Mallisopparit

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Sambu
Viestit: 1444
Liittynyt: Heinä 14, 2010 19 : 52

Mallisopparit

Viesti Kirjoittaja Sambu »

Morjestaaa :)

Pitäis ottaa kuvat uudelle SOME -palvelulle joka alottaa briteissä. Mahollisesti (tosi pieni tn), kuvat tulis maailmanlaajuseen näkyvyyteen. Tarkotus olisi mennä satunnaisesti kyselemään tuntemattomia kuvauksiin, ei siis mitään ammattimalleja.
Mistä löytyisi valmiita mallisopimuksia suomeksi? Vai onko näitä tapana tehdä itse?
Muutenkin haluaisin tehdä itelleni valmiita mallisopimus -pohjia. En tiedä mikä yleinen käytäntö on ammattikuvaajilla Suomessa näiden suhteen.
Jos jollain olisi tietoa jeesata? Tai jos et jaksa kirjottaa niin soita 040 757 3506 :D
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Guzmo
Viestit: 2041
Liittynyt: Joulu 14, 2005 20 : 25
Paikkakunta: Narnia

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Palvelun pitäisi osata kertoa minkälaisen sooimuksen siellä julkaistaviin kuviin tarvitset. Varsinkin jos kuvaat palvelulle, et itseäsi varten. Jos kyseinen SOME-palvelu ei ole asiaa hoitanut tai osaa asian kanssa autttaa, kannattaa vielä harkita mihin on sotkeutumassa.

Jos kuvaat TFCD/testikuvia, ei niitä varten tarvitse olla sopimuksia. Jos aiot myydä tai julkaista kuvia oman portfoliosi ulkopuolella tarvitset sopimuksen missä sinulla on annettu kuviin oikeus käyttää niitä kaupallisesti esim. Jugurttipurkin kyljessä. On kyseenalaista pyytää ihmisiä allekirjoittamaan sellainen paperi ilman palkkiota.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Minä olen tehnyt sopimukset myös TFCD/testikuvista vaikka kuvien käyttö rajoittuu someen ja omille nettisivuille/galleriaan. Pysyy homma selkeänä kaikille osapuolille.

Ja siitä et mitä sinne laitetaan: sanoisin että pistä sinne miten sinä ja malli voitte kuvia käyttää. Jos niitä luovutetaan jonnekin, niin miten se kolmas osapuoli niitä käyttää. Lisäksi siellä on itselläni mm. toimitusaika ja pari kieltoa, että älä muokkaa kuvia uusiksi. Lopussa mainitaan se, että koko tiimi on mainittava kun kuvia esittelee netissä.
PaPo
Viestit: 149
Liittynyt: Syys 23, 2013 15 : 37

Viesti Kirjoittaja PaPo »

Itse olen draftannut oman version netistä löytämieni model release-soppareiden pohjalta.

Lähinnä määrittelin, kuka on asiakas ja kuka kuvaaja, mitä on sovittu palkkiosta ja kuvien oikeuksista. Laitoin myös sellaisen lauseen, että mikäli kuvaaja tai malli haluaa käyttää kuvia jatkossa kaupalliseen tarkoitukseen, siitä täytyy tehdä uusi sopimus. Tämä siis sitä varten, että jos mallisi haluaa myydä kuvan jollekin toiselle firmalle tuon some-firman jälkeen, siitä täytyy sopia erikseen. Sama pätee tietysti myös kuvaajaan.

Ei kait siinä muuta kauheasti tarvita, kunhan selviää, kuka omistaa oikeudet kuvaan, paljonko maksetaan ja mitä jatkossa.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Re: Mallisopparit

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Sambu kirjoitti:Morjestaaa :)

Pitäis ottaa kuvat uudelle SOME -palvelulle joka alottaa briteissä. Mahollisesti (tosi pieni tn), kuvat tulis maailmanlaajuseen näkyvyyteen. Tarkotus olisi mennä satunnaisesti kyselemään tuntemattomia kuvauksiin, ei siis mitään ammattimalleja.
Mistä löytyisi valmiita mallisopimuksia suomeksi? Vai onko näitä tapana tehdä itse?
Muutenkin haluaisin tehdä itelleni valmiita mallisopimus -pohjia. En tiedä mikä yleinen käytäntö on ammattikuvaajilla Suomessa näiden suhteen.
Jos jollain olisi tietoa jeesata? Tai jos et jaksa kirjottaa niin soita 040 757 3506 :D
Tällaisen itse löysin Googlen avulla.

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... IwjCHcz27Q

https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... XRI_lQIs7A
Vastaa Viestiin