Olympus omd em1:sen yhteensopivuus panan linsseihin?

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
anttihyvä
Viestit: 46
Liittynyt: Marras 06, 2008 23 : 35

Olympus omd em1:sen yhteensopivuus panan linsseihin?

Viesti Kirjoittaja anttihyvä »

Onko teillä ollut ongelmia panan linssien ja olympus omd em1:sen kanssa. Itsellä on vanhastaan panan kätevä pannukakku laajis 20mm 1.7 ja se eka versio. Nyt mietin olyn ostoa. Mietin toimiiko tuo olyn kanssa kun netissä kerrottiin olleet ongelmia isoilla iso luvuilla.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
smitikka
Viestit: 71
Liittynyt: Touko 03, 2004 11 : 08
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja smitikka »

En ole huomannut mitään ongelmia Panan linssien kanssa. 20 mm toimii mainiosti, samoin 42,5. Runkoina em-1. Myös vaimon em-10:ssä kaikki toimii moitteetomasti.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Olen kuvannut aloituksessa mainitulla Panan 20-millisellä "since day one" enkä ole koskaan huomannut mitään outoa. Tosin itse en käytä niitä äärimmäisiä herkkyyksiäkään, joilla jotkut ovat bandingiä havainneet.

Minulla on ollut tilaisuus kokeilla ja käyttää kymmenkuntaa (10+) eri Panasonic-objektiivia. Yhdenkään kanssa ei ole ollut moittimista toiminnan suhteen eri Olympus-rungoissa. E-M1:n kanssa olen käyttänyt kuutta eri Panasonic-objektiivia.

Uusimmissa Olympus-rungoissa on esimerkiksi objektiivin diffraktion suhteen adaptiivinen terävöitys jpeg-kuvauksessa. Tällaiset jutut eivät toimi Panasonic-objektiiveilla, koska kameran muistissa on vain Olympus-objektiivien data. Asetuksissa valittu vakioterävöitys toimii luonnollisesti.
janu5
Viestit: 461
Liittynyt: Kesä 22, 2011 18 : 07

Viesti Kirjoittaja janu5 »

Olenkin muutaman kerran ihmetellyt tuota raidoitusta kuvissa joissa suuri herkkyys, ei tullut mieleen että johtuu lasista. Mutta kyllä, nokalla on ollut juurikin tuo Panasonic 20/1.7 ii näissä tapauksissa. Harmillista koska kyseessä on muuten niin erinomainen lasi.

ISO4000 sekä valotuksen nosto yhden aukon verran lightroomissa
[img][img]https://farm9.staticflickr.com/8664/15913671190_718400243c_c.jpg[/img]_C030038 by janhankaniemi, on Flickr[/img]

ISO500
[img][img]https://farm8.staticflickr.com/7467/15481284513_385945aa84_c.jpg[/img]_C030039 by janhankaniemi, on Flickr[/img]
Matti_JH
Viestit: 12067
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Jos kuvaa m4/3:lla iso 4000 ja nostaa vielä aukon valotusta jälkikäsittelyssä, niin en epäile, etteikö jotakin kuvanlaadullisesti epäkuranttia löydy.
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Hel_Nis: olipas asiantunteva kommentti.
Toivottavasti menee jouluglögin piikkiin :)

Kävin hätäsesti vapaalta kädeltä ottamassa naapurin männystä kuvan.


Kuva


e-m1, 17mm, iso4000

photarissa valoja ylös, pieni kohinan poisto, terävöitys sekä bw.

Janu5 et maininnut mikä runko sinulla on käytössä?

edit: Näyttää olevan e-m5
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

CA-ongelmia on valitettavasti, eritoten 7-14 ja 25 mm laseilla.

Voimakas kontrasti ja suuri aukko saa aikaan huonoimman lopputuloksen. Yleensä helppo ja nopea poistaa mutta joskus aika *sensuroitu*.

Sinällään ärsyttävä asia järjestelmän kannalta sekä käytännössä että mielikuvien tasolla. Lienee mahdotonta korjata softapäivityksillä; ainoa toivo tulevaisuuden runkojen parempi yhteensopivuus?
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

hyvin toimivat mutta mulla on pikku ongelma toisinpäin. Kuvasin m9-18 lasilla sekä E-M1:llä että Panan GH3:lla joka oikaisee pulleat linjat tosi hyvin. . E-m1 ja linssin firmwarekin pitäs olla päivitetty. Vertasin tuota vääristymää 12-50 "pullonpohja" linssiin ja siinä sivut on viivasuorat vaikka vääristymää ilman korjausta on vaikka muille jakaa.
Vastaa Viestiin