuohan on pisimmillään vajaa 60cm saas nähdä miten tuon kanssa luonnistuu, ajattelin ruveta sitä kattokiskoa rakentelemaan.
Kiskoja näyttää olevan saatavana monen näköstä ja hintasta. 2metrin pätkissä ois pienempää kiskoa ja järeää kiskoa neljän metrin pätkissä, varmaan se pienempikin kestäisi

Omaan projektiini menisi varmaan 3x 2metrin kiskoa ja kolme liukurullaa ja sitten tuo ebay keppi jos sen saa modattua.
Studiossa kuitenkin korkeutta 3metriä :S
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Puuilosta kertoivat että tämä kisko kestää painoa ~13kg/rulla

http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct

Taidan aloittaa kattokisko projektin hankkimalla kolme tuollaista kiskoa ja kolme rullaa jos vain löydän.
Teen projektista DIY puolelle jutun kunhan saan aiakaiseks :)
Vastaa Viestiin