Sony Alpha 7 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jantjuha
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 17, 2014 9 : 08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jantjuha »

tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti:
Natubest kirjoitti: Linssi millä olen pommitellut on ollut pääsääntöisesti 55 f/1.8, joka on kyllä erittäin skarppi.

Kovasti odottelen tulevaa 35mm f/1.4 distagonia, sekä 90mm f/2.8 macroa.. Myös 28mm f2 ja siihen fisu sekä laajis konvertteri kiva lisä..

Onko muilla kokemuksia tästä kamerasta?
Itse aion pistää peilikamat vaihtoon kunhan tuo 35mm tulee. Nykyisin tulee ammuttua 50 millisellä, mutta tuntuu jatkuvasti liian pitkältä omaan käyttöön, joten toi 55mm ei ole ollut optio. 90mm olen myös harkinnut rinnalle potrettikäyttöön (makroilun lisäksi). Noilla kahdella luulisi pärjäävän pitkälle.

Olihan toi 35mm täysin sähköillä, eikä esim manuaaliaukonsäädöllä, kun noi mock-upit noilta messuilta näyttää omaavan kuvien perusteella aukonsäätörenkaan myös...?
Tuon FE 35/1.4:n aukonsäätö on aika kiinnostava juttu, manuaalirenkaan sisältävissä Zeiss:in Loxioissahan oli ainoastaan tuo manuaalirengas ja se on ainakin itselle dealbreaker. Sähköinen aukon säätö mahdollistaa kuitenkin esim. automaattisen himmennyksen shutterista + täydellä aukolla fokusoinnin ja kun noihin on tottunut ei oikein ilmankaan halua olla.
Toisaalta tuon obiskan yhteydessä on mainittu "new stepper motor", joten automaattitarkenteinen, mutta manuaaliaukonsäädöllä? Loxiahan on vastaavasti puhtaasti manuaalilasi...

Edit: tuolla kökkösaitilla ainakin mainittiin "Has newly developed responsive actuator":

http://www.sonyalpharumors.com/all-deta ... -february/
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

jantjuha kirjoitti: Toisaalta tuon obiskan yhteydessä on mainittu "new stepper motor", joten automaattitarkenteinen, mutta manuaaliaukonsäädöllä? Loxiahan on vastaavasti puhtaasti manuaalilasi...
En mä tuota manuaalifokuslasiksi epäillyt, mainitsimpahan vaan että toistaiseksi ainut FF E Mount lasi jossa on aukonsäätörengas ei sisällä sähköistä aukon säätöä. Loxiassahan aukon saa myös stepless:ksi ja se oli ilmeisesti ainakin osaltaan syy miksi tuossa ei sähköistä aukon säätöä ollut edes vaihtoehtoisena. Nähtäväksi jää miten tää 35/1.4 toimii, tilaahan tuolla on eri tavalla kuin Loxioissa kun eli voihan olla että tuossa on jopa manuaali, stepless ja sähköinen. AF + ainoastaan manuaalinen aukon säätö olisi ainakin mulle pettymys.

FE 90/2.8 makrossa on etäisyys/suurennus-merkinnät ja AF/MF "veto"-valitsin putkessa eli jotain uutta E mountille on siinäkin lasissa luvassa.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

tn1krr kirjoitti:AF + ainoastaan manuaalinen aukon säätö olisi ainakin mulle pettymys.
Minun kalenterissani seisoo numero 2015, joten ei varmuudella tule sähkötöntä AF lasia.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

kostaja! kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:AF + ainoastaan manuaalinen aukon säätö olisi ainakin mulle pettymys.
Minun kalenterissani seisoo numero 2015, joten ei varmuudella tule sähkötöntä AF lasia.
Olette varmaan oikeassa, eihän tuossa toimisi AF:kään kunnolla hämärässä jossei kamera voisi automaattisesti availla aukkoa isommalle. Jännä nähdä miten tuossa on toteutettu vaihto manuaalisen ja sähköisen aukon valinnan välillä, lasissa ei näy ainakaan pintapuolisesti mitään valitsimia ja kameroissakaan ei tuohon ainakaan nykyfirmiksillä mitään conffaa ole.
kostaja!
Viestit: 3792
Liittynyt: Huhti 28, 2004 9 : 21

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

tn1krr kirjoitti:
kostaja! kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:AF + ainoastaan manuaalinen aukon säätö olisi ainakin mulle pettymys.
Minun kalenterissani seisoo numero 2015, joten ei varmuudella tule sähkötöntä AF lasia.
Olette varmaan oikeassa, eihän tuossa toimisi AF:kään kunnolla hämärässä jossei kamera voisi automaattisesti availla aukkoa isommalle. Jännä nähdä miten tuossa on toteutettu vaihto manuaalisen ja sähköisen aukon valinnan välillä, lasissa ei näy ainakaan pintapuolisesti mitään valitsimia ja kameroissakaan ei tuohon ainakaan nykyfirmiksillä mitään conffaa ole.
Tarvitaanko kyseistä kytkintä mihinkään?
Miksi ei riitä, että aperture toimii sähköllä mutta manual over-ride toimii tarvittaessa milloin vain esim. M ja A modessa?
jvviita
Viestit: 471
Liittynyt: Helmi 22, 2011 12 : 03

Viesti Kirjoittaja jvviita »

tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: Toisaalta tuon obiskan yhteydessä on mainittu "new stepper motor", joten automaattitarkenteinen, mutta manuaaliaukonsäädöllä? Loxiahan on vastaavasti puhtaasti manuaalilasi...
En mä tuota manuaalifokuslasiksi epäillyt, mainitsimpahan vaan että toistaiseksi ainut FF E Mount lasi jossa on aukonsäätörengas ei sisällä sähköistä aukon säätöä. Loxiassahan aukon saa myös stepless:ksi ja se oli ilmeisesti ainakin osaltaan syy miksi tuossa ei sähköistä aukon säätöä ollut edes vaihtoehtoisena. Nähtäväksi jää miten tää 35/1.4 toimii, tilaahan tuolla on eri tavalla kuin Loxioissa kun eli voihan olla että tuossa on jopa manuaali, stepless ja sähköinen. AF + ainoastaan manuaalinen aukon säätö olisi ainakin mulle pettymys.
Dprevievin kuvien perusteella tuosta 35mm f/1.4 löytyy vaihtoehtona myös tuo stepless http://www.dpreview.com/articles/841212 ... em?slide=7 Edellisessä slidessa näkyy aukkonumerot, mutta tuon perusteella ei selviä saako aukkoa säädettyä myös kamerasta. Ehkä f/16 jälkeen on A asento? Tai sitten ei, ei selviä tuosta kuvasta.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Sony ARW RAW

Viesti Kirjoittaja temama »

Sony on ilmeisesti parannellut RAW pakkaustaan A7II malliin:

After replicating some of my A7 tests with the A7II, I have come to a tentative conclusion that they've fixed whatever demosaic/decompression bug was causing the artifacts in the first place. I have not yet been able to make those happen the way I could with my A7. Rawdigger still shows where the delta blocks are in the image, but they are no longer banded/posterized.

http://www.dpreview.com/forums/post/55026595

Tässä myös mielenkiintoisia havaintoja:

http://www.dpreview.com/forums/post/55023159

Long exposure noise reduction (Camera>6>Long Exposure NR on the a7II) affects the raw file values.

Shutter mode affects the raw file bit depth. You lose a bit in continuous mode.

I'll have to check and see if EFCS affects bit depth (Gear>4>e-Front Curtain Shutter on a7II)

Lens compensation affects the raw image (Gear>6>Lens Comp. on a7II)

On the a7S, silent shutter mode affects bit depth

On the a7S, there is digital low-pass filtering on some high-ISO settings.


http://www.dpreview.com/forums/post/53961150
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Sony ARW RAW

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

temama kirjoitti:Sony on ilmeisesti parannellut RAW pakkaustaan A7II malliin:

After replicating some of my A7 tests with the A7II, I have come to a tentative conclusion that they've fixed whatever demosaic/decompression bug was causing the artifacts in the first place. I have not yet been able to make those happen the way I could with my A7. Rawdigger still shows where the delta blocks are in the image, but they are no longer banded/posterized.

http://www.dpreview.com/forums/post/55026595

Tässä myös mielenkiintoisia havaintoja:

http://www.dpreview.com/forums/post/55023159

Long exposure noise reduction (Camera>6>Long Exposure NR on the a7II) affects the raw file values.

Shutter mode affects the raw file bit depth. You lose a bit in continuous mode.

I'll have to check and see if EFCS affects bit depth (Gear>4>e-Front Curtain Shutter on a7II)

Lens compensation affects the raw image (Gear>6>Lens Comp. on a7II)

On the a7S, silent shutter mode affects bit depth

On the a7S, there is digital low-pass filtering on some high-ISO settings.


http://www.dpreview.com/forums/post/53961150
Tää kyseinen dpreview-kirjoittaja on melkoinen Sony fanboy ja on hyökkäillyt näissä RAW-keskusteluissa kaikki kriittisten kimppuun syyttäen milloin maksetuksi trolliksi, milloin miksikin vaikkei kaverin oma ymmärrys tuosta ole vieläkään kovin korkealla tasolla. Syytellyt matkan varrella muunmuassa RAWDiggerin kehittäjiä väärentäjiksi, kun eivät olleet julkaisseet sitä maffer:in tähtikuvan RAW:ia.

Tässähän RAW-homassa tosiaan kohtaa monta ongelmaa ja pahinta jälkeä tulee silloin kun sopivassa scenessä kamera tipahtaa 12-bit moodiin jostain syystä (bulb, long exposure NR...). A99:n manuskassa on listattu aikamoinen liuta juttuja milloin tiputaan 12-bit modeen, A7-sarjalaisissa Sony on pimittänyt tämän tiedon täysin. Ne compressioblokit on vain yksi helpoiten näkyvä/ymmärrettävä juttu.

A7 II:ssä voi olla siivottu noita kompressioblokkeja jollain tavalla. Kuitenkin, jos/kun ottaa asiakseen ymmärtää miten toi kompressointi toimii niin tajuaa että sillä pakkauksella ja bittitarkuuden tippumisella tietyissä oloissa vaan on hintansa. Esim. Ming Thein joka on suht pätevä kuvaaja ja jälkikäsittelijä kommentoi tuota A7 II testissään

http://blog.mingthein.com/2015/01/19/re ... 7-mark-ii/

Bandingia ja ongelmia varjojen nostossa jne. Yläsävyjen liun data on niin harvaa ettei kestä käsittelyä ja puhkipaleneiden kohtien reunat menee rumaksi... Täysin samoja hommia mitä esim. Maffer ja minä ollaan huomattu. Mafferille nämä on ymmärrettävästi showstoppereita, itse ostan A7R:n seuraajan vaikkei lossless RAW:ia olisi korjattu jos saan EFCS:n/IBIS:in jne...

Edelleen nämä ongelmat rajoittuvat varsin pieneen osajoukkoon kuvia, mutta ainoa oikea korjaus on lossless RAW, olisi sen sitten pakattu tai ei.
temama
Viestit: 9961
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Sony ARW RAW

Viesti Kirjoittaja temama »

tn1krr kirjoitti:
temama kirjoitti:Sony on ilmeisesti parannellut RAW pakkaustaan A7II malliin:

After replicating some of my A7 tests with the A7II, I have come to a tentative conclusion that they've fixed whatever demosaic/decompression bug was causing the artifacts in the first place. I have not yet been able to make those happen the way I could with my A7. Rawdigger still shows where the delta blocks are in the image, but they are no longer banded/posterized.

http://www.dpreview.com/forums/post/55026595

Tässä myös mielenkiintoisia havaintoja:

http://www.dpreview.com/forums/post/55023159

Long exposure noise reduction (Camera>6>Long Exposure NR on the a7II) affects the raw file values.

Shutter mode affects the raw file bit depth. You lose a bit in continuous mode.

I'll have to check and see if EFCS affects bit depth (Gear>4>e-Front Curtain Shutter on a7II)

Lens compensation affects the raw image (Gear>6>Lens Comp. on a7II)

On the a7S, silent shutter mode affects bit depth

On the a7S, there is digital low-pass filtering on some high-ISO settings.


http://www.dpreview.com/forums/post/53961150
A7 II:ssä voi olla siivottu noita kompressioblokkeja jollain tavalla. Kuitenkin, jos/kun ottaa asiakseen ymmärtää miten toi kompressointi toimii niin tajuaa että sillä pakkauksella ja bittitarkuuden tippumisella tietyissä oloissa vaan on hintansa. Esim. Ming Thein joka on suht pätevä kuvaaja ja jälkikäsittelijä kommentoi tuota A7 II testissään

http://blog.mingthein.com/2015/01/19/re ... 7-mark-ii/

.
Ming Thein on myös ylihermostunut nipottaja pikselirunkkaukseen hairahtuessaan, tavallaan Fanboyn vastakohta.

Oleelliset pointit tässä oli juurikin se, että onko Sony tosiaan parantanut RAWiaan kompressioblokkien osalta, ja että vaikuttaako edellä mainitut (vahvistetut rivit) asetukset miten ratkaisevasti RAWiin käytännön ja myös kompressioblokkien osalta.
Kuten kirjoitit, niin Sonyn RAWin mahdolliset ongelmat koskettavat hyvin pientä osaa porukkaa ja kuvaustilanteita, mutta jos Sony on vielä pienentänyt tätä ongelmaa, niin sehän tuntuisi hyvältä suunnalta? -> Tarkottaisi, että Sony on ottanut ongelman hoitaakseen.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eihän se mitään tarkoita kun korkeintaa että Sonya ei kiinnosta paskaakaan. Yritetään pyyhkiä vaikka on jo turahtanut.
antnis
Viestit: 1248
Liittynyt: Maalis 02, 2005 9 : 54

Viesti Kirjoittaja antnis »

Jep se meinaa, että eivät aio ruveta käyttämään losslessia vaan säätävät tuota. Vit mitä psk
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: Sony ARW RAW

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

temama kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:
temama kirjoitti:Sony on ilmeisesti parannellut RAW pakkaustaan A7II malliin:

After replicating some of my A7 tests with the A7II, I have come to a tentative conclusion that they've fixed whatever demosaic/decompression bug was causing the artifacts in the first place. I have not yet been able to make those happen the way I could with my A7. Rawdigger still shows where the delta blocks are in the image, but they are no longer banded/posterized.

http://www.dpreview.com/forums/post/55026595

Tässä myös mielenkiintoisia havaintoja:

http://www.dpreview.com/forums/post/55023159

Long exposure noise reduction (Camera>6>Long Exposure NR on the a7II) affects the raw file values.

Shutter mode affects the raw file bit depth. You lose a bit in continuous mode.

I'll have to check and see if EFCS affects bit depth (Gear>4>e-Front Curtain Shutter on a7II)

Lens compensation affects the raw image (Gear>6>Lens Comp. on a7II)

On the a7S, silent shutter mode affects bit depth

On the a7S, there is digital low-pass filtering on some high-ISO settings.


http://www.dpreview.com/forums/post/53961150
A7 II:ssä voi olla siivottu noita kompressioblokkeja jollain tavalla. Kuitenkin, jos/kun ottaa asiakseen ymmärtää miten toi kompressointi toimii niin tajuaa että sillä pakkauksella ja bittitarkuuden tippumisella tietyissä oloissa vaan on hintansa. Esim. Ming Thein joka on suht pätevä kuvaaja ja jälkikäsittelijä kommentoi tuota A7 II testissään

http://blog.mingthein.com/2015/01/19/re ... 7-mark-ii/

.
Ming Thein on myös ylihermostunut nipottaja pikselirunkkaukseen hairahtuessaan, tavallaan Fanboyn vastakohta.

Oleelliset pointit tässä oli juurikin se, että onko Sony tosiaan parantanut RAWiaan kompressioblokkien osalta, ja että vaikuttaako edellä mainitut (vahvistetut rivit) asetukset miten ratkaisevasti RAWiin käytännön ja myös kompressioblokkien osalta.
Kuten kirjoitit, niin Sonyn RAWin mahdolliset ongelmat koskettavat hyvin pientä osaa porukkaa ja kuvaustilanteita, mutta jos Sony on vielä pienentänyt tätä ongelmaa, niin sehän tuntuisi hyvältä suunnalta? -> Tarkottaisi, että Sony on ottanut ongelman hoitaakseen.
RAW-formaatti on edellen sama ARW 2.3, jos sitä olisi muutettu ei esim. RAWDigger enää lukisi noita filuja oikein ja Iliah kyllä kertoisi jos jotain on muuttunut. Jos A7 II:ssä on jotain muutettu on kyseessä käytännössä joku "välifiltteröinti" jolla dataa muokataan ennen RAW-pakkausta (tai miksei myös pakkausksen aikana jos tulee ongelmallisen näköinen blokki") ettei blokkeja esiintyisi. Olen itse koodaaja aammatiltani (esim. kuva-konversioitakin on tullut tehtyä ihan binääritasolla) ja olen joskus ihan ammatillisessa toiminnassa sortunut "purkkapaikkoihin", joilla jotain pientä parannusta saadaan koska "oikean" korjauksen tekeminen ei onnistu fiksussa aikataulussa. Niin kauan kuin tuo RAW-formaatti on mitä on kaikki muutokset purkkapaikkoja.

Noi boldaukset on tekijöitä jotka aiheuttaa RAW-pakkauksen "syötteen" tarkkuuden tippumisen 12-bittiseksi ja vaikuttavat sitä kautta lopulliseen tuotokseen. Maffein tähtikuvan tapauksessa käytiin dpreview:lläkin keskustelua nimenomaan siitä miten suurta osaa ongelmassa näytteli tuo bulb:in aiheuttama 12-bit moodiin tippuminen.

Esim. Ao linkin takana on keskustelu casesta jossa bulb:sta pois pysyminen (14 bit modessa siis) alivalottamalla tekee parempaa jälkeä kuin bulb + korrekti valotus

http://digikamera.net/keskus/viewtopic. ... a20814e833
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jep, se on hyvin todennäköistä että jotain tuolla 12bit moodilla on tekemistä asian kanssa. Vähän kun kerjättäis verta kummastakin sieraimesta yhtäaikaa.

Kaks hienoa dokumentoimatonta "featurea" boostivat toisiaan.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti:Jep, se on hyvin todennäköistä että jotain tuolla 12bit moodilla on tekemistä asian kanssa. Vähän kun kerjättäis verta kummastakin sieraimesta yhtäaikaa.

Kaks hienoa dokumentoimatonta "featurea" boostivat toisiaan.
Sain eilen Jim Kassonilta kivat ohjeet noiden RAW:ien histogrammien analysointiin RAWDiggerillä ja tosiaan kyllähän nää A7-sarjalaiset tuntuu olevan parhaimmillaan 13 bit moodissa (14 bit datassa on aina 1 bit käyttämättä) ja milloin milläkin (burst, bulb, Long exposure NR) tekosyyllä 11 bittisiä eli 14 bit datassa 3 bittiä käyttämättä. Tuohon kun raapaistaan dataa tietyillä kirkkaustasoilla entisestään harventava pakkaus päälle niin ei ihme että poso prosessoinnissa haukataan p:tä tietyissä tilanteissa.
mremonen
Viestit: 9185
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

tn1krr kirjoitti:Sain eilen Jim Kassonilta kivat ohjeet noiden RAW:ien histogrammien analysointiin RAWDiggerillä
Voisko tuota jakaa?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

mremonen kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:Sain eilen Jim Kassonilta kivat ohjeet noiden RAW:ien histogrammien analysointiin RAWDiggerillä
Voisko tuota jakaa?
Täällä, olis pitänyt varmaan linkittää suoraan :)

http://www.dpreview.com/forums/post/55176655

Jimin blogissa on pyöritelty tätä jonkin verran mutta Mr Kasson:llekin tuli eilen uutisena tää että myös bulb:lla ja Long exposure NR:llä tiputaan 11 bittiseen tilaan. Käytännössähän tuossa pääsee laskemaan jotakuinkin että

bittisyvyys = 14 - aukot histogrammipiikkien välissä

Otin saman kuvan bulb:lla ja long exposure NR:llä sekä ilman. Kahdessa ensimmäisessä aukon koko (tyhjien bin:ien määrä) piikkien välissä oli 3, viimeisessä 1.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juu ja tuosta johtuen kuvasta puuttuu iso osa sävyjä. Etenkin kirkkaat sävyt menevät kunnon bandingiksi. Aiheuttaa myös pahoja ongelmia jos kuvan tai kuvan osan sävyt ovat tasaista lattanaa varjoa = varjosta tulee tasapaksua mössöä.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Taisin jossain kohtaa nillittää noiden puhkipalamisen rajoilla olevien alueiden "gradienttien" käsittelyn hankaluudesta. Aika nihkeästi riittää valueita eli sävyjä tuonne, alla RAWDiggerin kertomaa 12000 pikselin alueesta (harmaa neliö kuvassa on Rawdiggerin selection) notskin reunalla; tämä siis case jossa kamera on Long Exposure NR:n takia tippunut alempaan bittitarkkuuteen ja sitten on rykäisty pakkaus mukavine tone curveineen tuonne. Kohtuullisen harvaksi vetää kaikki värikanavat. Kuten maffer yllä totesi, mitä kirkkaampaa sitä enempi sävyjä puuttuu.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/262 ... digger.png

Epämääräiset punaiset täplät compressioblokeissa on overexposure varoituksia, mielenkiintoisesti tuntuu käyttäytyvän pakkaus ihan tuolla puhkipalamisen rajalla. Joka toinen pikseli puhki?
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Koskeeko nämä kaikki edellämainitut virheet ja puutteet kuvissa myös SLT-malleja(joissa vielä se peili sotkemassa)?
aikaarska
Viestit: 11899
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Sahaaja kirjoitti:Koskeeko nämä kaikki edellämainitut virheet ja puutteet kuvissa myös SLT-malleja(joissa vielä se peili sotkemassa)?
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ilmeisesti RAW pakkauksen aiheuttamat mahdolliset haittapuolet eivät ilmene APS-C kennoisissa Sonyn rungoissa (SLT sekä peilitön) niin herkästi kuin kinokennoisissa. Sinänsä Sony käyttää puheenaiheena ollutta RAW pakkausta kaikissa nykyisissä järjestelmäkameroissaan (myös SLT rungot).


Mielestäni näitä "virheitä ja puutteita" on liioiteltu suht. vahvasti. Tai sanotaanko, että kärpäsestä on tehty härkänen jossakin suhteessa.
Kuten pikselinypläys keskusteluissa on yleensä tapana käydä. Suurempi kokonaisuus unohtuu kun keskitytään vain yhteen pieneen osa-alueeseen.

Sanomattakin on silti selvää, että Sonyn täytyy tehdä vaihtoehto nykyisenkaltaiselle pakatulle RAWille. Eli myös pakkaamaton RAW käyttäjän valittavaksi (kuten esim. Nikoneissa). Tämä palvelee niitä kuvaajia jotka haluavat (ja osaavat) ottaa aivan kaiken irti kennon tuottamasta datasta kuvankäsittellyssä.

Sonylla on varmasti ollut ihan "hyvä" syy valita pakattu RAW heidän kameroidensa RAW formaatiksi, oletettavasti tehty palvelemaan loppukäyttäjää (pienempi tiedostokoko, nopeampi tiedostonkäsittely kamerassa, virransäästö). Valitettavasti tällä valinnalla on myös varjopuolensa. Ilmaista lounasta ei ole olemassa. Loppukäyttäjän valinnaksi jää sitten valita miten tärkeää pakkaamaton RAW olisi heidän tarpeilleen...Ja jos eivät osaa/tiedä valita, niin sitten todennäköisesti eivät tule kokemaan haittaa myöskään nykyisenlaisesta pakatusta RAWista.

Sen verran vielä SLT kameroista yms . (vaikka ei varsinaisesti tämän ketjun aiheeseen kuulu), niin vaikka olin pari vuotta sitten hyvin skeptinen esimerkiksi puoliläpäisevän peilin hyödyistä (olen kuvannut aikaisemmin paljon normaaleilla peilijärkkäreillä, Nikon, Canon, pentax), niin yleisesti ottaen olen oppinut pitämään Sony järkkäreistä todella paljon enkä ole ollenkaan varma haluaisinko enää vaihtaa leiriä muodin mukana (kuten ehkä aikaisemmin olisin voinut tehdä).
Nykyisin omistan Sonyn A65 SLT rungon ja A6000 peilittömän.
Olen todennut puoliläpäisevän SLT peilin tuoman vaikutuksen kuviin häviävän pieneksi, vaikka olen tehnyt tarkkoja testikuvauksia peilin kanssa ja ilman, samalla objektiivilla. Siis eroja ei käytännössä ole.
Sen sijaan Sonyn "keksinnöistä" on ollut yllättävän paljon iloa ihan kongreettisesti kuvaushommissa! A65 SLT rungon elektroninen etsin tarkennuksen suurennusapuineen on oikein käyttäjäystävällinen. En oikein usko, että haluaisin edes palata takaisin optiseen etsimeen. Samoin AF tarkennus "live-view" tilassa on erittäin nopeaa - kiitos SLT peilin - niin still-kuvissa kuin videossa.
A6000 peilitön on taas aikansa parasta croppi-peilittömissä, todella vaivaton käyttää, ja suoritustehokas. AF vikkelä, ja kuvanlaatu erinomaista.


Tätä kaikkea kun miettii suuremassa mittakaavassa, niin pakatun RAWin mahdolliset haittapuolet eivät vaan jaksa enää häiritä juurikaan paljon, ehkä ei ollenkaan. Sanotaan, että 95% kuvauksista pakatulla RAWilla ei ole haittavaa merkitystä ja niissä lopuissa 5%:kin käytännön haitta saattaa jäädä tarpeeksi pieneksi jotta ongelman voi kiertää tai korjata kuvankäsittelyn keinoin.

Mutta toki toivon Sonyn tuovan pakkaamattoman RAWin vaihtoehdoiksi kameroihinsa. Saadaan käyttäjäystävällisistä työkaluista vieläkin parempia. Luulisi, että tämä myös tapahtuu mahdollisesti jo seuraavissa Sonyn uusissa rungoissa - ainakin kalleimmissa malleissa.
Viimeksi muokannut aikaarska, Tammi 28, 2015 10 : 53. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Vastaa Viestiin