Radiotriggereiden ja salaman käytöstä

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
dreemeli
Viestit: 57
Liittynyt: Huhti 07, 2014 11 : 05

Radiotriggereiden ja salaman käytöstä

Viesti Kirjoittaja dreemeli »

Eli runkona minulla on nikon d7000 ja laitoin tilaukseen nikon sb-400 salaman. Haluaisin käyttää tuota salamaa myös kauko-ohjattuna ja päässäni heräsi sellainen kysymys että onko olemassa sellaisia radiotriggereitä joilla voisi säätää tuon sb-400 salaman välähdysaikaa ja tehoa rungosta käsin? Tuossa salamassa kun ei ole namiskojakaan joista noita asioita voisi säädellä niin rupesin myös miettimään että voiko tuota salamaa käyttää muualla kuin rungon jatkeena jos haluaa muuttaa salaman asetuksia? Mites on esimerkiksi noiden younguo rf-603 II laita tämän asian suhteen? Jos tuo ei asiaa mahdollista niin olisiko vinkata triggereitä joilla se onnistuisi? Kiitoksia jo etukäteen jos joku asiaan innostuu vastaamaan!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ymmärtääkseni nämä toimii myös SB-400:n kanssa (en ole testannut koska en ko. salamaa omista):
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... isin-Nikon
ja
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... isin-Nikon
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Tatule
Viestit: 53
Liittynyt: Heinä 01, 2012 20 : 08

Viesti Kirjoittaja Tatule »

Ainakaan 7D+622C+430EXII-yhdistelmä ei tarjonnut kovinkaan luotettavaa kokonaisuutta. Salama välähti ihan sattumanvaraisesti. Tiedä sitten miten toimii Nikon-ympäristössä. Joku voisi vinkata todella toimivia salamatriggereitä. Niille olisi kohta tarvetta.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Peru sb400 tilaus ja osta sb700, 800 tai 900 malli.
Kannattaa myös perehtyä nikonin omaan langattomaan salamajärjestelmään, sekin riittää pitkälle ja on säädettävissä rungosta.

http://markoblogs.com/2013/06/nikon-cls ... lahdyksia/
Rockford
Viestit: 7275
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Tatule kirjoitti:Ainakaan 7D+622C+430EXII-yhdistelmä ei tarjonnut kovinkaan luotettavaa kokonaisuutta. Salama välähti ihan sattumanvaraisesti. Tiedä sitten miten toimii Nikon-ympäristössä.
Ongelmatonta on mulla ollut toiminta sen vähän mitä olen noita YN-622N/YN-622N-TX:ää käyttänyt SB-600:n ja SB-900:n kanssa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
heppu
Viestit: 1018
Liittynyt: Maalis 03, 2003 21 : 34
Paikkakunta: Hönölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heppu »

Tatule kirjoitti:Ainakaan 7D+622C+430EXII-yhdistelmä ei tarjonnut kovinkaan luotettavaa kokonaisuutta. Salama välähti ihan sattumanvaraisesti. Tiedä sitten miten toimii Nikon-ympäristössä. Joku voisi vinkata todella toimivia salamatriggereitä. Niille olisi kohta tarvetta.
Tää toimii ainakin minulla hyvin vaikken näistä paljon ymmärräkkään.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... isin-Canon
Tatule
Viestit: 53
Liittynyt: Heinä 01, 2012 20 : 08

Viesti Kirjoittaja Tatule »

heppu kirjoitti:
Tatule kirjoitti:Ainakaan 7D+622C+430EXII-yhdistelmä ei tarjonnut kovinkaan luotettavaa kokonaisuutta. Salama välähti ihan sattumanvaraisesti. Tiedä sitten miten toimii Nikon-ympäristössä. Joku voisi vinkata todella toimivia salamatriggereitä. Niille olisi kohta tarvetta.
Tää toimii ainakin minulla hyvin vaikken näistä paljon ymmärräkkään.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... isin-Canon
Juuri nuo oli viime talvena käytössä. Ei toimineet ei. Ihan lähietäisyydeltä jotenkin (alla 5 metriä). Mutta jos yhtään kauemmas vei, ei toiminut kuin "herättämällä" toisella triggerillä. Tämänkään jälkeen ei reagoinut kameraan. Saattoivat olla maanantaikappaleet. Jonkun Youtube-videon muista nähneeni, jossa näitä triggereitä vertailtiin, ja todettiin 622-mallin toimivan huomattavan epävarmasti verrattuna köyhempään 603-malliin. Lisäksi nämä 622:t ovat jonkun lähteen mukaan herkkiä paristoille (normit vs. ladattavat).
heppu
Viestit: 1018
Liittynyt: Maalis 03, 2003 21 : 34
Paikkakunta: Hönölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heppu »

Tatule kirjoitti:
heppu kirjoitti:
Tatule kirjoitti:Ainakaan 7D+622C+430EXII-yhdistelmä ei tarjonnut kovinkaan luotettavaa kokonaisuutta. Salama välähti ihan sattumanvaraisesti. Tiedä sitten miten toimii Nikon-ympäristössä. Joku voisi vinkata todella toimivia salamatriggereitä. Niille olisi kohta tarvetta.
Tää toimii ainakin minulla hyvin vaikken näistä paljon ymmärräkkään.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... isin-Canon
Juuri nuo oli viime talvena käytössä. Ei toimineet ei. Ihan lähietäisyydeltä jotenkin (alla 5 metriä). Mutta jos yhtään kauemmas vei, ei toiminut kuin "herättämällä" toisella triggerillä. Tämänkään jälkeen ei reagoinut kameraan. Saattoivat olla maanantaikappaleet. Jonkun Youtube-videon muista nähneeni, jossa näitä triggereitä vertailtiin, ja todettiin 622-mallin toimivan huomattavan epävarmasti verrattuna köyhempään 603-malliin. Lisäksi nämä 622:t ovat jonkun lähteen mukaan herkkiä paristoille (normit vs. ladattavat).
Akkuja minä käytän ja hyvin pelittää, joka laaki on ainakin tähänasti palanut.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Itsellä 622C:t ja 5DII, varsin hyvin toimii ja etäisyyttäkin on ollut reilu parikymmentä metriä. Toki ovat kiinaihmeitä, joten yksilöeroja taatusti on.
Dailunch
Viestit: 448
Liittynyt: Kesä 02, 2013 19 : 34

Viesti Kirjoittaja Dailunch »

Mulla RF-603 II toiminut erinomaisesti, ikinä ei ole ollut probleemaa. Testien mukaan kantama on jopa parempi kuin PocketWizardeissa, ja näiden pitäisi toimia reippaat sata metriä.
Tatule
Viestit: 53
Liittynyt: Heinä 01, 2012 20 : 08

Viesti Kirjoittaja Tatule »

olli R kirjoitti:Itsellä 622C:t ja 5DII, varsin hyvin toimii ja etäisyyttäkin on ollut reilu parikymmentä metriä. Toki ovat kiinaihmeitä, joten yksilöeroja taatusti on.
No hyvä, tarviipa hommata toiset ja ryhtyä kokeilemaan josko onni olisi myöden tällä kertaa.
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Jos etänä toimiva käsisäätö riittää, niin täältä ääni YN560TX:lle. Tuolla ohjailen kahta 560iii salamaa eikä vielä yhtään laukeamatonta.

Täällä joku kirjoitti ongelmista tuon laitteen kanssa joten laadussa lienee toivomisen varaa. Minulla hyvä tuuri kun tuli kerralla kunnolliset vehkeet.

Itselle iso apu tuon kanssa on se, että kameran salamajalustassa on pieni YN602 lähetin ja tuo isompi säätöyksikkö taskussa, ei kamera päällä.
Neon Valo
Viestit: 2927
Liittynyt: Joulu 07, 2008 15 : 20

Viesti Kirjoittaja Neon Valo »

Itse omistin YN622C systeemin aikaisemmin ja tarvetta oli vain manuaaliselle tehonsäädölle mutta oli liian monen napin takana :(

Nyt annan kuitenkin ääneni GODOX vermeille. Täysin manuaaliset salamat mutta langaton tehonsäätö ja triggaus.

vaikkapa tollanen: http://www.ebay.com/itm/Godox-VING-V850 ... 461757d6e2

Lähetin kameraan kiinni ja vastaanotin tulee salaman kylkeen kiinni omalla liitännällään ja ottaa virran salaman akusta, eli ei tarvitse erillisiä paristoja.

Tehonsäätö lähettimen + ja - nappeista ja ryhmät valitaan rullasta.
Toimii yhteen noitten kaikkien godox salamoiden kanssa, eli vaikka isompi studiotuikku tai speedlite tai Wistro Barebulb salama.

Tosta on jo vaikea simppelimmäksi mennä :)
onninpoika
Viestit: 1422
Liittynyt: Helmi 26, 2004 13 : 34
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Neon Valo kirjoitti: ...........GODOX.....................................

Lähetin kameraan kiinni ja vastaanotin tulee salaman kylkeen kiinni omalla liitännällään ja ottaa virran salaman akusta, eli ei tarvitse erillisiä paristoja.

Tehonsäätö lähettimen + ja - nappeista ja ryhmät valitaan rullasta.
Toimii yhteen noitten kaikkien godox salamoiden kanssa, eli vaikka isompi studiotuikku tai speedlite tai Wistro Barebulb salama.

Tosta on jo vaikea simppelimmäksi mennä :)
Melkoisen simppeliä on myös tuo 560tx juttu. Salamoissa sisäänrakennettu vastaanotin ja ihan samoin tuosta säätöyksiköstä voi napeista säätää tehoa ja zoomia ilman menuseikkailuita. Sellainen ero omassa käytössäni, että tuo säätöyksikkö/lähetin on rintataskussa ja kamerassa on kiinni pikkuinen 603 lähetin. Kaksi salamaa + säädin/lähetin noin 150€, ei paha?
donkeymole
Viestit: 6
Liittynyt: Tammi 27, 2013 18 : 13

Viesti Kirjoittaja donkeymole »

Itselläni käytössä SB700 ja SB900 salamat ja niihin hankin juuri Elinchromin lähettimen ja vastaanottimet http://www.rajalacamera.fi/elinchrom-e1 ... speed.html .

Ongelma on, että en saa salamoita välähtämään samanaikasesti kuvaa ottaessa. Eli kuvaan ei tule valoa salamista, vaan salamat välähtää myöhässä. Ennen Elinchromin hankitoja olen väläytellyt salamat kameran sisäisellä salamalla ja silloin ei ole ollut mitään ongelmia. Onko kellään ollut samankaltaisia ongelmia? Tai tietääkö kukaan, että mistä johtuu?
Hannu KH
Viestit: 7835
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

donkeymole kirjoitti:Itselläni käytössä SB700 ja SB900 salamat ja niihin hankin juuri Elinchromin lähettimen ja vastaanottimet http://www.rajalacamera.fi/elinchrom-e1 ... speed.html .

Ongelma on, että en saa salamoita välähtämään samanaikasesti kuvaa ottaessa. Eli kuvaan ei tule valoa salamista, vaan salamat välähtää myöhässä. Ennen Elinchromin hankitoja olen väläytellyt salamat kameran sisäisellä salamalla ja silloin ei ole ollut mitään ongelmia. Onko kellään ollut samankaltaisia ongelmia? Tai tietääkö kukaan, että mistä johtuu?
Oliskohan sulla osasta systeemiä speed-asento päällä? Mulla ei vastaanotin toiminut kun se oli speedillä ja lähetin ei ollut.
Vastaa Viestiin