Epson vai Canon

Printterit, skannerit, online-tulostukset
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Epson vai Canon

Viesti Kirjoittaja mek »

Pitäsi vissiin hommata jonkinlainen monitoimikone. Mielessä ovat olleet lähinnä Canon Pixma MG 7550 tai Epson Expression Photo XP-750. Testeistä lukien Canonilla pitäisi päästä vähän halvemmalla sivuhinnalla, vaikka Epson onkin testejä voittanut.

Skannauksen ja kuvanlaatu on varmasti meidän käyttöömme riittävä, mutta eniten askarruttaa, että kumpi pelaa satunnaisessa/harvassa käytössä varmemmin? Jostain norjalaiselta nettisivulta luin ainakin kommentteja, jossa tuota Epsonia moitittiin juuri siitä, että käyttämättä ollessa suuttimet tukkeutuvat, kun taas Canon MG5550 oli pelannut moitteettomasti. Kokemuksia?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mulla on nykyään Canon Pixma 7150 jota ennen oli C Pixma MP 560. Vanhempi oli paljonnparempi, tulostelin sillä passikuvia aikalailla, uudempi tulostelee huonomman värisiä ja paperinsyöttö on siinä kökön rajoitteista. Vanhaan kelpas A4 leikellyt valokuvapaperit, nykyinen herjaa jokavälissä. Nyt tulostelen passikuvatkin Epson 4900:llä.
Musteen kulutuskin tuntuis uudemmassa olevan suurempi, kuivumaan meillä tulostin kerkiä.
jaeaetee
Viestit: 437
Liittynyt: Huhti 18, 2007 23 : 13
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja jaeaetee »

Meikällä oli aikaisemmin Canon mp-560, päivitin sen juuri tuohon Epsonin xp-750 malliin. Vielä hiukan opettelen laitetta, mutta kuvanlaatu vaikuttaa aavistuksen Canonia paremmalta.

Välillä tässä on ollut n.2kk taukoja, etten ole tulostanut lainkaan. Vielä ei ole ollut mustetukoksia. Hyvin tuntuisi sietävän käyttämättömyyttä.. Eipä kyllä Canonillakaan ollut koskaan ongemia siinä suhteessa.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

Epsonin Claria-tekniikka on paras tekniikka valokuviin kotioloissa. Kannattaisi huomioida myös mustekustannukset, sillä valokuvat syövät tajuttomasti mustetta. Itse ostin poistomyynnistä Epson XP-600-tulostimen, jossa sama Claria-tekniikka, kuin esim. XP-750, mutta ilman A3, verkkoliitäntää ja "vain" kuudella patruunalla. Mustetta saa 3x halvemmalla esim. clas ohlsonilta (XL setti maksaa 29€ ja Epsonin oma 100€) tai huuto.netistä.

Muutenkin yli kymppikuvien tulostus kannattaa tilata netistä tulostuspalveluilta, sillä mustesuihkulla esim. A3-valokuvan tulostus vie n. 10€ edestä mustetta.
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Nefertiti kirjoitti:#Muutenkin yli kymppikuvien tulostus kannattaa tilata netistä tulostuspalveluilta, sillä mustesuihkulla esim. A3-valokuvan tulostus vie n. 10€ edestä mustetta.
Tiedän, että Ifolorilta saa vähintään yhtä hyviä kuvia paljon halvemmalla, mutta kun perheen parempi puolisko sanoo, että tulostin pitää olla, niin se pitää...

Kun löytäisi sellaisen, joka pelaa ja tekee kelpo jälkeä. Nyt on satunnaiskäyttöön ollut HP Laserjet 5 L, joka tulostaa moitteetonta tekstiä, vaikka olisi ollut vuoden käyttämättä kaapissa. Joskus aikoinaan oli HP:n joku mustesuihku, jonka ongelma oli juuri kuivuvat mustepatruunat ja/tai tukkeutuva suutin. Suurin osa mustepatruunoista meni harvahkossa käytössä roskiin.
Nefertiti
Viestit: 325
Liittynyt: Huhti 18, 2012 11 : 45

Viesti Kirjoittaja Nefertiti »

mek kirjoitti:
Nefertiti kirjoitti:#Muutenkin yli kymppikuvien tulostus kannattaa tilata netistä tulostuspalveluilta, sillä mustesuihkulla esim. A3-valokuvan tulostus vie n. 10€ edestä mustetta.
Tiedän, että Ifolorilta saa vähintään yhtä hyviä kuvia paljon halvemmalla, mutta kun perheen parempi puolisko sanoo, että tulostin pitää olla, niin se pitää...
Jos vaimo/tyttöystäväväki vaatimalla vaatii hankkimaan valokuvauskamaa, niin kannattaa tarttua heti. Yleensä harrastusvälineet joutuu hankkimaan vähin äänin tai jopa piilottelemaan.

Itse tulostan kotona "kymppikuvat" eli 10x15cm kuvat mustesuihkulla ja sitä suuremmat tulostuspalvelulta. Kotona on hyvä olla valokuvatulostin, jos esim. anoppi haluaa juuri otetut vauvakuvat mukaansa ;@)
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

Mulla on satunnaiseen kymppikuvatulostukseen Canon Selphy sublimaatiotulostin.
Pieni ja halpa laite, kuvan kappalehinta noin 40 senttiä.
Ei musteiden kanssa suhrausta, värikasetti tulee aina uusi kuvapaketin mukana.
Tuloste sietää kastumisen, toisin kuin mustesuihkutulosteet.
Kuvanlaatu oli itselle positiivinen yllätys.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Kukin tavallaan.
Minä tilaan muualta 10-kuvia ja yli 40x50 cm kuvat. Muut tulostan itse. 10-kuvia sen takia kun kukaan ei viitsi leikata niin paljon.
Mulla oli ennen Canon Selphy sublimaatiotulostin. Siinä meni värikasetit ja paperit epätahtia, värikasetilla ei pystynyt tulostamaan kaikkia paketissa olleita papereita. Väreissäkin oli toivomisen varaa.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Wilhelmi on testannut paljon tulostimia ja tulosteita.
http://www.wilhelm-research.com/

En nyt jaksanut tuolta etsiä vertailua, mutta yksi mielenkiintoinen asia sieltä löytyi muutama vuosi sitten. Kun mitataan tulostimien musteen kestoa, tulosteet otetaan yleensä peräkkäin, yhtä mittaa. Todellisessa käytössä tulostin on välillä käyttämättä.

Tauon jälkeen tulostin pyyhkii tulostuspäätä ja suihkuttaa sinne mustetta puhdistusta varten. Vertailussa HP:n musteet sai loppumaan sillä, että kerran päivässä käynnisti tulostimen pari kuukautta. Yhtään tulostetta ei tarvinnut ottaa.

Canonilla on vähän samaa ongelmaa. Jos tulostin seisoo, käynnistyksessä mustetta menee hukkaan. Jos se seisoo liian kauan, pitää tehdä vielä erillinen tulostuspään puhdistus ja siinä kuluu mustetta vielä enemmän.

Ainoa, joka selvisi pitkästä säilytyksestä ja käynnistyksistä, oli Epson. Minulla on Epsonin valokuvatulostin ja se saattaa seistä vuodenkin käyttämättä. Jo heti eka tuloste on silti ollut virheetön. Arviolta tulosta noin 12 kuvaa vuodessa eli tulostin on todella harvoin päällä. Tuollaisen pitkien taukojen tulostukseen saattaa tuo Epson olla paras.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Mun tyttärelle ostettiin halpa Epson tulostin. Kerran sillä tulostettiin, oli sitten hetki tulostamatta ja sen jälkeen ei enää tulostettukaan, selvä peli, sen jälkeen ei toiminut.
rnyholm
Viestit: 505
Liittynyt: Kesä 12, 2003 22 : 40

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

Hannu KH kirjoitti:Mun tyttärelle ostettiin halpa Epson tulostin. Kerran sillä tulostettiin, oli sitten hetki tulostamatta ja sen jälkeen ei enää tulostettukaan, selvä peli, sen jälkeen ei toiminut.
Minulla oli Epson R1900 jolla juuri tuo ongelma. Ei voinut olla itsekseen vaan jatkuvasti piti putsata ja vaikka mitä. Todella hankala. Sitten se hajosi ja ostin R3000. Ihan unelma ja voi seistä kuten adapteri kertoo vaikka vuoden. Nämä eivät tosi ole mitään monitoimikoneita.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

rnyholm kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mun tyttärelle ostettiin halpa Epson tulostin. Kerran sillä tulostettiin, oli sitten hetki tulostamatta ja sen jälkeen ei enää tulostettukaan, selvä peli, sen jälkeen ei toiminut.
Minulla oli Epson R1900 jolla juuri tuo ongelma. Ei voinut olla itsekseen vaan jatkuvasti piti putsata ja vaikka mitä. Todella hankala. Sitten se hajosi ja ostin R3000. Ihan unelma ja voi seistä kuten adapteri kertoo vaikka vuoden. Nämä eivät tosi ole mitään monitoimikoneita.
Mulla on Epson 4900 Pro, rullalle ruikkiva pigmenttiruisku. On aina virrat päällä, oon ottanut automaattipuhdistuksen pois käytöstä kun teki putsauksia yhtämittaa.
Aina ennen tulostamista tulostan testiliuskan, kun kuitenkin pitää ottaa rullasta 6 cm pätkä pois kun joku syöttörulla painaa paperiin jäljen yön yli ollessaan. Aika ahkeraan pitää tulostella että pysyy tulostuskunnossa, ei mikään harrastuspeli. Muutaman päivän taukojen jälkeen pitää tulostuspäätä putsailla että ei tuu raitaa.
On kuitenkin hyvä peli. Vaihtoehtona olis ainoastaan joku suurempi Epson. Canonia en huolisi.
mek
Viestit: 200
Liittynyt: Maalis 22, 2004 14 : 23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

adapteri kirjoitti: #
Ainoa, joka selvisi pitkästä säilytyksestä ja käynnistyksistä, oli Epson. Minulla on Epsonin valokuvatulostin ja se saattaa seistä vuodenkin käyttämättä. Jo heti eka tuloste on silti ollut virheetön. Arviolta tulosta noin 12 kuvaa vuodessa eli tulostin on todella harvoin päällä. Tuollaisen pitkien taukojen tulostukseen saattaa tuo Epson olla paras.
Mikä Epsonin malli sinulla on? Expression Photo XP-750 voisi olla omassa budjetissani.
linko2
Viestit: 1233
Liittynyt: Heinä 03, 2004 21 : 08

Viesti Kirjoittaja linko2 »

Hannu KH kirjoitti: Mulla oli ennen Canon Selphy sublimaatiotulostin. Siinä meni värikasetit ja paperit epätahtia, värikasetilla ei pystynyt tulostamaan kaikkia paketissa olleita papereita. Väreissäkin oli toivomisen varaa.
Mikä systeemi kullekin sopii, riippuu tulostusmääristä.
Jos tulostus on hyvin satunnaista, uskoisin, että sublimaatiotulostin on oikea laite. Minusta on mukava, kun kuvat voi antaa heti mukaan, eikä tulostaminen aiheuta ongelmia, vaikka kappalehinta vähän nousisikin.
Värit on vähän makuasia, mutta koneella voi aina tehdä värimuokkaukset ja varsinkin terävöityksen.
Varmaan sitten, jos tulostusta on enemmän joku muu vaihtoehto on parempi.
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

linko2 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Mulla oli ennen Canon Selphy sublimaatiotulostin. Siinä meni värikasetit ja paperit epätahtia, värikasetilla ei pystynyt tulostamaan kaikkia paketissa olleita papereita. Väreissäkin oli toivomisen varaa.
Mikä systeemi kullekin sopii, riippuu tulostusmääristä.
Jos tulostus on hyvin satunnaista, uskoisin, että sublimaatiotulostin on oikea laite. Minusta on mukava, kun kuvat voi antaa heti mukaan, eikä tulostaminen aiheuta ongelmia, vaikka kappalehinta vähän nousisikin.
Värit on vähän makuasia, mutta koneella voi aina tehdä värimuokkaukset ja varsinkin terävöityksen.
Varmaan sitten, jos tulostusta on enemmän joku muu vaihtoehto on parempi.
Jup.
On tosiaan mukava kun voi tarvittaessa itse tulostella, varsinkin kun lähimpään labbikseen on matkaa,
Itse tulostelin pääasiassa passikuvia selphyllä, toki vähän muutakin. Värit olivat aika kirkkaat, vähän ylikin. Väritasapaino ja tummuus eivät natsanneet kalibroidun näytön kanssa vaan niitä piti rukata. Pixma MP 560 teki justiinsa oikean väristä ja tummuuksista jälkeä mutta nykyinen Pixma 7150 ei taas teekkään, siksi olen lopettanut kaikenmoisen valokuvatulostuksen pikkuruiskulla.
Sublimaatiovehjes on tosiaan hyvä satunnaiskäyttöön (luultavasti, kuivaako värikasetti?) mun oman käyttö loppui kun sen paperinsyöttö alkas reistaamaan.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kumpaas päädyttiin, Gaynoniin vai Lebsoniin?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kapama-7
Viestit: 4538
Liittynyt: Marras 12, 2004 19 : 48

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Hannu KH kirjoitti:
rnyholm kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mun tyttärelle ostettiin halpa Epson tulostin. Kerran sillä tulostettiin, oli sitten hetki tulostamatta ja sen jälkeen ei enää tulostettukaan, selvä peli, sen jälkeen ei toiminut.
Minulla oli Epson R1900 jolla juuri tuo ongelma. Ei voinut olla itsekseen vaan jatkuvasti piti putsata ja vaikka mitä. Todella hankala. Sitten se hajosi ja ostin R3000. Ihan unelma ja voi seistä kuten adapteri kertoo vaikka vuoden. Nämä eivät tosi ole mitään monitoimikoneita.
Mulla on Epson 4900 Pro, rullalle ruikkiva pigmenttiruisku. On aina virrat päällä, oon ottanut automaattipuhdistuksen pois käytöstä kun teki putsauksia yhtämittaa.
Aina ennen tulostamista tulostan testiliuskan, kun kuitenkin pitää ottaa rullasta 6 cm pätkä pois kun joku syöttörulla painaa paperiin jäljen yön yli ollessaan. Aika ahkeraan pitää tulostella että pysyy tulostuskunnossa, ei mikään harrastuspeli. Muutaman päivän taukojen jälkeen pitää tulostuspäätä putsailla että ei tuu raitaa.
On kuitenkin hyvä peli. Vaihtoehtona olis ainoastaan joku suurempi Epson. Canonia en huolisi.
Epson 7900:n ohjekirjassa käsketään kelata paperi takaisin rullalle aina ennen koneen sammuttamista. Kun imu poistuu, niin paperin syntyy tuo kuvaamasi taitos. Aina alkaessani uutena päivänä tulostuksen, teen ensin testiliuskan A4 kopiopaperille, ettei menisi turhaa rullasta 14 cm, joka on se minimi, jonka tulostaa. Vasta sitten rullan pää takaisin koneeseen sisälle.
Eiköhän tuo paperin kelaaminen ole 4900: ohjekirjassakin mainittu, vaan tosimiehethät eivät moisia lue.

Kapa
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

kapama-7 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:
rnyholm kirjoitti: Minulla oli Epson R1900 jolla juuri tuo ongelma. Ei voinut olla itsekseen vaan jatkuvasti piti putsata ja vaikka mitä. Todella hankala. Sitten se hajosi ja ostin R3000. Ihan unelma ja voi seistä kuten adapteri kertoo vaikka vuoden. Nämä eivät tosi ole mitään monitoimikoneita.
Mulla on Epson 4900 Pro, rullalle ruikkiva pigmenttiruisku. On aina virrat päällä, oon ottanut automaattipuhdistuksen pois käytöstä kun teki putsauksia yhtämittaa.
Aina ennen tulostamista tulostan testiliuskan, kun kuitenkin pitää ottaa rullasta 6 cm pätkä pois kun joku syöttörulla painaa paperiin jäljen yön yli ollessaan. Aika ahkeraan pitää tulostella että pysyy tulostuskunnossa, ei mikään harrastuspeli. Muutaman päivän taukojen jälkeen pitää tulostuspäätä putsailla että ei tuu raitaa.
On kuitenkin hyvä peli. Vaihtoehtona olis ainoastaan joku suurempi Epson. Canonia en huolisi.
Epson 7900:n ohjekirjassa käsketään kelata paperi takaisin rullalle aina ennen koneen sammuttamista. Kun imu poistuu, niin paperin syntyy tuo kuvaamasi taitos. Aina alkaessani uutena päivänä tulostuksen, teen ensin testiliuskan A4 kopiopaperille, ettei menisi turhaa rullasta 14 cm, joka on se minimi, jonka tulostaa. Vasta sitten rullan pää takaisin koneeseen sisälle.
Eiköhän tuo paperin kelaaminen ole 4900: ohjekirjassakin mainittu, vaan tosimiehethät eivät moisia lue.

Kapa
Ongelma ohjekirjan lukemisessa on kehnonlainen englanninkielitaito. Senverran luetaan kun kohtuudella pystytään. Itse teen mieluummin testiliuskan (Check Pattern) 43 cm paperirullalle kuin A4 paperille. En oo laskenut kumpi on halvempi.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

mek kirjoitti:
adapteri kirjoitti: #
Ainoa, joka selvisi pitkästä säilytyksestä ja käynnistyksistä, oli Epson. Minulla on Epsonin valokuvatulostin ja se saattaa seistä vuodenkin käyttämättä. Jo heti eka tuloste on silti ollut virheetön. Arviolta tulosta noin 12 kuvaa vuodessa eli tulostin on todella harvoin päällä. Tuollaisen pitkien taukojen tulostukseen saattaa tuo Epson olla paras.
Mikä Epsonin malli sinulla on? Expression Photo XP-750 voisi olla omassa budjetissani.
Valitettavasti en muista. Tulostin on toimistolla ja minä olen lomalla.
Kala-Ukko
Viestit: 9
Liittynyt: Kesä 08, 2014 21 : 08

Viesti Kirjoittaja Kala-Ukko »

mek kirjoitti: Tiedän, että Ifolorilta saa vähintään yhtä hyviä kuvia paljon halvemmalla, mutta kun perheen parempi puolisko sanoo, että tulostin pitää olla, niin se pitää...
Minulla on juurikin tuo Epson XP-750 ollu käytössä nyt vajaan kuukauden. Hankin sen ihan omasta halusta eikä parempi puoliskokaan sitä vastustanu. Olen toistaiseksi tyytyväinen hankintaan, mutta pitempiaikasesta käytöstä en voi vielä sanoa mitään. Jostain olin lukevinani ettei tulostinta pitä sammuttaa väkisin ja niinpä olenkin antanu sen nukahtaa ihan itsekseen.

Kalliimpiahan ne kuvat tulee omalla koneella, varsinkin kun ei niitä paperikuvia tullu vuosikausiin tilattua. Nyt voi aina vaikka päivittäin parhaat laukasut tulosata heti paperille.

Toisena tulostimena canonin mv laser jolla tulostelen tekstit ym. pientä.
Vastaa Viestiin