Schwebebahn-säätöharjoitus

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Schwebebahn-säätöharjoitus

Viesti Kirjoittaja Rockford »

EDIT:

Säädetty versio vaihdettu uuteen.

Kuva

---

Aiemmin vähän turhan hankalaksi kokemaani kovahkon valon kuvaa yritin säätää silmälle miellyttäväksi menemättä liian epäluonnolliseen (HDR-tyyliseen) suuntaan. Nappuloita on väännelty hartaudella, mutta menikö koko homma metsään?

Kuva

EDIT: Ja tältä siis näytti lähtökohta LR:n nollasäädöillä Adobe Standard -kameraprofiililla:

Kuva
Viimeksi muokannut Rockford, Tammi 05, 2015 9 : 28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Varmaankin säätö on onnistunut hyvin sillä mitään erityistä en huomaisi, ellet siitä tekstissä kertoisi.

Nyt en ole kunnon näytön ääressä, mutta ehkä kuva voisi olla jopa hieman jyrkempi. Vai olisikohan saturaatio luiskahtanut hieman alhaiseksi kun vähensit kontrastia.

Ihan kiva kuva sinänsä, mutta enempi dokumentti kiinnostavasta kohteesta kuin kiinnostava valokuva. (Tämä ei liene yllätys.)
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kiitos kommentista. On tuossa aika valtava ero luomusävyihin, mutta hyvä jos käsittely ei iske liikaa silmille. Saturaatiota on tiputettu reilusti (ja tahallisesti) samalla kun värimaailmaa on epäluonnollistettu.

Voisin tietysti laittaa säätämättömänkin näkyville jossain vaiheessa. Kuva on toki dokumentaarinen, mutta mun silmää tässä viehättää erityisesti tuon radan sulautuminen osaksi luontoa. Jokea myötäilevä rata siis on minusta hauskasti lähes orgaaninen rakenne ollakseen kuitenkin ihmisen tekemä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Taivas on omaan silmään tunkkaisen oloinen.

Itse kokeilisin vielä kahta ratkaisua ja vertailisin vaikutelmaa:

"iloisempaa" väriversiota (ilman claritya ja voimakasta terävöitystä)

ja mv:tä, koska vihreä dominoi kuvaa
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Rockford kirjoitti:Voisin tietysti laittaa säätämättömänkin näkyville jossain vaiheessa.
Kun on kyse _säätämisen_ onnistumisesta, ei siitä voi sanoa sanaakaan tietämättä mitä on säädetty.
Matti Vuori
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

moonshine kirjoitti:Taivas on omaan silmään tunkkaisen oloinen.

Itse kokeilisin vielä kahta ratkaisua ja vertailisin vaikutelmaa:

"iloisempaa" väriversiota (ilman claritya ja voimakasta terävöitystä)

ja mv:tä, koska vihreä dominoi kuvaa
Olen samaa mieltä taivaasta, sitä voisi parantaa. Clarityä tuossa ei juuri olekaan kuin ihan paikallisesti, mutta Unsharp Maskilla tehtyä paikallisen kontrastin nostoa toki on myös (ei sitäkään kaikkialla). Taitaa tuo ylle lisäämäni alkuperäinen olla jo valmiiksi vähän kuin se "iloisempi" väriversio, toki tuolla kameraprofiilla turhankin jyrkkä. Mun silmään tuo alkuperäinen värimaailma ei vaan toimi oikein hyvin vaikka sen sääteleekin kontrastiltaan kuten käsitelty versio on. MV:tä en ole kokeillut, joku tästä varmasti senkin osaisi hyvin tehdä, mutta en tiedä osaanko minä.
mvuori kirjoitti:Kun on kyse _säätämisen_ onnistumisesta, ei siitä voi sanoa sanaakaan tietämättä mitä on säädetty.
Nollasäätöversio lisätty nyt alkuperäiseen viestiin.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Gamma
Viestit: 1724
Liittynyt: Tammi 13, 2004 14 : 14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gamma »

Säätämätön väreiltään paljon parempi, raikkaampi. Eikö tuossa olisi riittänyt maltillinen varjojen avaus?
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Gamma kirjoitti:Säätämätön väreiltään paljon parempi, raikkaampi. Eikö tuossa olisi riittänyt maltillinen varjojen avaus?
Pakko sanoa että olen samaa mieltä. Säädetty näyttää platkulta.
Vihreä väri on muuttunut lähes harmaaksi.

Minä kyllä saatan olla värisokeana himpun huono kommentoimaan väreistä.

Edit: Ja pitää vielä varmistaa kumpi on se orginaali? Alempihan siis näyttää selkeästi paremmalta.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Gamma kirjoitti:Säätämätön väreiltään paljon parempi, raikkaampi. Eikö tuossa olisi riittänyt maltillinen varjojen avaus?
Kiitos kommentista. Itse kyllä tykkään edelleen säädetystä enemmän, mutta se mikä on riittävä tai sopiva taso esimerkiksi tuolle varjojen avaukselle on tietysti makuasia jos joku. En kuitenkaan halunnut tässä avata varjoja globaalisti vaan valikoiden. Pyrkimys oli saada katsojan huomio "syvemmälle" kuvaan kun alkuperäisen kova kontrasti ainakin mulla lähinnä sattui silmiin.
paaton kirjoitti:Pakko sanoa että olen samaa mieltä. Säädetty näyttää platkulta.
Vihreä väri on muuttunut lähes harmaaksi.

Minä kyllä saatan olla värisokeana himpun huono kommentoimaan väreistä.

Edit: Ja pitää vielä varmistaa kumpi on se orginaali? Alempihan siis näyttää selkeästi paremmalta.
Kiitos myös! Alempi on tosiaan originaali. Vihreän harmaus on tahallisen saturaation vähennyksen ja hue-säätelyn tulosta. Tein jo uuden version, jossa on korjattu taivaan väriä ja vähemmän lisättyä paikallista kontrastia USM:llä ja hiukan enemmän saturaatiota puskissa. Ero on kuitenkin niin pieni että ehkä sitä ei kannata nyt tähän sotkea.

Tämmöiset ketjut on kyllä opettavaisia. Näkee sen että jos yrittää miellyttää omaa silmää niin lopputulos on äkkiä toisten silmissä jotain ihan muuta. Mutta näinhän se on monessa muussakin asiassa kuin valokuvauksessa. Eikä siitä pidä tehdä kenenkään ongelmaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Jos kuvataan kirkkaassa auringonpaisteessa niin saisi se näkyä kuvan kirkkautena ja värien puhtautena. Muutoin kuva on ristiriitainen.
Varmaan jossain ohjeessa lukee että blacksit tarttee aina vetää seinään kiinni ja sitten avata varjoja. Monta kertaa avaan vain varjoja ja jätän histogrammin irti seinästä.
LR:n lähtökohtana käytän kamerakohtaista neutral asetusta.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
Vastaa Viestiin