Uusi kone kuvankäsittelyyn

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Lightroomin käynnistyminen saisi kyllä olla nopeampaa :-/ Mikä siinä maksaa ja kuinka sitä voisi nopeuttaa?
Kauanko käynnistyminen sulla kestää? Vanhassakaan PC-koneessa en ole itse kokenut tuota ongelmaksi, mutta voin kellottaa illasta mitä siinä menee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
zone6
Viestit: 1241
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

hattumies kirjoitti:Juu GPU-renderöinti on aivan helkutin buginen CC:ssä, ei mitään järkeä käyttää. Kaataa näyttiksen mm. heti avattessa koko softa.

Mopolla GT640-kortilla kiihdyttää ainakin kivasti. Bugeja ei vielä ole tullut vastaan ja kiihdyttämättömään verrattuna kaikki säädöt vastaavat heti eikä kohta.
Zone VI
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Jep kait tähän GTX770 tulee kohta uudet ajurit, mitkä tuon korjailee..

K600 quadron kanssa ei taasen ole mitään ongelmia, luonnollisesti.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Lightroomin käynnistyminen saisi kyllä olla nopeampaa :-/ Mikä siinä maksaa ja kuinka sitä voisi nopeuttaa?
Kauanko käynnistyminen sulla kestää? Vanhassakaan PC-koneessa en ole itse kokenut tuota ongelmaksi, mutta voin kellottaa illasta mitä siinä menee.
Kännistyminen kestää 35-40 sek, kellotin muutaman kerran. Mutta suurin ongelma on, että kuvien ilmestyminen foldereihin katsottavaksi/käsiteltäväksi kestää toivottoman pitkään. Puhutaan ajasta luokkaa 3 min. Eikä sekään varmaan riitä. Mitään teen tuossa väärin? Otan catalogista back upin pääsääntöisesti aina kun sammutan ohjelman.

Kuvat on minulla tällä hetkellä koneen kovalevylla. Tuumin usb:n päässä olevan raid-systeemin laittamista.
mattimi
Viestit: 857
Liittynyt: Elo 27, 2003 16 : 14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja mattimi »

Kännistyminen kestää 35-40 sek, kellotin muutaman kerran. Mutta suurin ongelma on, että kuvien ilmestyminen foldereihin katsottavaksi/käsiteltäväksi kestää toivottoman pitkään. Puhutaan ajasta luokkaa 3 min. Eikä sekään varmaan riitä. Mitään teen tuossa väärin? Otan catalogista back upin pääsääntöisesti aina kun sammutan ohjelman.

Kuvat on minulla tällä hetkellä koneen kovalevylla. Tuumin usb:n päässä olevan raid-systeemin laittamista.
Paljonko sinulla on kuvia tietokannassa?

Mikko
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mattimi kirjoitti:
Kännistyminen kestää 35-40 sek, kellotin muutaman kerran. Mutta suurin ongelma on, että kuvien ilmestyminen foldereihin katsottavaksi/käsiteltäväksi kestää toivottoman pitkään. Puhutaan ajasta luokkaa 3 min. Eikä sekään varmaan riitä. Mitään teen tuossa väärin? Otan catalogista back upin pääsääntöisesti aina kun sammutan ohjelman.

Kuvat on minulla tällä hetkellä koneen kovalevylla. Tuumin usb:n päässä olevan raid-systeemin laittamista.
Paljonko sinulla on kuvia tietokannassa?

Mikko
45 000. Itseasiassa ihan tajuttoman kauan siihen mnee, että viimeisetkin kuvat on luettu. Ei tulisi edes mieleen kellottaa sillä yleensähän Lightroom aina hetken puuhastelee esikatselukuvien kanssa kun avaa jotain hyvin vanhaa kansiota. Tämä on kyllä ihan ymmärrettävää.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Kännistyminen kestää 35-40 sek, kellotin muutaman kerran. Mutta suurin ongelma on, että kuvien ilmestyminen foldereihin katsottavaksi/käsiteltäväksi kestää toivottoman pitkään.
Eka käynnistys tänään oli noin 13 sek siihen asti että develop-tilassa viimeksi käsitellyn kuvan esikatselukuva oli renderöity valmiiksi. Samoin tietysti kaikki filmstripin kuvat oli tuolloin näkyvissä ja selattavissa ilman viiveitä.

Kokeilin myös käynnistystä Library-tilaan sen jälkeen kun olin välillä käyttänyt erinäisiä muita ohjelmia, että kaikki LR:n kamat ei ole valmiiksi muistissa. Tällöin meni 10 sek siihen että gridinäkymän esikatselukuvat sekä hakemistoselaimen kaikkien näkyvien kansioiden kuvamäärät oli näkyvissä (nämä tulee viimeksi, sen jälkeen mitään näkyvää ei mulla tapahdu).

Kolmas käynnistys develop-tilaan heti perään vei alle 10 sek.

Katalogi on SSD-levyllä ja kuvat enimmäkseen perinteisillä kovoilla koneen sisällä. En tiedä montako kuvaa katalogissa on (about kaikki mitä olen D800:lla ikinä kuvannut, varmaankin samaa luokkaa kuin Nomadilla), mutta katalogin kooksi LR näyttää 2,36GB.

EDIT: Nyt löytyi eli 49 000 kuvaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Nyt olis pientä ruuvausta ohjelmassa:

Kuva
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:Nyt olis pientä ruuvausta ohjelmassa:

Kuva
Jos en ihan väärin näe, niin tuo on sama runko kuin minulla - ruotsalainen Fractal.
Olen tykännyt muuten, mutta siinä on lapsus (ainakin tässä mun kolmisen vuotta vanhassa versiossa): Kaikki metalliosat ei ole galvaanisessa kontaktissa. Tämä johtunee siitä, että ovat kasanneet lootan osat vasta maalauksen jälkeen.
Tästä taas seuraa maadoitusongelmia, joka aiheuttaa häiriöherkkyyttä. Mulla käy niin, että kytkiessä sähköt koneeseen, hiiri jää "pimeäksi" ja vaatii hiiren USB-liittimen irrotuksen tullakseen toimivaksi. Näin noin puolessa käynnistyksistä. Ja joskus kursori hyppii omia aikojaan. Mitä lie jännitepiikkejä siellä pyörii.

Mun on ollut ajatuksena purkaa konetta sen verran, että pääsisin yhdistämään kaikki peltiosat toisiinsa kunnolla ja myös varmistamaan, että emolevyn liitinpaneelin "maattokehys" saa maadoituksen koko koteloon. Mutta kun on nykyään ainoa kone, niin ei ihan herkästi lähde purkamaan. Ehkä sitten kun tulee aika hommata uusi emolevy.

Mutta on tää vaan kone. Kovalevytila ei lopu kesken.
Viimeksi muokannut Jovala, Elo 22, 2015 7 : 12. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Oikein näit, Fractalin kotelohan tuo on. Koskaan en ole ko. ongelmasta kuullut, mutta kiitos vain infosta niin osaan varautua jos ongelmia ilmenee.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:Oikein näit, Fractalin kotelohan tuo on. Koskaan en ole ko. ongelmasta kuullut, mutta kiitos vain infosta niin osaan varautua jos ongelmia ilmenee.
Kannattaa mitata vastusmittarilla kaikki peltiosat toisiinsa nähden.
Riittänee kun poraa reiän isolaatiossa olevien peltien välille ja kiertää siihen (pelti)ruuvin. Hifisti vetää reikään kierteet ja pistää koneruuvin!
Siinä pitää olla sitten varovainen, ettei mene poranlastua elektroniikan sekaan.

Tämä kotelo on kyllä hyvä ja hiljainen. Tätä tuskin tarvii enää meikäläisen vaihtaa elinaikana.
Powerinkin ostin sen verran ison, ettei vähästä säikähdä.
Viimeksi muokannut Jovala, Elo 22, 2015 7 : 19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Hota
Viestit: 344
Liittynyt: Joulu 31, 2009 11 : 33

Viesti Kirjoittaja Hota »

Fractal R3 myös täällä.
Sisäkalujen päivitys myös edessä jossain välissä.
Emo, prossu, näyttis, ym.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Toi mun näyttää olevan
Fractal Define XL USB 3.0 Black Pearl

Melkoinen rotjake, ei puhettakaan että sijottais pöydälle. Hyvä kun mahtuu pöydän alle:
• Case size (WxHxD): 232x560x561.3mm
• Net weight: 17.95kg
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Hota
Viestit: 344
Liittynyt: Joulu 31, 2009 11 : 33

Viesti Kirjoittaja Hota »

Jovala kirjoitti:Toi mun näyttää olevan
Fractal Define XL USB 3.0 Black Pearl

Melkoinen rotjake, ei puhettakaan että sijottais pöydälle. Hyvä kun mahtuu pöydän alle:
• Case size (WxHxD): 232x560x561.3mm
• Net weight: 17.95kg
Mahtuuhan ilman kiertämään paremmin :)
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Mulla kans tuo Define XL R2 Black Pearl. Hyvin on tilaa, ehkä hiukan turhankin iso kotelo, mutta sillä tuli hankittua kun normimalli tuosta oli turhan matala lattiall. Hiljaisuudesta en tiedä, vanha Antec on kyllä joiltain osin fiksummin tehty, mutta auttamattomasti vanhentunut. Normi-ATX-emolevy näyttää tuossa uudessa kotelossa aika kutistuneelta:

Kuva


Eikä tartte miettiä ottaako iso prossakuuleri kylkipeltiin:

Kuva

Yhteen 7 kpl 140mm tuulettimia joten luulis jäähtyvän (+ näyttiksessä 2 pientä).
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Meikäläisen u2 on sisältä vähän erinäköinen ;)

Kuva

Kaikin puolin tyytyväinen siirtymisestä m-itx-kokoluokkaan. Tommoseen rohjakkeeseen tuskin on enää paluuta. Ja onhan toi siistimpi kuin macin roskapönttö, vaikka mihinkään esittelykäyttöön ei tulekaan.
sahe69
Viestit: 593
Liittynyt: Elo 04, 2004 1 : 46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

moonshine kirjoitti:Meikäläisen u2 on sisältä vähän erinäköinen ;)

Kuva

Kaikin puolin tyytyväinen siirtymisestä m-itx-kokoluokkaan. Tommoseen rohjakkeeseen tuskin on enää paluuta. Ja onhan toi siistimpi kuin macin roskapönttö, vaikka mihinkään esittelykäyttöön ei tulekaan.
Tyylikkään näköinen kotelo. Oisko näyttää sisuskaluja komponentit asennettuna?
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ei tullut mun koneesta vielä mitään kun kotelon mitoituksessa joku heittää ja lisäkortit ei mene pohjaan liittimiinsä. Muka "laatukotelo" tuollainen Fractal... :-(
moonshine kirjoitti:Kaikin puolin tyytyväinen siirtymisestä m-itx-kokoluokkaan.
Löytyykö muuten noita mITX-koteloita sellaisina joissa olis hiljaisuus hyvin huomioitu (eli jotain vaimentavaa materiaalia käytetty, vai perustuuko noitten hiljaisuus vain huippuhiljaisten tai passiivisesti jäähdytettyjen komponenttien käyttöön? Niin kauan kun koneessa on pyöriviä kovoja tai tuulettimia haluaisin pitää sen pöydän alla mieluummin kuin korvan korkeudella.
moonshine kirjoitti:Ja onhan toi siistimpi kuin macin roskapönttö, vaikka mihinkään esittelykäyttöön ei tulekaan.
Kaverilla on toi "macin roskapönttö" ja ihmetteli tuossa juuri että mitenkäs kytkee 4k-töllön siihen 4k60p:nä kun ei ole HDMI 2.0:aa koneessa. Hienohan toi macci kyllä on, mutta kun osia ei voi vaihtaa helposti niin ei oikein istu omaan filosofiaan. Eikä toki budjettiinkaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Rockford kirjoitti:Löytyykö muuten noita mITX-koteloita sellaisina joissa olis hiljaisuus hyvin huomioitu (eli jotain vaimentavaa materiaalia käytetty, vai perustuuko noitten hiljaisuus vain huippuhiljaisten tai passiivisesti jäähdytettyjen komponenttien käyttöön? Niin kauan kun koneessa on pyöriviä kovoja tai tuulettimia haluaisin pitää sen pöydän alla mieluummin kuin korvan korkeudella.
Mä hommasin ton ison Fractalin juuri sen takia, että se on suht hiljainen (rakenteissa toteutettu vaimentavia ratkaisuja). Tuulettimet on isoja (suurin 180mm), jolloin matalilla kierroksilla ei tule paljon melua. Myös prossulle mahtuu ISO jäähdytyselementti -> tuuletin pyörii matalilla kierroksilla.
Lisäksi mulla kaikki tuulettimet on säätösilmukalla takaisinkytkettyjä (lämpöanturit jokaisella erikseen, jonka mukaan tuulettimen nopeus säätyy). Suurin melun aiheuttaja onkin nykyään pyörivät kovalevyt, jotka nekin on vaimentimilla asennettuja.

Lisäksi mulla on tarve saada käynnistettyä kone eri käyttöjärjestelmiin, ja vielä niin, etteivät ne näe tosisiaan: Paneelissa on nappularivistö, jolla valitaan haluttu käyttis. Vain yksi (käyttis) kerrallaan lähtee käyntiin koska vain sen kovalevyt saa virtaa.

Pöydän allahan tila ei ole kovin pahasti kortilla - sinne sopii hieman isompikin.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Maffer
Viestit: 21496
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jovala kirjoitti:
Rockford kirjoitti:Nyt olis pientä ruuvausta ohjelmassa:

Kuva
Jos en ihan väärin näe, niin tuo on sama runko kuin minulla - ruotsalainen Fractal.
Olen tykännyt muuten, mutta siinä on lapsus (ainakin tässä mun kolmisen vuotta vanhassa versiossa): Kaikki metalliosat ei ole galvaanisessa kontaktissa. Tämä johtunee siitä, että ovat kasanneet lootan osat vasta maalauksen jälkeen.
Tästä taas seuraa maadoitusongelmia, joka aiheuttaa häiriöherkkyyttä. Mulla käy niin, että kytkiessä sähköt koneeseen, hiiri jää "pimeäksi" ja vaatii hiiren USB-liittimen irrotuksen tullakseen toimivaksi. Näin noin puolessa käynnistyksistä. Ja joskus kursori hyppii omia aikojaan. Mitä lie jännitepiikkejä siellä pyörii.

Mun on ollut ajatuksena purkaa konetta sen verran, että pääsisin yhdistämään kaikki peltiosat toisiinsa kunnolla ja myös varmistamaan, että emolevyn liitinpaneelin "maattokehys" saa maadoituksen koko koteloon. Mutta kun on nykyään ainoa kone, niin ei ihan herkästi lähde purkamaan. Ehkä sitten kun tulee aika hommata uusi emolevy.

Mutta on tää vaan kone. Kovalevytila ei lopu kesken.
Kato prkle, tosiaan itelläkin Fractal ja vastikään käyneet USB-portit pissimään käynnistyksen yhteydessä. Pakko siirtää laite toiseen porttiin jopa jos haluaa samassa sessiossa käyttää.
Vastaa Viestiin