Lightroom, varmuuskopion palautus

Kuvankäsittelyä, mitä vain
ukkram
Viestit: 10
Liittynyt: Tammi 04, 2014 12 : 38

Lightroom, varmuuskopion palautus

Viesti Kirjoittaja ukkram »

Minulla on Ulkoisella levyllä LR:n tietokannan varmuuskopio "Lightroom 5 Catalog" kansiossa "2014-08-18- 1154". Nyt tuo kopio tulisi palauttaa.

Tuleeko palauttaessa koko kansio siirtää kovalevylle LR:n käyttöön vai sieltä vain tuo varmuuskopiofile??

Edelleen mihin LR:n kansioon siirto tulee tehdä, jotta LR sen löytää ja pyydetäänkö LR ottamaan varmuuskopio käyttöön käskyllä "File / open catalog" vai "File / new catalog" ??

Varmuuskopiointiohjeita kyllä löytyy, mutta jostain syystä ne päättyvät aina vain varmuuskopion ottamiseen; palautuksesta en ole löytänyt ohjetta.

Neuvosta etukäteen kiittäen:

Markku Järvenpää
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Riittää, että kopioit sen tietokantatiedoston (.lrcat). Sillä ei ole suurta väliä mihin sen kopioi, mutta tietysti jos kopioi samaan paikkaan, missä se on alunperin ollutkin, niin ei siitäkään haittaa ole.

Sen jälkeen sen saa käyttöön joko tuplaklikkaamalla sitä, jolloin Lr käynnistyy ja lataa ko. kannan automaattisesti tai sitten ottamalla käyttöön se tuolla "File / Open catalog".
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
ukkram
Viestit: 10
Liittynyt: Tammi 04, 2014 12 : 38

Viesti Kirjoittaja ukkram »

Ok, kiitos. Hieman tuntuu olevan mulla peukalo keskellä kämmentä, sillä en esim. LR:n kirjastosta löydä tietokantahaulla "lightroom 5 Catalog.ircat" yhtään mitään, eli en paikkaa, mihin tuon varmuuskopion voisi laittaa, jotta se olisi samassa kansiossa mihin LR:n latausohjelma on sen sijoittanut.

Markku
harrin
Viestit: 2534
Liittynyt: Tammi 10, 2003 8 : 25
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Kirjaston sijainti levyllä löytyy mm. näin
edit -> catalog settings -> general-välilehti

tai vaikkapa windowsin hakuun kirjoittamalla lrcat.
ukkram
Viestit: 10
Liittynyt: Tammi 04, 2014 12 : 38

Viesti Kirjoittaja ukkram »

Ok, tuo LR:n "Edit / Catalog settings" olisi mun pitänyt huomata.

Kuitenkin vielä jankkaan, jotta tietäisin mitä oikein olen tekemässä palauttaessani varmuuskopiota: ensinnäkin ihmettelen, miksi Windowsin tiedostohakuni ei anna yhtään tulosta haulla Ircat tai .Ircat tai *.Ircat. Ei vaikka kohdistaisin hakuni lähelle eli vain "Pictures" kansioon.

Ja toinen, mitä kummastelen on nuo päiväykset. Tein yhden backupin koemielessä tänään eli 9.9. ( jonka voi siis poistaa, koska tarkoituksena on palauttaa 18.8.2014 Catalog-versio käyttöön). Kansiorakenne on seuraava:

Pictures
Lightroom
Lightroom 5 Catalog 27.8.2014 <-
Backups 9.9.2014
2014-09-09 1020 9.9.2014
Lightroom 5 Catalog 9.9.2014

Näyttää siltä, että LR käyttää 27.8. tehtyä Catalogia, mutta varmuuskopio on kuitenkin per 9.9.??? Eihän se niin voi olla, kyllä LR varmaan käyttää myös 9.9. tehtyä Catalogia!?

Palautettavaksi tarkoitetun varmuuskopion kansio on ihan loogisesti:
2014-08-18 1154
ja siellä on file:
Lightroom 5 Catalog, jonka muokkauspäivä kuitenkin on 29.8.2014. Olenko voinut jotenkin vahingossa muuttaa tuota muokkauspäivää?

Vähän on huuli pyöreänä noiden päiväysten suhteen, sillä edustan vielä sitä ikäpolvea, jolloin koulussa opiskeltiin ensin kielioppi ja vasta sitten opeteltiin puhumaan, eli olisi kiva tietää mitä ja miksi olen tekemässä.

Vai onko vain niin, että korvaan (nuolella yllä osoitetun) Catalog filen tuolla varmuuskopiofilellä ja unohdan koko mystiikan!?

Markku



mremonen
Viestit: 9240
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

ukkram kirjoitti:Kuitenkin vielä jankkaan, jotta tietäisin mitä oikein olen tekemässä palauttaessani varmuuskopiota: ensinnäkin ihmettelen, miksi Windowsin tiedostohakuni ei anna yhtään tulosta haulla Ircat tai .Ircat tai *.Ircat. Ei vaikka kohdistaisin hakuni lähelle eli vain "Pictures" kansioon.
Se on "lrcat". Ei "Ircat", ei "ircat", ei "IRCAT" tai mikään muukaan kombinaatio vaan "ÄL ÄR CEE AA TEE". Kas, tietokoneissa, päinvastoin kuin kirjoituskoneissa, ällällä ja iillä on eroa. Ei niitä voi käyttää toistensa sijasta.

Tuohon päiväyshommaan en pysty sanomaan mitään, paitsi että sen varmuuskopion päiväys tullee siitä, milloin olet sen siirtänyt toiselle levylle. Ja kataloogin päiväys riippunee siitä, koska olet siihen viimeeksi tehnyt muutoksia (editoinut kuvia tai lisännyt/poistanut niitä).
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin