Lightroom 6

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Saako LR:ään iCloudin kuvavirtaa ladattua, eli puhelimesta kuvat suoraan LR:ään katseltavaksi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

jv kirjoitti:Missä menin metsään? Ja onko tuo 6.4 päivitys sellainen, joka kuuluisi mennä tähän ei CC -versioon?
En osaa sanoa missä oli ongelma, mutta kyllä mulla laatikkoversio on päivittynyt ihan normaalisti 6.4-versioon asti kun LR:n valikosta on valinnut Help -> Updates...
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
jv
Viestit: 230
Liittynyt: Loka 08, 2003 20 : 12
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jv »

Rockford kirjoitti:
jv kirjoitti:Missä menin metsään? Ja onko tuo 6.4 päivitys sellainen, joka kuuluisi mennä tähän ei CC -versioon?
En osaa sanoa missä oli ongelma, mutta kyllä mulla laatikkoversio on päivittynyt ihan normaalisti 6.4-versioon asti kun LR:n valikosta on valinnut Help -> Updates...
No tänään uskalsin kokeilla uudelleen ja nyt näyttäs toimivan. Aiemmin siitä tuli CC demo.
pohjoma
Viestit: 56
Liittynyt: Marras 15, 2015 23 : 02

Viesti Kirjoittaja pohjoma »

Kysytäänpä LR:n hitaudesta: hommasin 4K-näytön ja samassa yhteydessä päivitin näytönohjaimen (MSI GeForce GTX 980 4GB GDDR5 PCI-e). Käyttis Win 10 ja emolevy ASUS P8Z77V-LX. Kaikkia kuvia ei välttämättä tule väännettyä JPG:ksi vaan jäävät RAW:iksi kera muokkauksen. Näitä RAWiksi jääneitä/jätettyjä kuvia tulee joskus tarkasteltua myöhemminkin, mutta isompien kuvamäärien selailu jää kyllä tekemättä, kun kuvan loadaus valmiiksi kera tehtyjen viritysten vie 5-7 sek/kpl. JPEGit kulkee vaikka videona, mutta kaikkia ei tosiaan viitsisi vääntää JPEGeiksi viemään levytilaa. Laskentatehoko lie pullonkaula, LR:n ominaisuudet vai joku muu? FullHD:llä en muista kiinnittäneen asiaan huomiota eli se kaiketi pelasi paremmin.

PS LR on CC-versio.
Maffer
Viestit: 21589
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu toi on ollut LR:n vaiva jo kauan. Aivan mopohommaksi menee mitä suurempi reso käytössä. Täysin surkeaa optimointia tai kokonaan sen puute.

Yhtä kökkö on CC Photoshopin kanssa homma. Onneksi vanha 5.0 ilman 3D-hidastuksia toimii sulavasti.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

pohjoma kirjoitti:Laskentatehoko lie pullonkaula, LR:n ominaisuudet vai joku muu? FullHD:llä en muista kiinnittäneen asiaan huomiota eli se kaiketi pelasi paremmin.
Itse oon saanut ton toimimaan parhaiten siten, että aina rendaan ne 1:1 esikatselut ennen kuin rupean käymään kuvia läpi. Kone on aika jökissä kun noita esikatselukuvia tehdään mut sen jälkeen kuvien perkaus käy vähän nopeammin.

Perkaamisen jälkeen teen presetin kuviin jonka kopioin kaikkiin kohinanvaimennusta lukuunottamatta. Sen jälkeen hienosäätö kaikkiin kuviin ja kun tykkään että ne on muuten valmiita niin aivan lopuksi sitten noise reduction. Kohinanvaimennuksen lisäksi myös kaikki lokaalit korjaukset ja maskaukset kannattaa jättää työnkulun loppumetreille koska ne hidastaa softaa aika paljon.

Ei toi softa tuonkaan jälkeen mikään kovin nopea ole, mutta eipä se ruoho ole aidan toisella puolella kamalasti sen vihreämpää (CO9).
pohjoma
Viestit: 56
Liittynyt: Marras 15, 2015 23 : 02

Viesti Kirjoittaja pohjoma »

Jaha, kiitoksia. Eli ongelma on siis LR:n ominaisuuksissa tai paremminkin niiden puutteissa eikä ratkea rautaa järeyttämällä. Luulisi Adoben parempaan pystyvän, mutta taitavat tyytyä rahastamaan vanhaa softaa viilamalla sen sijaan että panostaisivat uuteen. Liekö Mac ympäristönä yhtään vikkelämpi, sehän on kai kuvienkäsittelyssä paremmassa 'huudossa' kuin Win?
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

pohjoma kirjoitti:Jaha, kiitoksia. Eli ongelma on siis LR:n ominaisuuksissa tai paremminkin niiden puutteissa eikä ratkea rautaa järeyttämällä. Luulisi Adoben parempaan pystyvän, mutta taitavat tyytyä rahastamaan vanhaa softaa viilamalla sen sijaan että panostaisivat uuteen. Liekö Mac ympäristönä yhtään vikkelämpi, sehän on kai kuvienkäsittelyssä paremmassa 'huudossa' kuin Win?
En tiedä onko vikkelämpi kun en ole Wintoosalla kokeillut mutta sen tiedän että mäkin hitaus *ituttaa :D Itsellä siis käytössä Mid 2014 15" MBP 2.2 GHz i7 ja 16GB muistia sekä SSD-limppu. Ja noi mäkin huutohommat on kyllä loppunu vuosia sitten. Ei tässä ole nykyisin mitään pc-koneita parempaa jos miettii kuvankäsittelyä.

Kannattaa kokeilla kuitenkin myös sitä Capture Onee. 30 pvän triali itellä menossa ja fiilikset on ehkä hitusen paremmat ku Lightroomin kanssa. Tässä tietty harmillista on se, että vaikka siirtyisin tuon käyttäjäksi, niin Adobe saa jatkossa multa ihan saman määrän rahaa koska Photoshopille on edelleen tarvetta.
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

pohjoma kirjoitti:... kuvan loadaus valmiiksi kera tehtyjen viritysten vie 5-7 sek/kpl.
Kuulostaa aika älyttömältä, mutta varmasti 4k-resolla on paljonkin vaikutusta asiaan.
Ville^K kirjoitti:Itse oon saanut ton toimimaan parhaiten siten, että aina rendaan ne 1:1 esikatselut ennen kuin rupean käymään kuvia läpi. Kone on aika jökissä kun noita esikatselukuvia tehdään mut sen jälkeen kuvien perkaus käy vähän nopeammin.
Itekin pyrin laskemaan noi 1:1 previewit etukäteen. Siinä suhteessa nopeampi kone auttoi että vaikka esikatselukuvien laskeminen vie edelleen kauan aikaa niin koska LR ei osaa hyödyntää kaikkia CPU:n ytimiä (6/12) hyvin niin koneella voi sentään tehdä jotain muuta samalla. Vanha 4-ytiminen oli ihan jumissa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
keppie
Viestit: 41
Liittynyt: Syys 06, 2009 16 : 51

Viesti Kirjoittaja keppie »

Pistin jakoon LR presetit, jotka olen tehnyt sinä aikana, kun olen käyttänyt Olympus OM-D E-M5 Mark 2:ta. Muuten olen sisällyttänyt presetteihin kaikki säädöt, mutta kohinanpoiston jokainen saa säätää oman kuvan mukaan. Tämä etenkin siksi, että kuvaan yleensä isot aikalailla täysissä.

http://blog.madcraft.net/2016/03/madcra ... uosi-2016/
Cumbo
Viestit: 323
Liittynyt: Marras 13, 2012 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Cumbo »

Minkälaisia presettejä käytätte kuvia tuodessa kameralta?

Itsellä tulee aika usein terävöitettyä "normaalivalossa" otettuja kuvaa 70-100 ja noise reductionia laitettua n. 10-15 kompensoimaan. Clarityä laitan usein 5-15. Näitä en kylläkään tee tuodessa, vaan yksitellen muokatessa. Haluttaisi jotenkin nopeuttaa tuota kuvien perkaamista ja muokkaamista, kun jo nyt on niin monen lomareissun kuvat tekemättä.
5DMkIV & III & II
7D
Samy 14/2.4
Sigma 24/1.4A
Canon 35/2.0IS
Canon 40/2.8
Sigma 50/1.4A
Sigma 85/1.4A
Canon 100/2.8L IS
Canon 1-400MkI&II
Maffer
Viestit: 21589
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä otan per reissu ehkä 5-10 ruutua niin eipä siinä tule ongelmaa käydä niitä läpi vaikka vähän raksuttaakin. Eri asia sitten joku star trails pino tms. mutta niissä riittääkin että tekee yhteen säädöt ja pastee muihin.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Käytän presettejä hyvin harvoin ja silloinkin käyttö liittyy lähinnä siihen, että tutkin kuvan olemusta nopeasti eri tulkintoina. Se voi joskus antaa jonkinlaisen ajatuksen kuvan tulkinnalle jälkikäsittelyssä, mutta lähes aina käsittelen kuvan ilman niitä. Erään suuren tutoriaalipaketin yhteydessä sain eri valokuvaajien presettejä valtavan määrän, mutta niiden hyödyntäminen rajoittuu edellämainittuun.

Koen että kuvat ovat yksilöllisiä, eikä esim. esiterävöintiä, kohinanpoistoa tai oikeastaan mitään vakioituja säätöjä voi luontevasti soveltaa kuviin, jotka ovat todennäköisesti kovin erilaisia. Jos olen ottanut usean kuvan sarjan suhteellisen muuttumattomissa olosuhteissa, silloin tietenkin käytän asetusten synkronointia, mutta preseteille minulla on yhä vähemmän käyttöä varsinkin kun painopiste kuvankäsittelyssä on siirtynyt selvästi Photoshopin puolelle.

Tapoja on tietysti erilaisia, eikä yhtä oikeaa ole olemassa. Kukin tekee tyylillään.
Sapere aude.
---
flickr
sami
Viestit: 73
Liittynyt: Huhti 08, 2003 20 : 02

Viesti Kirjoittaja sami »

Lightroomista putkahti 6.5-päivitys ulos. Joko joku on uskaltanut kokeilla, parantaako vai pahentaako päivitys LR:n ominaisuuksia?
Rockford
Viestit: 7276
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Juuri äsken päivitin 6.5:n. Kokeilu taitaa jäädä huomiselle. Tuossa tullee päivitykset ei kuulosta itselle merkityksellisiltä: https://blogs.adobe.com/lightroomjourna ... lable.html
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
omar
Viestit: 351
Liittynyt: Tammi 06, 2009 14 : 12
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omar »

Nyt tarvis jeesii.Olen käsitellyt kuvia Lightroomissa ja käyttänyt ne tarvittaessa sieltä Photoshopissa,jonka jälkeen palannut taas Lightroomiin.Noista on tullut tuon alkuperäisen kuvan viereen se uusi editoitu kuva,jonka olen aina laittanut pinoon sen Lightroomin kuvan kanssa,jolloin siihen yläreunaan on tullut numero 2 joka kertoi montako kuvaa siinä pinossa on.Nyt toi numero on kadonnut ja näkyy vaan se editoitu kuva.Mistä ton nyt sai takasin näkymään koko pinon ?? Noista kuvista on kadonnut ne muutkin pikku kuvat,jotka kerto tietoja noista kuvista.esim gps tiedot. Vaikeesti selitetty kun en nyt tiedä ton toiminnon oikeeta nimee,kai tolle joku pikanäppäin on jolla noi saa näkymään ,mut kun ei nyt löydy.

Edit..Eipä enää mitään,nuo tiedot näköjään katoaa,jos ton filmirullan vetää liian pieneks..
mremonen
Viestit: 9250
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

omar kirjoitti:Edit..Eipä enää mitään,nuo tiedot näköjään katoaa,jos ton filmirullan vetää liian pieneks..
Kannattaa siirtyä digiaikaan, niin ei ole noita filmiongelmia...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

sami kirjoitti:Lightroomista putkahti 6.5-päivitys ulos. Joko joku on uskaltanut kokeilla, parantaako vai pahentaako päivitys LR:n ominaisuuksia?
Mac-versiossa on asennusongelma. Asennus alkaa valittaa käyttäjäoikeuksista. Jos törmäätte tuohon, niin täällä on Adoben keskustelua aiheesta ja ilmeisesti toimiva korjauskin. Toivottavasti installeri korjataan pikaisesti.

https://feedback.photoshop.com/photosho ... -available
EOSMies
Viestit: 63
Liittynyt: Heinä 23, 2011 13 : 35

Viesti Kirjoittaja EOSMies »

Onko tämä LR6 vikkelämpi, mitä LR5? Jotenkin ei uuden koneen tuomat tehot parantaneet kuvanmuokkauksen jouhevuutta, kuin olin ajatellut. Import ja Export kyllä vauhdittui, mutta itse kuvanmuokkaus on aikalailla yhtä tökkivää, mitä vanhalla koneellakin.

Siispä aloin ajatella LR CC ja PS CC vaihtoehtoa, josko uusissa versioissa olisi tehot osattu optimoida paremmin.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

EOSMies kirjoitti:Onko tämä LR6 vikkelämpi, mitä LR5? Jotenkin ei uuden koneen tuomat tehot parantaneet kuvanmuokkauksen jouhevuutta, kuin olin ajatellut. Import ja Export kyllä vauhdittui, mutta itse kuvanmuokkaus on aikalailla yhtä tökkivää, mitä vanhalla koneellakin.

Siispä aloin ajatella LR CC ja PS CC vaihtoehtoa, josko uusissa versioissa olisi tehot osattu optimoida paremmin.
Ei ole yhtään nopeampi.
Vastaa Viestiin