Aloittelijan kysymyksiä, mitä milloinkin.

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Tämä kalustoveivaus on loppumaton suo eikä kukaan voi antaa ainoaa oikeaa vastausta. Itse olen kroppimiehiä ja oma mielipiteeni on, että D7100 ja D7200 ovat kameroita joista löytyy ominaisuuksia joka lähtöön.

Itse tein yhden kuvaussession Nikonin FF rungolla ja Nikonin (maailman?) parhaalla zoomilla eli Nikon 24-70 2.8:lla. Kropilla pärjää hyvin mutta kyllä tuon FF:n parempi kuvanlaatu varsinkin korkeammalla ISOlla jäi takaraivoon kaivelemaan......

Kuvaamiseni vaatii manuaalinopeuden 1/500s joten lasitavaran ja korkean ISOn sieto on oltava kunnossa.

Yksi ehdottamastasi setistä eli tuo D7200 + Sigma 35/1.4 varmasti toimivat noissa kuvaustilanteissasi todella hyvin. Tuolle loistavalle Sigmalle samalla rahalla hyvä vaihtoehto on mielestäni Nikonin 35mm + 50mm 1.8.

Toinen ikuisuuskysymys on kiinteä vai zoomi. Oma mielipiteeni monien kokeilujen jälkeen on se, että nykyisten runkojen ISO ominaisuudet mahdollistavat ruuvauksen siten, ettei 2.8 laadukas zoomi normitilanteissa merkittävästi eroa 1.4 tai 1.8 kiinteistä. Itse olen vaihtanut nuo 1.4 ja 1.8 kiinteät zoomeihin käytettävyyden takia. Tiedän, että tämän esittäminen nostaa vastalauseiden myrskyn mutta tämä on vain minun mielipide.

Jos päädyt kroppirunkoon, niin laadukas 17 tai 18-50 mm 2.8 zoomi kuvanvakaajalla on järjellisen hintainen yleisputki jolla hoidat ison osan noista luettelemistasi kuvauskohteista.


Tarkkaan määrittelemätön kysymys sai siis tarkkaan määrittelemättömän vastauksen :-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Budjettivaihtoehto: Käytettynä Nikonin D7000 (300-400e) ja siihen 35mm 1.8 DX (100e)

Kalliimpi vaihtoehto: Nikonin D600/D610 (700-1000e?) ja siihen 35mm 1.8 FX Nikkor. Kooltaan pieni verrattuna Sigman napsua valovoimasempaan mötikkään, kuvanlaatu on aika samaa tasoa eli huippua. Tämän saa käytettynä 400e luokkaan. Itse olen häkeltynyt 35 millisen käytännöllisyydestä täyskennosessa. Tällä hoituu niin moni homma. Sigma vs Nikon-kamppailussa päädyin halvemman hinnan ja pienemmän koon takia Nikoniin.

Myöskin esim D700 viidensadan hintaan on erinomainen vaihtoehto hintalaatusuhteeltaan..

Canonit tuntuu olevan järjestään kalliimpia vaihtoehtoja, ja kuvanlaatu varsinkin dynamiikan osalta tuppaa olemaan pari kolme EV:tä huonompaa kuin vastaavilla Nikoneilla. Silti kumpaan tahansa merkkiin päätymistä tuskin tulet katumaan.
Niglu
Viestit: 37
Liittynyt: Syys 21, 2007 12 : 12

Viesti Kirjoittaja Niglu »

Kalustovalinnoista voi tosiaan veivata vaikka kuinka, ja edellisten kirjoittajien mielipiteet on yhtä oikeita kuin omani. Asiaa sen suuremmin miettimättä ajattelin heittää muutaman potentiaalisesti rahaa säästävän idean:

Kuvaustilanteesi kuulostavat siltä, että autofokus ei ole ihan välttämätön. Samyangin manuaalitarkenteinen 35 on lähes yhtä hyvä kuin markkinoiden muut hyvät 35-milliset, mutta monta sataa halvempi.

Jos kroppiin päädyt ja silti luokkaan 35 mm, niin muistathan että tuolloin on kyseessä normaaliobjektiivi, ei laajis. Kroppikennossa Sigman 30mm/1.4 Art on lähes yhtä hyvä kuin firman 35 mm, mutta puolta halvempi. Itseltä löytyy tämä, ja pysyy kameralaukussa niin kauan kuin pysyy yksikään kroppiperä. Loistava lasi.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

Niglu kirjoitti:Kalustovalinnoista voi tosiaan veivata vaikka kuinka, ja edellisten kirjoittajien mielipiteet on yhtä oikeita kuin omani. Asiaa sen suuremmin miettimättä ajattelin heittää muutaman potentiaalisesti rahaa säästävän idean:

Kuvaustilanteesi kuulostavat siltä, että autofokus ei ole ihan välttämätön. Samyangin manuaalitarkenteinen 35 on lähes yhtä hyvä kuin markkinoiden muut hyvät 35-milliset, mutta monta sataa halvempi.

Jos kroppiin päädyt ja silti luokkaan 35 mm, niin muistathan että tuolloin on kyseessä normaaliobjektiivi, ei laajis. Kroppikennossa Sigman 30mm/1.4 Art on lähes yhtä hyvä kuin firman 35 mm, mutta puolta halvempi. Itseltä löytyy tämä, ja pysyy kameralaukussa niin kauan kuin pysyy yksikään kroppiperä. Loistava lasi.
400 luokkaa näytti olevan tuo 35mm 1.4 malli? Se on monta sataa KALLIIMPI kuin esimerkiksi DX-luokan paras 35 millinen, Nikonin 1.8G. Sitä on ainakin Rajala myynyt sillontällöin tarjouksessa 99e:llä. Onhan Samyangissa tietty hieman parempi valovoima, mutta aika tärkeänä pidän AF:ää varsinkin cropissa noilla polttoväleillä.

Jos kropissa aiot pysyä, niin Sigman 18-35mm 1.8 ei varmasti sekään olisi huono ns. yleislinssiksi. Onhan se toki jonku verran hintava.
Niglu
Viestit: 37
Liittynyt: Syys 21, 2007 12 : 12

Viesti Kirjoittaja Niglu »

TiRy kirjoitti: 400 luokkaa näytti olevan tuo 35mm 1.4 malli? Se on monta sataa KALLIIMPI kuin esimerkiksi DX-luokan paras 35 millinen, Nikonin 1.8G. Sitä on ainakin Rajala myynyt sillontällöin tarjouksessa 99e:llä.
Ohhoh, no niinpäs onkin. Täytyy myöntää etten tiedä tuosta kakkulasta mitään. Oletin vain, että kameravalmistajan linssi + 35mm = maltaita, koska näin Canonilla.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Jos laatukaluston tärkein kriteeri on budjetti, niin:

Käytetty D7000 tai D7100 tai D600 jossa vaihdettu suljin.

Itse juuri heitin ebayssa vitsin ja tarjosin maxbid 100€ postikuluineen Nikonin 35-70 2.8 zoomista ja vahingossa kauppa tuli kotiin. Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto tuolle 35mm 1.8:lle

Tuossa olisi mukana kulkevaa, laadukasta budjettisettiä alle tonnin ja saat itse valita DX vai FX.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

TiRy kirjoitti:Jos kropissa aiot pysyä, niin Sigman 18-35mm 1.8 ei varmasti sekään olisi huono ns. yleislinssiksi. Onhan se toki jonku verran hintava.
Onko ne vieläkään ratkaisseet tuon autofocus ongelmia? Ilmeisesti aikalailla tuurista kiinni tuleeko backfocusta vai frontfocusta ja missäkin tilanteissa (tai näin ainakin oli vuosi sitten). Itse jätin sen takia ostamatta, vaikka ilmeisesti kyseisessä linssissä on aika mahtava kuvanlaatu.

Sen sijaan, kun nyt aloittajalla on jo D3200, niin olenko aivan hullu jos ehdottaisin ensin ostamaan pelkästään sen DX 35mm 1.8G:n ja kokeilemaan sillä mitä menosta tulee? Kuitenkaan itse rungossa ei varsinaisesti ole vikaa mitä tulee kuvanlaatuun ja tuolla saisi jo pienellä investoinnilla katsottua miltä kiinteä valovoimainen prime tuntuisi. Sen satasen kun laittaa, niin tietää jo paljon enemmän mitä oikeasti tarvitsee ja laittaa sitten vasta myöhemmin rahaa enemmän kiinni.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

burmanm kirjoitti:
TiRy kirjoitti:Jos kropissa aiot pysyä, niin Sigman 18-35mm 1.8 ei varmasti sekään olisi huono ns. yleislinssiksi. Onhan se toki jonku verran hintava.
Onko ne vieläkään ratkaisseet tuon autofocus ongelmia? Ilmeisesti aikalailla tuurista kiinni tuleeko backfocusta vai frontfocusta ja missäkin tilanteissa (tai näin ainakin oli vuosi sitten). Itse jätin sen takia ostamatta, vaikka ilmeisesti kyseisessä linssissä on aika mahtava kuvanlaatu.

Sen sijaan, kun nyt aloittajalla on jo D3200, niin olenko aivan hullu jos ehdottaisin ensin ostamaan pelkästään sen DX 35mm 1.8G:n ja kokeilemaan sillä mitä menosta tulee? Kuitenkaan itse rungossa ei varsinaisesti ole vikaa mitä tulee kuvanlaatuun ja tuolla saisi jo pienellä investoinnilla katsottua miltä kiinteä valovoimainen prime tuntuisi. Sen satasen kun laittaa, niin tietää jo paljon enemmän mitä oikeasti tarvitsee ja laittaa sitten vasta myöhemmin rahaa enemmän kiinni.
En ole tutustunut tuohon Sigmaan sen enempää, kun vaihdoin FF:ään ennen sen tuloa. Mutta esim D7000-sarjasta löytyy jo tarkennuksen hienosäätö, millä sen tarkennuksen saa ainakin jollekin polttovälille kohdilleen.

Mainitsemasi ehdotus tuosta Nikonin 35:sta on juurikin se, mitä kysyjänä tekisin. Näin olen neuvonut jokaista Nikonilla alottanutta ystävääni tekemään, ja näin tein itsekin. Tuossa ei tosiaan häviä yhtään mitään, voi käydä jopa päin vastoin. Eräs kaverini osti kehoituksestani Rajalan tarjouksesta tuon primen 99e:llä, ja saa siitä aivan varmasti vähintään sen 100 euroa pois kun haluaa. Näyttää niitä liikkuvan käytettynä 150e:lläkin.

EDIT: Tästä puheenollen, Rajalan Black Fridayssä 27.11 Nikkor DX 35mm 1.8G - 99€
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

TiRy kirjoitti:En ole tutustunut tuohon Sigmaan sen enempää, kun vaihdoin FF:ään ennen sen tuloa. Mutta esim D7000-sarjasta löytyy jo tarkennuksen hienosäätö, millä sen tarkennuksen saa ainakin jollekin polttovälille kohdilleen.
Käsittääkseni ongelma on niin paha ettei se aina edes riitä vaikka Sigman USB-dockillakin säätäisi monta eri etäisyyttä kuntoon, vaan niiden välissä menisi silti focus pieleen. Voihan toki olla että kyseessä on vain osa linssin ostaneista, mutta taisi tälläkin forumilla yksi myydä omaansa valittaen siitä ongelmasta D7100:lla. Sääli.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Varmaankin 100% täällä olevista, joilla ei tarkennus toimi, ilmoittavat siitä, mutta paljon pienempi osa toitottaa normaalia toimivuutta.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
tapiK
Viestit: 3
Liittynyt: Marras 22, 2015 21 : 07

Viesti Kirjoittaja tapiK »

Kiitos kaikista viesteistä, yllätyin näin suuresta aktiivisuudesta täysin uuden foorumilaisen viestiin. Näkemyksiä tuli paljon ja olen niiden julkaisusta asti nettiä taas pläräillyt ja ehdotuksia miettinyt.

Sain tuon Nikonin 35mm kiinteän hipelöitäväksi yhden nopeahkon räpsimis tuokion ajaksi. Paha sanoa kovinkaan ihmeellistä arviota mutta pääsin kiinni 35mm linssiin croppi rungossa ja parmpaan laatuun kuin kitti linssi. Olen myös jatkanut kokeilua miltä 35mm tuntuu omassa kamerassa ja myös kuvannut noin 23+mm joka vastaa noin 35mm FF kennoisessa? Ainakin tulin tulokseen että 35mm cropissa on liikaa kuvaus tarpeisiini, menisi ihmisten kuvauksissa mutta muuten liian zoom.

Lisäksi olen selannut valtavasti eri kameroiden ja objektiivienkin kuvia. Olen sen verta tykästynyt tuohon Sigmaan että on vaikea päästä eroon tuosta mielikuvasta. Lisäksi kuvia katsoessani, tuon 35mm 1.4 DG Sigman, olen tykästynyt vain kaikkiin FF kennolla otettuihin kuviin. En ole varma johtuuko se niinkään kuvanlaadusta, vai enemmänkin paremmasta syväterävyydestä (?)ja dynamiikasta (?) mutta jokin siinä on nii erilaista kuin croppikameroiden kuvissa. Niiden kuva on vain erilainen, tai ero on päässäni. Pahalta näyttää että tulee kallis reissu.

Jotenka. Hakusessa on varmaankin ensin tuo ff runko. Käytetty on varmasti hyvä vaihtoehto, sen verran kalliita nuo uutena ovat jossei juuri tsrjoukseen satu. Onko malleja joita tulisi jo välttää iän tai muiden takia? Nikonilta D600, D700, D800 löytyy jo tonnin tai alle hintaluokassa. D610 sattunut myös silmään hyvään hintaan. Canonilta ei juurikaan yllättävästi ole tuota haluamaani 6D tä ollut myynnissä ja FF kennot reilun tonnin hintaluokassa harvinaisia. Toisaalta tykkään Nikonin käyttöliittymästä ja tuntumasta että se voi olla hyväkin. Nokalle löytyy varmasti tuo Sigma 1.4 DG uutena (~730e). Epätarkkaa pohdintaa mutta ei tässä tarkkoja kysymyksiä olekkaan, enkä niitä etsikkään.
nsamppa
Viestit: 6423
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Canonin antiikkifemma. Sen parempaa opettajaa tuskin löydät.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Vieläkin sitä mieltä, että jos FF on se juttu, niin kohtuu budjetilla selviät kun hommaat D600 rungon joss suljin vaihdettu. Uudella sulkimella olevan D600:n ja D610:n ero on todella pieni.
TiRy
Viestit: 1511
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

tapiK kirjoitti:Kiitos kaikista viesteistä, yllätyin näin suuresta aktiivisuudesta täysin uuden foorumilaisen viestiin. Näkemyksiä tuli paljon ja olen niiden julkaisusta asti nettiä taas pläräillyt ja ehdotuksia miettinyt.

Sain tuon Nikonin 35mm kiinteän hipelöitäväksi yhden nopeahkon räpsimis tuokion ajaksi. Paha sanoa kovinkaan ihmeellistä arviota mutta pääsin kiinni 35mm linssiin croppi rungossa ja parmpaan laatuun kuin kitti linssi. Olen myös jatkanut kokeilua miltä 35mm tuntuu omassa kamerassa ja myös kuvannut noin 23+mm joka vastaa noin 35mm FF kennoisessa? Ainakin tulin tulokseen että 35mm cropissa on liikaa kuvaus tarpeisiini, menisi ihmisten kuvauksissa mutta muuten liian zoom.

Lisäksi olen selannut valtavasti eri kameroiden ja objektiivienkin kuvia. Olen sen verta tykästynyt tuohon Sigmaan että on vaikea päästä eroon tuosta mielikuvasta. Lisäksi kuvia katsoessani, tuon 35mm 1.4 DG Sigman, olen tykästynyt vain kaikkiin FF kennolla otettuihin kuviin. En ole varma johtuuko se niinkään kuvanlaadusta, vai enemmänkin paremmasta syväterävyydestä (?)ja dynamiikasta (?) mutta jokin siinä on nii erilaista kuin croppikameroiden kuvissa. Niiden kuva on vain erilainen, tai ero on päässäni. Pahalta näyttää että tulee kallis reissu.

Jotenka. Hakusessa on varmaankin ensin tuo ff runko. Käytetty on varmasti hyvä vaihtoehto, sen verran kalliita nuo uutena ovat jossei juuri tsrjoukseen satu. Onko malleja joita tulisi jo välttää iän tai muiden takia? Nikonilta D600, D700, D800 löytyy jo tonnin tai alle hintaluokassa. D610 sattunut myös silmään hyvään hintaan. Canonilta ei juurikaan yllättävästi ole tuota haluamaani 6D tä ollut myynnissä ja FF kennot reilun tonnin hintaluokassa harvinaisia. Toisaalta tykkään Nikonin käyttöliittymästä ja tuntumasta että se voi olla hyväkin. Nokalle löytyy varmasti tuo Sigma 1.4 DG uutena (~730e). Epätarkkaa pohdintaa mutta ei tässä tarkkoja kysymyksiä olekkaan, enkä niitä etsikkään.
Hyvää pohdiskelua kaikkinensa. Mielestäni perustelit hyvin (itsellesi :D) täyteen kennoon siirtymisen. Kun nyt ei puhuta mistään vasta-alkajasta (2v aktiivista kuvausta cropilla), niin vaatimustasosi on varmasti kasvanut ja osaat nähdä sen "maagisen" täyden kennon hyödyn. Merkin vaihtoa en voi suositella, kun olet jo tietyn merkin käyttöliittymään tottunut ja siitä jopa pitänyt. Aika vaikea lähteä tähän maailman aikaan kannustamaan siirtymistä Canoniin, ainakaan jos kuvanlaatu on tärkeä kriteeri. Sigmaakin saa molemmille merkeille.
Vastaa Viestiin