LR 4, mihin se nyt sitten pitää vaihtaa?

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

LR 4, mihin se nyt sitten pitää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Ongelmaksi muodostui 7D Mark II, jonka raweja ei LR 4:ssa auki saa, kun siihen ei muutenkaan tule enää päivityksiä.

Minkään muun ohjelman kautta en niitä jaksaa kierrättää.

Kysymys on, että onko LR 5 jo niin vanha että kohta tulee kuus ja sitten vitoseen ei taas enää tule päivityksiä?

Tai onko ehdottaa jotakin muun virman ohjelmaa, jolla Lightroom tasoinen käsittely sujuisi luontevasti?

Kiitos !
Viimeksi muokannut Miksus, Joulu 16, 2014 21 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Hanki LR&CC-pilvi niin ei tarvitse miettiä moisia.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

Ainoastaan CC:een tulee päivityksiä. 5:n DVD:tä löytyy vielä kaupoista, mutta ei välttämättä Upgrade-versioina.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Nii.

Eli tässä nyt tullaan siihen että tämähän on ihan p******ä.

Enkä usko, että olen ihan ainoa harrastaja joka ei ole valmis maksamaan kk maksua kuvankäsittely-ohjelmasta. Enkä varmaan myöskään ainoa jolle riittäisi pelkkä Lightroom ilman PS:sää..
sahe69
Viestit: 593
Liittynyt: Elo 04, 2004 1 : 46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

Pan kirjoitti:Ainoastaan CC:een tulee päivityksiä. 5:n DVD:tä löytyy vielä kaupoista, mutta ei välttämättä Upgrade-versioina.
Kyllä noitä vielä näyttää liikkuvan: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... c-paivitys
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

No näköjään juu, mutta tiedätkö että miten tuo mahtaa päivittyä uusien kameramallien myötä?

Ohjelmanahan tuo olisi vallan riittävä, mutta jos ei sitä päivitetä niin silloin siinä ei ehkä ole jujua.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Miksus kirjoitti:Nii.

Eli tässä nyt tullaan siihen että tämähän on ihan p******ä.

Enkä usko, että olen ihan ainoa harrastaja joka ei ole valmis maksamaan kk maksua kuvankäsittely-ohjelmasta. Enkä varmaan myöskään ainoa jolle riittäisi pelkkä Lightroom ilman PS:sää..
Kymppi kuussa on satakaksikymppiä vuodessa on tonnikaksisataa 10 vuodessa.
Kuusikymppiä vuodessa LR-paketista on kuusisataa 10 vuodessa.

Tuplahinta mutta onko se paljon paketista, jonka lisäksi ei tarvitse mitään lisää? Ja sitäpaitsi 10 vuoden kuluttua ei pakettivaihtoehtoa ole. Ei muilta kuin Adobeltakaan.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

ppotka kirjoitti:
Miksus kirjoitti:Nii.

Eli tässä nyt tullaan siihen että tämähän on ihan p******ä.

Enkä usko, että olen ihan ainoa harrastaja joka ei ole valmis maksamaan kk maksua kuvankäsittely-ohjelmasta. Enkä varmaan myöskään ainoa jolle riittäisi pelkkä Lightroom ilman PS:sää..
Kymppi kuussa on satakaksikymppiä vuodessa on tonnikaksisataa 10 vuodessa.
Kuusikymppiä vuodessa LR-paketista on kuusisataa 10 vuodessa.

Tuplahinta mutta onko se paljon paketista, jonka lisäksi ei tarvitse mitään lisää? Ja sitäpaitsi 10 vuoden kuluttua ei pakettivaihtoehtoa ole. Ei muilta kuin Adobeltakaan.
Adobe Production Premium 5.5 riittää vielä vuosia. Onneksi Adobe pakotti lopettamaan ettei ole houkutusta päivittää.
LR versiota kun erikseen päivittää uusille kameroille, ei muuta.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Lightroomi 5:sta saa vielä ostettua Adoben sivuilta erikseen. Hinta päivitykselle näyttäisi olevan 72.5 eur, eli hiukan edullisempi kuin Verkkokauppa. Ja päivityksiä 5:lle on tullut kokoajan, mutta varmaankin ne loppuu kun LR6 ilmestyy.

LR6 varmaankin pitäisi tulla kohtapuolin, joten siihen asti voisi yrittää muutella Canonin rawit DNG tiedostoksi Adoben sivulla löytyvällä konvertterilla ja ladata ne sitten LR4:seen. Mutta toisaalta ei sitä tiedä sitten varmaksi että saako sitä LR6:sta ostettua ilmestymisen jälkeen vielä erillisenä pakettina ja mihin hintaan.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

jmjh kirjoitti:. Mutta toisaalta ei sitä tiedä sitten varmaksi että saako sitä LR6:sta ostettua ilmestymisen jälkeen vielä erillisenä pakettina ja mihin hintaan.
Vahva epäilys on että tulee saamaan. Aika moni jättää kutosen päivityksen tekemättä, jos pilvipakko tulee.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jmjh kirjoitti:Ja päivityksiä 5:lle on tullut kokoajan, mutta varmaankin ne loppuu kun LR6 ilmestyy.
Totta kai ne loppuu. Niin ne on loppuneet tähänkin asti.
jmjh kirjoitti:LR6 varmaankin pitäisi tulla kohtapuolin, joten siihen asti voisi yrittää muutella Canonin rawit DNG tiedostoksi Adoben sivulla löytyvällä konvertterilla ja ladata ne sitten LR4:seen. Mutta toisaalta ei sitä tiedä sitten varmaksi että saako sitä LR6:sta ostettua ilmestymisen jälkeen vielä erillisenä pakettina ja mihin hintaan.
LR6:sta on huhuttu helmikuulle tai maaliskuulle. Potka varmaan tietää, vaan ei kerro :)
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

ppotka kirjoitti:Kymppi kuussa on satakaksikymppiä vuodessa on tonnikaksisataa 10 vuodessa.
Kuusikymppiä vuodessa LR-paketista on kuusisataa 10 vuodessa.

Tuplahinta mutta onko se paljon paketista, jonka lisäksi ei tarvitse mitään lisää? Ja sitäpaitsi 10 vuoden kuluttua ei pakettivaihtoehtoa ole. Ei muilta kuin Adobeltakaan.
Nykyisellä hinnalla tuo Adoben Photography Program on ilmainen, kun vertaa mitä sillä saa. Varsinkin jos photaria ei aiemmin omistanut.

Mutta kuinka kauan tilanne on tämä, jää nähtäväksi. Ilmeisesti vielä se jatkuu toistaiseksi, kun munkin tilaus siirtyi uudelle kaudelle samalla hintaa (11+ EUR/kk).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
ppotka kirjoitti:Kymppi kuussa on satakaksikymppiä vuodessa on tonnikaksisataa 10 vuodessa.
Kuusikymppiä vuodessa LR-paketista on kuusisataa 10 vuodessa.

Tuplahinta mutta onko se paljon paketista, jonka lisäksi ei tarvitse mitään lisää? Ja sitäpaitsi 10 vuoden kuluttua ei pakettivaihtoehtoa ole. Ei muilta kuin Adobeltakaan.
Nykyisellä hinnalla tuo Adoben Photography Program on ilmainen, kun vertaa mitä sillä saa. Varsinkin jos photaria ei aiemmin omistanut.
Ihmiset valittavat siitä, että Photari tulee kaupassa mukana vaikka aikaisemmin ovat kiltisti ostaneet Elementsiä Lightroomin hinnalle - ja maksaneet käytännössä saman hinnan. Kyllä tämä aika hyvä tarjous on.
mremonen kirjoitti:Mutta kuinka kauan tilanne on tämä, jää nähtäväksi. Ilmeisesti vielä se jatkuu toistaiseksi, kun munkin tilaus siirtyi uudelle kaudelle samalla hintaa (11+ EUR/kk).
Minulla ei vielä ole kk tilausta sillä olen tuuminut, että odottaisiko LR6 päivitystä vaiko ei. Toisaalta LR6 julkaisu voisi olla se paikka jossa Adobe kiristää hinnoitteluaan. Ehkäpä kannattaa toimia aika pian.

Toisaalta voi kysyä kuinka paljon Adobella on varaa nostaa hintojaan? Käyttäjien vuotaminen Picasan sun muiden ilmaisohjelmien puolelle kasvaa jos Lightroomin hinta koetaan liian korkeaksi. Tuo ongelma on olemassa jo nyt. Yksi markkinointistrategia voisi olla uuden LR-lightin tuominen varsinaisen Lightroomin rinnalle. Siinä olisi raw-konvertteri, kataloogitoiminnot sekä kuvan perussäädöt. LR-lightia voisi myydä sitten myydä hyvinkin edullisesti sillä se toimisi paitsi markkinoiden vuotokohtien paikkaajana, niin myös sisäänheittotuotteena varsinaiseen Lightroomiin (ja Adoben muihin tuotteisiin).
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Aloittajalle.

RAW to DNG -konvertterilla kuvat DNG:ksi ja sitten LR4:llä käsittely entiseen tapaan. Halvin. Joku sen jo mainitsikin aikaisemmin.
Pan
Viestit: 1456
Liittynyt: Elo 23, 2004 17 : 13

Viesti Kirjoittaja Pan »

hattumies kirjoitti:RAW to DNG -konvertterilla kuvat DNG:ksi ja sitten LR4:llä käsittely entiseen tapaan.
DNG:t toimivat myös esim. CS2:ssa, jota käytetään myös edelleen aika paljon
velijuhani
Viestit: 104
Liittynyt: Touko 14, 2004 22 : 30

Re: LR 4, mihin se nyt sitten pitää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja velijuhani »

Miksus kirjoitti:
Tai onko ehdottaa jotakin muun virman ohjelmaa, jolla Lightroom tasoinen käsittely sujuisi luontevasti?

Kiitos !
Kokeile Capture One Pro 8, siitä on 60 vuorokauden kokeiluversio.

http://www.phaseone.com/PhaseOne/Downlo ... One-8.aspx

Itse olen siirtymässä tuohon Lightroomin käytön jälkeen, vähemmällä tepuloinnilla parempi tulos.
Lightroomin kelkassa olen ollut alusta asti tai jopa aiemmin (Raw Shooter Essentials vai mikäsenytoli jonka Adobe osti ja antoi eka Lightroom-version ilmaiseksi).
Tuo Capture vaan on minulle passelimpi, testailin syksyllä 7-versiota ja sittemmin 8-versiota ja vakuutuin asiasta, hinta vain vielä mietityttää.
Miksus
Viestit: 2684
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: LR 4, mihin se nyt sitten pitää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja Miksus »

velijuhani kirjoitti:
Miksus kirjoitti:
Tai onko ehdottaa jotakin muun virman ohjelmaa, jolla Lightroom tasoinen käsittely sujuisi luontevasti?

Kiitos !
Kokeile Capture One Pro 8, siitä on 60 vuorokauden kokeiluversio.

http://www.phaseone.com/PhaseOne/Downlo ... One-8.aspx

Itse olen siirtymässä tuohon Lightroomin käytön jälkeen, vähemmällä tepuloinnilla parempi tulos.
Lightroomin kelkassa olen ollut alusta asti tai jopa aiemmin (Raw Shooter Essentials vai mikäsenytoli jonka Adobe osti ja antoi eka Lightroom-version ilmaiseksi).
Tuo Capture vaan on minulle passelimpi, testailin syksyllä 7-versiota ja sittemmin 8-versiota ja vakuutuin asiasta, hinta vain vielä mietityttää.
Kiitos vinkistä, kyllä tuo minua sen verran sylettää että ihan mukava haastaa itseään oppimaan jokin uusi järjestelmä.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: LR 4, mihin se nyt sitten pitää vaihtaa?

Viesti Kirjoittaja kohan »

Miksus kirjoitti:
velijuhani kirjoitti:
Miksus kirjoitti:
Tai onko ehdottaa jotakin muun virman ohjelmaa, jolla Lightroom tasoinen käsittely sujuisi luontevasti?

Kiitos !
Kokeile Capture One Pro 8, siitä on 60 vuorokauden kokeiluversio.

http://www.phaseone.com/PhaseOne/Downlo ... One-8.aspx

Itse olen siirtymässä tuohon Lightroomin käytön jälkeen, vähemmällä tepuloinnilla parempi tulos.
Lightroomin kelkassa olen ollut alusta asti tai jopa aiemmin (Raw Shooter Essentials vai mikäsenytoli jonka Adobe osti ja antoi eka Lightroom-version ilmaiseksi).
Tuo Capture vaan on minulle passelimpi, testailin syksyllä 7-versiota ja sittemmin 8-versiota ja vakuutuin asiasta, hinta vain vielä mietityttää.
Kiitos vinkistä, kyllä tuo minua sen verran sylettää että ihan mukava haastaa itseään oppimaan jokin uusi järjestelmä.
Sonyn raweille toimivan version saa lähes ilmaiseksi. Lataa Express versio ja päivitä se pro versioksi.
http://www.phaseone.com/en/Imaging-Soft ... -Sony.aspx
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
jusimisa
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 19, 2010 7 : 46

Viesti Kirjoittaja jusimisa »

Ristiriitaisia tunteita mulla tuohon Capture Oneen liittyen. Jo oletusasetuksilla saan omaa silmää miellyttävää jälkeä, samoin terävöitys ja highlight recovery parempi kuin LR:ssä.
Mutta: monesti lopullisen kuvan generointi saattaa tehdä mitä tahansa sotkua, samoin tulostus. Usein se myös kaatuu kesken prosessoinnin. Ilman noita ongelmia jättäisin LR:n kokonaan pois käytöstä. Näin Win8:ssa CaptureOne Pro 7:lla ja 8:lla.
Tuo 60:n päivän evaluointilisenssi kannattaa hyödyntää tarkkaan ennen ostopäätöstä.
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

jusimisa kirjoitti:Jo oletusasetuksilla...
Ihan periaattellisella tasolla, jos kuvaa rawia, miksi olla kinnostunut oletusasetuksista? Rawin idea on kuitenkin sen parhaan mahdollisen kuvan esiin loihtiminen RAW-tiedostosta - ja se ei koskaan tapahdu oletusasetuksilla. Ammatikseni olen käyttänyt vain Capture One Prota, en Lightroomia. Nyt on koneella kummatkin, enkä voi sanoa kummalla osaan tehdä teknisesti parempaa jälkeä tulostukseen tai nettiin. Ero on siinä, että Lightroomissa on enemmän mahdolisuuksia.
Vastaa Viestiin