kaksi näyttöä ja kaksi eri värimaailmaa?

Mitä ne ovat, missä käytetään, miten käytetään, mistä saadaan, miksi käytetään
Vastaa Viestiin
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

kaksi näyttöä ja kaksi eri värimaailmaa?

Viesti Kirjoittaja loratsu »

katsotaan osaako joku auttaa.. elikkä osti spyder 4 pro kalibrointi raudan ja laitoin näytöt "kuntoon". minulla on kaksi näyttöä dellin u2711 ja imac vuodelta 2011. vedin molenmilla ojelmat läpi ja pum. eri värimaailmat?? laitoin dellin värit itse silmämääräisesti, säädin R G B värit 18% harmaakorttia käyttäen ja tulos oli sama kuin imac. olen pihalla kun lintulauta kun dellin värit on paaljon vihreemmät. mikä neuvoksi?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Vaikka profiileja on tehty kaksi, käsitteleekö kone molempia näyttöjä yhtenä? PC-puolelle löytyy Gretagin Display profile MFC -softa, jolla voi kätevästi seurata ja hallita, mitä profiilia mikäkin ruutu käyttää.

Olen havainnut, ettei vinkkaria paljoa värien hallinta kiinnosta. Esimerkiksi telakointiasemasta irroitus tai siihen kiinnitys vaihtaa kannettavan kaikki värit saman tien. Ulkopuoliset tykit sun muut aiheuttavat samoja ongelmia. Onneksi tuo mainitsemani ohjelmanpätkä auttaa em. tilanteissa.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Aikoinaan i-Macia ja Eizoa ei saanu millään naitettua samalle viivalle, ei edes Spyder maahantuojan tunnin mittaisella puhelin avustuksellakaan.

Joten Eizo lähti, ja kas kummaa värit ovat tulosteisiin nähden pitäneet kohtuullisesti kutinsa.
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Vaikka profiileja on tehty kaksi, käsitteleekö kone molempia näyttöjä yhtenä? PC-puolelle löytyy Gretagin Display profile MFC -softa, jolla voi kätevästi seurata ja hallita, mitä profiilia mikäkin ruutu käyttää.
Olen ymmärtäny et käyttää. Mutta eikö värit silti pitäisi olla samat?
Muuten 10 eri näytössä olisi eri värit ja kalibrointi tuntuisi hölmöltä? Miten kalibrointi silmillä? Eli tarkat väripaletit ja kuva koneelle ja säätämään?
kapa21
Viestit: 582
Liittynyt: Tammi 25, 2012 13 : 17

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

Tämä voi olla nyt todella tyhmä kysymys, mutta eikös molemmille ole oma profiili joka pitää datacolorin valikosta vaihtaa? Eli yhtäaikainen vertaileminen on vaikeaa? en ole ajatellut asiaa vaikka läppärissä on välillä isompi näyttö kiinni jolle on oma profiilinsa.
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Tämä voi olla nyt todella tyhmä kysymys, mutta eikös molemmille ole oma profiili joka pitää datacolorin valikosta vaihtaa? Eli yhtäaikainen vertaileminen on vaikeaa? en ole ajatellut asiaa vaikka läppärissä on välillä isompi näyttö kiinni jolle on oma profiilinsa.
on oma profiili mutta sävyt eri. eli jos 2 näyttöä ja 2 eri sävymaailmaa niin mikä on oikea? ja jos muissa koneissa on vielä omat jutut nii mikä väri on oikea. mulla on tulosteita mitkä on tulostettu "värihallitusti" niin macin näyttö on "oikea" väriltään. yleensä puhutaan näytön kalibroinnista, ja kuinka tärkeää se on niin ajatellaan jos 20 näyttöä laitetaan riviin niin eikö kaikissa pitäisi olla suht sama väri. jos on kalibroitu samalla raudalla.. ja jos noissa on muuttuvia tekijöitä niin aika hankalaksi menee.
OskuK
Viestit: 34028
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Sielä Windovsin control panelista color managenent ja valitaan profiilit mitä mikäkin laite käyttää...

tuollakin jotain häöpinää asiasta, en jaksa lukea.

https://forums.adobe.com/thread/822469?tstart=0

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Kiitos osku linkistä. Minulla applen käyttis.
kapa21
Viestit: 582
Liittynyt: Tammi 25, 2012 13 : 17

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

loratsu kirjoitti:
Tämä voi olla nyt todella tyhmä kysymys, mutta eikös molemmille ole oma profiili joka pitää datacolorin valikosta vaihtaa? Eli yhtäaikainen vertaileminen on vaikeaa? en ole ajatellut asiaa vaikka läppärissä on välillä isompi näyttö kiinni jolle on oma profiilinsa.
on oma profiili mutta sävyt eri. eli jos 2 näyttöä ja 2 eri sävymaailmaa niin mikä on oikea? ja jos muissa koneissa on vielä omat jutut nii mikä väri on oikea. mulla on tulosteita mitkä on tulostettu "värihallitusti" niin macin näyttö on "oikea" väriltään. yleensä puhutaan näytön kalibroinnista, ja kuinka tärkeää se on niin ajatellaan jos 20 näyttöä laitetaan riviin niin eikö kaikissa pitäisi olla suht sama väri. jos on kalibroitu samalla raudalla.. ja jos noissa on muuttuvia tekijöitä niin aika hankalaksi menee.
Ok. Näin minäkin olen ajatellut. Olen ymmärtänyt, että se on kalibroinnin idea. Itsellä noissa vaihtelee enemmän kirkkaus ja kontrasti kuin sävyt. Toisaalta molemmat on kohtuullisen p##koja näyttöjä. Vertailu on siksikin vaikeaa. Täytyiskin kokeilla säätää kuva eri näytöillä samanlaiseksi ja tulostaa ihan testimielessä.
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
loratsu
Viestit: 804
Liittynyt: Elo 30, 2010 20 : 20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja loratsu »

Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
tuon huomasin myös itse kun kokeilin monesti, vaati myös muuttamaan valosuusastetta huomattavasti joka kerralla. arvostus ainakin tähän laitteeseen tipahti aikalailla.. mikä kalibrointi laite olisi hyvä? voi heittää vinkkejä.
kapa21
Viestit: 582
Liittynyt: Tammi 25, 2012 13 : 17

Viesti Kirjoittaja kapa21 »

JuhaM kirjoitti:Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
Enpä huomannut tuota itse. Todennäköisin selitys on meikäläisen puusilmät. Mielenkiintoisia ilmiöitä. Nyt on monenlaista kokeilua tiedossa jahka lomalta palaan.

Tarkoititko muuten, että mittauksen arvot olivat erit vai eri profiilien välillä oli silmin havaittava ero?
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

kapa21 kirjoitti:
JuhaM kirjoitti:Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
Enpä huomannut tuota itse. Todennäköisin selitys on meikäläisen puusilmät. Mielenkiintoisia ilmiöitä. Nyt on monenlaista kokeilua tiedossa jahka lomalta palaan.

Tarkoititko muuten, että mittauksen arvot olivat erit vai eri profiilien välillä oli silmin havaittava ero?
En minäkään, mutta käytän kalibrointiin Eizo ColorEdgen omaa ohjelmaa johon Spyder4 on kytketty.
Gretac EyeOne2 oli surkee esitys Spyderiin verrattuna.
JuhaM
Viestit: 2886
Liittynyt: Tammi 09, 2003 21 : 38
Paikkakunta: Kurikka (Jurva)

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

kapa21 kirjoitti:
JuhaM kirjoitti:Spyderin tuotteilla mittaustulos on aina eri, peräjälkeen mitatuissa tuloksissa on heittoa vaikka kuinka, X-riten mittareilla pääsee paljon parempaan tulokseen, eikä peräkkäiset mittaukset heitä.
Enpä huomannut tuota itse. Todennäköisin selitys on meikäläisen puusilmät. Mielenkiintoisia ilmiöitä. Nyt on monenlaista kokeilua tiedossa jahka lomalta palaan.

Tarkoititko muuten, että mittauksen arvot olivat erit vai eri profiilien välillä oli silmin havaittava ero?
Eikös se ole vähän niinkuin sekä että, jos mittausarvot heittävät on myös nähtävä lopputulos erilainen.
Vastaa Viestiin