Moottoroitu jalusta tähtikuvaukseen

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Vastaa Viestiin
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Moottoroitu jalusta tähtikuvaukseen

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

Morjesta taas.

Haluaisin kuvata linnunrataa. Vastauksena "osta täysikennoinen" jätettäneen nyt kuitenkin pois laskuista. Valotusaikaa pitäisi siis saada pidemmäksi kuin se muutama kymmenen sekuntia.

Katselin netistä näitä diy "barn door trackereita" (http://en.wikipedia.org/wiki/Barn_door_tracker). Ei ole kovin monimutkainen värkki, mutta käsikäyttöisenä ja heiveröisellä jalustalla varmasti aiheuttaa enemmän heilumista kuin itse maapallon pyöriminen.

Kävi mielessä tuon ruuvin korvaus stepperiaktuaattorilla. Yksi sopivan hidas onkin jo kaapissa valmiina. Todennäköisesti kokeilen sillä, jos ei järkevää vaihtoehtoa tule vastaan.

Huomasin kuitenkin, että valmistakin palikkaa on saatavilla. Eli tuollainen simppeli 24 h / kierros pyörivä laite: http://www.vixenoptics.com/mounts/polarie.html

Onkohan jotain ideaa, miten tuollaisen toteuttaisi itse? Ideana siis laittaa tuollainen kiinni tripodiin, hitaasti pyörivä akseli kohti pohjantähteä ja kamera kuulapäällä kiinni akseliin.

Eli saako jostain sellaista matovaihdetta, jolla stepperin (yleensä 200 steppiä per kierros) saa järkeväksi? Jos suoraan stepperillä toteuttaa, niin yksi steppi tapahtuisi noin 432 sekunnin välein, eli ei vielä riitä alkuunkaan - edes mikrosteppauksella.

Pitäisi siis olla luokkaa 1:100 tai enemmän alennusvaihde, jotta stepit tapahtuisivat noin neljän sekunnin välein (mikrosteppauksella saisi vielä hieman tasaisemmaksi).

Löytyykö jostain tuollaista valmiina ja saako välykset sellaiseksi, ettei lonksu? Ideana olisi nimittäin huomattavasti käyttökelpoisempi, kuin tuo "ladon ovi", joka pitää resetoida takaisin alkuasentoon muutaman kuvan välein.

Tarkoitus siis venyttää valotusaika muutamiin minuutteihin ja polttovälit croppikennoisella luokkaa 10-20 mm.
You Can't
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Olisikohan tuolla paremmin vastauksia sinulle: http://foorumi.avaruus.fi/
thuttu77
Viestit: 113
Liittynyt: Joulu 05, 2011 0 : 33

Viesti Kirjoittaja thuttu77 »

Kerro ihmeessä jos löydät vastaavia edullisia mato vaihteita.

Itsekkin yrittänyt etsiä mutta 100 hampaiset 2.0 moodilla olevat rattaat tuntuvat ,maksanva 200£ luokkaa karkeasti + ruuvi ~50£ niin tuolla saa jo jonkun näkösen EQ mountinkin (EQ5) esim jonka sit voi moottoroida ja rakentaa vaikka AstroEQ härpäkkeet ympärille.
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

Kalliita näyttävät joo olevan.

Tuollaisessa käytössä kun olisi vielä syytä olla "anti backlash" ratas (mielellään vieläpä jousilla varustettu, eikä niitä muovirimpuloita), niin ei ole ihan se ja sama mistä sen ottaa. Kalliiksi käy, kun osia joutuu teettämään. Ei löydy itseltäni sopivia jyrsimiä tuollaisen tekoon.

Täytyypä jostain cnc-harrastajien foorumilta kysellä kanssa.

Ps. Googlaamalla jossain radiovehkeissä näytti olevan tuollainen säätökonkka: http://www.radiowymsey.org/IMG_0003.JPG

Jep. SA-kauppaan matka käy, kunhan joutaa. http://www.fidnet.com/~seanbart/SCR-263 ... -A_Top.jpg
You Can't
thuttu77
Viestit: 113
Liittynyt: Joulu 05, 2011 0 : 33

Viesti Kirjoittaja thuttu77 »

Millasen kameran meinasit laittaa kii siihen?

Mulla itellä on mm 500mm F4 linssi jonka oma rakennelma pitäs kestää sekin asettaa aikapaljon rakenteelle vaatimuksia putki noin 5kg

en kyllä ite anti backlash ratasta lähtis hommamaan ainakaan en muista itse vielä nähneeni edes kaupallisissa isommissa jalustoissa sellasia.

mulla om viritys on tehty niin että madossa on noin 130-135:1 välitys moottorilta madolle 4:1 ja 1.8 astetta steppi ja 8 µstepit käytössä.

tosin kokeiltua en ole vielä saanut säiden takia mutta tuo siis on rakennettu johonkin EQ3 luokan ruoskaan niin joutuu tyytymään varmaan 300mm F4 putkeen.
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

Tarkoitus oli kokeilla linnunradan kuvausta croppikennoisella, eli 7D + 17-50 mm f/2,8 @ 17 mm tai 10 mm f/2,8. Valotusaikaa siis pidemmäksi, kun ei kennon herkkyydellä kilpailla täysikennoisten kanssa.

Kaapissa kyllä myös 650-1300 mm, mutta on optisesti sellaista kuraa, etten varsinaiseen tähtikuvaukseen kyllä käyttäisi. Ampumaradalla maalikamerana kaukoputken sijaan kokeillut ja siinä toimii riittävästi.

Eli laajalla päällä mennään, jolloin stepit saa olla luokkaa 10 sekunnin välein (näppärä kaveri laskee kuinka paljon saa olla klappia asteina).

Anti backslashina kyllä toimii itse kamera, kun kiinnittää jommalle kummalle puolelle (ts. ettei painopiste keikkaa juuri kesken kuvan yli akselin keskikohdan).

Ps. Jos itte tekee, niin kerralla sellainen joka kestää tulevaisuudessakin. Parempi mitoittaa tuollaiselle > 5 kg:lle kuin pokkarille.
You Can't
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Mulla on tuollainen tekeillä. Olen vain jo tässä reilun viikon odottanut 3/8" laakereita mitkä pitäisi saapua tällä viikolla.

Eli käytännössä laserleikattu 6mm vanerilaatikko, jonka sisällä 3D-printattu vaihteisto. Teen nyt poc-version ensin siten, että stepperin oman 1:64 vaihteiston lisäksi on vain 1:4.5 tiputus ja sitten lisään pari ratasta lisää niin pääsen tuohon about 1:100 suhteeseen stepperin oman lisäksi.

Ohjaus Arduino nanolla ja stepperi siirtää poc-vaiheessa yhden askeleen 8.333s välein.

Kuva

Mulla nyt on tavoitteena kuvailla vain 14-100mm polttoväleillä, joten päättelin että 3D-printatutkin rattaat riittäisivät. Jos ei riitä, niin sit pitää leikata laserilla.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
ChiKung
Viestit: 149
Liittynyt: Marras 18, 2008 19 : 55

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

Rc helikopterista saattaisi löytää tuollaiseen ratkaisuun rattaat. Esim. T Rex 500:n pääratas 162 hammasta ja pinion 12 hammasta. Ei maksa paljon ebayssä. Nuo kuitenkin tehty noin kilowatin tehoille (väännöstä ei hajuakaan, tuskin paljoa). Saattaisi kestää isompiakin kuormia.
You Can't
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Joo, totta. Sitten jos tarvii tarkempia rattaita.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
VilhoM
Viestit: 99
Liittynyt: Kesä 20, 2013 21 : 15
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Mielenkiintoinen rojekti, tosin näissä on ongelmana se että teleoptiikkaa on turha DIY viritelmän päälle iskeä. Ei ole riittävän tarkkoja vehkeitä. Laajemmalla pääset varmaan viiteen minuuttiin.

Paljon käyttävät Astrotrac -nimistä seurantavehjettä. N. 1100e maksaa kaikkine hilppeineen ja mitä nyt olen päässyt testaamaan niin 105mm kakkulalla on 18 min viiruvapaa kuva on tähänastisista paras tulos. Esim. 14 millisellä tarkkuus vastaisi jo paria tuntia jolla alkaa varsin mukavasti erottumaan yksityiskohtia. Pinoaminen on tietysti keksitty mutta pitemmät valotukset on aina parempi asia.

Kennon herkkyys on tähtikuvauksessa hyvin pieni osatekijä, se vain vaikuttaa kuvan kirkkauteen. Ei siihen paljonko fotoneja päätyy kennolle = enemmän näkyvää materiaalia kuvassa. Ei kannata kirkastaa 20 fotonia jos voi kerätä vielä 500.

Teleoptiikkaa jos ei omista niin halvalla saa Newton -kaukoputkia, itse ostin 1200mm f/6 n. 250e. Vielä pitäisi hommata tuohon GoTo seurantajalusta tms että pääsisi kuvaamaan kunnolla. Lähinnä kuuta ja jupiteria sekä aurinkoa olen katsellut / kuvannut.

Tuossa kuvasarjassa on Astrotracilla kuvattuja kuvia ja kuu sitten tuolla kaukoputkella.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/koti ... it/1986631

-V
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Hieman liikaa terävöitettyjä noi Savon Sanomien kuvat minun mielestäni. Miten olet saanut nuo värit tuohon kuuhun?

Tampereen seudulla on ollut niin huonosti pilvettömiä kelejä, että seuraajan edistäminen on ollut hidasta ja etenkin testaaminen. Sellainen takaisku ainakin tuli testaillessa huomattua, että nykyinen stepperi ei jaksa pyörittää peilijärkkäriä. Pitäisi lisätä pari ratasta ja sitten koittaa uusiksi.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
VilhoM
Viestit: 99
Liittynyt: Kesä 20, 2013 21 : 15
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Joo sitä on itsekkin tullut harmiteltua että ilmeisesti verkkopuolen poijjat (?) lisää terävöitystä tms tai sitten on ihan järjestelmään automatisoitu. Koska varsinainen kuva koneella kuitenkin näyttää hyvälle. Pakkaus varmaan tekee osansa myös.

Kuuhan ei ole mustavalkea ollenkaan, kyllä siellä väriä on kun vähän kaivelee. Saturaatiota ylöspäin ja pinoaa niin ilmakehäkään ei enää sorki pahemmin.

-V
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
Vastaa Viestiin