Ensimmäinen henkilökuvaukseni + 5 uutta

Esittele omia kuviasi! Anna palautetta muiden kuvista!
Vastaa Viestiin
T-K
Viestit: 187
Liittynyt: Maalis 14, 2014 17 : 01

Ensimmäinen henkilökuvaukseni + 5 uutta

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kävin kuvaamassa elämäni ensimmäisen "oikean" henkilökuvaus setin, kohteena tuttava pariskunta. Aihe oli kohteen itse valitsema asusteineen ja rekvisiittoineen, muutenkin vähän harjoitusluontoinen tapahtuma..

Nyt olisikin kritiikki paikallaan!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut T-K, Loka 20, 2014 18 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jannera
Viestit: 6
Liittynyt: Syys 28, 2014 9 : 31

Viesti Kirjoittaja jannera »

Hyviä otoksia. Tässä joitain ajatuksia, mitä nousi esiin. Ja nämä eivät sitten ole ammattilaisen ajatuksia, vaan amatöörin, jolla ei juurikaan ole kokemusta henkilökuvauksesta.


En ole 1. kuvassa tuon sinisen valon fani. Mielestäni se toimii paremmin 3. kuvassa, jossa pelkkä tausta on sinisellä valaistu. Ehkäpä 1. kuvassa se, että mallin kasvotkin ovat puoliksi siniset ja puoliksi lämpimät, ei minulle toimi, ainakaan tällä kertaa. Ehkä jos pää olisi kääntynyt toiseen suuntaan, niin voisi toimia paremmin, kun kasvot olisivat lämpimät ja hiuksiin tulisi sinistä.

2. Kuvassa pidän mallin asennosta ja valosta. 1. kuvassa mallin asu on aika tylsä, mutta tässä kuvassa asento, valo ja varjot nostavat sen esiin ja näyttävät, millainen se on. Tykkään paljon siitä, miten mekko lainehtii vyötärön alapuolella.

3. ja 4. kuva ovat parhaimmistoa. Pidän molempien valoista ja etenkin 4. kuvassa mallin katse kaukaisuuteen on vangitseva. 4. Kuvassa rintakehään tulee pari voimakkaampaa kapeaa valoviirua, siitä kenties pieni miinus, mutta eipä niitä 1. katselukerralla edes huomannut. Kolmannessa kuvassa mallin mekossa näyttäisi olevan jokin musta pieni täplä, jonka voisi jälkikäsittelyssä nipsaista pois.

Mustavalkokuva näyttää silmistä vähän epätarkalta. En tiedä onko se kovin paljoa sen epätarkempi kuin muut kuvat, mutta näyttää siltä kuitenkin minun silmiini, ehkäpä silmäripsistä huomaa, että ei ole ihan täydellinen. Mallin asento ja katse ovat sellaiset, joista tykkään paljon. Tässä tuo olkapäässä oleva valoisampi kohta häiritsee enemmän kuin 4. kuvassa vastaavat.

Minulle kuvista tulee sellainen vaikutelma, että ollaan pimeässä ja tunnelmallisessa mökissä, jossa pidetään vanhassa lyhdyssä kynttilän tulta yllä tuomassa valoa ja lämpöä. Viiru pilaa tämän tunnelman kun se paljastaa, että ulkona onkin lämmin kesäpäivä ja viiru johtuu oven raoista kajastavasta valosta. En tiedä mistä valosta se tulee, ulkoa vai salamoista/heijastuksista, mutta ehkäpä mallin erilaisella sijoittelulla sen olisi saanut poistettua.

6. kuvassa astui miesmallikin esiin. Mielestäni tässä ei toimi se, että ainoastaan naismalli on tarkka, koska rajaus ja asetelma eivät tunnu ohjaavan katsettani naismalliin, vaan silmät löytävät miehenkin ja sen jälkeen funtsitaan, että onpa utuista. Valotuksessa minua mietityttää tuo naismallin käteen tuleva todella voimakas varjo. Ehkä se vähän häiritsee ja olisi mielenkiintoista nähdä hieman erilaisella valojen asettelulla vastaava kuva, jossa ko. varjoa ei tule.

7. kuva on kenties suosikkini. Kiva nähdä miljöötä enemmänkin. Malli tavallaan tuntuu sopivan tähän ympäristöön erittäin hyvin ja toisaalta taas mallin puku ja ulkoinen habitus sotii ympäristöä vastaan, mistä tykkään. Tausta on hyvin valaistu, niin myös mallikin. Liekkö tuossa kuvan oikean yläkulman alapuolella jokin linssiheijastuma tai jotain? No, eipä se ensimmäisellä katselukerralla osunut silmiin, eikä vielä toisellakaan.


Pidin siitä, miten osassa kuvissa pystyi katselijana miettimään kuvan taustalla piilevää tarinaa (4,5) ja miten toiset kuvat olivat enemmän henkilökuvia. Tällaisia tarinankerronnallisia kuvia olisi toivonut näkevän enemmänkin, koska puitteet ympäristön osalta näyttäisivät olevan kunnossa.

Kokonaisuutena todella hyviä kuvia, jotka kestävät useammankin katselukerran.

Nyt kun vielä katselin lisää kuvia niin sanottakoon kuudenteen kuvaan vielä sen verran, että kyllä katse useamman katselukerran jälkeen alkaa ohjautua tuohon naismalliin, mutta ensimmäisillä katselukerroilla näin ei käynyt. Ehkäpä se johtuu osittain tästä presentaatiostakin, jossa vain kahdessa kuvassa miesmallikin on. Joten kun mies näkyi ensimmäisen kerran, sitä oikein yrittämällä yritti etsiä eikä piitannut niin paljoa naismallista, kun hänet oli jo nähnyt viidessä kuvassa.
T-K
Viestit: 187
Liittynyt: Maalis 14, 2014 17 : 01

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kiitokset kattavasta ja rakentavasta palautteesta!

Olen kanssasi samoilla linjoilla useammankin asian kanssa, varsinkin tuo ensimmäisen kuvan sininen ei toimi kovinkaan hyvin. Muutamia pieniä epäkohtia en itse edes huomannut, joten vieraan näkökulma on hyvä avaamaan silmiä tässäkin.

Viimeisen kuvan heijastuma johtuu reunaa liian lähellä olevasta korko/hiusvalosta, jotenkin tykkään siitä, toisaalta helppo saada poiskin.

Itse olen ainakin suhteellisen tyytyväinen tulokseen, ottaen huomioon kuinka vaikealta mallin ohjaaminen, valaistuksen rakentaminen, rajaaminen jne. kuvaushetkellä tuntui. Ehkä harjoitelulla vielä hyvä tulee!
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Viimeisin kuva toimi omasta mielestä parhaiten. Ympäristö on kiinnostava ja malli poseeraa hyvin.
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Minusta naismallin silmät ovat kautta linjan hyvät. Iho on pehmeimmillään MV-kuvassa ja siitä pisteet. Minusta mallin voi huomioida olematta täysin dokumentaarinen. Tarkkuus ei ole aina pelkkä hyve. Nainen on mielestäni aika luonteva. Mies ei kuitenkaan tuo jännitystä tilanteeseen, jota silmien perusteella (vampyyritarinoita tai vastaavaa) olisi voinut odottaakin.
T-K
Viestit: 187
Liittynyt: Maalis 14, 2014 17 : 01

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kiitokset kommenteista! Viimeinen kuva toimii itsellenikin ehkä parhaiten, vaikka naismalli olikin paljon luontevampi kameran edessä..

Voisin jatkaa tähän muutamalla pikaisesti otetulla syksyisellä luonnonvalo potretilla.
Eli täysin erillaista settiä, toivottavasti joku jaksaa tuomita onko näistä mihinkään;

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Kakkonen on oikein kiva.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Minä tykkään tästä jälkimmäisestä setistä enemmän. Malli näyttää olevan enemmän kotonaan kameran edessä. Komppaan moonshineä, kakkonen on ykkönen.

Muutamia kehitysehdotuksia:
- Tarkkana tarkennuksen kanssa. Nyt näyttää siltä että se ei aivan osu sinne minne pitäisi kaikissa kuvissa (etummaiseen silmään).
- Minusta kuvat ovat sävyiltään vähän vaimeita. Itse laittaisin kontrastia lisää.
T-K
Viestit: 187
Liittynyt: Maalis 14, 2014 17 : 01

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kuvat otettu manuaalitarkenteisella 85mm objektiivilla suurella aukolla, jonka takia tarkennus ei ihan ole kohdallaan kaikissa.

Yritin välittää kylmän syksyn tunnelman ainakin ensimmäisessä kuvassa, josta ehkä hieman vaimeat sävyt. Säädin kuitenkin kuvia vielä, ja pakko myöntää, että kontrastikkaammat näyttivät paremmilta.

Kiitokset! Varsinkin Villeltä hyviä ehdotuksia. Kakkonen on kyllä ykkönen, omastakin mielestä
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Miekin diggaan tästä jälkimmäisen setin kakkos kuvasta.
Idea ja sommittelu hyvä, ns. valokuva, muut räpsyjä.
T-K
Viestit: 187
Liittynyt: Maalis 14, 2014 17 : 01

Viesti Kirjoittaja T-K »

Kiitos! Kieltämättä vähän "räpsyjähän" nuo ovat...

Selailin vielä tuon ensimmäisen setin tuotoksia, ja tulipa mieleen kun kerran näihin jälkimmäisiin kaivattiin kontrastia, niin onko tämmöinen kuvana mitään:

Kuva
Vastaa Viestiin