Nikon D3200 jumittaa kuvan ottamisen jälkeen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
meitsim
Viestit: 5
Liittynyt: Tammi 22, 2015 17 : 03

Nikon D3200 jumittaa kuvan ottamisen jälkeen

Viesti Kirjoittaja meitsim »

Vuonna 2012 hankkimani Nikon D3200 kamera on alkanut jumittamaan satunnaisesti kuvan ottamisen jälkeen. Jumittaessaan kameran vihreä merkkivalo syttyy palamaan ja sammuu vasta, kun pystyn jatkamaan kuvaamista. Eli näyttö "jäätyy" niin, etten voi muuta, kuin odottaa jumin loppumista.

Ei tee tätä joka kerta mutta kuitenkin riittävän usein niin, että se häiritsee. Mikä ongelmana voisi olla? Olen aloitteleva kuvaaja, enkä osaa itse päätellä syytä tähän...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Joku automaattinen kohinanpoisto päällä? Kokeile laittaa asetuksista poissa.

Itseltä löytyy kamerasta high ISO nr ja long exposure nr, kamerastasi löytyy luultavasti samat.
meitsim
Viestit: 5
Liittynyt: Tammi 22, 2015 17 : 03

Viesti Kirjoittaja meitsim »

Kiitos vinkistä! Asetuksissa ainakin näyttää, että se oli päällä, joten jospa tuo auttaisi!
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Muistikortti?
meitsim
Viestit: 5
Liittynyt: Tammi 22, 2015 17 : 03

Viesti Kirjoittaja meitsim »

Niin, voihan se olla vika muistikortissakin. Täytyy tarkkailla tilannetta, vaikuttiko tilanteeseen tuo, kun otin kohinanvähennyksen pois päältä.
Jarski75
Viestit: 279
Liittynyt: Syys 29, 2009 18 : 40
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jarski75 »

Ääni kanssa muistikortille - ei ne kohinanpoistot yms. nyt pitäis laitetta kummemmin jäädyttää, ellet sitten oo vetäny just maksimimäärää sarjatulella..

Eli formatoi se kortti nyt alkuun ainakin, kun seuraavan kerran poistat kuvat sieltä eteenpäin ( mä teen sen joka kerta )
Nikon D700 + Nikon 1 V1 & V2
meitsim
Viestit: 5
Liittynyt: Tammi 22, 2015 17 : 03

Viesti Kirjoittaja meitsim »

Formatointia olen jo aiemmin kokeillut. Ei auttanut...
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

meitsim kirjoitti:Täytyy tarkkailla tilannetta, vaikuttiko tilanteeseen tuo, kun otin kohinanvähennyksen pois päältä.
Tuo pitkän valotuksen kohinanpoisto vaikuttaa vain pitkissä valotuksissa, sillä se on helppo kokeilla.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Ainakin tuo pitkän valotuksen kohinanpoisto iskee kameran hetkeksi jumiin sillä se valottaa kohinanpoistoruudun kuvan oton jälkeen. Bufferiin pitäisi kyllä mahtua kuvia vaikka kortti olisikin hidas, mahdollistahan toki on että se on rikki mutta uskoisin kameran siinä tapauksessa heittävän erroria.
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

Vastaavaa jumittamista havaittu D800 kanssa ja sitten melko pahaan paikkaan tuli kameran takanäyttöön teksti "kortille ei voi kirjoittaa. Vaihda kortti jos haluat jatkaa kuvaamista". Niitä kuvia ei sitten kortilta löytynyt. Kortinvaihdon jälkeen ei ole temppuillut ja korttikin on toiminut toisessa laitteessa ihan ok tuon jälkeen. SanDisk Extreme (SD), jos ketä kiinnostaa. Eli ääni kortille.
--
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Vahva veikkaus täältäkin muistikortille. Kannattaa vaihtaa heti tai ainakin kokeilla.
meitsim
Viestit: 5
Liittynyt: Tammi 22, 2015 17 : 03

Viesti Kirjoittaja meitsim »

seppot kirjoitti:Vastaavaa jumittamista havaittu D800 kanssa ja sitten melko pahaan paikkaan tuli kameran takanäyttöön teksti "kortille ei voi kirjoittaa. Vaihda kortti jos haluat jatkaa kuvaamista". Niitä kuvia ei sitten kortilta löytynyt. Kortinvaihdon jälkeen ei ole temppuillut ja korttikin on toiminut toisessa laitteessa ihan ok tuon jälkeen. SanDisk Extreme (SD), jos ketä kiinnostaa. Eli ääni kortille.
Mulla ei oo koskaan kyllä herjannut kortista tuolla tavalla. Mulla tää käytössä oleva kortti on SanDick Ultra (SD, 30MB/s)
seppot
Viestit: 3846
Liittynyt: Tammi 16, 2003 15 : 19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja seppot »

meitsim kirjoitti:
seppot kirjoitti:Vastaavaa jumittamista havaittu D800 kanssa ja sitten melko pahaan paikkaan tuli kameran takanäyttöön teksti "kortille ei voi kirjoittaa. Vaihda kortti jos haluat jatkaa kuvaamista". Niitä kuvia ei sitten kortilta löytynyt. Kortinvaihdon jälkeen ei ole temppuillut ja korttikin on toiminut toisessa laitteessa ihan ok tuon jälkeen. SanDisk Extreme (SD), jos ketä kiinnostaa. Eli ääni kortille.
Mulla ei oo koskaan kyllä herjannut kortista tuolla tavalla. Mulla tää käytössä oleva kortti on SanDick Ultra (SD, 30MB/s)
Ei minullakaan tuota herjannut pitkään aikaan. Kortille kirjoitus vaan kesti ja sinä aikana ei voinut ottaa kuvia. Vihreä valo vaan paloi vaikka laittoi kamerasta virrat pois. Yksi kaunis päivä parin kuvan sarjan jälkeen kamera vain totesi pienen hetken jälkeen, ettei kortille voi kirjoittaa. Sen pituinen se. Kortti ilmeisesti sama. Tein vielä testin: pidin kameraa parvekkeella tunnin verran (sama lämpötila kuin ongelman aikana) ja kuvasin kortin täyteen lyhyitä sarjoja, ei ongelmia. En silti luota enää tuohon korttiin.
--
Vastaa Viestiin