Lightroom 6

Kuvankäsittelyä, mitä vain
beomaster
Viestit: 433
Liittynyt: Touko 18, 2004 17 : 09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja beomaster »

Jep! Tämä toimi, kiitoksia! Nyt saa kone raksuttaa yön yli rauhassa..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Loistavaa! Mukava kuulla. Toivottavasti menee hyvin loppuun asti, eikä tule yllätyksiä.
Sapere aude.
---
flickr
oh7lua2
Viestit: 68
Liittynyt: Loka 07, 2015 12 : 45
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja oh7lua2 »

>Käsittääkseni tuo smart collections ei toimi tässä, koska se etsii vain jo katalogissa olevia kuvia?
Tietenkin kaikki kuvat tulee olla LR:n siinä katalogissa mitä käsitellään tai mistä hakuja tehdään. Tämä sen takia, että Lightroomissa ei kuvia koskaan avata: ne tuodaan (~Import) kirjastoon. Alkuperäisiä kuvia ei myöskään tallenneta koskaan Lightroom-käsittelyssä: vain tehdyt muokkaukset tallennetaan. Jotta kuvia voitaisiin käsitellä Lightroomissa, Lightroomille pitää ensin kertoa missä alkuperäiset kuvat ovat. Kuvien tuonnissa Lightroom ei itse asiassa tuo mitään kuvia minnekään: se vain tallettaa kuvien sijaintipaikan. Toki kuvakansioita, voi, itse asiassa tulisi aina tehdä, vain Lightroomissa, nimetä, poistaa ja siirtää - ei koskaan missään muualla esim. Windows Explorer'issa. Tämä sen takia, että LR tietäisi AINA missä kuvat ovat. Tämä on siis oikea tapa!

LR:n katalogeja voi olla useita, mutta Lightroom avaa vain yhden kerrallaan auki. Voit luoda uusia katalogeja ja lisätä niihin kuvia. Voit luoda toisen katalogin kuvista uusia katalogeja. Ja on myös mahdollista yhdistää useampi katalogi samaksi. Edelleenkään kuvia ei välttämättä ole pakko kopioida vaan samaa kuvaa voidaan käsitellä useammassa katalogissa.
--------------------------------------------
https://500px.com/oh7lua
Instagram: oh7lua
beomaster
Viestit: 433
Liittynyt: Touko 18, 2004 17 : 09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja beomaster »

Kryptos kirjoitti:Loistavaa! Mukava kuulla. Toivottavasti menee hyvin loppuun asti, eikä tule yllätyksiä.
Ihan aukoton ei ollut tämäkään vaihtoehto. Pienemmillä kuvamäärillä toimii hyvin, mutta kun ison nipun raahaa Lightroomiin, sen import löytää niistä vain osan. Esimerkkinä yli 7000 kuvan nipusta aukesi noin 1500.

Loput pystyy kyllä täydentämään käsin importin kautta kansio kerrallaan, mutta hidastahan tuo on.
s.hakala
Viestit: 726
Liittynyt: Tammi 31, 2009 14 : 20
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s.hakala »

Juuri näin, itse ainakin veisin kaikki kuvat importilla ja sitten filteröisin ne mitä en halua ja ottaisin remove from catalog. (tai delete from disk)

Kuva

kuvassa filteröity CR2 ja tif tiedostot pois.
- Yritin kerran olla normaali ... Ne olivat elämäni pisimmät viisi minuuttia -
Broseff
Viestit: 57
Liittynyt: Touko 14, 2016 0 : 07

Viesti Kirjoittaja Broseff »

Mikäs avuksi kun Lightroomin Tone Curve ei oikein pelitä...? Hommasin tänään tuon Creative Cloud-paketin ja nyt ei oikein Tone Curve pelitä. Mulla oli aikaisemmin Lightroom 5 ja ei mitään ongelmaa, mutta nyt tosiaan ei pysty tekemään tarkkoja säätöjä tuohon kurviin. Ei hiirellä, ei Wacomilla. Koneena Macbook Pro, macOS Sierra.

Aikaisemmin toimi siis ihan ongelmitta, mutta nyt jostain syystä kun yrittää tehdä siihen säätöjä, niin se pomppii aivan hulluna ympäriinsä ja oikeastaan säätöjen teko sillä nyt on käytännössä mahdotonta. Huomasin redditissä, että jollain ollu samoja ongelmia, mutta sieltä ei apua kuitenkaan löytynyt.
jmagic
Viestit: 261
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmagic »

Broseff kirjoitti:Mikäs avuksi kun Lightroomin Tone Curve ei oikein pelitä...? Hommasin tänään tuon Creative Cloud-paketin ja nyt ei oikein Tone Curve pelitä. Mulla oli aikaisemmin Lightroom 5 ja ei mitään ongelmaa, mutta nyt tosiaan ei pysty tekemään tarkkoja säätöjä tuohon kurviin. Ei hiirellä, ei Wacomilla. Koneena Macbook Pro, macOS Sierra.
Tone Curven kontrolli on kyllä jotain melko kauheaa tuubaa, mulla on aina ottanut kupoliin erityisesti pisteiden siirtely vaakasuunnassa. Ensiapuna voit koittaa painaa shiftin pohjaan, jolloin voit säätää vain korkeutta. Se ei auta täydellisesti tuohon tarkkuuteen (aivan pieniä säätöjä ei voi suoraan tehdä), mutta monesti se riittää.
Broseff
Viestit: 57
Liittynyt: Touko 14, 2016 0 : 07

Viesti Kirjoittaja Broseff »

jmagic kirjoitti:
Broseff kirjoitti:Mikäs avuksi kun Lightroomin Tone Curve ei oikein pelitä...? Hommasin tänään tuon Creative Cloud-paketin ja nyt ei oikein Tone Curve pelitä. Mulla oli aikaisemmin Lightroom 5 ja ei mitään ongelmaa, mutta nyt tosiaan ei pysty tekemään tarkkoja säätöjä tuohon kurviin. Ei hiirellä, ei Wacomilla. Koneena Macbook Pro, macOS Sierra.
Tone Curven kontrolli on kyllä jotain melko kauheaa tuubaa, mulla on aina ottanut kupoliin erityisesti pisteiden siirtely vaakasuunnassa. Ensiapuna voit koittaa painaa shiftin pohjaan, jolloin voit säätää vain korkeutta. Se ei auta täydellisesti tuohon tarkkuuteen (aivan pieniä säätöjä ei voi suoraan tehdä), mutta monesti se riittää.
Thanks! Tuo tuntuu auttavan edes jonkun verran!
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Kokeiliin juuri omallani (macOS -versio, viimeisin CC Lightroom & Photoshop), enkä huomannut mitään kummallista. Hiirellä tai Wacomilla saa Point Curve -tilassa pisteet mihin haluaa ongelmitta. Miten tarkemmin kuvaten teillä ongelmat esiintyvät?
Sapere aude.
---
flickr
Broseff
Viestit: 57
Liittynyt: Touko 14, 2016 0 : 07

Viesti Kirjoittaja Broseff »

Kryptos kirjoitti:Kokeiliin juuri omallani (macOS -versio, viimeisin CC Lightroom & Photoshop), enkä huomannut mitään kummallista. Hiirellä tai Wacomilla saa Point Curve -tilassa pisteet mihin haluaa ongelmitta. Miten tarkemmin kuvaten teillä ongelmat esiintyvät?
Tarkkoja säätöjä ei oikein pysty tekemään mitenkään. Ennen tuota päivitystä CC-versioon Tone Curvea ja sen pisteitä pysty siirtämään mihin itse halusi. Nyt CC:ssä vaatii todella isoa "fyysista siirtoa" trackpadilla/hiirellä/Wacomilla, että saa pisteet siirtymään ja siltikään ne eivät mene sinne minne haluaa. Saattavat yht'äkkiä pompata täysin eri paikkaan jne.

Tässä lainaus Adoben foorumeilta, jossa samanlainen ongelma:
"While moving a point on the tone curve around with my Wacom stylus, sometimes the point will refuse to move or move somewhat erratically. What I discovered is that my cursor and the point are not moving together. This is especially true when moving upward or to the right. Downward and to the left have a lesser effect. To illustrate this, click on a point that is low on the curve and move it upward. When you let go, the cursor will reappear and it will not be on top of the point. Instead, the cursor will have moved further up. Now click this same point and move it back down. When you let go this time, the cursor will be much closer to the point, if not directly on top of it. The same happens when moving to the right when compared to moving to the left. The movement to the right is really significant because the cursor will hit the edge of the screen very quickly, preventing you from moving the point further to the right. The same can happen when moving the point upward, especially if you repeatedly move the point up and down. This limiting of the movement to the right or up can make it seem like the point isn't doing what you want and it only gets worse the harder you try. This can also make it likely that you'll end up moving the point in some direction that causes the point to become invalid and get removed (moving it off the graph or past another point on the graph)."
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Kappas. Tuossakaan ei oltu mainittu käyttöjärjestelmää - olisiko mahdollisesti ongelma, joka koskee vain Windows-versiota, mene ja tiedä.
Sapere aude.
---
flickr
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Broseff kirjoitti:"While moving a point on the tone curve around with my Wacom stylus, sometimes the point will refuse to move or move somewhat erratically. What I discovered is that my cursor and the point are not moving together. This is especially true when moving upward or to the right. Downward and to the left have a lesser effect. To illustrate this, click on a point that is low on the curve and move it upward. When you let go, the cursor will reappear and it will not be on top of the point. Instead, the cursor will have moved further up. Now click this same point and move it back down. When you let go this time, the cursor will be much closer to the point, if not directly on top of it. The same happens when moving to the right when compared to moving to the left. The movement to the right is really significant because the cursor will hit the edge of the screen very quickly, preventing you from moving the point further to the right. The same can happen when moving the point upward, especially if you repeatedly move the point up and down. This limiting of the movement to the right or up can make it seem like the point isn't doing what you want and it only gets worse the harder you try. This can also make it likely that you'll end up moving the point in some direction that causes the point to become invalid and get removed (moving it off the graph or past another point on the graph)."
Testasin omalla LR6.7:lla tätä (Windows 10) ja tuo boldattu ongelma näkyi mullakin. Toisin kuin tuossa lukee, tuo ongelma on mulla kuitenkin riippumaton suunnasta, eikä aiheuta mitään muuta ongelmaa pisteiden siirtelyyn, eli ainakin nopeasti testattuna näytti että saan pisteet laitettua ihan miten vain haluan.

Eli voisko olla CC:ssä vain tuo ongelma, tai sitten siihen vaikuttaa joku muukin juttu.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
X-caliber
Viestit: 100
Liittynyt: Kesä 28, 2012 10 : 40

Viesti Kirjoittaja X-caliber »

Jos minulla olisi jonkun ohjelman kanssa näin paljon ongelmia niin katsoisin jotain muuta ohjemaa :-D
Broseff
Viestit: 57
Liittynyt: Touko 14, 2016 0 : 07

Viesti Kirjoittaja Broseff »

Kryptos kirjoitti:Kappas. Tuossakaan ei oltu mainittu käyttöjärjestelmää - olisiko mahdollisesti ongelma, joka koskee vain Windows-versiota, mene ja tiedä.
Mac-versiosta kyse sekä allekirjoittaneella, että tuossa Adobe-foorumikirjoituksessa. En tiedä auttaisko sitten kaikkien asentaminen uudestaan, mutta sitäkin joku tuolla foorumilla oli koittanut eikä ilmeisesti vaikutusta.
Viimeksi muokannut Broseff, Loka 27, 2016 19 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Broseff
Viestit: 57
Liittynyt: Touko 14, 2016 0 : 07

Viesti Kirjoittaja Broseff »

Rockford kirjoitti:Eli voisko olla CC:ssä vain tuo ongelma, tai sitten siihen vaikuttaa joku muukin juttu.
Ilmeisesti vain CC:ssä, koska mulla tosiaan aikaisemmin LR5 ja siinä tuota ongelmaa ei ollut.
X-caliber kirjoitti:Jos minulla olisi jonkun ohjelman kanssa näin paljon ongelmia niin katsoisin jotain muuta ohjemaa :-D
No ehkä se, että mulla on vain Tone Curven tarkkojen säätöjen kanssa ongelmaa, niin ei ole ihan riittävän suuri syy siirtymään pois muuten IMO loistavasta ohjelmasta. :)
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

En ole hiiren kanssa huomannut kurvissa mitään muutosta huonompaan. Huonohan se tietysti aina on ollut, johtuen mikroskooppisesta koosta. Saisi kurvi ponnahtaa jotenkin suureksi sen aktivoitaessa niin voisi säädelläkin tarkasti
Zone VI
Lelep
Viestit: 21
Liittynyt: Heinä 28, 2009 23 : 43

Viesti Kirjoittaja Lelep »

Mikä tässä mahtaa olla vialla?

Vastaan itse,
Opacity säädin mennyt vahingossa 1
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja Rockford »

(Ei-CC) LR6 päivittyi taannoin versioon 6.9. Aiemmin en ole havainnut mitään ongelmia, mutta tänä aamuna LR on kaatunut jo kaksi kertaa vaikka olen hyvin vähän sitä ehtinyt käyttää. Kumpikin kaatuminen tilanteessa jossa muutan valotuksen korjausta Develop-modulissa. Eli ihan perustilanne, ainoa ero aiempaan on se että olen nyt säätänyt kuvia joissa mulla on WB:n Tint-säätö (melko äärimmäisessä) arvossa -145 (hiton värilliset LED-valot).

Onko vastaavia kokemuksia?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
juhpie
Viestit: 75
Liittynyt: Heinä 23, 2004 15 : 50

Re: Lightroom 6 ja 5D mkIV

Viesti Kirjoittaja juhpie »

Itselläni on aivan uusi Canon 5D mk IV ja sarjanumerollinen Lightroom 6, siitä versio 6.6. Mistä löydän tälle päivitysversion, jotta voisin aloittaa uuden kameran rae-kuvien käsittelyn? Tämä versio ei mahdollista 5D mk IV kameran raw-kuvien käsittelyä.

Toistaiseksi olen löytänyt vain ohjeet pilviversioon siirtymisestä mutta nuukana haluan pysyä sarjanumerollisessa versiossa.
AMA
Viestit: 440
Liittynyt: Helmi 16, 2004 15 : 19
Paikkakunta: Nokia

Re: Lightroom 6

Viesti Kirjoittaja AMA »

Help -> Updates
Vastaa Viestiin