Uuden objektiivin hankinta

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
tyttels
Viestit: 10
Liittynyt: Joulu 03, 2014 16 : 23

Uuden objektiivin hankinta

Viesti Kirjoittaja tyttels »

Moikka,
oon ajatellut ostaa mun kameraan Nikon d80 uuden objektiivin ja oonkin katsellut yhtä aika varteen otettavaa vaihtoehtoa nimittäin Nikon AF-S NIKKOR 50 mm f/1.8G, mutta jos mä nyt oikein ymmärsin niin tämä kyseinen objektiivi on suunniteltu täyskennoiselle kameralla ja mun kamera on kroppikennoinen. Miten tämä haittaa jos ostaa tämän kyseisen objektiivin mun kameraan? Ja jos se hirveesti haittaa niin oisko jotain toista yhtä kivaa vaitoehtoa samalla hintalaatusuhteella? Haussa siis objektiivi jolla saisi hämärälläkin hyviä kuvia, kuvailen enimmäkseen eläimiä ulkona ja sisällä. Nykyään mulla käytössä Sigman macro objektiivi, se ei oikeen oo hyvä ulkona. Kiitos paljon vastauksista :--)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Se, että objektiivi on tarkoitettu täyskennoon ei haittaa mitään.

Omistatko kittiobjektiivin? Voit kokeilla sillä millaiselta 50mm tarjoama kuvakulma vaikuttaa.

Moni ostaa mieluummin 35mm f/1.8G objektiivin koska se tarjoaa laajemman kuvakulman samaan hintaan.
Moska
Viestit: 1256
Liittynyt: Maalis 29, 2010 15 : 07

Viesti Kirjoittaja Moska »

D80:sessä on muistaakseni sisäänrakennettu tarkennusmoottori, joten myös vanhempi D-sarjan 50mm f/1.8 lasi pelaa mainiosti. En tätä uutta G-sarjalaista itse tunne, joten en tiedä sen ominaisuuksista, enkä edes hinnasta, mutta vanhempi on ainakin hintaisekseen mainio.

Polttoväli / kuvakulma on makuasia, mutta itse tykkäsin korppikennossa 35mm lasista enempi, kuin 50mm:sestä. 50mm lasi on taasen FX-kennossa minun makuuni. Nikonin Nikkor 35mm f/1.8G on 35mm:ssä lyömätön hinta/laatusuhteeltaan.

(loppuun mainos: Myyntipalstalla on myynnissä ainakin 50mm 1.8D.)
tyttels
Viestit: 10
Liittynyt: Joulu 03, 2014 16 : 23

Viesti Kirjoittaja tyttels »

Nyt alkoi kiinnostaa enemmän tuo 35mm, mulla tosiaan tuo macro on 18mm-50mm ja siitä kun katselin niin tuo 35mm voisi olla parempi. :---) Onko objektiivit muuten samanlaisia kuvanlaadultaan yms?
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

[quote="tyttels"]Onko objektiivit muuten samanlaisia kuvanlaadultaan yms?[/qquote] Samanlaatuisia ovat.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Moska kirjoitti:D80:sessä on muistaakseni sisäänrakennettu tarkennusmoottori, joten myös vanhempi D-sarjan 50mm f/1.8 lasi pelaa mainiosti. En tätä uutta G-sarjalaista itse tunne, joten en tiedä sen ominaisuuksista, enkä edes hinnasta, mutta vanhempi on ainakin hintaisekseen mainio.

Polttoväli / kuvakulma on makuasia, mutta itse tykkäsin korppikennossa 35mm lasista enempi, kuin 50mm:sestä. 50mm lasi on taasen FX-kennossa minun makuuni. Nikonin Nikkor 35mm f/1.8G on 35mm:ssä lyömätön hinta/laatusuhteeltaan.

(loppuun mainos: Myyntipalstalla on myynnissä ainakin 50mm 1.8D.)
50/1.8G on täysin ylivertainen verrattuna tuohon vanhaan 50/1.8D-malliin. No ok. Aukkorengasta ei ole, mutta se tarkoittaa vähemmän koloja mihin voi mennä roskia.
tyttels kirjoitti:Nyt alkoi kiinnostaa enemmän tuo 35mm, mulla tosiaan tuo macro on 18mm-50mm ja siitä kun katselin niin tuo 35mm voisi olla parempi. :---) Onko objektiivit muuten samanlaisia kuvanlaadultaan yms?
Mulla on sellanen perstuntuma että se 50/1.8G on optisesti parempi. Tällä ei kuitenkaan ole tässä vaiheessa mitään merkitystä sillä noi objektiivit on mun mielestä aivan eri käyttöön soveltuvia sun rungon nokalla. Minä laittaisin 35-millisen hetkeäkään miettimättä laajemman kuvakulman takia :)
eskolius
Viestit: 302
Liittynyt: Joulu 02, 2008 21 : 13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eskolius »

Molemmat ovat erinomaisia objektiiveja hinta-laatusuhteeltaan, ja molemmat käyvät hyvin kroppikennoisiin kameroihin kuten D80. Itselläni on nämä G-sarjan versiot, ja ne ovat ahkerassa käytössä omissa kroppikoon Nikoneissani.

Sekä 50 että 35 toimivat hämärässä hienosti. Kummassakaan ei ole vakaajaa, joten iso aukko on tarpeen. Polttoväli on tosiaan se, jonka mukaan ratkaiset. Kokeilet omalla zoomillasi mitä tulee eniten käytettyä.
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Mielestäni 50mm on myös varmempi ja nopeampi tarkennus erityisesti pimeässä.

Mutta ehdottomasti 35mm on parempi hankinta, sillä 50mm croppiin on liian tiukka yleiskuvaukseen, potretteihin 50mm toki olisi parempi.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Uuden objektiivin hankinta

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

tyttels kirjoitti: Ja jos se hirveesti haittaa niin oisko jotain toista yhtä kivaa vaitoehtoa samalla hintalaatusuhteella? Haussa siis objektiivi jolla saisi hämärälläkin hyviä kuvia, kuvailen enimmäkseen eläimiä ulkona ja sisällä. Nykyään mulla käytössä Sigman macro objektiivi, se ei oikeen oo hyvä ulkona. Kiitos paljon vastauksista :--)
Ehdottaisin noin 200-250€ hintaluokassa nikonin 35-70 2.8D lasia. Hintalaatusuhde käsittämättömän hyvä! Verrattuna nykyiseen 24-70 VR malliin jää rahaa vaikkapa parin viikon kuvausreissuun kanarialle :-)
Ei uusinta uutta muutta Nikonin 90-luvun pro-lasi joka pysyi tuotanossa vielä 2000-luvullakin.

Pieni ja pippurinen made in Japan-laatua ja kooltaan mukana pidettävä toisin kuin nykyiset 24-70 jauhesammuttimen kokoiset.

Ulkona upea ja sisätiloissa kohtuullisen hyvä. Kuvan laatu kohdallaan.
Vastaa Viestiin