Sony E-mount SEL1650 Vs. Sony 50mm 1.8

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
ymca
Viestit: 21
Liittynyt: Marras 28, 2014 10 : 01

Sony E-mount SEL1650 Vs. Sony 50mm 1.8

Viesti Kirjoittaja ymca »

Moi,

Olen vasta-alkaja mitä kuvaamiseen tulee ja pyytäisin teitä kokeneempia kertomaan kokemuksistanne ja näkemyksistänne.

Minulla on Sony A5000 kamerassani kittilinssinä tuo SEL 16-50mm f3.5-5.6. Haluaisin ostaa yleiskäyttöön prime lasin, jolla onnistuisi myös portraitit. Mitä te siihen suosittelisitte? Itse olen tuntien tutkimisen jälkeen päätymässä Sony SEL 50mm f1.8 OSS lasiin.

Mikä olisi parempi ja miksi? - Tässä hintaluokassa 100-250€ käytettynä.

Kiitos jo etukäteen!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
antti.h
Viestit: 597
Liittynyt: Syys 24, 2009 22 : 54

Viesti Kirjoittaja antti.h »

50mm cropissa on aika kapea "yleiskäyttöön". Katsoisin jotain 30-35mm lasia ennemmin. Kannattaa tuolla tsuumilla testailla eri polttovälejä, että mikä sopii omiin tarpeisiin parhaiten.
Santa
Viestit: 40
Liittynyt: Marras 27, 2014 22 : 03

Re: Sony E-mount SEL1650 Vs. Sony 50mm 1.8

Viesti Kirjoittaja Santa »

ymca kirjoitti:Moi,

Olen vasta-alkaja mitä kuvaamiseen tulee ja pyytäisin teitä kokeneempia kertomaan kokemuksistanne ja näkemyksistänne.

Minulla on Sony A5000 kamerassani kittilinssinä tuo SEL 16-50mm f3.5-5.6. Haluaisin ostaa yleiskäyttöön prime lasin, jolla onnistuisi myös portraitit. Mitä te siihen suosittelisitte? Itse olen tuntien tutkimisen jälkeen päätymässä Sony SEL 50mm f1.8 OSS lasiin.

Mikä olisi parempi ja miksi? - Tässä hintaluokassa 100-250€ käytettynä.

Kiitos jo etukäteen!
35mm SEL35f18 toimii yleiskäytössä paremmin ja portrait-käyttöönkin ihan kohtuullinen. Huono puoli on korkeahko hinta.

SEL50f18 ei ainakaan mihinkään sisäkuvaukseen sovellu kovinkaan hyvin, mutta ulkona on usein tilaa pakittaa ja se sopii portrait-kuvauksen paremmin kuin hyvin. Myös hinta uutena sopii melkein hintahaarukkaasi esim. musta versio Verkkokaupassa 269€.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Mielestäni 50-millinen on täysin ylivertainen potrettikuvauksessa vs. 35mm.

Yleiskuvaukseen sitten se 35mm.

Muoks.
Ehkä muutama perustelukin olisi paikallaan.

50-millisellä pitää kuvata vähän kauempaa ja se kuvausetäisyys toimii huomattavasti useammalle ihmiselle kuin normaaliobjektiivi. Lisäksi 50-millisellä saa kohteen paremmin irti taustasta.
ymca
Viestit: 21
Liittynyt: Marras 28, 2014 10 : 01

Kiitos nopeista vastauksista

Viesti Kirjoittaja ymca »

Vastaukset tukee miellyttävästi tutkimusteni tuloksia. Edellisen komentin kohta "...saa kohteen paremmin irti taustasta." On yksi tärkeä asia minulle tuossa tulevassa primessä.

Luulenpa, että joudun ostaman tuollaisin 20-30mm lasin myöhemmin kuitenkin.

Kiitos paljon vastauksista ja elkää suotta vielä lopettako vastaamista.
:)
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Juu, se 50/1,8 on kuin se zoomisi telepäässä, paitsi hiukan yli kolmisen aukkoa valovoimaisempi. Kyllä se vaikuttaa jo mukavasti pienentäen syväterävyyteen, mikä siis on välillä etu ja välilä haitta.
Jos täyden aukon piirto siis tyydyttää. Jos sitä ei koskaan käytä, etu jää vain kirkkaammaksi etsinkuvaksi ja myös sen mahdollistamaksi nopeammaksi af:n toiminnaksi.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

OskuK kirjoitti:Jos täyden aukon piirto siis tyydyttää. Jos sitä ei koskaan käytä, etu jää vain kirkkaammaksi etsinkuvaksi ja myös sen mahdollistamaksi nopeammaksi af:n toiminnaksi.
Tarkentaako peilittömät täydellä aukolla? Eikös ne aina toimi sillä valitulla aukolla? Muutenhan nämä "ääriviivojen korostukset" ym. ei toimisi oikein.
ymca kirjoitti:Minulla on Sony A5000 kamerassani kittilinssinä tuo SEL 16-50mm f3.5-5.6.
Ja kun sulla nyt on tuo SEL1650, niin sillähän on hyvä mallailla noita polttovälejä, että mikä tuntuu parhaalta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

mremonen kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Jos täyden aukon piirto siis tyydyttää. Jos sitä ei koskaan käytä, etu jää vain kirkkaammaksi etsinkuvaksi ja myös sen mahdollistamaksi nopeammaksi af:n toiminnaksi.
Tarkentaako peilittömät täydellä aukolla? Eikös ne aina toimi sillä valitulla aukolla? Muutenhan nämä "ääriviivojen korostukset" ym. ei toimisi oikein.

Aha, no siinä ehkä osasyytä miksi ne tarkentavat huonosti? ;-)
mremonen kirjoitti:
ymca kirjoitti:Minulla on Sony A5000 kamerassani kittilinssinä tuo SEL 16-50mm f3.5-5.6.
Ja kun sulla nyt on tuo SEL1650, niin sillähän on hyvä mallailla noita polttovälejä, että mikä tuntuu parhaalta.
Nimenomaan.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

mremonen kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Jos täyden aukon piirto siis tyydyttää. Jos sitä ei koskaan käytä, etu jää vain kirkkaammaksi etsinkuvaksi ja myös sen mahdollistamaksi nopeammaksi af:n toiminnaksi.
Tarkentaako peilittömät täydellä aukolla? Eikös ne aina toimi sillä valitulla aukolla? Muutenhan nämä "ääriviivojen korostukset" ym. ei toimisi oikein.
.
Perhana, taas tuli opittua päivänselvä asia!
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

mremonen kirjoitti: Tarkentaako peilittömät täydellä aukolla? Eikös ne aina toimi sillä valitulla aukolla? Muutenhan nämä "ääriviivojen korostukset" ym. ei toimisi oikein.


Miksei toimisi oikein? Kyllä ainakin Oly tarkentaa täydellä aukolla. Varmasti muutkin MFT:t.

Jos tarkennettaisi vaikka f11, ja apuna olisi ääriviivakorostukset, olisi ainakin laajiksilla kaiken etsimessä näkyvän ympärilla ääriviivakorostukset.. siinähän olisi mahdotonta sanoa, mihin tarkennus on asetettu.
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jaeaetee kirjoitti:Miksei toimisi oikein? Kyllä ainakin Oly tarkentaa täydellä aukolla. Varmasti muutkin MFT:t.
Riippuen siitä, onko (sonyn kielellä) "effects on" vai "effects off".
jaeaetee kirjoitti:Jos tarkennettaisi vaikka f11, ja apuna olisi ääriviivakorostukset, olisi ainakin laajiksilla kaiken etsimessä näkyvän ympärilla ääriviivakorostukset.. siinähän olisi mahdotonta sanoa, mihin tarkennus on asetettu.
Juuri näin. Mihin muuten perustuisi se, että kehutaan kuinka EVF näyttää sen mitä kenno on tallentamassa? Näin se vain toimii.

Jos sulla on tuo "täyden aukon tarkennus" päällä, ei EVF:stä näe lopputulosta sen kummemmin kuin OVF:stäkään. Puhumattakaan, että histogrammi näyttäisi jotain järkevää.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

mremonen kirjoitti: Riippuen siitä, onko (sonyn kielellä) "effects on" vai "effects off". Jos sulla on tuo "täyden aukon tarkennus" päällä, ei EVF:stä näe lopputulosta sen kummemmin kuin OVF:stäkään. Puhumattakaan, että histogrammi näyttäisi jotain järkevää.


Aivan, niinjoo tässä on eroa sitten Oly vs Sony jne. Tietääkseni Olyssä vastaavaa valintaa ei olekaan. Mutta, kyllä ainakin minulla on hyvin tuntunut kamera simuloivan aukon sulkemisen, ts. histogrammi pitää kutinsa sekä etsinkuvassa että sitten kuvan oton jälkeen. Ja syväterävyyden esikatselun näkee sitten ihan perinteisellä himmennysnapilla..
mremonen
Viestit: 9242
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

jaeaetee kirjoitti:Ja syväterävyyden esikatselun näkee sitten ihan perinteisellä himmennysnapilla..
Onko Olyn peilittömissä himmenninnappi? Tämä on minulle uutta... pitää katsoa ja tarkistaa kun saan taas seuraavan kerran tyttären EM-5:n käsiini.

Kyllä se Oly on ainakin mun sillä kuvatessa näyttänyt EVF:ssä syvyysterävyyden valitun aukon mukaan. Tätähän se Potkakin koko ajan kehuu ja ylistää: EVF:stä näkee mitä olet kennolta tallettamassa. Ei tarvitse skimpata eikä muutenkaan takatöllöä tiirailla.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin