Aloittelijan kysymyksiä, mitä milloinkin.

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

mr click kirjoitti:Minkälaisilla asetuksilla ja valossa tämän tyylistä saisi aikaan?
Se taidettiin sanoa tuolla About-sivulla "One camera, one lens, one reflector".

Ikkunavalo sivusta, heijastimella voi täyttää toiselta puolelta ja melkein mikä tahansa kamera. Näyttäisi olevan ehkä 50-100 mm polttoväli. Varvaskuva saattaa vaatia jonkin asteista makroilua. Aukon säätö tarvittavan syväterävyyden mukaan. Jälkikäsittelyllä kontrastikkaaksi mustavalkoiseksi.

Jos haluaa kuvata salamalla, niin iso tasovalo ikkunan tilalle.


Aiheen ulkopuolelta: Valitettava tosiseikka on, että kuvaamisessa ei yleensä voi sanoa, että "Minoltan kamera, 74 mm polttoväli, ISO 400, 1/160 s, f/4.0, kamera kohteesta 1.5 m, 30 astetta yläviistosta, ohjeluvun 120 salama 1/2-teholla, 89 cm läpimittaisella neliömäisellä tasovalolla 1.8 metrin etäisyydeltä , 45 astetta ylöspäin ja 48 astetta kuvaussuunnasta oikealle: ja kaikki kuvat onnistuvat". Kamerakaan ei tällaista osaa tehdä automatiikallaan, koska se ei oikeasti tiedä, mitä kuvataan.

Asiat riippuvat kohteen koosta, syvyydestä, kohteen liikkeestä, kuvaustilasta, muusta valaistuksesta ja ennen kaikkea kuvaajan itsensä haluamasta lopputuloksesta. Valokuvaamistaitoa on pystyä ensin arvioimaan jonkinlainen kuvaustapa ja asetukset, ottaa koekuva, muuttaa sen mukaan lopullisiin astetuksiin ja vielä jälkikäsittelyssä parantaa kuvaa. Ja joskus ei sitä koekuvaakaan voi ottaa, vaan on onnistuttava kerralla.

Yleensä nämä onnistuvat tutustumalla kameraan ja valoihin, kokeilemalla ja harjoittelemalla eri kuvaustapoja, analysoimalla omia ja muiden ottamia kuvia, tutustumalla kuvaustilanteeseen etukäteen (koekuvan voi ottaa ilman sitä kohdettakin), automatiikan osaavalla käytöllä ja joskus myös kysymällä vinkkiä kohdetta jo ennen kuvanneilta. Esimerkiksi tässä se vinkki on luultavasti: suuripinta-alainen valo sivulta, jolloin saadaan varjoja ja pehmeät liu'ut valosta varjoon. Tuotakin on toki kokeiltava ennen varsinaista kuvausta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Exif-tiedot löytyivät kuvista.

Vaikkapa tämä:

Kuva
Nikon D800
50 mm f/1.4
Manual exposure, 1/125 sec, f/2, ISO 250

Tsekkasin pari muutakin ja ainakin D700 ja 24-70 f/2.8 oli käytetty. Editointisoftana Lightroom ja monessa kuvassa oleva Instagram-käsittelyn saa tehtyä split toningin avulla.
mr click
Viestit: 36
Liittynyt: Joulu 09, 2014 2 : 01

Viesti Kirjoittaja mr click »

ok, joskus vaan tullut vastaavaa kokeiltua mutta en onnistunut saamaan tuollaista isoa valon ja varjon välistä eroa aikaan kun ekassa kuvassa. Pitääpä kokeilla uudemman kerran, kyllä se siitä.
Nikon D7100, Nikkor 18- 140 mm f/3.5- 5.6, Sigma 70- 300 mm f/4- 5.6, Nikkor 35mm 1.8G
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mr click kirjoitti:ok, joskus vaan tullut vastaavaa kokeiltua mutta en onnistunut saamaan tuollaista isoa valon ja varjon välistä eroa aikaan kun ekassa kuvassa. Pitääpä kokeilla uudemman kerran, kyllä se siitä.
Tuo etusivun rusettiotas-kuva? -lisäät kontrastia kuvankäsittelyssä?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mr click
Viestit: 36
Liittynyt: Joulu 09, 2014 2 : 01

Viesti Kirjoittaja mr click »

Joo sitä tarkotin. Mites muuten se kuvien terävöitys, kamerassa vai jälkikäsittelyssä vai molemmissa vähän?
Nikon D7100, Nikkor 18- 140 mm f/3.5- 5.6, Sigma 70- 300 mm f/4- 5.6, Nikkor 35mm 1.8G
Inno
Viestit: 6
Liittynyt: Kesä 23, 2015 11 : 04

Viesti Kirjoittaja Inno »

Aloittelija kysyy hölmöä. Mulla hyllyssä vanha kamera, zeiss super ikonta iv, toimiva ja siisti. Missä tuota voisi myydä ja paljonko sille laittaa hintaa?

Näissä tietysti kunto kaiken a ja o, ja osuuko sopivaa ostajaa jos yrittää yksityisille myydä, mutta jos edes jotain suuntaa hinnalle saisi.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Inno kirjoitti:Aloittelija kysyy hölmöä. Mulla hyllyssä vanha kamera, zeiss super ikonta iv, toimiva ja siisti. Missä tuota voisi myydä ja paljonko sille laittaa hintaa?

Näissä tietysti kunto kaiken a ja o, ja osuuko sopivaa ostajaa jos yrittää yksityisille myydä, mutta jos edes jotain suuntaa hinnalle saisi.
Kameratori?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
gabriel
Viestit: 29
Liittynyt: Touko 10, 2012 20 : 19

Viesti Kirjoittaja gabriel »

Terve

Nikon 5300 kamerani tarvitsee seurakseen kohtuuhintaisen laajakulmalinssin. Valinnanvaraa ei kaiketi kauheasti ole, mikäpä olis asiallinen vaihtoehto ?
Vaanari
Viestit: 10
Liittynyt: Elo 01, 2014 17 : 38

Viesti Kirjoittaja Vaanari »

Aurikolaseillani näen pilvet tosi komeina, normi silmälaseilla pilvet on "mattaa" millainen suodin saisi kameran ottamaan kuvaan saman "ilmiön" aikaan ?

Aurikolasit on voimakkuuksilla olevat ja optikolta ostetut joten niissä saattaapi olla jokin pinnoite ? Mikä ?

Tämähän osio on aloittelioiden pähkäilyjä varten, "pölijät" kysyy, viisaat vastaa kuin ennesvanhaan viisastenkerhossa !
nsamppa
Viestit: 6431
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Pyöröpola?
Luomaa
Viestit: 124
Liittynyt: Maalis 24, 2005 21 : 33
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Luomaa »

Vaanari kirjoitti:Aurikolaseillani näen pilvet tosi komeina, normi silmälaseilla pilvet on "mattaa" millainen suodin saisi kameran ottamaan kuvaan saman "ilmiön" aikaan ?

Aurikolasit on voimakkuuksilla olevat ja optikolta ostetut joten niissä saattaapi olla jokin pinnoite ? Mikä ?

Tämähän osio on aloittelioiden pähkäilyjä varten, "pölijät" kysyy, viisaat vastaa kuin ennesvanhaan viisastenkerhossa !
Aurinkolasit siis tummentavat niitä pilviä, kuten kaikkea muutakin, jolloin näet ne komeina. Kuvaan pilvet saa komeiksi valottamalla sopivasti siten, etteivät pilvet valotu liian kirkkaiksi, vaan muodot jäävät näkyviin.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

gabriel kirjoitti:Terve

Nikon 5300 kamerani tarvitsee seurakseen kohtuuhintaisen laajakulmalinssin. Valinnanvaraa ei kaiketi kauheasti ole, mikäpä olis asiallinen vaihtoehto ?
Samyang 14mm
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Vaanari kirjoitti:Aurikolaseillani näen pilvet tosi komeina, normi silmälaseilla pilvet on "mattaa" millainen suodin saisi kameran ottamaan kuvaan saman "ilmiön" aikaan ?
Tietysti kuvaamalla aurinkolasien läpi ;-)

Tuossa voisi kuitenkin olla kaksi syytä:

Silmä (ja sen takana olevat aivot) on hyvä kuvantamaan laajaa dynamiikkaa, valonvaihtelua. Se näkee kirkkaiden pilvien yksityiskohdat ja samalla kuitenkin tumman maiseman yksityiskohdat. Syynä ei välttämättä ole sensorin dynamiikka, vaan silmän nopea sopeutuminen eri valomääriin ja aivojen kuvankäsittely, se tavallaan yhdistää HDR:ksi eri "silmäyksiä" ja muodostaa niistä kuvan. Aurinkolasit tai niiden polarisaattori saattaa auttaa tuossa lisää.

Kameralle taas usein on ongelma se, että pilvet ovat hyvin valoisia, niitä valaisee aurinko takaa, ja taas maasto voi olla hyvin tummaa, pilvet estävät aurinkoa valaisemasta sitä. Tällöin kamera helposti valottaa maaston huomioiden ja pilvet palavat puhki tasaharmaiksi.

Polarisaattori tai puoliharmaasuodatin voisi auttaa. Itse tekisin niin, että kuvaisin Raw-kuvaa ja valottaisin pilvet juuri puhkipalamisen kynnykselle. Jälkikäsittelyssä nostaisin maastoa varjosta ja lisäisin pilvien kontrastia.

Tässä yksi valotus, mutta jälkisäätöä enemmänkin:
Kuva
Vaanari
Viestit: 10
Liittynyt: Elo 01, 2014 17 : 38

Viesti Kirjoittaja Vaanari »

Juuri tuontyylistä lopputulosta tarkoitan mikä on liitetyssä kuvassa, pilvien muodot / mittasuhteet on hyvin nähtävissä.

Entä lasilevy joka on "laveerattu", tummempi ylälaidasta vaaleempi alalaidasta ?

Näin yhden ulkomaanimmeisen kuvaavan tuollaisen lasilevyn läpi.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Vaanari kirjoitti:Juuri tuontyylistä lopputulosta tarkoitan mikä on liitetyssä kuvassa, pilvien muodot / mittasuhteet on hyvin nähtävissä.

Entä lasilevy joka on "laveerattu", tummempi ylälaidasta vaaleempi alalaidasta ?

Näin yhden ulkomaanimmeisen kuvaavan tuollaisen lasilevyn läpi.
Varmaan tän tapainen puolisuodin:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... maa-G2-ND8

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

...mutta helpommalla pääsee kun ottaa kaksi kuvaa eri valotuksin ja yhdistää kuvat.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

OskuK kirjoitti:[Varmaan tän tapainen puolisuodin:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... maa-G2-ND8
Linkistä lainaten:
Ei hätää, Cokin tarjoaa sinulle helpon ratkaisun ongelmaasi! Cokinin neutraalin väristen puoliväriharmaasuotimien avulla voit helposti valottaa kuvan oikein - ilman jälkikäsittelyä tietokoneella.
Aika paljon luvattu! Mä en ymmärrä kuinka digikuvan voisi jättää ilman jälkikäsittelyä. Ihan yks kaks ei tule mieleen yhtään tapausta omista kuvista.

Mutta itse suodin voisi olla asiaa joskus, kun taivaan ja varjon valoisuusero (dynamiikkavaade) on iso. Kuten edellä on todettu, tästä selviää myös ottamalla kaksi tai useamman kuvan eri valotusajoilla, jotka yhdistää jälkikäsittelyssä HDR-työkalulla (High Dynamic Range).
Mutta nopeaa tilannetta ei kuvata kummallakaan tavalla. Kuten nyt vaikka lentäviä pääskysiä.

Yleensähän kuvasta, jossa on kirkasta taivasta/pilviä mukana, selviää kun alivalottaa kuvaa hieman ja jälkikäsittelyssä säätää taivaan ja maan/kohteen valoisuuden erikseen oikeaksi.
Jos kuvaa jpg-muodossa, on säätövarat kuitenkin aika rajalliset (dynamiikka 8 bitin luokkaa = 256 eri värisävyä per kanava). RAW-muodossa säätövarat on jossain määrin kiinni kamerasta (luokkaa 11 - 14 bittiä = 2048 - 16384 värisävyä per kanava). Yleensä FF-kennoisissa on enemmän dynamiikkaa/säätövaraa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

...luultavasti pääskykuvassa on vain taivasta ja siten se musta pääsky, eli kamera on valottanut taivaan 18% harmaaksi, eli pilvet näkyy ok, ja se pikimusta piste on pääsky ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

OskuK kirjoitti:...luultavasti pääskykuvassa on vain taivasta ja siten se musta pääsky, eli kamera on valottanut taivaan 18% harmaaksi, eli pilvet näkyy ok, ja se pikimusta piste on pääsky ;-)
Josta ei saa sulkia sun muita yksityiskohtia esiin millään jälkikäsittelylläkään. Jos nyt kuva on edes terävä. Todennäköisesti ei.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Inno
Viestit: 6
Liittynyt: Kesä 23, 2015 11 : 04

Viesti Kirjoittaja Inno »

Kuvauskärpänen on puraissut kovaa. Mulla on tällä hetkellä d3200 ja uuden rungon osto harkinnassa. Mitä suosituksia olisi, budjetti noin 1000€ niin esim d7100 kitti rajalassa olisi 899€.
Vastaa Viestiin