Lightroom 6

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kryptos kirjoitti:
Jovala kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Esimerkiksi rajaus ja objektiivin/perspektiivin korjaukset on tehtävä ensin.
Objektiivin vääristymät minäkin korjaan ensin, jos korjaan, mutta rajauksen, jos tarkoitat kroppaamista, siis kuva-alan valitsemista, olen tehnyt aina viimeiseksi. Mä en edes osaa LR:ssä tehdä operaatiota. Teen sen aina Irfanview:ssa samalla kun katson muutenkin exportin tuloksen.
Croppihan on helppo tehdä Lightroomissa, ja on lisäksi muiden säätöjen tapaan ei-destruktiivinen. Ei tunnu järkevältä viedä sitä Lightroomin ulkopuolelle, ellen ymmärtänyt jotakin väärin.
Ajatus on kulkenut jotenkin siihen suuntaan, että haluan koko otetun kuvan näkyvän darkroom vaiheen läpi (oletin ja oletan LR:n kroppauksen poistavan näkyvistä ulkopuoliset osat välittömästi), ja vasta export määrää kohteen ja samalla voi myös vaikuttaa valittavaan kuva-alaan. Tällöin en ole kuitenkaan ollut tietoinen noista LR:n adaptiivisista säätimistä.

Täytyy alkaa käyttää tuota LR:n kroppia!
Viimeksi muokannut Jovala, Heinä 03, 2015 12 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kaks featurea on tosiaan sellaisia mitkä aiheuttavat nykimistä ja lagia jos ne tekee ennen muita säätöjä: noise reduction ja perspektiivi. Lisäksi kroppi aiheuttaa mega-kertoimen tökkimiseen jos sen tekee ennen noita kahta. Tämä kylläkin lr5:lla. Ja erityisesti 36+ MP kuvilla. 20MP ritsat pyörii ihan jees mopollakin. Huomaa hyvin että jossain Intiassa koodattu.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Eipä se CC päivityskään auttanut. Edelleen bugittaa niin pahasti että GPU pakko ottaa pois päältä ja exportti muutamalle kymmenelle kuvalle vetää välillä koneen polvilleen. Ei näin.. :/
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jees, minäkin otin jälleen GPU-viihdytyksen pois päältä, kun alkoi ilmetä epämääräisiä virhetoimintoja. Ei tosin kaatumisia, mutta jälleen niitä vaikeasti diagnosoitavia, siellä sun täällä tapahtuvia hetkittäisiä pieniä outouksia. Kun homma toimii ilman GPU-viihdyttelyäkin, niin ajattelin että odotellaan, odotellaan...
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Jovala kirjoitti:Ajatus on kulkenut jotenkin siihen suuntaan, että haluan koko otetun kuvan näkyvän darkroom vaiheen läpi (oletin ja oletan LR:n kroppauksen poistavan näkyvistä ulkopuoliset osat välittömästi), ja vasta export määrää kohteen ja samalla voi myös vaikuttaa valittavaan kuva-alaan. Tällöin en ole kuitenkaan ollut tietoinen noista LR:n adaptiivisista säätimistä.
Niin, miten muuten saat histogrammin ja black&white-pointit kohdalleen? Nehän lasketaan kropatusta kuvasta. Jos sulla on kuvassa vaikka aurinko ja kroppaat sen viimeiseksi pois, histogrammi on persiillään. Tai ainakin jätätä käyttämättä merkittävän osan kuvan dynamiikka-alueesta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Eiköhän tuossa järjestyksessä ole erilaisia lähestymistapoja
- teen asioita niin, että näen lopputulosta järkevästi, esim ensin vahvempia valoisuuden säätöjä ja sitten vaikkapa heikommat varjojen säädöt (minusta Evening tarkoittaa tätä).
- teen niin, että esikatselu toimii nopeasti, ensin vaikkapa valoisuuksia ja vasta lopuksi kohinanpoistot ja geometriasäädöt (koska ne ovat hitaita laskea esikatseluun uudestaan ja uudestaan)

Järjestys ei voi vaikuttaa varsinaiseen lopputulokseen. Tällöinhän esim. säätimien siirtäminen takaisin nolla-asentoihin ei palauttaisi kuvaa takaisin alkuperäisiin tiloihin.

Veikkaisin, että esikatselukin lasketaan aina tietyssä toimintojärjestyksessä nollatilanteesta lähtien, riippumatta siitä, missä järjestyksessä eri säädöt on tehty. Tästä tietenkin poikkeuksena ainakin paikalliset clone ja heal -säädöt, jotka tehdään keskenään käyttäjän tekemässä järjestyksessä.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Tein pienen kokeilun.

Tässä on muutama esimerkkikuva - kuva on sinänsä aivan roskaa eilisiltä kokeiluilta, mutta otin vain jonkin esimerkiksi. Kuvat ovat seuraavassa järjestyksessä:

1. Init - alkutila, kuva suoraan kamerasta siirretty Lightroomiin. Ei muita säätöjä.
2. Poimittu värilämpötila neutraalista valokoisesta kuvan yläoikealta.
3. White point. Skenaario, jossa valkoinen piste säädetään ensin.
4. Green clip. White pointin jälkeen yritän nostaa Exposurea. Vihreä kanava leikkaa huippuvaloissa jo +0.05EV:ssä
5. All clip. Kaikki kanavat leikkaavat +0.85EV:ssä
6. Exposure first. Valotus säädetään ensin. Kanavat alkavat leikata +2.20EV:ssä

Tässä on kiinnostavaa seurata histogrammia sen eri vaiheissa. Huomionarvoisaa on mielestäni miten keskisävyjen valoisuus säätyy riippuen siitä, säätääkö ensin white pointin vain Exposuren.

Exposure ensin saadaan keskialueen sävyjen valoisuutta nostettua, eikä ole pelkoa huippuvalojen leikkautumisesta, koska Exposure säätö on PV2012:ssa tehty pehmenemään, mitä lähemmäksi huippuvalojen leikkautumista mennään (soft clip). Evening ei tosin avaa mitä tarkalleen tarkoittaa "soft clipillä", mutta vaikutus tuntuu selvältä. "The brightening adjustment smoothly ramps off toward the highlight end", kirjoittaa Evening kuvatessaan Exposure säädön soft-clippiä.

Jos säädän white pointin ensin, valotusta ei ole varaa nostaa käytännössä yhtään ennen kuin huippuvaloja alkaa leikkautua. Näin tietenkin on loogistakin, kun kerran valkoinen piste on asetettu, mutta näin päin tehtynä kuva jää yleissävyiltään tummaksi, eikä keskisävyjen kirkkautta ole mahdollista nostaa samalla tavalla kuin jos valotus olisi säädetty ensin.

Jostakin syystä en saa upotettua kuvia uudesta Googlen kuva-albumista suoraan tänne. Kuvien linkit tässä järjestyksessä:

1 https://goo.gl/photos/mLkWMt9dMjw7o8gbA
2. https://goo.gl/photos/CZb7iWLPYxPYvogM8
3. https://goo.gl/photos/fM9fALi2r6Jw5pTJ7
4. https://goo.gl/photos/VSEFUUgWwrxZffpP7
5. https://goo.gl/photos/hSho3UNdSiKGKhkW8
6. https://goo.gl/photos/9YKnDfGqQgCCL4S17

Evening kirjoittaa, kuten aiemminkin mainitsin, että white ja black point säädöt tulisi basic panelissa tehdä viimeksi, ja ne ovat hienosäätöjä sen jälkeen, kun exposure, contrast, highlights ja shadows asetuksilla on kuva laitettu siihen asentoon kuin halutaan.

Minä en ainakaan saa tästä esimerkkikuvasta samanlaista, jos toisessa tilanteessa lähden säätämällä white pointin ensin ja toisessa lähden exposure edellä. White point edellä keskialueen sävyt jäävät tasoiltaan alhaisiksi ja kuva tummaksi.

On täysin mahdollista, että minulta jää jotakin huomioimatta tai ymmärtämättä, mutta pohjautuen siihen mitä Evening sanoo ja mitä omat kokeilut osoittavat, järjestyksella on väliä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla muita näkemyksiä, ja mitä minulta jää kenties huomioonottamatta.
Sapere aude.
---
flickr
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mietitääs nyt. Oletataan että on kaksi tapaa säätää vivut tiettyihin arvoihin, tapa A ("ohjeen mukainen") ja tapa B ("väärinpäin"). A:n ja B:n vipujen numeroarvot ovat täysin samat. Oletetaan että on samasta kuvasta neljä eri kopiota 1, 2, 3 ja 4.

Säädetään kuva 1 tavalla A ja kuva 2 tavalla B.

Kopioidaan säädöt kuvasta ("copy develop settings") 1 kuvaan 3 ja kuvasta 2 kuvaan 4.

Mikä on lopputulos? Jos lopputuloksena kuva 3 on erilainen kuin kuva 4, niin kyseessä on järjettömyyden riemuvoitto.
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kryptos kirjoitti:On täysin mahdollista, että minulta jää jotakin huomioimatta tai ymmärtämättä, mutta pohjautuen siihen mitä Evening sanoo ja mitä omat kokeilut osoittavat, järjestyksella on väliä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla muita näkemyksiä, ja mitä minulta jää kenties huomioonottamatta.
Se on selvä, että white-pointin vetäminen heti alussa kohdalleen pienentää valotuksensäätövaraa. Olen varmaan jotenkin outo, mutta säädän WB:tä ja valotusta (exposure) kuvissani äärimmäisen harvoin. Eli sen tähden lähden noista valkoisesta ja mustasta pisteestä (itse asiassa ensimmäinen duuni mulla on aina rajaus ja sen jälkeen yleensä tone curve).

Toisaalta mitäpä sillä on väliä, jos vain kuva kelpaa itselle. Eri asia, jos olisi joku skaba missä samasta lähtökuvsta pitäisi päästä mahdollisimman lähelle annettua lopputulosta. Silloin olisi varmaan tärkein tehdä vaiheet oikeassa järjestyksessä.
Maffer kirjoitti:Mikä on lopputulos? Jos lopputuloksena kuva 3 on erilainen kuin kuva 4, niin kyseessä on järjettömyyden riemuvoitto.
Tuohan pitäisi olla helposti testattavissa. Potka ohjeisti yhdessä toisessa ketjussa näin (kuin piti selvittää, miten valmiista kuvasta saa eristettyä käytetyn curves-säädön):
ppotka kirjoitti:Noin periaatteessa ihmettelen aina näitä tempun haluamisia, kun jo pelkkä ymmärrys riittää. Homma tehdään näin:
- avaa kuvat Photoshopiin
- vie Ensin-kuva layeriksi Jälkeen-kuvan päälle
- muuta Ensin-kuvan layer-moodiksi Difference
- tee Ensin-lsyerin päälle Adjustment-layer Curves
- säädä Curves niin, että näet pelkkää mustaa
- voilá

Jos et saa aikaan mustaa, mitä voit päätellä siitä?
Samalla tavalla voi testata tuon Lr-jutun. Jos lopputuloksena on mustaa, ei niillä ole eroja.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 21575
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu tietysti kokeilin ja sen perusteella kirjoittelinkin viestin. Lopputuloksena on että ainoastaan niillä numeroarvoilla on väliä. Softa säätää sisäisesti numeroarvojen perusteella kuvan, mutta sillä ei ole merkitystä missä järjestyksessä arvot syöttää.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jees, kävinkin pitkän puhelinkeskustelun Mafferin kanssa tästä aiheesta. Kiitoksia vaan kärsivällisyydestä, sano.

Tein lisää kokeiluja ja kaivelin ympäri nettiä lisävalaistusta asiaan. Luulen, että Mafferin ansiosta sain itselleni selvitettyä miksi tämä asia tuntui niin hankalalta.

Kuvan lopputuloksen kannalta näyttää todellakin siltä, kuten täälläkin on muiden taholta todettu, että säätöjen järjestyksellä ei ole merkitystä. Palasin myös Eveningin tiiliskiveen ja onneksi Kindlen tekstihaulla löytää asioita melko helposti.

Ensinnä on todettava, että Evening kirjoittaa todella ristiriitaisesti. Hän itse asiassa sanoo kirjan alkupuolella:
Martin Evening kirjoitti:"When you work in Lightroom, no restrictions are placed on the order in which you do things and edit changes you make in the Develop module are only applied when you output a photo as a rendered file, such as a PSD, TIFF, or JPEG."
Tämän mukaan rajoituksia säätöjen järjestykselle ei ole, ja muutokset jotka kuvaan tehdään editoinnin aikana lasketaan kuvaan kerralla vasta kun kuva renderöidään johonkin tiedostomuotoon. Tämäkin on kuitenkin epämääräisesti sanottu. Lightroom ei rajoita muokkausjärjestystä (mikään säädin ei ole lukittu ennenkuin jotakin toista käyttää), mutta tämä ei vielä tarkalleen ottaen kerro onko muokkausjärjestyksellä kuvan lopputuloksen kannalta merkitystä.

Lukijan on kuitenkin perusteltua olettaa, että lainaus tarkoittaa ettei säätöjen järjestyksellä todellakaan ole merkitystä myöskään kuvan lopputuloksen kannalta.

On kuitenkin outoa, että samassa Development osassa käytännössä tuosta avauskappaleen lainauksesta lähtien Evening toistaa eri kohdissa miten muokkausjärjestyksellä on väliä, jopa ekpslisiittisesti sanoen missä järjestyksessä muokkaukset on tehtävä - kuten valkoinen ja musta piste aina viimeksi, ja niin edelleen. Ota siis tuosta nyt selvä. Viesti on vähintäänkin sekava. Arvelen kuitenkin tietäväni nyt, mitä hän oikeastaan yrittää sanoa.

Jos otetaan kuva A ja tehdään sille jotkin säädöt S, kuva on todellakin histogrammiltaan identtinen täysin riippumatta siitä, missä järjestyksessä nämä säädöt tehtiin.

Muokkauksen lähtökohta voi kuitenkin vaikuttaa kehitysprosessin kulkuun. Kuten aiemmassa esimerkkikuvakommentissani kerroin, jos lähden kehittämään kuvaa asettamalla valkoisen pisteen ensin, pienikin valotuksen korjaus +EV suuntaan tuossa kuvassa varoitti värikanavan leikkaantumisesta. Kuva kuitenkin oli liian tumma. Tämä johti siihen, että hypin paljon eri Basic säätöjen välillä hakien sellaista tonaalista tasapainoa joka mielestäni oli hyvä - enkä oikein edes päässyt tyydyttävään lopputulokseen. Kun alotin sen sijaan valotuksen korjauksesta, jolla keskisävyjen tonaalisuus asetetaan halutuksi samoin kuin huippuvalot, pääsin kuvassa tonaalisuudeltaan heti haluamalleni alueelle. Tämän jälkeen kontrastin, huippuvalojen, varjojen, valkoisen ja mustan pisteen säädöt tarvitsivat vain pienen korjauksen.

Vaikka editointijärjestyksellä ei ole merkitystä jos säätöjen arvot ovat vakiot, järjestys jossa editoinnit tehdään tuntuu ohjaavan kehitysprosessia. Aloittamalla esimerkissäni valkoisesta pisteestä, en päätynyt täysin samannäköiseen kuvaan kuin aloittaessani valotuksen korjauksesta, jolloin sain kuvan tonaalisuuden ensimmäisellä säädöllä tasapainoiseksi ja jäljelle jäi vain hienosäätö. Toisessa järjestyksessä jouduin iteroimaan paljon Basic säätöjen välillä, enkä lopultakaan saanut mielestäni tyydyttävää lopputulosta. Järjestys tuntui tehottomalta. Jos olisin kuitenkin valkoisesta pisteestä (tai periaatteessa kai mistä tahansa muualta) kautta prosessia lähestymällä päätynyt täysin samoihin säätöjen numeerisiin arvoihin kuin aloittamalla valotuksesta, kuvat olisivat olleet identtiset.

Ehkä kysymys on vain tästä. Voi olla, että PV2012 Basic on suunniteltu ohjaamaan kuvan tonaalisuus Adoben logiikan mukaan luontevassa järjestyksessä, johonkin "aika hyvä" tilaan, hieman automaattisen tonaalisuuden korjauksen näkemyksen mukaisesti mutta manuaalisesti suuremmalla kontrollilla. Basic osion säätimet ovat kyllä dynaamiset ja niiden sisäinen skaala mukautuu dynaamisesti sekä kuvan tonaalisen sisällön perusteella kuin myös suhteessa toisiinsa, mikä lienee Adoben top-down suosituksen perusta ja josta Eveningkin paasaa. Tämä on kuitenkin eri asia kuin se, onko säätöjen järjestyksellä väliä, jos säätöjen asennot ovat lopulta samat. Ei näytä olevan.

Useammalla kuvalla kokeiltuani Adoben suositus etenemiseksi tuntuu johtavan nopeammin minua tyydyttävään lopputulokseen. Säädöt tuntuvat loksahtavan kohdalleen ja komplementoivan toisiaan paremmin, kuin jos aloittaisin jostain muualta. Aina ei tietenkään tarvitse koskea edes valotuksen korjaukseen tai kontrastiin, ja lopulta kyseessähän on subjektiivinen näkemys miltä kuvan pitäisi näyttää.

Kiitoksia tähän asti kommentoijille ja erityisesti Mafferille, jolla oli kärsivällisyyttä kuunnella.
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

No, tämä on oikeasti aika lailla samaa kuin mitä Potkakin aina raivoaa: ymmärrä mitä olet tekemässä. Jos kuva on väärin valotettu tai muuten pimeä/kirkas, niin säätövaraa ei kannata tappaa muuttamalla ensin mustaa tai valkoista pistettä, koska ne kaventavat jäljellejäävää säätövaraa.

Toisaalta jos käyttää histogrammia säätämiseen, on kuva rajattava ensin. Muuten histogrammi näyttää puutaheinää, eikä sen perusteella voi edetä. Periaatteessa objektiivin vääristymien poisto tekee pienemmässä mitassa samaa, joten sekin pitäisi tehdä alussa.

Terävöitykset ja kohinan poistot sitten ihan viimeiseksi, jos niitä tekee ollenkaan, koska kaikki taas vaikuttaa niihin.

jne... pitää ymmärtää mitä ohjelma tekee ja pitää olla joku näkemys siitä mihin haluaa mennä. Sen jälkeen voi sitten väännellä namiskoja haluamallaan tavalla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Hyvä loppukaneetti tälle osiolle, Matti. Näinhän se on.
Sapere aude.
---
flickr
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Maffer kirjoitti:Mietitääs nyt. Oletataan että on kaksi tapaa säätää vivut tiettyihin arvoihin, tapa A ("ohjeen mukainen") ja tapa B ("väärinpäin"). A:n ja B:n vipujen numeroarvot ovat täysin samat. Oletetaan että on samasta kuvasta neljä eri kopiota 1, 2, 3 ja 4.

Säädetään kuva 1 tavalla A ja kuva 2 tavalla B.

Kopioidaan säädöt kuvasta ("copy develop settings") 1 kuvaan 3 ja kuvasta 2 kuvaan 4.

Mikä on lopputulos? Jos lopputuloksena kuva 3 on erilainen kuin kuva 4, niin kyseessä on järjettömyyden riemuvoitto.

LR kirjoittaa kehitysdatat siinä järjestyksessä kuin niitä on tehty (mielestäni, pitäisi kurkistaa xmp:stä). Joten oletettavasti myös copy säilyttää järjestyksen.

Sitten jos copysta jättää pois jotakin, esimerkiksi WB:n, niin mitenhän tuloksen käy?
Zone VI
jmagic
Viestit: 261
Liittynyt: Maalis 21, 2007 17 : 43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jmagic »

zone6 kirjoitti:LR kirjoittaa kehitysdatat siinä järjestyksessä kuin niitä on tehty (mielestäni, pitäisi kurkistaa xmp:stä). Joten oletettavasti myös copy säilyttää järjestyksen.
Ei kirjoita. Ei ole järjestystä, ei XMP:ssä, ei presetissä eikä käyttöliittymässä. Ainoa on suositus järjestyksestä, sekin lähinnä noviiseille tarkoitettu, että pääsevät vähän hommasta jyvälle.

Esimerkiksi mustavalkotilassa tulee paljonkin säädettyä valkotasapainoa ihan viime metreillä, kun huomaa ettei sävyjen kirkkaussäädöillä saakaan haluttua kuvaa ulos. Ennen Dehazea tässä ei ollut edes mitään ongelmaa, mutta Dehaze vipu hidastaa nyt merkittävästi toimintaa.
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Dehazesta vielä

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Sitä olisi minunkin mukava päästä testaamaan, jostain syystä minun Lightroom 6 se puuttuu vaikka kuukausi maksullinen ohjelma on. Photoshopin puolella säätö toimii.
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

^Katsopa sieltä pilven puolelta, että onko päivitys odottamassa. Dehaze-säädin pitäisi löytyä "Effects"-paneelista Lr:ssä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Jos päivitystä ei kuitenkaan näy, niin kirjautuminen ulos Creative Cloudista ja takaisin sisälle todennäköisesti tuo päivityksen saataville. Olettaen siis, että olet tosiasiallisesti vanhemmassa versiossa kuin viimeisin.
Sapere aude.
---
flickr
suopiru
Viestit: 79
Liittynyt: Elo 19, 2009 19 : 17

Viesti Kirjoittaja suopiru »

s.hakala kirjoitti:Teille jotka takkuavat ATI näytönohjainten ja GPU kanssa.

Itsellä on Radeon HD6700 (ja ilmeisen monen muun radeonin kanssa sama juttu)
Eli jos ei toimi, kuten itselläni ei toiminut niin tee näin. (windows)

1. Lataa ajuri AMD sivuilta. EI UUSINTA! vaan versio 14.4.

http://support.amd.com/en-us/download/d ... 7%20-%2064

2. Mene ohjelmat ja valitse AMD-Catalyst install center ja valitse muokkaa. Poista kaikki AMD-ajurit ym.
3. Käynnistä kone uudelleen ja asenna tuo 14.4 version ajuri.
4. Nyt GPU toimii Lightroomissa.
Latasin eilen (9.7.2015) uusimmat amd catalyst-ajurit koneeseen, ja *hoplaa* lr6 löysi GPU:n (HD6800-sarjainen).

Onko siitä mitn hyötyä tai nopeutuuko, en tiedä. En ole eestynyt kokeilemaan.
Auliss
Viestit: 29
Liittynyt: Tammi 08, 2007 18 : 44

Dehazesta toisen kerran

Viesti Kirjoittaja Auliss »

Kiitos vinkeistä uloskirjautuminen ei dehazea saanut toimimaan, poistin kuutosen ja tänään sitten Creative Cloud tarjosi päivitystä. Sen päivityksen yhteydessä poistui Laigthroom 5 yllättäen, nyt kuitenkin dehazekin minulla toimii. Nyt sitten vain tavaamaan Potkan 4 version kirjaa ja laittamaan asetukset niinkuin viitosessa oli.
Vastaa Viestiin