Zoomista kiintään. Suosituksia Please.

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Zoomista kiintään. Suosituksia Please.

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Tervehdys asiantuntijat.

Tiedän että tämä kysymys kuuluu niihin hypoteettisiin, mutta jos vaikka löytyisi se kuuluisa "kultajyvä".

-runko: D800
-zoomi: AF S Nikkor 24-120mm1:4 G ED

Kyseinen zoomi on se jota käytän noin 90% kuviini. Se on vähän "pimeä", kuten Nomad aikoinaan asian ilmaisi. Toisaalta se on osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi lähes kaikkeen. Matkoillakin riittää vain yksi optiikka. Tekee vielä hyvää jälkeä zoomiksi.


Nyt on ajatukset ns. hukkateillä ja himoittaa D810 runko.
Jotta saisin kaikki irti rungosta niin olen ajatellut myös samalla uusia optiikkaa jotka olisivat kiinteä polttovälisiä.

Kysymys kuuluukin, mitä polttovälejä ja optiikoita suosittelisitte jotta "jälki" olisi paras mahdollinen ko. rungolle.
Se mitä kaipaan lisäksi on F4 suurempaa aukkoa.

Hyvin paerusteltuja ehdotuksia odotellen.

Effeuno.

Huom. sivuseikka on sitten se, että osaanko käyttää kameraani / optiikkoja kuvan sisällön luomiseen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sinulle sopivat polttovälit on sen verran omakohtainen valinta, että hankala suositella mitään ehdotonta hankintaa. Yksi suosituimmista kahden kiinteän perusseteistä lienee 35mm + 85mm. Muitakin vaihtoehtoja löytyy tietysti loputtomasti, esimerkiksi 24/28mm + 50mm. Kolmella lasilla vaihtoehtojen määrä räjähtää käsiin jos ei ole erityistä mieltymystä yhteen kai kahteen polttoväliin.

Sigman 35mm f/1.4 DG HSM A on loistava. Nikonin oma AF-S 85mm f/1.8G on myös terävä ja mukavan kevyt, siinä on häirinnyt vain kontrastikkaiden epäterävien reunojen värivirheet (ns. bokeh-CA). 50mm osastollakin lähtisin itse katsomaan Sigmaa, mutta joku on varmasti eri mieltä tästä.

Jos oikeasti haluat parasta mahdollistä jälkeä eikä hinnalla tai polttovälillä ole niin väliä niin tätä kannattaa harkita: http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nik ... -D810__963
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Rockford kirjoitti:Sinulle sopivat polttovälit on sen verran omakohtainen valinta, että hankala suositella mitään ehdotonta hankintaa. Yksi suosituimmista kahden kiinteän perusseteistä lienee 35mm + 85mm. Muitakin vaihtoehtoja löytyy tietysti loputtomasti, esimerkiksi 24/28mm + 50mm. Kolmella lasilla vaihtoehtojen määrä räjähtää käsiin jos ei ole erityistä mieltymystä yhteen kai kahteen polttoväliin.

Sigman 35mm f/1.4 DG HSM A on loistava. Nikonin oma AF-S 85mm f/1.8G on myös terävä ja mukavan kevyt, siinä on häirinnyt vain kontrastikkaiden epäterävien reunojen värivirheet (ns. bokeh-CA). 50mm osastollakin lähtisin itse katsomaan Sigmaa, mutta joku on varmasti eri mieltä tästä.

Jos oikeasti haluat parasta mahdollistä jälkeä eikä hinnalla tai polttovälillä ole niin väliä niin tätä kannattaa harkita: http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nik ... -D810__963

Hyvä aloitus Rockford, kiitos.


Ymmärrän että toisen mieltymyksiin on vaikea suositella jotain tiettyä polttoväliä, joten muutama ajatusviiva tarkennukseksi.

-tuo 24-120 on ollut pääpiirteittäin kattava polttovälialue. Joskus on jäänyt, lähinnä reissussa, kaipaamaan hieman lyhyempää päätä, johon löytyy 16-24 zoomi, mutta ei ole mukana reissuilla.
-yli 120 mm pituutta olen kaivannut harvoin.
-edellisessä elämässä, 1970-1980 luvuilla, kuvasin paljon 85 mm joka on nytkin ajatuksissa kiinteänä.
-35 mm on mielestäni hieman liian kapea polttoväli.
-24mm ??
-edellisessä elämässä oli silloin ns. pakollinen 135 mm joka ryvettyi lähinnä kameralaukun puhjalla.
-löytyykö 100-150 mm luokassa +- jotain, järkevää optiikkaa?
-ehkä kolme optiikkaa olisi se compacti määrä, mutta mitkä?
-tuo 200 mm olisi varmaan namu, mutta sen tyyppisen tarve on ehkä kerran vuodessa joten jääköön "kuolaus" asteelle. Kun ikääkin on vähintäin riittävästi niin jätetään herkuttelu nuoremmille.

Lisää löylyä kehiin kiitos.
Effeuno
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Jos oletetaan että pelimerkeistä ei niin tarvi välittää niin käsittääkseni terävimmät setit tarjoilee seuraavat putkelot:

AF-S 14-24/2.8G
Sigma 35/1.4 Art
Zeiss Otus 55/1.4 tai Sigma 50/1.4 Art
Zeiss Otus 85/1.4 tai AF-S 85/1.4G
Zeiss Apo Sonnar T* 135/2 tai Sigma 150/2.8 OS Macro

Itse vetelen menemään 35/1.4 Artilla ja 85/1.4G:llä kun kiinteillä mennään. Nämä on hyvä paketti.
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Jos ei ole erityistä tarvetta tietylle polttovälille, niin laittaisin tuon 24-120mm rinnalle vaikka Sigma 50mm 1.4.
Magneetto
Viestit: 1526
Liittynyt: Helmi 03, 2010 15 : 19

Viesti Kirjoittaja Magneetto »

Tämä on suo mikä jokaisen on kuljettava itse:-)

Mulla löytyy alle 150 millisiä afs28, afs60 ja afs105, siinä on kolme, ovat hyviä lukuunottamatta 28:n muovisuutta:-)
Kuvanlaatua on hyvä siinäkin.

Runkoina d800e ja d3s.

Pohdinnan tueksi...
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Kuljen reisussa usein parin primen kanssa. Tavallisemmin kassissa on 28mm ja 50mm tai 85mm. Omistan lisäksi Voigtländerin kätevän 20mm/3.5 pannarin. Sen voi sujauttaa vaikka taskuun jos tuntuu siltä, että tarvitsee laajiksen.

Jos tuntuu, että tele on tarpeen niin 28mm/2 ja 70-200mm/4 on vielä varsin kuljeteltavissa oleva yhdistelmä.

Kameroina täyskennoisia Nikoneita.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulle tärkeysjärjestys: 85, 50, 24, 100 makro....35 ja 135 mm.
Viimeksimainittua ei (vielä?) ole ja tokavika on aika köppänen.
Merkki on eri, mutta väliäkö sillä.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Moska
Viestit: 1256
Liittynyt: Maalis 29, 2010 15 : 07

Viesti Kirjoittaja Moska »

Makuasioita, sanoi mäyräkoira, kun muniaan nuoli.
Mikä polttoväli on sopiva yhdelle, ei välttämättä ole sitä enää toiselle. Dx-rungossa minun suosikki oli 35mm ja nyt Fx-rungossa 50mm. Itselläni on 20mm, 50mm ja 85mm primet (on muutama yleiszoomikin) ja seuraavasti ne minulla toimii:
- 20mm on todella haasteellinen kuvattava. Aina tahtoo kohde jäädä kauas, eikä sitä siitä takatelkkarista edes tajua. Totuus selviää vasta kotona suuremmalta näytöltä. 20mm on jo todella laaja, eikä sovellu esim. ihmisien kuvaukseen, kuin tarkkaan harkiten ja sittenkin tehokeinona.
- 50mm on lasi, joka pitää aina pikkuisen väkisin ottaa pois kamerasta. Jotkut sanoo ettei se ole jännittävä, tai se ei ole mitään muutakaan - ovat varmaankin oikeassa. Todella hyvä polttoväli ainakin minulle.
- 85mm oli minulla pikkutelenä ja muotokuvina Dx:ssä, mutta nyt se on vähän kärsinyt inflaatiota Fx:n kanssa. Hyvä ja hyvin piirtävä, mutta sisällä jo ahdas ja pihalla 70-200mm vie sen työt. Hyvä lasi, mutta minulla jää hieman väliin.

- Joku 28...35mm voisi olla myös sopiva laajakulma, joka ei vielä hirveästi vääristä. Varsinkin sisällä kuvatessa, antaa 50mm:stä enempi tilaa.

Itse suosittelen tuossa mietintä tilanteessa ostamaan vaikka jonkun Nikkorin 50mm f/1.4, tai f/1.8 lasin, joita jaetaan satasen puolin ja toisin. Hinta on niin halpa lasin antiin verrattuna, ettei siinä voi mennä metsään ja tarvittaessa rahat saa myydessä aina takaisin. Kun sillä satasen sijoituksella on muutaman viikon räiskinyt, voi harkita onko tarvetta jollekin muulle.
Maffer
Viestit: 21493
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Zeiss 21mm riittää. Jos ei riitä, niin olet liian kaukana. Siitä voi vähän kroppailla niin saa vielä 50mm kuva-alan hyvin kun on tuo 36MP mistä ottaa.
Veepee82
Viestit: 517
Liittynyt: Kesä 02, 2009 23 : 36
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veepee82 »

Itse tykkään sigman 35mm:stä eniten. 50mm (Nikon 1.8g) myös erittäin viehättävä. 85mm (nikon 1.8g) harvoin nokalla, hyvä optiikka mutta en osaa juuri käyttää muussa ku naamakuvissa. 105mm (Nikon 2.8 vr) enimmäkseen makroilussa, mutta toimii hyvin myös naamakuvissa.

Se 24-120 f4 on kyllä hyvä reissu linssi :)
rtfm
Viestit: 410
Liittynyt: Tammi 11, 2012 21 : 32

Viesti Kirjoittaja rtfm »

Kuten yllä todettiin, jokaisen on itse käytävä tämän suon läpi.
Hommaa helpottaa jos viitsii käydä läpi vanhat kuvat jollakin työkalulla ja selvittää millä polttoväleillä on eniten kuvannut.
Tein tuon harjoituksen kun luovuin 24-70/2.8G :stä.
Nyt on käytössä Nikon 24/1.4G ja Sigma 35/1.4. 85mm:stä olen suunnitellut hankkivani varmaan reilun vuoden mutta loppujen lopuksi 70-200VR2 on korvannut sen.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Oliko Sigman 24 f/1.4 tulossa alkuvuoden aikana markkinoille?
Hinta ym. ei ehkä tiedossa mutta tuolle polttovälille luulisi olevan ominaisuudet kohdillaan mikäli laatu sama kuin muissa "a"-sarjalaisissa.
Jos 24mm sopiva.
saloma-3
Viestit: 417
Liittynyt: Loka 31, 2004 18 : 34

Viesti Kirjoittaja saloma-3 »

Oletko tutkinut tuolta:
http://www.dxomark.com/Lenses/Ratings

Itsellesi tärkeät polttovälit saatat löyää tarkastelemalla, millä polttovälillä olet kuvia eniten ottanut zoomilla. Löytyy softalla helposti.
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Ville^K kirjoitti:Jos oletetaan että pelimerkeistä ei niin tarvi välittää niin käsittääkseni terävimmät setit tarjoilee seuraavat putkelot:

AF-S 14-24/2.8G
Sigma 35/1.4 Art
Zeiss Otus 55/1.4 tai Sigma 50/1.4 Art
Zeiss Otus 85/1.4 tai AF-S 85/1.4G
Zeiss Apo Sonnar T* 135/2 tai Sigma 150/2.8 OS Macro

Itse vetelen menemään 35/1.4 Artilla ja 85/1.4G:llä kun kiinteillä mennään. Nämä on hyvä paketti.
Kiitos Ville-K kommentista en muuten niennyt, että noita Zeissin optiikkoja saa myös Nikoniin. Ilmeisesti toimivat Nikonin rungon kanssa kutenpitääkin. Laitetaan lähempään tarkasteluun.
Effeuno
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Magneetto kirjoitti:Tämä on suo mikä jokaisen on kuljettava itse:-)

Mulla löytyy alle 150 millisiä afs28, afs60 ja afs105, siinä on kolme, ovat hyviä lukuunottamatta 28:n muovisuutta:-)
Kuvanlaatua on hyvä siinäkin.

Runkoina d800e ja d3s.

Pohdinnan tueksi...
Kiitos Magneetto.

Tämä on todellinen suo ja vielä varsin upottava.
Jossain noilla mainitsemillasi polttoväleillä sitä varmaan tullaan kulkemaan. Ns. edellisessä elämässä oli 28 mm, 50 mm jota en juuri käyttänyt 85 mm joka oli todella paljon käytössä ja se laukun ankkurina toiminut 135 mm.
Harkinta jatkuu.
Effeuno
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

nomad kirjoitti:Kuljen reisussa usein parin primen kanssa. Tavallisemmin kassissa on 28mm ja 50mm tai 85mm. Omistan lisäksi Voigtländerin kätevän 20mm/3.5 pannarin. Sen voi sujauttaa vaikka taskuun jos tuntuu siltä, että tarvitsee laajiksen.

Jos tuntuu, että tele on tarpeen niin 28mm/2 ja 70-200mm/4 on vielä varsin kuljeteltavissa oleva yhdistelmä.

Kameroina täyskennoisia Nikoneita.
Kiitos Nomad.

Reissussa ne minullakin pääasiassa kulkee, joten se paino on yksi ratkaiseva tekijä joka pudottanee 70-200 pois.
28 mm saattaisi olla hyvin lähellä laajinta päätä ja 85 siinä keskipaikkeilla.
Effeuno
Viimeksi muokannut effeuno, Joulu 28, 2014 11 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mappe
Viestit: 1103
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

effeuno kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:Jos oletetaan että pelimerkeistä ei niin tarvi välittää niin käsittääkseni terävimmät setit tarjoilee seuraavat putkelot:

AF-S 14-24/2.8G
Sigma 35/1.4 Art
Zeiss Otus 55/1.4 tai Sigma 50/1.4 Art
Zeiss Otus 85/1.4 tai AF-S 85/1.4G
Zeiss Apo Sonnar T* 135/2 tai Sigma 150/2.8 OS Macro

Itse vetelen menemään 35/1.4 Artilla ja 85/1.4G:llä kun kiinteillä mennään. Nämä on hyvä paketti.
Kiitos Ville-K kommentista en muuten niennyt, että noita Zeissin optiikkoja saa myös Nikoniin. Ilmeisesti toimivat Nikonin rungon kanssa kutenpitääkin. Laitetaan lähempään tarkasteluun.
Effeuno
Zeissien kanssa kannattaa muistaa että ne ovat MF laseja ja tarkennus vaatii liveview käyttöä isoilla aukoilla, etsimestä menee arpomiseksi.
effeuno
Viestit: 385
Liittynyt: Elo 28, 2008 13 : 14

Viesti Kirjoittaja effeuno »

Hannu KH kirjoitti:Mulle tärkeysjärjestys: 85, 50, 24, 100 makro....35 ja 135 mm.
Viimeksimainittua ei (vielä?) ole ja tokavika on aika köppänen.
Merkki on eri, mutta väliäkö sillä.
Hannu KH;n ehdotus olisi todella kattava, mutta sitten tulee se määrä ja paino reissussa.
Miten 105 makro toimii yleisoptiikkana?
Effeuno
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

mappe kirjoitti:Zeissien kanssa kannattaa muistaa että ne ovat MF laseja ja tarkennus vaatii liveview käyttöä isoilla aukoilla, etsimestä menee arpomiseksi.
Juurikin näin.

Laitoin korvaavat automaattitarkenteiset laadukkaat putket Zeissien perään.
Vastaa Viestiin