Lightroom 6

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Ellei tässä sitten käsitellä kuva Photoshopin puolella ACR:llä, plus mitä muuta Photoshopilla sitten tehdäänkään. Tosin tällöin Lightroomilla ei juuri olisi lisäarvoa prosessissa. Katalogin voisi hallita Bridgellä ja unohtaa Lightroomin tykkänään.

Mutta kuten nomad totesi, tarkoitettu työnkulun järjestys on Lightroom, jossa raakakuvan perussäädöt, sitten Photoshoppiin jos tarvetta on enemmälle käsittelylle. Sieltä kuva tallentuu takaisin Lightroomiin ja katalogi päivittyy automaattisesti.
Sapere aude.
---
flickr
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

s.hakala kirjoitti:Kellään muulla samaa ongelmaa:
Mulle ei nyt sitten kuitenkaan vielä auennut, että mitä oikein haet. Jos editoi kuvaa ensin Lr:ssä ja siitä sitten valitsee "Edit in Photoshop CC", niin photariin putkahtaa kuva sellaisena kun se Lr:ssä oli. Sitten editoi sitä photarissa ja klikkaa kuvan kiinni, niin photari kysyy, että talletetaanko muutokset. Siihen Yes ja palataan Lightroomiin. Nyt Lr:ssä on kuva, jossa on aiemmat Lr:ssä tehdyt muutokset + Photarissa tehdyt, mutta ei siellä mitään Lr:n aiempaa edit-historiaa ole, jos sitä kaipaat. Mutta siis photarin tuottama .psd-filu kyllä on ja sitä voi edelleen editoida Lr:ssä.

Sitten jos vielä haluaa editoida tuota Lr:ssä muokattua .psd-filua photarissa, niin siinä vaiheessa Lr kysyy, että mitäs versiota oikein halutaan käpistellä: sellaista jossa on Lr:n editit mukana (tekee uuden .psd:n) vai sellaista versioita, jossa edittejä ei ole (eli tilanne on se mikä se oli välittömästi edellisen photari-reissun jälkeen).

Näin se on mielestäni toiminut aina.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 21565
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Hetkinen? Jos photoshopin puolella sattuu tekemään n kpl layereita kuvaan niin miten LR ne muka hanskaa?
s.hakala
Viestit: 726
Liittynyt: Tammi 31, 2009 14 : 20
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s.hakala »

Käytännön esimerkki:

Olen ottanut potrettikuvan.

- Vien RAWin _MG_9999.CR2 lightroomiin (niinkuin vien kaikki kuvat mitä minulla on=käytän lightroomia kuvakirjastona)
- Teen lightroomilla vain sellaiset perussäädöt, eli nostan hieman valoisuutta koska kuvaan 2/3 aukkoa alle. Siis tässä vaiheessa vain tämän säädön. Jonka jälkeen minulla on käytännössä käsittelemätön kuva.
- Jos kuvassa on poistettavaa, vaikka esimerkiksi yksi roska kennolla (ei nyt tässä oteta kantaa miksi photarissa) avaan kuvan edit in photoshop CC ja kuva aukeaa photariin
- Korjaan kennon roskan omalle layerilleen photarissa ja tallennan kuvan, jolloin siitä tallentuu esim. _MG-9999.psd
- tämä kuva näkyy lightroomissa aivan oikein "toisena kopiona" tuosta alkuperäisestä kuvasta. Ja tallentuu siis samaan kansioon alkuperäisen RAW-kuvan kanssa.
- *) tämän jälkeen teen lightroomilla kaikki tarvittavat valotus, rajaus yms muutokset (rajaus esim. on merkitsevä)
- Nyt normaalisti kuva on valmis asiakkaalle lähetettäväksi.

- Jos huomaan esim. paperiversiossa, että kuvassa on toinenkin virhe, vaikka finni jonka haluan poistaa kuvasta, menen lightroomiin ja avaan tuon _IM_9999.psd tiedoston "edit in photoshop CC" ja vastaan, että editoin originaalia (eli tuota .psd tiedostoa, enkä siis halua tehdä enää kopiota siitä)
- kuva aukeaa photoshoppiin samanlaisena *) jälkeen tehtyjen muusten osalta käsittelemättömänä kuvana kuten ensimmäiselläkin kerralla ja teen tuon toisen finnin poiston kuvasta ja tallennan kuvan
______________________________________________
- Tämän jälkeen ENNEN VIIMEISIÄ PÄIVITYKSIÄ ohjelma palaa Lightroomiin ja kuvaan tallentuu tuo äsken tekemä muutos. (muutos vaan ei näkynyt heti, vaan karusellissa piti mennä esim seuraavaan kuvaan ja palata niin muutos alkoi näkymään kuvassa.)
- Kuvaan siis muuttui se finni poistetuksi, mutta MIKÄÄN lightroomissa tehty editointi, jonka suoritin *) merkityssä kohdassa mukaan lukien kuvan rajaus ei ole poistunut = voin suorilta ottaa export ja asiakkaalla on muuten prikulleen samanlainen kuva, kuin edellisessä vaiheessa, mutta tuo finni on poistettuna
_______________________________________________
-Nykyään siis ohjelma palaa Lightroomiin ja kuvaan tallentuu tuo äsken tekemä muutos. (muutos vaan ei näy vaikka karusellissa siirtyy toiseen kuvaan ja takaisin)
- Jos avaan kuvan uudelleen photariin, enkä edes tallenna siellä (eli tarkastan onko kuvaan tallentunut se viimeinen muutos) suljen vain kuvan tallentamatta
- Nyt muutos näkyy Lightroomissa, mutta se on poistanut kaikki *) jälkeen tekemät muutokset kuvasta, eli minun pitää säätää kaikki asiat kuvaan uudelleen. Mukaanlukien rajaus.

Eli Yleensä 99% kuvistani ei tarvitse erikseen photarikäsittelyä, jolloin teen kaikki pienet roskanpoistot ym. lightroomissa, mutta asiakkaille menevät kuvat yleensä käyn korjailemassa photarissa. Photarin .psd tiedosto ajaa tällöin ikäänkuin negatiivin asemaa (jota yleensä CR2-tiedosto) tekee. Eli tuon psd tiedoston päälle teen kaikki nuo lightroomin normisäädöt, ihan niinkuin normisti teen siis CR2-tiedoston "päälle"

Oon oikeasti aivan ulalla, että eikö muut toimi samalla lailla.

Esimerkkisyy, miksi teen näin enkä kuten muut tuolla edellä sanoo: Jos teen asiakkaalle kuvan, jonka haluan tehdä valmiiksi LR ja sitten lopuksi se muutos photarissa, silloinhan se avaa esim lightroomissa valmiiksi rajatun "valmiin kuvatiedoston" photariin ja muutos (esim. finninpoisto) tehdään tähän kuvaan.
Sitten jos esim. rajausta haluaa muuttaa jälkikäteen (asiakas haluaakin erilaiseen kehykseen kuvan), niin rajaus on muutettava tuohon alkuperäiseen raw-kuvaan ja sen jälkeen tehtävä uudelleen photarissa samat asiat. (olettaen, ettei kuvaa voida rajata enää tästä jo valmiiksi rajatusta)


Mafferille: Se näyttää lightroomissa sen kuvan, millainen se photarissa sillä hetkellä on. Eli ne layerit siellä säilyy ihan niinkuin pitääkin ja lightroomiin näkyy se versio millainen kuva juuri nyt on.
- Yritin kerran olla normaali ... Ne olivat elämäni pisimmät viisi minuuttia -
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

En ymmärrä. Voit ensinnäkin muuttaa Photarissa Lr:ssä tehtyä rajausta, jos avaat kuvan Photariin smart objektina. Kaikki Lr:n editoinnit ovat samat ACR:ssä, ja voit muuttaa niitä kuvassa Photoshopin puolellakin.

Photarissakin voit rajata kuvaa miten haluat ja muuttaa sitä jälkeenpäin, jos pidät pukin poissa Crop-työkalun "Delete Cropped Pixels" asetuksesta.

Kun tallennat kuvat Photarista Lr:ään tasot säilyttävässä muodossa, vaikka TIFF:nä, niin voit aina palata mihinkä tahansa Photarissa tehtyihin säätöihin ja lisäksi niihin raw säätöihin ACR:n kautta.

Minun on vaikea saada nyt otetta ongelmastasi. Ehkä viisaammat saavat.
Sapere aude.
---
flickr
s.hakala
Viestit: 726
Liittynyt: Tammi 31, 2009 14 : 20
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja s.hakala »

Kryptos kirjoitti:En ymmärrä. Voit ensinnäkin muuttaa Photarissa Lr:ssä tehtyä rajausta, jos avaat kuvan Photariin smart objektina. Kaikki Lr:n editoinnit ovat samat ACR:ssä, ja voit muuttaa niitä kuvassa Photoshopin puolellakin.
Niin voin, se on tiedossa. Tosin sekään ei ole ihan tuosta noin vaan, jos olet rajannut sen jo lightroomissa. Tasot ei skaalaudu oikein jos ACR:ssä muuttaa rajausta pitää vielä photarissa muuttaa sitä erikseen.
Testaa (ellei siihen ole tullut jotain muutosta).

edit. Ei ollu tullu muutosta tähän. Eli jos vaikka testaat: Rajaa kuva lightroomissa vaikka neliön muotoiseksi. Avaa smart objektina photariin. Tee uusi layeri ja tee uudelle layerille vaikka spot healing brushilla korjaukset. Sen jälkeen mene ACR ja korjaa rajaus alkuperäiseen. Ei toimi oikeen järkevästi. Toki voit rajata photarin rajauskalulla vielä photarikuvankin, mutta siltikin tekemäsi uusi layeri on väärässä kohdassa ja se pitää vielä siirtää oikeaan kohtaan.

Lisäksi siinä on toinenkin aika iso haittatekijä. Ainakin minulla tuo smart objektin päälle tehdyt muokkaukset esim. juuri tuo spot healing brush on tolkuttoman paljon hitaampi kuin normikuvaan tehty.
Kryptos kirjoitti:Photarissakin voit rajata kuvaa miten haluat ja muuttaa sitä jälkeenpäin, jos pidät pukin poissa Crop-työkalun "Delete Cropped Pixels" asetuksesta.
No joo, tämä on tiedossa
Kryptos kirjoitti:Kun tallennat kuvat Photarista Lr:ään tasot säilyttävässä muodossa, vaikka TIFF:nä, niin voit aina palata mihinkä tahansa Photarissa tehtyihin säätöihin ja lisäksi niihin raw säätöihin ACR:n kautta.
Mitä tuota TIFF:iä pitää tähän sotkea, mikä vika siinä psd-muodossa on?
Juu niin voin palata sen toki tiedän, mutta tässä vaiheessa en voi enää säätää lightroomilla niitä säätöjä vaan sitten minun on tosiaan mentävä aina photoshopin kautta ja sieltä ACR:n kautta.
Eli tuossa tasot säilyttävässä psd-muodossa en pääse enää lightroomilla smart objektin säätöihin käsiksi. Vai pääsenkö?

Kahlasin juutuubista läpi noita workflow videoita ja tosiaan ei missää tullut vastaavaa esiin. Ehkä tuo oma systeemi on hämärä eikä sitä kukaan muu käytä, mutta mielestäni se on ainut oikeasti toimiva ollut. Paitsi nyt kun se on rampautunut jostain syystä.
- Yritin kerran olla normaali ... Ne olivat elämäni pisimmät viisi minuuttia -
Jarski75
Viestit: 279
Liittynyt: Syys 29, 2009 18 : 40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Tässä kun nyt todettu CS4:n päivitys mahdottomaksi (?), eli ACR ei tunnista D7000 RAWeja niin olen nyt ne muutamat kuvat mitä tuolla itselle uudella rungolla ottanut; DNG-konvertterin kautta NEF -> DNG jotta voi vanhaa ohjelmaa vielä käyttää kun siihen on niin tottunut..
( ja 'pilveen' en mene, eli en ala maksamaan mitään CC:n kk-maksuja yhtään mistään ohjelmistosta ja standalone -versiot loistaa poissaolollaan Adoben sivuilla )

Mutta tämmonen osu silmään:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... escription

Tuossa hinnassa ehtona vaan ostaa min. 95€:lla 'mitä tahansa muuta tietotekniikkaa, muistikortteja kameranjalustaa tms.' - normihinta n. 145€ tais olla, nyt siis 'attached' hinta alle satkun..

Tämähän nyt on siis standalone versio joka ei vaadi jatkossakaan (?) mitään kuukausimaksuja jos ei halua päivittää väkisin.. ja tässähän tulee ACR mukana -kö ( en ole ikinä Lightroomia käyttänyt ) -tukisi tuota jo sinänsä vanhaa D7000:sta ainakin tietysti sitten..

Sanottakoon että omat kuvankäsittelyt rajoittuu 99% Bridgen kautta ACR:llä jpeg-muotoon - Photoshoppia en edes muista milloin olisin viimeksi tarvinut.. eikös Lightroom tällöin riitäisi minulle... ?
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Jarski75 kirjoitti:Tämähän nyt on siis standalone versio joka ei vaadi jatkossakaan (?) mitään kuukausimaksuja jos ei halua päivittää väkisin.. ja tässähän tulee ACR mukana -kö ( en ole ikinä Lightroomia käyttänyt ) -tukisi tuota jo sinänsä vanhaa D7000:sta ainakin tietysti sitten..
Joo, noinhan se menee, itellä myös LR6 standalone-versio vasta hommattua ja toki nyt sitten on vaarana että heti jos ostaa jonkun (lähi)tulevaisuudessa julkistettavan uuden rungon niin sille ei sitten saakaan koskaan tukea tuohon.
Jarski75 kirjoitti:Sanottakoon että omat kuvankäsittelyt rajoittuu 99% Bridgen kautta ACR:llä jpeg-muotoon - Photoshoppia en edes muista milloin olisin viimeksi tarvinut.. eikös Lightroom tällöin riitäisi minulle... ?
Näin voisi ajatella.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jarski75
Viestit: 279
Liittynyt: Syys 29, 2009 18 : 40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Rockford kirjoitti:..vaarana että heti jos ostaa jonkun (lähi)tulevaisuudessa julkistettavan uuden rungon niin sille ei sitten saakaan koskaan tukea tuohon...
Tuo ei ainakaan meikäläisen rungonpäivitystahdilla oo ihan eka riski :D

Täytynee pistää harkintaan, kun niin monessa paikassa tuota DNG muunnostakin arvostellaan ettei olis se fiksuin 'muuvi' kuitenkaan..

Enpä ny tiedä onko mulla koskaan tarvetta muutoinkaan hirveästi palata vanhoja kuvia muokkailemaan toisaalta.. Nikon NX-D tuntuu kovin hankalalta käyttöliittymän puolesta ( tottumiskysymys.. ? ), RAWTherapeeta vähän kokeilin.. varmaan ihan jees sekin.. kaikki vaan tuntuu niin vieraalta kun on johonkin tottunut vuosikausien ajan :/
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Päivityskin näytti tulleen tähän.
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

Prkl... Tuorein LR CC-versio päivitti Sigma Art 50/1.4 -lasin Zeissin Milvus 1.4/50 ZE:ksi. Eli tunnistaa linssin väärin.
Valdenaut
Viestit: 33
Liittynyt: Loka 13, 2008 20 : 00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Valdenaut »

Informaatioähky yllätti, joten laitan suoran kysymyksen.

Olen käyttänyt nyt jonkinaikaa Picasaa matkakuvien käsittelyyn ja jakamiseen Google+:n kautta. Viime reissulla tuli kuvattua myös jokunen video ja tarvitsisinkin ohjelman joka toimisi Picasan tapaan, mutta jolla saisi helposti editoitua ja jaettua myös videot.

Vanhasta muistista ajattelinkin jo tilata Photoshop / Premiere-elements paketin. Hain myös tietoa, olisiko tällaiselle satunnaiskäyttäjälle tarjolla jotain ilmasvaihtoehtoa tai kilpailevaa ohjelmistoa. Silkypics minulle onkin jo tullut kameran oheisohjelmistona. Tarkempaa tietoa näistä ohjelmista etsiessäni törmäsin suosituksiin "ainoana ohjelmana jonka tarvitset" Adobe Lightroomiin.

Suora kysymys: Onko näin? Eli kuvat ja videot simppelein perus editoinein. Arkistointi ja kuvien jakaminen samassa ohjelmassa?
PAP
Viestit: 1768
Liittynyt: Tammi 09, 2003 20 : 10
Paikkakunta: Sovjet Finlandija

Viesti Kirjoittaja PAP »

PAP kirjoitti:Prkl... Tuorein LR CC-versio päivitti Sigma Art 50/1.4 -lasin Zeissin Milvus 1.4/50 ZE:ksi. Eli tunnistaa linssin väärin.
Peruskorjaus:

https://forums.adobe.com/thread/2051697 ... 0&tstart=0
Valottaja
Viestit: 172
Liittynyt: Syys 16, 2004 16 : 05

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

Mitäköhän tuli tyrittyä.

Yritin päivittää LR6:n tammikuu-paketin ja se epäonnistui.
Nyt näyttää versio tuon epäonnistuneen yrityksen jälkeen pudonneen 6.3:sta 6.0:aan ja tuosta käsittääkseni olisi pitänyt tulla onnistuneella päivityksellä 6.4.
Mitä tehdä?
Yritin jo päivitystä uudestaan yhtä huonolla menestyksellä.

Kyseessä siis 'stand alone'-versio.
Valottaja
Viestit: 172
Liittynyt: Syys 16, 2004 16 : 05

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

^No enpä tiedä, mutta loggauduin sitten kokeellisesti Adoben 'Manage My Account'-sivulle eikä muuta - tuon jälkeen päivitys onnistui.

Pahoittelen turhaa häiriötä.
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Onko muille tullut uuteen standalone versioon panoraamatyökalun Boundary Warp ominaisuus?

Eli tuonne: Photo->Photo Merge->Panorama.

http://blogs.adobe.com/lightroomjournal ... -html.html

Tuossa pitäisi olla noiden valintanappien alla Boundary Warp liukusäädin
Kuva

Minulla ei tullut. LR versio nyt 6.4 ja Camera Raw 9.4
Villaristi
Viestit: 258
Liittynyt: Touko 05, 2011 10 : 18

Viesti Kirjoittaja Villaristi »

Gamma kirjoitti:Onko muille tullut uuteen standalone versioon panoraamatyökalun Boundary Warp ominaisuus?


Minulla ei tullut. LR versio nyt 6.4 ja Camera Raw 9.4
Mulla on Mäcin puolella CC-versio ja siihen Boundary Warp-ominaisuus tuli, mutta kannettavaan puuceehen, missä on stanalone-versio ko. ominaisuutta ei tullut. Adobe ei ilmeisesti halua tuoda mitään uutuuksia niille jotka maksoivat vain kertakorvauksen?
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Villaristi kirjoitti:
Gamma kirjoitti:Onko muille tullut uuteen standalone versioon panoraamatyökalun Boundary Warp ominaisuus?


Minulla ei tullut. LR versio nyt 6.4 ja Camera Raw 9.4
Mulla on Mäcin puolella CC-versio ja siihen Boundary Warp-ominaisuus tuli, mutta kannettavaan puuceehen, missä on stanalone-versio ko. ominaisuutta ei tullut. Adobe ei ilmeisesti halua tuoda mitään uutuuksia niille jotka maksoivat vain kertakorvauksen?
Niinhän se tuolla linkin takana näkyy lukevankin.

"Lightroom CC 2015.4 / 6.4 now available

Lightroom CC 2015.4 and Lightroom 6.4 are now available on Adobe.com. The goal of this release is to provide additional camera raw support, lens profile support and address bugs that were introduced in previous releases of Lightroom. This release also includes a new Boundary Warp feature for Creative Cloud members."
mremonen
Viestit: 9239
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Villaristi kirjoitti:Adobe ei ilmeisesti halua tuoda mitään uutuuksia niille jotka maksoivat vain kertakorvauksen?
No, näinhän se Adobe on sen kyllä aika lailla selvästi kertonutkin jo aikaa sitten.

Ja miksi pitäisikään tuoda? Kyseessä on kaksi eri tuotetta: Adobe Photoshop Lightroom CC ja Adobe Photoshop Lightroom 6.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
DorianBlue
Viestit: 1209
Liittynyt: Huhti 24, 2008 11 : 03

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Olen tässä nyt tän aamun arponut, saisinko lisäarvoa LR6:sta. CC:hen en aio missään tapauksessa mennä, se on täysin overkill meikäläiselle. Mulle riittää, kun saan Canuunan (5DmkII + 40D) ja Sonyn (a6000) RAWit konvertoitua. Kolmen ohjelman (DPP 3.x + 4.x + Capture One Express) kanssa kikkailu houkuttelee aina vaan vähemmän. Lisäarvoa saisin ehkä paremmasta konvertterista? Vai saisinko? Onko LR6 merkittävästi parempi lopputuloksen kannalta kuin DPP 4? Capture Onea en ole testiä enempää käyttänyt, eli joudun joka tapauksessa opettelemaan uuden työnkulun, kun a6000 pääsee reissuun. Todennäköisesti sillä tulee otettua kuitenkin selvästi enemmän kuvia kuin 5DmkII:llä.

Mulla tuskin tulee runkopäivityksiä lähivuosina ja putketkin on pääsääntöisesti ostettu. Mahdolliset putkihankinnatkin kohdistuvat vanhaan valikoimaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä. Jos niillä nyt tuon konvertterin kannalta edes suurta merkitystä on.

Mulle on keskusteluista ja Adoben sivuilta jäänyt hiukan vielä epämääräiseksi, saako tuohon standaloneen mitään päivityksiä? Tosi vaikeaksi on ainakin tehty löytää.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
Vastaa Viestiin