vielä kerran OM-D

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Kipe kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Harmittavaa tuossa 12-40mm zoomissa oli heppoinen vastavalosuoja...
Tätä jatkuvaa valitusta olen ihmetellyt, sillä minusta tuo vastavalosuoja napsahtaa kivasti kiinni ja pysyy hyvin kyydissä mukana. Se on ainakin minulla hyvin samanlainen kuin esimerkiksi Canonin 8-15/4:n vastavalosuoja. Jos surkeata haluaa etsiä niin inhoan eniten Canon TS 90/2.8 vastavaonsuojaa, joka on sekä vaikea laittaa paikalle että usein irtoava. Ostaessani tuon linssin kokeilin millainen se on ja siksi en näe mitään syytä valittaa jos vastavalosuoja irtoaa. Tuollaiset asiat on helppo korjata minuttiliimalla :D





2.11.2014
Hannu KH kirjoitti:Vajaan kuukauden ja 3500 kuvan jälkeen EM-1 tuntuu käteen koko ajan kivemmalta. C 5D Mk2 on aina ollut käteen liian suuri, joten ei mikään yllätys että se tuntuu kamalalta.

17.1.2015
Hannu KH kirjoitti: 10-sarjan Canonit kahvalla on aika sopivan kokoisia mulle. 5D & 5D mk2 on vähän liian suuria kouraani.
E-M1 oli ihan liian pieni. Se oli ohkainen ja nappulat pieniä ja ahtaasti sijoitettuja. Oli tunne että kuvatessa pitää kameraa säädellä silmälasin välistä ja hampaankolosta, kaikki on sujuvaakäyttöä ajatellen liian lähellä. Mukana kuskattavana se tietysi on ihan kiva.
Näinhän se menee. Kun joku asia alkaa harmittaa, niin huomaa, ettei tuote ole muutenkaan paras mahdollinen. Jos jonkun käyttäminen ei tunnu kivalta, niin silloin kannattaa vaihtaa vanhaan ja turvalliseen.

Minä vaihdoin omd:hen 5DMIII:stä ja pidän uuden kameran ongelmista enemmän kuin edellisen. En kuitenkaan tunne tarvetta haukkua Canoania vaan päinvastoin katson ostaisinko vielä 5DMIV:n. Jos Canoniin saadaan kunnon linux, niin kamerasta tulee äkkiä hyvin mielenkiintoinen...

Välillä tuntuu, että hermo menee Sony a7S:n ja Canonin EF:n yhdistäviin adaptereihin.
Mitä linuxin ohjelmaa olet käyttänyt olyn kuvia käsitellessä? Asennutin taannnoin ubuntun xp:n tilalle ja mietin että mikähän olisi paras rawkonvertteri Gimpin rinnalle.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Hannu KH kirjoitti: Juu, olympusta ei saisi haukkua, saa paljon vihamiehiä, canonia voi haukkua ihan vapaasti, käyttäjät kestää sen.

Itse pudotin 12-40mm vastavalosuojan Helsingin kadulle, huomasin sen ja harhailin 200 m matkan takaisinpäin ja nappasin sen keskeltä ihmisvilinää...onneksi löytyi ehjänä....lelu mikä lelu.

PS. Jos oot lukenut kaikki mun kirjoitukset, niin löytyy sieltä jotain plussaakin. Varmaan monelle ihan riittävä peli.
Uskoisin että ajoittain ilmenevä herkkänahkaisuus johtuu paljolti siitä, että monasti haukutaan vailla sen kummempaa käyttökokemusta tai asiantuntemusta. Suoranaista trollaamistakin ilmenee. En nyt tarkoita tässä millään tavalla sinua, nähdäkseni olet aivan asiallisesti kertonut mikä sinulla E-M1:n kanssa mätti, turha siitä on kenenkään poroja vetää sieraimeen. Kamerat on kuvaamista varten, eikä siitä mitään tule jos joutuu työkalun kanssa tappelemaan. Itselleni E-M1 on osoittautunut oikein sopivaksi välineeksi, joskin oppimiskynnys on ollut jyrkkä.

Minulla 12-40mm vastavalosuoja pysyy tiukasti paikallaan. Aika kovaa sitä joutuu vääntämään että lähtee irti ilman lukkonapin painamista. Ilmeisesti jotain laatupoikkeamia sitten joissakin yksilöissä, mene ja tiedä. Melko hyödytön kapistus se joka tapauksessa on, koska kyseinen objektiivi ei ole herkkä vastavalolle ja lisäksi vastis on vähän turhan lyhyt ollakseen erityisen tehokas.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

ruutu kirjoitti: Mitä linuxin ohjelmaa olet käyttänyt olyn kuvia käsitellessä? Asennutin taannnoin ubuntun xp:n tilalle ja mietin että mikähän olisi paras rawkonvertteri Gimpin rinnalle.
Minulla on Linuxin RAW-kääntäjistä kokemuksia vain Darktablesta. Erinomainen käyttöliittymä, oikeastaan täsmälleen sama kuin Lightroomissa. En ollut tyytyväinen siihen tapaan jolla se käsitteli aikanaan Sonyn ARW-filejä, demosaic-algoritmi ei tainnut oikein kunnolla Sonyn fileitä ymmärtää ja tuotti välillä aivan hirvän näköistä jälkeä. En ole käyttänyt kolmeen vuoteen, joten en osaa sanoa mikä on nykytilanne. Kannattaa ilman muuta kokeilla, koska ohjelma on kuitenkin ilmainen.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Hannu KH kirjoitti: Juu, olympusta ei saisi haukkua, saa paljon vihamiehiä, canonia voi haukkua ihan vapaasti, käyttäjät kestää sen.
Onko Canon-ketjuissa joku sama naama suoltamassa dissausta joka viikko? Siis niin ettei kerta kommentointi riitä vaan sama tarina kirjoitetaan kerta toisensa jälkeen kaikkiin ketjuihin? En ole lukenut näitä ketjuja. Mielestäni Nikon-ketjuissa ei ole tätä ongelmaa?

Minusta näyttää siltä että olet oikein ottanut asiaksesi levittää Oly-dissausta systemaattisesti. Pidän tätä toimintaa aika outona :/
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Ville^K kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Juu, olympusta ei saisi haukkua, saa paljon vihamiehiä, canonia voi haukkua ihan vapaasti, käyttäjät kestää sen.
Onko Canon-ketjuissa joku sama naama suoltamassa dissausta joka viikko? Siis niin ettei kerta kommentointi riitä vaan sama tarina kirjoitetaan kerta toisensa jälkeen kaikkiin ketjuihin? En ole lukenut näitä ketjuja. Mielestäni Nikon-ketjuissa ei ole tätä ongelmaa?

Minusta näyttää siltä että olet oikein ottanut asiaksesi levittää Oly-dissausta systemaattisesti. Pidän tätä toimintaa aika outona :/
Enpä tiedä oonko joka viikko kirjoittelemassa. Eikö tähän omaan aloittamaan ketjuun saa kommentoida? Tuskin olisin tällä viikolla kirjoittanutkaan, mutta kiinnosti lukea kun joku tämän vanhan aloittamani ketjun nosti päivänvaloon.

Itse oon 100 % sanojeni takana, enkä mielestäni ole kirjoittanut mitään asiatonta, esim. käyttäjiin kohdistuvia herjoja ja oon käyttänyt Olympusta enemmän kuin yhden päivän.

Lisäksi oon koittanut kirjoittaa joka ketjuun siihen kuuluvaa asiaa, en vierestä. Oon myös kysynyt jostain pienestä olympuksen ominaisuudesta jä nöyränä ottanut kommentit vastaan.

Kaikki eivät vaan näköjään siedä oman merkin arvosteluja.

Ps. Täsmennettäköön vielä kerran:

E-M1 teki ihan hyvän näköistä kuvaa muulloin, paitsi yhdessä minulle tarpeellisissa haastavissa olosuhteissa. Ja okei, eräs mestari kirjoitti että en osaa, joten oli syytä siirtyä helppokäyttöisempiin runkoihin.

Värimaailma oli aika kiva.

Studiokuvausominaisuudet oli pieni pettymys, mutta kyllä senkin kanssa olis voinut elä.

Pieni rakenne on ihan kiva, mutta ei kuitenkaan mulle kameran tärkein ominaisuus.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
raineri
Viestit: 1428
Liittynyt: Marras 27, 2004 1 : 27

Viesti Kirjoittaja raineri »

Yleisellä tasolla vastavalosuojista.
Mulla vitriinissä keskikoon Mamyah objektiiveinen. Kaikissa linsseissä suodinkiesteeseen ruuvattava vastis jonka saa vielä rullatuksi obiskan päälle. Mikä mahtaa olla syy että näistä on luovuttu joka merkin kohdalla.
Mun mielestä paras ja toimivin ratkaisu koko vv onjelmaan ?
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

raineri kirjoitti:Yleisellä tasolla vastavalosuojista.
Mulla vitriinissä keskikoon Mamyah objektiiveinen. Kaikissa linsseissä suodinkiesteeseen ruuvattava vastis jonka saa vielä rullatuksi obiskan päälle. Mikä mahtaa olla syy että näistä on luovuttu joka merkin kohdalla.
Mun mielestä paras ja toimivin ratkaisu koko vv onjelmaan ?
Hinta lienee syynä. Hienokierteitä ei voi kunnolla ruiskupuristaa vaan ne joudutaan työstämään. Euron valmistuskulujen sijaan osa maksaakin 10 euroa tehdä.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Tämähän on kiinnostava uutinen, varsinkin kun m4/3 ei omin avuinkaan mitenkään huonosti pärjännyt... http://www.dpreview.com/articles/596769 ... on-sensors
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Humminbird kirjoitti:
raineri kirjoitti:Yleisellä tasolla vastavalosuojista.
Mulla vitriinissä keskikoon Mamyah objektiiveinen. Kaikissa linsseissä suodinkiesteeseen ruuvattava vastis jonka saa vielä rullatuksi obiskan päälle. Mikä mahtaa olla syy että näistä on luovuttu joka merkin kohdalla.
Mun mielestä paras ja toimivin ratkaisu koko vv onjelmaan ?
Hinta lienee syynä. Hienokierteitä ei voi kunnolla ruiskupuristaa vaan ne joudutaan työstämään. Euron valmistuskulujen sijaan osa maksaakin 10 euroa tehdä.


Mahtaako olla. Suotimia ja vastiksia, joissa on hieno kierre, tehdään kiinassa eurolla.

Tarkoittaakohan raineri kumisia vastavalosuojia? Ne kyllä sais tehdäkin paluun. Suojaa hyvin kolhuilta ja taittuu kasaan. Mutta mielestäni nekin kannattaisi tehdä kiinnittyväksi objektiivin vastis-bajonettiin, jotta filtterikierre jää sitten ihan vapaaksi suotimia varten.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

jaeaetee kirjoitti: Mahtaako olla. Suotimia ja vastiksia, joissa on hieno kierre, tehdään kiinassa eurolla.
En tarkoittanut kirjaimellisesti noita hintoja, vaan sitä että ero voi olla jopa 10 kertainen. Bajonettiin kiinnitettävä ruiskupuristusosa on kerrasta valmis, mutta jos joudut tekemään siihen kierteen eri työvaiheena, hinta nousee merkittävästi. Sanotaan nyt sitten vaikka 10 sentistä nousee euroon, niin se tuntuu jo lompakossa kun teet niitä vaikka 100 000 kappaletta.
paho
Viestit: 179
Liittynyt: Joulu 21, 2011 16 : 26

Viesti Kirjoittaja paho »

12-40 vastavalosuojan putoiluun keksin konstin. Napeista vain toinen on herkkä avaamaan lukituksen joten hioin koko napin vastiksen tasoon saakka. Nyt ei ole tippunut mutta muuten toimii entisenlaisesti.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Voikos tässä kysellä JPG kuvien värien perään?

Millaisia asetuksia te olette käyttäneet värien kanssa?
Tämä nousi mieleen kun kuvailin yhtä aikaa omalla OM-D M10:llä ja siskon Nikon D610. Molemmat suoraa JPG kuvaa, ja pakko todeta että kyllä Nikon kuvat suoraan kamerasta oli mielestäni paremmat ja sävykkäämmät kuin Olympuksessa.

Eli nyt hölmönä kyselen että pystyykö tuota eroa korjaamaan kameran asetuksilla.
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

JPG-kuvan paremmuus on niin subjektiivinen juttu, ettei taida pystyä kuin kokeilemalla, jos silloinkaan. Eka tietty pitäs tarkemmin tietää, mikä tökkii... :-) Eikä kukaan oikein voi tietää, millainen lookki on hakusessa.

Yks mikä vois auttaa on kohinan poiston ottaminen pois päältä ja curvesin säätäminen siten, että huippuvalojen tonaalisuus ois parempi (ehkä suurin problemaa jpg-kuvissa).

Kuvatiloista kokeilisin naturalia ja ehkä saturation ja contrast +1 (tai sit vivid ja molemmat -1). Muistaakseni natural-tilassa sininen alkaa helposti dominoimaan... eikä taida nyky-olyissa saada suoraan kamerasta säädettyä tarkennuksia värikohtaisesti.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Kuvasin eilen piirroksia loisteputkien valossa EM-5:lla ja kokeilin valkotasapainoa AUTO-, loisteputki- ja hehkulamppuasetuksilla. Otin JPG-kuvia ihan sähköpostin liitteeksi ei siis mihinkään sen vakavampaan projektiin. Ei vaan toiminut ja Nikonin V1 selviytyi väreistä keinovalossa paremmin. Käytin sitten pikkunikonilla otettuja kuvia, vaikka jpg-kuvat eivät olekaan niin teräviä kuin Olylla. Tietenkin tämänkin homman olisi voinut tehdä ajoissa ja päivänvalossa...
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Täytyy kyllä sanoa että nyt viikon näppäiltyä em5 mark2:sta, tuntuu että sonylla ja nikonilla on kyllä parempi awb keinovalossa sisätiloissa. Ja omd etsin, siis oikeasti evf kuva ei vastaa yhtään sitä mitä kamera suoltaa ulos, evf asetus värilämpötilanosalta onkin -5 ja edes jotenkin siedettävä. Moni dissaa just tota nikonin 1 sarjaa pienestä kennosta mutta valonmittaus/awb oli v1 muistikuvien mukaan aina just eikä melkeen. Ja jostain kumman syystä j1 salamalla otetut kuvat oli aika hyviä vaikka olikin "popup ja suoraan päin näköä". Ehkä aika kullannut muistot..
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Isosceles kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa että nyt viikon näppäiltyä em5 mark2:sta, tuntuu että sonylla ja nikonilla on kyllä parempi awb keinovalossa sisätiloissa. Ja omd etsin, siis oikeasti evf kuva ei vastaa yhtään sitä mitä kamera suoltaa ulos, evf asetus värilämpötilanosalta onkin -5 ja edes jotenkin siedettävä. Moni dissaa just tota nikonin 1 sarjaa pienestä kennosta mutta valonmittaus/awb oli v1 muistikuvien mukaan aina just eikä melkeen. Ja jostain kumman syystä j1 salamalla otetut kuvat oli aika hyviä vaikka olikin "popup ja suoraan päin näköä". Ehkä aika kullannut muistot..
Onko "keep warm colours" off?

***
Mulla on ollu tovin aikaa evf-asetuksena mv (vaikka lopputuote oiskin värillinen). Auttanee sommitelussa ja valon lukemisessa? :-)
Isosceles
Viestit: 2452
Liittynyt: Syys 23, 2005 23 : 17
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Siitäkö toi värien arpominen johtuu evf:ssä ja kuvissa? Olispa näin helppoo :D täytyy illalla testailla.

Toinen mikä askarruttanut niin kuvien selaus kännykällä wifin kautta, tuntuu että ei pääse näkemään kaikkia kuvia mitä löytyy kortilta?
torwinen
Viestit: 901
Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 43
Paikkakunta: Brexit

Viesti Kirjoittaja torwinen »

Isosceles kirjoitti:Siitäkö toi värien arpominen johtuu evf:ssä ja kuvissa? Olispa näin helppoo :D täytyy illalla testailla.

Toinen mikä askarruttanut niin kuvien selaus kännykällä wifin kautta, tuntuu että ei pääse näkemään kaikkia kuvia mitä löytyy kortilta?
Vanha artikkeli ja väärä kamera, mutta kannattaa selata läpi. Paljon yhteistä e-m5 mk2:n kanssa. Myös lämpimät värit mainittu.

https://www.dpreview.com/articles/91151 ... ympus-e-m5
jsm
Viestit: 246
Liittynyt: Huhti 13, 2003 21 : 57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jsm »

Isosceles kirjoitti:Toinen mikä askarruttanut niin kuvien selaus kännykällä wifin kautta, tuntuu että ei pääse näkemään kaikkia kuvia mitä löytyy kortilta?
Kännykkäappsi näyttää vain jpg kuvat. Raw kuvat ei näy.
ruutu
Viestit: 1312
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Mulla oli ainakin EM 5:n asetuksissa lämpimät värit pois, mutta ei oikein auttanut. Isoceles on oikeassa siinä, että nikonin ykkössarja on ollut turhaan dissattu. Ei mikään kuvamaailman kunkku, mutta noista tarjolla olevista tuuman kennoisista pokkareista ei mikään kyllä tarjoa mitään niin mullistavaa että niihin vaihtaisin.
Vastaa Viestiin